פחד מטיסות | תסמינים וטיפול CBT יעיל ומהיר בחרדה מטיסה

חרדה מטיסה - סימפטומים, גורמים, טיפים וטיפולים חרדה מטיסה - סימפטומים, גורמים, טיפים וטיפולים

איך מטפלים בפחד מטיסות?

טיפול CBT בחרדות טיסה

פוביה מטיסות (אוויופוביה / Aviophobia)

מהי פוביה מטיסה?

אתה עומד לעלות על טיסה לאזור אקזוטי וכל מה שאתה יכול לחשוב עליו הוא השתלטות מחבלים על המטוס, מערבולות אוויר שיכולות להופיע, הגובה הבלתי נתפס שבו אתה הולך להיות בקרוב, הים העמוק הנמצא מתחת למטוס והסבירות שהוא יצנח לתוכו וכל הבעיות האפשריות שיכולות לקרות במהלך טיסה?

אם גם אתם אוהבים לצפות ב"תעופה בחקירה", תוך כסיסת ציפורניים, יתכן שאתם סובלים מאוויופוביה - פחד מטיסות.

חרדת טיסה היא אחת הפוביות השכיחות ביותר. בגלל השימוש הגובר בטיסות בחברה המתועשת בה אנו חיים, הן לצרכי טיול ונופש והן לצרכי עבודה, אנשים רבים פונים לטיפול להפחתת חרדת טיסות. אם אתם מעוניינים בשיחת הכוונה מהירה, צרו עמנו קשר והיפגשו בקרוב עם מטפל CBT מומלץ בתל אביב ובאיזורים אחרים בארץ.

Aviophobia

פחד מטיסות שכיח יותר בשנים האחרונות, הרבה יותר מפוביות אחרות, בעקבות החשש הביטחוני האופף את מדינתנו הקטנה, ובוודאי לאחר פיגועי הטרור של 11/9 בניו יורק. כמו בכל הפרעת חרדה, מדובר בפחד לא רציונאלי וקיצוני אשר משפיע על האדם גם בנוכחות הגורם המאיים (בזמן הטיסה) וגם בזמנים אחרים (לפני הטיסה).

לרוב, למקור הפחד יש קשר מועט, אם בכלל, לסיכונים הכרוכים בטיסה, ולסיכויים שלהם באמת להתרחש.

סקר שנעשה בחברת התעופה וירג'יןן אטלנטיק העלה כי למעלה ממחצית מהמשיבים (55%) דיווחו על רגישות מוגברת בעת הטיסה, ויותר מכך: 41% מן הגברים בסקר שיתפו בגילוי לב שהם מעדיפים למצוא להם מקום מתחת לשמיכה כדי להסתיר את הדמעות הזולגות...

Flight Phobia

כל אדם מגיב בצורה שונה לפחד מפני טיסות. תגובה רווחת היא הימנעות מוחלטת מטיסות ככל שניתן, מה שעלול לפגוע מהותית בקריירה של אנשים עם עבודה המשלבת מעבר בטיסות ממדינה למדינה.

מי שבכל זאת לא יכול להרשות לעצמו להימנע לחלוטין מטיסות, מוצא את עצמו נדרש להתמודד עם תסמינים פיזיים לא נעימים כמו הזעת יתר, דפיקות לב מואצות, נשימה לא סדירה ובחילה. יש הסובלים ממגוון של חששות, כמו חרדת טיסה קשה בעקבות פחד מבחילה והקאה.

מה גורם לפוביה מטיסה?

• חוויה שלילית מהעבר: חוויה טראומטית שאדם חווה או שמע דרך אנשים קרובים לו יכולה להשפיע על האדם. גם מצבים בהם האירועים שקרו לא היו קשורים לטיסות יכולים להוביל לפחד מפני טיסות. כך למשל, אדם שנלכד במעלית יכול לפתח אגורפוביה, שזהו פחד מפני מקומות סגורים, פחד אשר יצוף כאשר יאלץ להתמודד עם שהות במטוס סגור במשך כמה שעות, בלי אפשרות לברוח.

