טיפול אונליין בהתקפי חרדה | ייעוץ באינטרנט לטיפול באפניקה

ראש מכון טמיר;

עריכה אחרונה:

23 לאוקטובר 2020 ☑️

בימים מורכבים אלו אנו מציעים גם טיפול אונליין עם פסיכולוג, להתמודדות יעילה ומהירה עם התקפי חרדה

אנחנו מקבלים המון פניות לטיפול וירטואלי בזום, ואנחנו לא לבד:

האמריקאים מאמצים את השינוי הפסיכולוגי לטלתרפיה:

בערך אחד מבין שלושה מבוגרים בארה"ב (31%) השתמשו בשירותי בריאות הנפש וירטואליים, כך על פי סקר חדש של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי (APA), כאשר כמעט שלושת רבעי (72%)  ממי שהשתמשו בייעוץ נפשי בוידאו עשו זאת בפעם הראשונה בחצי שנה האחרונה.

מהי טלתרפיה?

טלתרפיה היא הרחבה של טלרפואה,  שירות מקוון של טיפול בווידאו, באמצעות שיחות בין מטפל למטופל, בנושאים פסיכולוגיים, פסיכיאטריים, תעסוקתיים ורגשיים.

טלתרפיה מתקיימת לרוב באמצעות אפליקציות של ועידת וידיאו ברזולוציה גבוהה, כמו זום או סקייפ.

מפגשי טלתרפיה דומים מאוד במתכונתם למפגשי פנים אל פנים,  ועבור רבים הם אף מהווים אלטרנטיבה מועדפת, ודאי בתקופת הקורונה.

ראשית, נתייחס להתקפי חרדה ולדרכי התמודדות מיידיות עמם:

טיפול מיידי בהתקף חרדה – מה לעשות בעת התקף חרדה?

התקף חרדה יכול להימשך עד 20 דקות, אבל בשביל האדם שחווה את ההתקף זה מרגיש כמו נצח.

התקף חרדה כולל סימפטומים רגשיים ופיזיים.

ברמה הרגשית מדובר בהצפה. בהצפה הכוונה לרמת מתח רגשי גבוהה, הרגשה של חוסר שקט, חרדה, פחדים ובהלה שמציפים את האדם.

ברמה הפיזית מדובר בסימפטומים גופניים. הסימפטומים הללו נובעים ממערכת העצבים של הגוף אשר "מתעוררת" לאור תחושת סכנה על מנת להגן על הגוף ולאפשר לאדם להילחם או לברוח מגורם הסכנה. הסימפטומים הפיזיים שהאדם חש בעת התקף חרדה יכולים בקלות לגרום לאדם לחשוב שהוא סובל מהתקף לב, זאת בשל הדמיון בסימפטומים בין התקף חרדה להתקף לב: האדם יכול לחוש דופק מואץ, סחרחורת, נשימה לא סדירה, חולשה, זיעה, רעד בידיים וברגליים, כאב בחזה, טשטוש ראייה, צפצופים באוזניים ועוד. כמובן שכל אדם חווה את זה קצת אחרת, אז לא לכולם יהיו את כל הסימפטומים, אבל אין ספק שמדובר בסימפטומים לא נעימים אשר באופן טבעי יכולים להלחיץ את הסובלים מהם.

אז הדבר הראשון שחשוב שהאדם יעשה – זה מה שאתם עושים ברגע זה. קוראים, מבינים ומפתחים מודעות לכך שמהתקף חרדה לא נופלים ולא מתים, גם אם זה מרגיש ככה באותם רגעים. מדובר בסימפטומים שהגוף מייצר כדי להגן עליכם ולא כדי לפגוע בכם. הפרשנות השלילית היא זו שמחריפה את ההתקף והופכת אותו לקשה כזה. דבר נוסף שחשוב לעשות הוא לדבר על החרדות והקשיים שלכם. עם פסיכולוג או עם אנשים קרובים – חשוב לשתף אחרים במחשבות שלכם כדי לקבל נקודת מבט אחרת שאולי תעזור לראות את הדברים באור שונה. כל אדם מתחבר לתחומים אחרים בעת משבר. יש מי שיפנה לספורט, לחברה תומכת, לדמיון, לאיסוף מידע וכו'. גם בעת התקף חרדה, התחברות לאחד התחומים הללו יכול להיות יעיל מאוד. בנוסף, כשמתחילים סימנים ראשונים להתקף שכזה, מומלץ להוציא אויר לאט ולהשתדל לא להכניס נשימה עמוקה מאוד.

