חיפוש המטפל המומלץ עבורי:

טיפול בחרדות ובפחדים: שיטות טיפול, מחקרים והמלצות 2018

דרג פריט זה
(117 הצבעות)
טיפול בחרדות - שיטות, כלים וטכניקות טיפול בחרדות - שיטות, כלים וטכניקות

 

מתמודדים עם חרדות ופחדים? 

כיצד משפיעים לחץ וחרדה

על חייך ואיך מטפלים בהם?

 

 

 

 

סרטון מצוין וקצר של Ted-Ed:

 

 

חרדה היא חוויה אנושית לא קלה. חרדה מוגדרת באופן הכי פשוט על ידי החוויה הגופנית – הזעה, עלייה בלחץ הדם, דופק מואץ ועלייה בחום הגוף. לפעמים, הפחדים והדאגות לא מופיעים באופן מודע אלא מתפרשים על ידינו מתוך הסימפטומים הגופניים. לחרדה מתלווה חוסר יכולת להתרכז, פגיעה בזיכרון, מחשבות טורדניות ולעתים שיתוק של ממש.

בצורה זו או אחרת, כולנו יודעים מהן חרדות, אך החוויה של חרדה יכולה להיות שונה לחלוטין עבור כל אדם. אדם אחד יחווה חרדה בתחושות גופניות קשות, השני יחווה מחשבות טורדניות, אדם שלישי ישחזר את האירוע פעם אחר פעם, הרביעי יגיב באופן קאונטר-פובי (כלומר ייכנס עם הפוביה 'ראש בקיר'), החמישי יתעורר בלילות עם סיוטים חוזרים ונשנים ועוד ועוד. במילים אחרות, החרדה ומקורותיה דומים אצל כולנו, אך כל אחד מגיב באופן הייחודי לו.

 

טיפול CBT לילדים ובני נוער - להתמודדות עם חרדות ופחדים <

  

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), נחשב כיום לשיטת הטיפול היעילה ביותר להתמודדות חדה ותוצאתית עם חרדות. יתרונותיו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT לטיפול בהפרעות חרדה, הם התמקדותה במחשבות ובהתנהגות, עבודת צוות בין המטופל למטפל, התמקדות בהווה ולא בעבר ועבודה מודרכת שכוללת שיעורי בית בין מפגש למפגש.

 

Anxiety Disorders

 

 

במכון טמיר אימצנו בחום וברצינות את שיטת טיפול CBT. חלק ניכר מאנשי הצוות מנוסים מאוד עם CBT והתמחו בה במוסדות הלימודים הטובים ביותר בישראל ובחו"ל. היתרון המרכזי של טיפול בחרדות במכון טמיר, בתל אביב או בקליניקות העמיתות בכל הארץ, הוא העלויות הנוחות שאנו מאפשרים לכל אחד, ללא כל פשרה מקצועית, כך שעלות הטיפול אפשרית לכל כיס.

אנו מטפלים בכל סוגי חרדות ופוביות, למשל:

אז הנה, רגע לפני שמתחילים עבודה על טיפול בחרדות, אנחנו מתחייבים בפניכם לעמוד בהצהרה הבאה:
  • החל מהשיחה הראשונה עמנו בטלפון דרך המפגשים בטיפול ועד לפרידה, אנו מתחייבים להתייחס אליכם בדיוק כפי שהיינו מתייחסים לאנשים היקרים לנו ביותר.
  • נעשה כל מאמץ להיות יעילים ולסיים את הטיפול בפרק הזמן הקצר ביותר שניתן. 
  • נוודא שאנו מעודכנים בספרות ובידע המקצועיים החדשים ביותר בתחום, רק מתוך מחקרים שהם evidence based. 
  • נהיה הכי מותאמים לצרכים הייחודיים שלך. 
  • אם נגלה שאנו לא 'קו ראשון' בתחום הספציפי, נפנה אותך מייד לגורם המקצועי המתאים.
  • אנחנו מתחייבים בפניך להיות הכי טובים שאנחנו יכולים.
 