Causes for Flight Fears

• מנגנון הישרדותי: יתכן כי תגובת החרדה היא תגובה אבולוציונית שמטרתה להזהיר מפני איום צפוי, אולי בגלל פחדים רבים אחרים שקישרנו במחשבותינו לטיסה ואולי בגלל הצורה הלא טבעית בה אנו נמצאים קילומטרים מעל הקרקע, דבר אשר האדם הקדמון כמובן לא נאלץ להתמודד איתו (כלומר, אנו מפרשים את הטיסה כמצב מסוכן בגלל התחושה הלא מוכרת שהיא מביאה איתה).

• מבחינה פיזיולוגית: כתגובה להימצאות במצב לא מוכר, המערכת הסימפתטית בגופנו, האחראית על תגובות החירום בגופנו כאשר אנו מעוררים, גורמת לתסמינים הגופניים שהוזכרו (דפיקות לב מואצות, זיעה, דופק מהיר). כאשר אנו נלחצים מהתסמינים הללו ומפרשים אותם כתגובה לגורם מאיים אשר מסכן אותנו, הדבר גורם להחרפת התסמינים הפיזיים וליצירת פחד לא רציונאלי.

חשוב לדעת:

שתיית אלכוהול במהלך טיסה לא בהכרח מפתיחה מתח וחרדה.

להיפך - לעיתים קרובות השילוב בין שינויי הלחצים לבין השפעת האלכוהול

עלולים ליצור אפקט מצטבר של רגישות חזקה יותר.

טיפול בחרדת טיסה

פחד מטיסה מופיע ברמות שונות של חרדה, החל מאי נוחות ותחושה קלה של חרדה בזמן הטיסה ועד להימנעות מוחלטת מטיסות בכלל. ישנם דרכים רבות להתמודד עם פחד טיסה (שיטות הרגעות, מיינדפולנס EMDR , Fly and be Calm , תרופות הרגעה נגד חרדות ועוד) .

שיטת CBT נחשבת לאחת מהשיטות היעילות מחקרית, להתמודדות יעילה ומהירה עם פוביות, ובכללן גם חרדת טיסה.

Fligt Anxiety Therapy

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) מטפל בחרדות בשני מישורים:

• המישור הראשון הוא המישור הקוגניטיבי - מחשבות הקשורות לחרדה, זיהוי עיוותי החשיבה, שימוש בדמיון מודרך ועוד.
  • במישור השני, המישור ההתנהגותי - בהתמודדות מעשית וחזרתית עם ההתנהגות המאיימת. באופן כללי ניתן לכנות מישור זה טיפול בחשיפה.

החשיפות, דרך התמודדות במישור ההתנהגותי, הן הכלי המרכזי בטיפול בפוביות והן מאוד יעילות כאשר הן ממוקדות בחרדה הספציפית ממנה חושש המטופל.

תהליך הטיסה עצמו מורכב מהמון רגעים קטנים החל מהזמנת כרטיסי הטיסה דרך הגעה לנמל התעופה, הבידוק הביטחוני, השהייה בטרמינל, עליה למטוס, ההמראה, הטיסה עצמה, מערבולות האוויר שפוגשים בטיסה, הנחיתה, מציאת המזוודות בנמל התעופה החדש, ועוד.

דיוק בבעיה הספציפית ממנה חרד המטופל מעלה את האפקטיביות של תהליך החשיפה.

למשל, הנה מספר נקודות שכיחות שניתן לשים לב אליהן כטריגרים לחרדה מטיסות:

פחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה)

פחד לאבד שליטה

פחד בהמראה ובנחיתה

חרדה שקשורה לבושה מלהראות חרד

פחד מכיסי האוויר שהמטוס "נופל" לתוכן

פחד מפעולת טרור

פחד משדה התעופה עצמו

פחד גבהים

פחד מרעשי המטוס

פחד מזיהום

אז כמו שאמר ד"ר סוס, "אם יוצאים מגיעים למקומות מופלאים", כל מה שנשאר לעשות הוא להתמודד עם החרדה ולראות עולם.

איזה טיפול פסיכולוגי מומלץ לפחד מטיסה?

