טיפול באגורפוביה | מהי אגורפוביה וכיצד מטפלים בה?

אגורפוביה אגורפוביה

מה זה אגורפוביה - Agoraphobia?

כיצד מטפלים בה?

Agoraphobia

פוביה היא פחד ספציפי שכולנו מכירים. לפחות פעם אחת חוווינו את הפחד מהימצאות במקום זר ומלחיץ. ההרגשה שכל מה שאנחנו רוצים הוא להגיע כבר הביתה ויפה שעה אחת קודם. אך מה אם ההרגשה הזאת מלווה אתכם רוב הזמן?

כך מרגישים הסובלים מאגורפוביה. משמעות המילה אגורפוביה היא פחד ממקומות פתוחים. זוהי הפרעת חרדה שהסובלים ממנה חיים עם פחד קיצוני להיקלע לסיטואציות שהבריחה מהן עלולה להיות קשה, להגיע למקומות בהם קיים קושי לקבל עזרה.

אגורפוביה והתקפי חרדה

אגורפוביה תופיע כמעט תמיד עם הפרעת פניקה - סיטואציות כמו נסיעה באוטובוס מלוות בלחץ גדול ויכולות להוביל להתקף חרדה. רוב האנשים מפתחים אגורפוביה לאחר שחוו כמה התקפי חרדה (או אפילו אחד). החוויה הקשה של התקף חרדה מביאה לחרדה גדולה מפני חזרתו - נוצרת חרדה מהחרדה.

מעגל האימה הזה מוביל את המתמודדים עם אגורפוביה להימנע מכל סיטואציה בה הם עלולים, לדעתם, לחוות התקף חרדה. ההימנעות התמידית משפיעה באופן משמעותי על אורח החיים של הסובלים ממנה. היא גורמת לתחושת מרחק מהסביבה,  חוסר אונים וחוסר שליטה ולהרגשה מתמדת של סערת נפש. במצבים קיצוניים מתעורר קושי לצאת מהבית -אפילו לפתוח דלת וללכת למכולת יכול לעורר ממש חרדה.

מספרים

• שכיחות לאורך החיים - כ-4.7%. הפרעה יחסית נפוצה.
  • הגיל ממוצע לאבחון - 23-24. בד"כ ההפרעה מופיעה לראשונה בגיל ההתבגרות המאוחר.
  • יחס בין המינים: 2:1 (פי 2 נשים מגברים).

גורמים

לצערנו עדיין לא ידוע באופן מוחלט מה בדיוק גורם להופעת אגורפוביה. אזורים במוח השולטים על תגובות הפחד עלולים לקחת חלק בעניין, כמו שגנים וסיבות סביבתיות יכולים להיות הגורמים.

ההשערה התיאורטית ההתנהגותית היא אגורפוביה מתעוררת אחרי שמתפתחים התקפי פאניקה - האדם מתחיל לפחד ממקומות ומצבים בהם יהיה יתקשה במיוחד לחוות את ההתקף. אם חופרים קצת במקורות הפחד, מגלים שהחרדה אינה עולה בגלל המקום עצמו אלא מאיום שלהתקף במקום הזה. כלומר, האדם אינו חרד משהות במקום מסוים בגלל מאפייניו, זו חרדה בציפייה מאיימת להתקף שלא יאפשר להימלט מהמקום. זה גם ההבדל המרכזי בין אגורפוביה לבין פוביה ספציפית / פשוטה, שם מתעוררת לחרדה מהמצב או המקום עצמו.

אנשים רבים הסובלים מהפרעת אגורפוביה, פוחדים מאוד גם מחשיפה לאור ועל כן נוהגים להרכיב משקפי שמש כהות במיוחד. כמו כן, זהו אחד הסימפטומים של דיכאון ודיכאון עונתי. הפרעת פאניקה ורמות גבוהות של חרדה באופן כללי, נמצאו במתאם גבוה עם רגישות גבוהה לאור.

טיפול

בעוד שהגורמים עדיין אינם לגמרי ידועים, שיטות הטיפול המומלצות כן ידועות. הטיפול המומלץ ביותר הוא לרוב שילוב של תרופות וטיפול נפשי. ההתמקדות בטיפול הנפשי היא בהורדת הסימפטומים של החרדה ובהחזרת השליטה לידיים של המטופל. הטיפול המומלץ ביותר להפרעות חרדה, אגורפוביה ביניהן, הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). הטיפול מתמקד בשינוי המחשבות המעוותות הגורמות לחרדה להופיע. בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי לומד המטופל להתמודד עם הסימפטומים של אגורפוביה, לשנות את המחשבות הלא מסתגלות למחשבות מציאותיות ומסתגלות, לשלוט במצבים שגורמים לו לחוש חרדה והכי חשוב: לקבל את הביטחון והשליטה על החיים שלו בחזרה.

צרו עמנו קשר להכוונה איכותית ומדויקת לטיפול

במכון טמיר בת"א או בקליניקות העמיתות שלנו בכל הארץ

נשתמע !

1-800-509-809