 
 

 טיפול בחרדה

טיפול CBT בחרדה

 
עכשיו נחזור לדון באופן ספציפי יותר בדרכי התמודדות עם חרדות, סימנים של חרדה וטיפול נפשי בחרדה:

מתחים וחרדות נוצרים בעקבות אירועים משמחים וקשים כאחד ומצריכים אנרגיה נפשית רבה. המתח יכול לבוא לידי ביטוי הן בתופעות נפשיות והן בתופעות גופניות. התופעות הנפשיות של מתח וחרדה הן רבות ומגוונות ובכלל דאגה מוגברת, מחשבות חוזרות ונשנות על הנושא ללא יכולת להפסיקן או להימנע מהן, פחד, תכנון אובססיבי וקפדני ועוד. הביטויים הפיזיים של חרדה יכולים לבוא לידי ביטוי בקשיי שינה, עוררות יתר, עייפות, בעיות עיכול, זיעה, בעיות ריכוז, עצבנות וחוסר שקט ועוד. במקרים בהם המתח והחרדה נמשכים לאורך זמן, הם עלולים להתפתח לדיכאון ולמחלות גופניות שונות. ההיבטים הפיסיים והנפשיים משפיעים זה על זה, מזינים אחד את השני ותורמים להחמרת הבעיה.

 

 

טיפול CBT בחרדות עשוי לסייע.

 

ל-CBT יש שפע של כלים לניהול והפחתה של חרדות. נסקור כמה מהם בהן משתמשים מטפלים קוגניטיביים התנהגותיים כדי לטפל בחרדה:

 

הפעלה התנהגותית

טיפול CBT כולל בתוכו כלים ממתודה שנקראת הפעלה / אקטיבציה התנהגותית: האקטיבציה ההתנהגותית עשויה להיתפס כשיטת טיפול פשוטה וקלה לביצוע אך היישום שלה בחיים היומיומיים כרוך באתגרים ובקשיים. תדמיינו שאתם סובלים מכאב עצום ויש לכם כלי שיכול להקל על הכאב שאתם חווים באופן מידי. עכשיו תדמיינו שיש לכם כלי שעשוי לעזור לכם בטווח הארוך, אך הוא לא יקל על הכאב ברגע זה. אקטיבציה התנהגותית מסייעת בטווח הארוך אך היא אינה גורמת להקלה מידית. לעומת זאת, התנהגויות המנעותיות מספקות הקלה מיידית.

הבעיה עם התנהגויות של המנעות היא שהן מספקות הקלה זמנית, אך בסופו של דבר גורמות להשלכות שליליות ומחמירות את החרדה. האקטיבציה ההתנהגותית פועלת בשתי דרכים: הראשונה, היא מגדילה את כמות החיזוקים החיוביים שהאדם חווה. השנייה, היא מפחיתה דפוסי התנהגות שליליים המחמירים את החרדות.
במילים אחרות, האקטיבציה ההתנהגותית מחליפה התנהגות המנעותית שלילית בהתנהגויות חדשות ומתגמלות המגדילות את החיזוקים החיוביים שהאדם חווה ומקטינות את החיזוקים השליליים של ההימנעות.

 

Social Anxiety Disorder

 

יומן מחשבות

בטיפול CBT בחרדה נעזרים גם ביומן מחשבות: על מנת שהדיבור העצמי שמייצרת החרדה לא ישפיע עלינו וכדי להפוך את המחשבות שלנו ליותר מסתגלות ומציאותיות, חשוב שנזהה ואז נכיר אותן. אחת הדרכים השימושיות ביותר להפחתת מתח וחרדה היא לשמור תיעוד של המחשבות. דרך יעילה היא להכין טבלה לפי הכותרות:

  1.  מצב עכשווי
  2. מחשבות שאני חושב / מה אני אומר לעצמי?
  3. איך אני מרגיש את  החרדה? עד כמה חרד אני מרגיש? בעמודה השלישית יש לציין איך אתה מרגיש (באמצעות 1 - 10 בקנה מידה) או לכתוב כמה מילים כתיאור. כדאי להוסיף תאריך כדי לראות את התהליך.