הטיפול הפסיכולוגי המומלץ הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בו המטופל מקבל כלים להתמודדות עם הפחד מפני טיסות.

בטיפול זה נלמדות טכניקות נשימה אשר עוזרות בהתמודדות עם תסמינים פיסיים. בנוסף, ניתן דגש על שינוי המחשבות השליליות למחשבות מועילות ומציאותיות.

בשלב מתקדם של התהליך המטופל מתבקש להכין מדרג של הפחדים שלו והמטפל והמטופל עוברים יחדיו תהליך בו המטופל נחשף לפחדים שלו בשלבים עד שהוא מסוגל להתמודד עם כולם (ובמקרה הזה, מסוגל לטוס).

מחקר שנערך לאחרונה ניסה להשוות בין יעילות שיטות טיפוליות שונות בתחום ה-CBT לטיפול בחרדת טיסות.

מעטים המחקרים שהשוו בין סוגי טיפולים שונים לחרדות טיסה.

הטיפול הקוגנטיבי- התנהגותי השכיח לחרדת טיסות כולל מרכיב של ניהול חרדה, הצגת מידע מדויק לגבי מטוסים וטיסות, וטכניקות חשיפה.

כמעט תמיד יתנסה המטופל בחשיפה לסימולטור טיסה או למטוס אמיתי, בתהליך של הקהיה שיטתית ובעזרת טכניקות הרגעה.

EMDR Eye Movement Desentization Reprocessing

בעוד שמחקרים הוכיחו באופן כללי יעילותו של טיפול ה-CBT  בחרדת טיסות, טיפולים אחרים כמעט שלא נבדקו.

טיפול EMDR מבוסס על התאוריה כי חוויות מטרידות מאוחסנות במוח בעוד הרגשות השליליים לכודים בגוף ומונעים מהאדם לעבד אותם. השימוש בתנועות עיניים מהירות עוזר לשחרר את המחשבות ולעבד אותן ללא החוויה השלילית שמקושרת אליהם באופן רגיל, ולכן מפחית את החרדה. מידת היעילות של ה-EMDR  לטיפול בפוביות עוד לא הוכחה מספיק במחקרים.

הטיפול באמצעות חשיפה למציאות מדומה מספק אווירה מבוקרת לגירוי שמדמה את האובייקט מעורר הפחד, במקרה זה חשיפה למצב של טיסה. מחקרים קודמים הראו יעילות בשימוש במציאות מדומה לטיפול בפוביות שונות, כולל חרדת טיסות.

המחקר הנוכחי נועד להשוות בין היעילות של שלוש המתודות הללו בהתערבות בת 10 מפגשים חד שבועיים, כל מפגש בן שעתיים.

הטיפול ניתן ע"י פסיכותרפיסט ושני פסיכולוגים.

שלושת המפגשים הראשונים התנהלו בקבוצות קטנות והיו זהים לכל הקבוצות.

מפגשים אלה כללו קבלת מידע על חרדה ועל דרכים להפחתת חרדה, שימוש בטכניקות קוגנטיביות והתנהגותיות (כגון תרגול דרכים לשינוי מחשבות לא מועילות או דמיון מודרך), טכניקות הרפיה וקבלת מידע לגבי טיסות, בטיחות בטיסות, סיכונים אובייקטיבים ותאונות.

שלושת המפגשים הבאים היו שונים לכל קבוצה לפי שיטת הטיפול המרכזית. ארבעת המפגשים האחרונים היו זהים לכל המשתתפים וכללו כניסה לסימולטור טיסה, מפגש עם טייס ועם איש בקרת טיסה, המראה מדומה במטוס אמיתי ולבסוף- טיסה אמיתית.

מידת החרדה נבדקה לפני הטיפול, שבוע לאחר סיומו וכן שנה לאחר מכן, כדי לבדוק את עמידות הטיפול.

המחקר הוכיח יעילות משמעותית של שלושת הטיפולים הללו בהפחתת הפחד מטיסות בהשוואה בין מידת החרדה לפני הטיפול ולאחריו.