מתי לפנות לבדיקה רפואית אם אני חושב שיש לי התקף חרדה?

בהקדם האפשרי. ההתקפים אמנם אינם מסוכנים, אבל עלולים להחמיר ללא טיפול. תסמינים של התקפי פאניקה דומים שכאלה המאפיינים מצבים רפואיים חמורים, כמו התקף לב. אם אינכם בטוחים שמדובר בהתקף חרדה או בגורם אחר, פנו לרופא מיידית, ליתר ביטחון.

מה גורם להתקפי חרדה?

לא ידוע בוודאות על גורם בודד להתקפי חרדה ולהפרעות נפשיות הקשורות בהם. המדובר הוא באפיזודות קצרות אך מפחידות מאוד הגורמות לדפיקות לב, להזעה, לרעידות ולקשיי נשימה, ולעיתים גם לתחושה של התקף לב.

כשנראה אדם החווה התקף שכזה, כדאי להתחיל משאלות של אוריינטציה במרחב ובזמן (לדוגמא: "איפה אתה נמצא כרגע? מה עשית לפני שהגעת לכאן ולאן רצית ללכת?").

בנוסף, מומלץ לאפשר לו לבחור מבין שתי אופציות ברורות (אפשר להציע כוס מים או לצאת יחד לנשום אויר).

כמובן שבמידה והחרדה פוגעת במהלך החיים התקין ומפריעה להתנהלות היומיומית מומלץ לפנות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. הטיפול מוכח מחקרית כיעיל מאוד במצבי חרדה ממוקדים ומומלץ ביותר לכל מי שמחפש ט

טיפול קצר מועד המעניק כלים וטכניקות להתמודדות עם החרדה, תוך כדי התמקדות בשינוי החשיבה וההתנהגויות אשר מובילות לחרדות. בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מטופלים לומדים להבין כיצד המחשבות שלהם תורמות לסימפטומים בעת התקפי החרדה וכיצד לשנות את המחשבות הללו על מנת להוריד את שכיחות ועוצמת ההתקפים. העלאת המודעות הקוגניטיבית של המטופלים לרוב משולבת עם טכניקות התנהגותיות בהן נחשף המטופל בהדרגתיות לסיטואציות המפחידות. הטיפול הוא כמובן הדרגתי ומותאם לצרכים וליכולות של המטופל.

חשיבות הטיפול אונליין בהתקפי חרדה בימי הקורונה

לפני התפשטות הקורונה השתמשו חלק מהמטפלים בטיפול מקוון כתוסף למפגשים פנים אל פנים, בעוד שאחרים טיפלו רק אונליין.
כעת, האופציה המקוונת הפכה באופן זמני לנורמה.

טיפול פנים אל פנים או אונליין עשוי לתת מענה להפרעות נוירולוגיות ופסיכולוגיות כמו הפרעת פאניקה, חרדה והפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, כאשר המטפל יכול לסייע למטופל לנהל טוב יותר את המתח ולהתמודד עם משוכות החיים.

בייעוץ מסורתי מתקיימות פגישות קבועות עם מטפל במטרה לדון בסימפטומים ובהתקדמות הטיפול. במהלך השיחות עולים המאבקים, הבעיות הרגשיות והניצחונות על הפרעת הפאניקה, ובין המפגשים משלים המטופל שיעורי בית, כמו תרגול טכניקות הירגעות או ניהול יומן. בכל פגישה מתקיים שיח על השיפור שהושג, לצד תכניות נוספות לצליחת משוכות נפשיות. בשנים האחרונות צבר הטיפול אונליין פופולריות, כדרך להשגת תועלות הייעוץ מבלי לצאת מהבית. דרך צ׳אט חי, אימיילים או אפילו שיחת וידאו עם המטפל ניתן לשוחח על המטלות שבוצעו ולקבל טיפול איכותי מהספה הביתית. מלבד אלמנט הנוחות, טיפול אונליין מאפשר את החופש לתקשר עם מטפל הפועל מאזור גיאוגרפי אחר.

ואולם לטיפול אונליין יש גם חסרונות, בהם הקושי היחסי בטיפוח יחסים הדדיים עם המטפל, אולי כתוצאה ממגבלות טכנולוגיות. ייחסים אלה הם מהותיים לטיפול, שכן מצופה מהמטופל להיפתח ולשתף בשורש העמוק של בעיותיו. זאת ועוד, לא כל כיסוי של ביטוח פרטי יהיה תקף לטיפול אונליין, וכן ישנו שיח רב סביב שאלת אבטחת המידע המשותף.

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445