 

 

תהליכי למידה 

שימוש בתהליכי התניה ותהליכי למידה פסיכולוגיים. המחשבה היא שחיזוק דפוסים אדפטיביים והחלשת דפוסים לא אדפטיביים תלמד את המטופל כיצד להתנהג במצבים בהם התקשה לתפקד עד הגיעו לטיפול. נעשה שימוש רב מאוד בהתניה אופרנטית, מושג הקשור בלמידה תוך קבלת חיזוק חיובי או שלילי, כלומר תגובה לפעולה שנעשתה. האדם לומד מתוך התגובה שקיבל האם ביצע את הפעולה באופן תקין וטוב. כשהמטופל בטיפול CBT מקבל חיזוקים לדפוסי חשיבה שונים או להתנהגויות שונות, ולהפך, וכאשר הוא נחשף גם מחוץ לטיפול להתנהגויות אשר זוכות לחיזוק שונה משחשב, יכול להתרחש שינוי משמעותי בקוגניציה שלו ובפרשנות שנותן למצבים שונים בחייו.

 


חשיפה הדרגתית - (דה-סנסיטיזציה שיטתית)

 

הטיפול היעיל הראשון – פותח בשנות ה-50 ע"י Joseph Wolpe. בטיפול זה מבצעים הפחתת רגישות לאובייקט המפחיד באופן שיטתי. שלושה שלבים לטיפול (לפי סדר):

  • לומדים טכניקות הרפיה- שרירים, נשימות ועוד
  • בונים היררכיה של מצבים מעוררי חרדה מבחינת דרגת הפחד- בונים טבלה\דירוג היררכי המייצג מה הכי נורא ומפחיד בסיטואציה, בפוביה עבור המטופל. למשל, אם יש לי פוביה מנחשים, יכול להיות שהדבר הגרוע ביותר שאני יכול לחשוב עליו זה מגע של נחש, במקום השני להסתכל על נחש מקרוב ובמקום השלישי לגעת בתמונה של נחש, וכן הלאה.
  • השלב האקטיבי של הטיפול- מדמיינים / מבצעים כל שלב בהיררכיה מהקל אל הקשה. ברגע ש"משתלטים" על אחד עוברים לשלב הבא← המטרה לדמיין / לבצע ללא חרדה.


איך זה קורה?

משתמשים בטכניקות שנלמדו בשלב הראשון- מבצעים את הפעולה, את השלב בהיררכיה תוך שימוש בטכניקות ההרפיה. למשל, מראים לי תמונה של נחש בספר, זה גורם לחרדה, ומנחים אותי תוך כדי שאני מסתכל על התמונה לנסות להיכנס למצב של הרפיה.
הרפיה ← מצב הפוך לחרדה! מבחינה פיזיולוגית המצבים הללו הפוכים. במקום דופק לב מואץ, נשימה מהירה, הזעה וכו', הרפיה מביאה לתגובות הפוכות- מתח שריר נמוך, נשימות איטיות וכו'.
הדה סינטיטיזתה השיטתית עובדת על-ידי שני מנגנונים:
זיווג האובייקט המותנה עם היעדר האירוע הלא-מותנה האברסיבי: מזווגים את האובייקט המפחיד עם היעדר הסכנה. אני נחשפת לנחש ועכשיו הוא לא מכיש אותי (בשונה למשהו שהיה). למעשה, אנו מונעים את ההימנעות.
התניית-נגד (counterconditioning): זיווג האובייקט המותנה עם הרפיה. לא רק שהנחש מזווג עם היעדר סכנה, אלא הוא מקושר כעת עם מצב של הרפיה- אין סכנה, תחושה של ביטחון, מצב של היעדר חרדה. כלומר, יוצרים אסוציאציה חדשה שהיא הפוכה לסיטואציה הקודמת.