בכל הקבוצות פחתה מידת החרדה לפי שאלוני דיווח עצמי. בנוסף,

ממצא מרשים הוא שמעל 90% מהמשתתפים בניסוי בכל סוגי הטיפולים היו מסוגלים להמריא בטיסה אמיתית לאחר הטיפול, ובטיפול בשילוב עם מציאות מדומה שיעור הטסים הגיע אף למאה אחוזים מהמשתתפים.

ממצא משמעותי נוסף הוא שהשיפור במידת החרדה- בכל שלושת הטיפולים- נותר על כנו במעקב שנעשה שנה לאחר סיום הטיפול.

התקשרו אלינו עכשיו לשיחת הכוונה חינם

תוכלו גם לכתוב לנו  ונחזור אליכם במהרה.

אנו מתחייבים לכוון אתכם

עם ההדרכה המתאימה לכם ביותר !

שלכם,

צוות המכון בתל אביב

והקליניקות העמיתות של מכון טמיר ברחבי הארץ:

1-800-509-809

כתבו וסיכמו: מור צח, סמדר שטינברג, שרית טופז וצוות המטפלים ב-CBT במכון טמיר

Flying without Fear - Effective Strategies to Get You Where You Need to Go. Second Edition. By: Duane Brown, 2009. New Harbinger Publications.

Campos, D., Bretón-López, J., Botella, C., Mira, A., Castilla, D., Baños, R., … Quero, S. (2016). An Internet-based treatment for flying phobia (NO-FEAR Airlines): study protocol for a randomized controlled trial. BMC Psychiatry16, 296. http://doi.org/10.1186/s12888-016-0996-1

Clark, G. I., & Rock, A. J. (2016). Processes Contributing to the Maintenance of Flying Phobia: A Narrative Review. Frontiers in Psychology, 7, 754. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00754

Davis, T. E., Ollendick, T. H., & Öst, L.-G. (2009). Intensive Treatment of Specific Phobias in Children and Adolescents. Cognitive and Behavioral Practice, 16(3), 294–303.
Kim, S., Palin, F., Anderson, P., Edwards, S., & Lindner, G. (2008). Use of skills learned in CBT for fear of flying: Managing flying anxiety after September 11th. Journal of Anxiety Disorders, 22(2), 301–309. http://doi.org/10.1016/j.janxdis.2007.02.006

O’Regan, J. B. (1975). Short Term Treatment Of Phobias. Canadian Family Physician, 21(10), 64–67.

Pachana, N. A., Woodward, R. M., & Byrne, G. J. (2007). Treatment of specific phobia in older adults. Clinical Interventions in Aging2(3), 469–476.

Roberts RJ. Passenger fear of flying: Behavioural treatment with extensive in-vivo exposure and group support. Aviat Space Environ Med. 1989;60(4):342–348.

Rothbaum B, Hodges L, Smith S, Lee J, Price L. A controlled study of virtual reality exposure therapy for the fear of flying. J Consult Clin Psychol. 2000;68(6):1020–1026. doi: 10.1037/0022-006X.68.6.1020

Schindler, B. , Vriends, N. , Margraf, J. and Stieglitz, R. (2016), WAYS OF ACQUIRING FLYING PHOBIA. Depress Anxiety, 33: 136-142. doi:10.1002/da.22447

Triscari, M. T., Faraci, P., D'Angelo, V., Urso, V., & Catalisano, D. (2011). Two treatments for fear of flying compared: Cognitive behavioral therapy combined with systematic desensitization or eye movement desensitization and reprocessing (EMDR). Aviation Psychology and Applied Human Factors, 1(1), 9-14.

Wilhelm, F. H., & Roth, W. T. (1997). Clinical characteristics of flight phobia. Journal of Anxiety Disorders, 11(3), 241-261. http://dx.doi.org/10.1016/S0887-6185(97)00009-1

Van Gerwen L, Diekstra R, Arondeus J, Wolfger R. Fear of flying treatment programs for passengers: an international update. Travel Med Infect Dis. 2004;2(1):27–35. doi: 10.1016/j.tmaid.2004.01.002

קראו על פוביות נוספות:

פוביה מגוקים