מדובר בכלי משמעותי ביותר, בעיקר עבור אנשים הסובלים מחרדות, פוביות, PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומטית, כלומר אנשים אשר חייהם מושפעים מאוד מטראומת עבר). בתהליך החשיפה ההדרגתית, המטפל והמטופל מחליטים ביחד על רשימת משימות שהמטופל מתבקש לעשות מחוץ למסגרת הטיפולית, משימות הקשורות למוקד הבעיה עימה מתמודד, כאשר הרשימה מסודרת מהקלה לקשה. המטופל בעצם נחשף אט אט לחרדות שלו ולומד להתמודד עימן, בליווי המטפל. המטרה היא שהמטופל יבין שהחרדה ממנה סובל אינה מעוגנת במציאות וכי הוא יכול להתגבר עליה. למשל, מטופל המגיע עם קושי לאכול למול אנשים, יבנה לעצמו בעזרת המטפל רשימה הדרגתית של משימות- בהתחלה רק לשתות בציבור, בהמשך ללעוס מסטיק, לאחר מכן לאכול רק תפוח או דברים קטנים וזריזים, וכן הלאה. כמובן שההתקדמות במשימות היא בהתאם ליכולתו של המטופל, כוחותיו ורמת החרדה שמעוררת בו ההתנסות.

 

 

 


טכניקות הרפיה

מטופלים רבים מגיעים לטיפול CBT עם חרדות שונות. אחד הכלים הראשונים להפחתת חרדה בהם משתמשים מטפלים במקרים רבים הוא הקניית שיטות הרפיה, שיטות להסדרת הנשימה, דמיון מודרך וכיוצא באלה. כאשר האדם לומד לעשות זאת בעצמו, הוא מסוגל להרגיע עצמו במצבים מעוררי חרדה.

התנסויות יומיומיות עם חרדה הן מתישות ומייסרות, מה שמוביל רבים לפנות לעזרה נפשית. ללא קשר לסוג ההתמודדות ממנה האדם חרד, הדילמה העיקרית היא האם להישאר באזור הנוחות ולהימנע מלהיתקל בחרדה בכל דרך אפשרית.
מחקרים חדשים תומכים, בניגוד לדעה הרווחת שהאופן בו מתמודדים עם החרדה ולא רמתה האבסולוטית, קובע את מידת התפקוד הבריא והתקין: 

אחד המחקרים שפורסם לאחרונה, מצא שאנשים שתפסו אירוע מלחיץ כמאתגר, קיבלו מתוך כך כוחות מחודשים של מוטיבציה להתמודדות. המודעות לחוויית החרדה וההשלמה עמה היוותה גורם נוסף המקל על ההתמודדות ובסופו של דבר גם על השגת המטרות שאנשים הציבו לעצמם. האנשים שהצליחו בכך הכי הרבה, אמרו לעצמם תוך כדי חוויית החרדה, שהיו רוצים לקחת את האנרגיה המושקעת בחרדה ולתעל אותה לשיפור הביצועים שלהם.
נמצא שאלו ש"חיבקו את החרדה" וקיבלו אותה, היו גם שלמים יותר עם עצמם. מאידך, אלה שהתכחשו לחרדה וחשבו שעל ידי כך היא תיעלם, הראו הישגים נמוכים יותר.

 אנשים רבים מסתייעים בטיפול תרופתי נגד חרדה על מנת להחליש או לעמעם את הסימפטומים. יחד עם זאת, על אף הרווחה הגדולה וההקלה בסימפטומים, לא תמיד די בטיפול התרופתי על מנת לעקור את הבעיה מהשורש. וחובה לקיים טיפול בחרדות באופן פסיכולוגי. על מנת לחולל שינוי אמיתי מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי עם טיפול פסיכולוגי תומך. טיפול בהפרעות חרדה יכול להיות בגישות שונות הן טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT והן טיפול פסיכודינמי כאשר שני סוגי הטיפולים נחשבים יעילים מאוד בטיפול בבעיה.

מוזמנים להתקשר לשיחת הכוונה טלפונית 
ונפנה אתכם למטפל CBT מומחה ומנוסה בטיפול בחרדה,
 במכון טמיר ת"א או בקליניקות ברחבי הארץ:
1-800-509-809
צוות המכון 
 
 
 
 
המלצות על פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים
 
 
 
 
 מקורות:
Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: a cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 23, 301–32
 
Wells, A. (1997). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders: a practice manual and conceptual guide. Chichester: John Wiley
 
 
 
 

Google

טיפול בחרדות ובפחדים: שיטות טיפול, מחקרים, כלים והמלצות
Rated 4.8/5 based on 117 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

חזרו אלי להכוונה טלפונית !


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





תגובות

 

חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט ללא עלות והתחייבות ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il