מה זה טיפול בשיטת ACT? | טיפול בקבלה ומחויבות 2019

דרג פריט זה
(35 הצבעות)
טיפול ACT טיפול ACT

 

ACT - טיפול קבלה ומחויבות

 

Acceptence and Commitment Therapy

 

 

מה זה טיפול ACT?

 

ACT, טיפול בקבלה ובמחוייבות, הוא טיפול פסיכולוגי מעניין ויצירתי ביותר, מהגל השלישי של CBT, אשר פותח ע"י Hayes בסוף שנות ה-90.

 

שיטה זו מציעה מעל ל-100 טכניקות טיפוליות, מתוכן ניתן לבחור ולהתאים לכל מטופל באופן אינדיבידואלי.

רבות מהטכניקות הללו מלמדות מטאפורות העוסקות בחוסר התוחלת שבהתנגדות לסבל- רגשות מכאיבים ותכנים מטרידים העולים בתודעה.

act therapy

 

לאחרונה, הייז הגדיר את הגישה כ-

"התערבות פסיכולוגית המבוססת על הפסיכולוגיה ההתנהגותית, וכוללת מיינדפולנס ותהליכי קבלה, מחויבות והתחייבות לשינוי התנהגותי, עד ליצירת גמישות פסיכולוגית"

 

לפי גישת ACT, ההפך משליטה הוא קבלה - תגובה לכל רעיון ורגש בגישה פתוחה ובעיניים פקוחות, עם חמלה עצמית וחמלה כלפי אחרים, תוך בחינת המציאות לאשורה.

הנחת העבודה של ACT היא שעל מנת שנוכל לייצר שינוי פסיכולוגי, עלינו לאפשר לעצמנו לחוות את רגשותינו ולחוש כיצד הם גורמים לנו להתנהג.

החלופה הברורה להימנעות מחוויה היא קבלה רצונית ומודעת של שלל אירועים פסיכולוגיים, גם כאלו הנתפסים כשליליים, מבלי לנסות לשנות את תכנם, את צורתם או תדירותם, בייחוד כאשר ניסיונות אלה פוגעים ברווחתו של האדם והאנשים סביבו. 

חשוב להדגיש שלא מדובר בסליחה או בשיכחה, אלא בקבלה של תחושות פנימיות שתאפשר למטופל לקדם את רווחתו האישית, שהרי תחילתו של כל שינוי נעוץ בתהליך של קבלה (Acceptance) של הכאב הבלתי נמנע. 

קבלה של אירועים פנימיים איננה מטרה כשלעצמה, אלא אמצעי לחיזוק התנהגות גמישה ויעילה, בניגוד להתנהגות אימפולסיבית ומזיקה שנובעת מכעסים ודחפים.

שיטת ACT היא דרך חיים, לא רק דרך טיפול.  

 

הרצאה על טיפול קבלה ומחויבות עם רן אלמוג

צוות מכון טמיר תל אביב ומטפלי הקליניקות העמיתות

בהרצאה על טיפול ACT עם הפסיכולוג רן אלמוג, 2016

 

 

הנה סרטון שמתאר בצורה מקסימה

איך עובד הרציונאל מאחורי טיפול ACT,

בהתמודדות עם מחשבות טורדניות:

 

טיפול בקבלה ומחויבות (ACT) וטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)

 

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) לא רחוק במשמעותו מהטיפול בקבלה ומחויבות (ACT). 

שתי שיטות הטיפול נולדו מתוך הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי אך נבדלות ממנו במספר מאפיינים.

הן מתמקדות יותר בדרך שבה נוצרות מחשבות חיוביות, מאשר בשינוי המחשבות עצמן לכיוון חיובי.

 


מה דומה ומה שונה בין שתי השיטות?


שתי השיטות מדגישות את חשיבותה של הקבלה, הקשיבות (מיינדפולנס) ויעילות של פעולה התנהגותית.

הפרסום המחקרי הראשון על טיפול שיטת ה-ACT הופיע מספר שנים לפני הפרסומים הרשמיים של DBT, אך בגלל הצורך לאסוף עוד ראיות מחקריות לקח זמן עד שהשיטה התפרסמה והתבססה.

בעוד ש-ACT מציעה תאוריה מקיפה על ההתנהגות האנושית ונוטה לניתוח קליני של התנהגות, DBT נוטה לכיוון פרקטי יותר ומציעה דרכים פרגמטיות לטיפול במצוקה הנפשית. גישה זו קשורה יותר לטיפול התנהגותי מסורתי.

מבחינת ביסוס מחקרי, ישנם לא מעט מחקרים שתומכים ביעילות של ה-DBT בתחומים העיקריים אליהם השיטה מיועדת, כגון נטייה לאובדנות ושימוש בחומרים ממכרים.

ה-ACT נחקרת במגוון רחב יותר של תחומים ושל הפרעות והעדויות מלמדות על יעילות גבוהה. 

 

 

 act therapy cbt
 
 
 

לפני מספר שנים, שיטת ההתערבות הפסיכולוגית של ACT לטיפול בכאב כרוני הפכה פופולרית, טיפול בקבלה ובמחוייבות ACT (Acceptance and commitment Therapy). ACT הוא שילוב של CBT, DBT ומיינדפולנס. 

טיפול ACT מתאים גם לטיפול בהתמכרויות. ACT נחשב כטיפול התנהגותי קוגניטיבי אשר יש לו מן המשותף עם שיטת 12 הצעדים.

 

 

גמישות ונוקשות פסיכולוגית 

 

  • קבלה של חוויות פנימיות- עד כמה אני מוכן לתת לחוויה להיכנס אלי.
  • מגע עם הרגע הנוכחי - להיות ב"כאן ועכשיו" מסיבה פרגמטית והתנהגותית. אם אני לא ברגע הנוכחי, קשה לי מאד להגיב לסיטואציה באופן אפקטיבי. רק כשאני במגע עם החוויה אני יכול להגיב בצורה הכי יעילה ורגישה קונטקסטואלית.
  • העצמי כקונטקסט - עצמי קונטקסטואלי, מגע עם האספקט של העצמי, שהעצמי הוא מן מרחב פתוח שמחזיק את החוויות והתכנים המנטליים.
  • הבהרת ערכים- ממה אכפת לך, מה חשוב לך, מה נוגע בך
  • מחויבות - היכולת לאמץ דפוסי פעולה אפקטיביים שיותר מתאימים לערכים שלי.
  • הפרדה קוגניטיבית- מה עושה השכל שלנו? השכל שופט את המציאות, מנסה לפתור בעיות, מחווה דעות על דברים, מודאג מדברים, עוסק בנוגע לתחזיות בעתיד, עוסק בניתוחים של העבר. לפעמים הוא נהדר ולפעמים הניהול שלו לא יעיל בנוגע לחיים. צריך להזיז את המיינד הצידה לפעמים, רק לפרקים אנו מצליחים לצאת החוצה מתוך המחשבות ולהתבונן במבט על.
  • נכונות / Willingness

 

 

 נוקשות פסיכולוגית כוללת: 
  • הדבקה קוגניטיבית - הקוגניציות הופכות להיות מקור הרגולציה שעליו אנו מבססים את תפיסת העולם, הזדהות עם מחשבות.
  • הצמדות להמשגות אודות העצמי - העצמי כתוכן, נצמד או מזדהה באופן מאד נוקשה לגבי כל מיני נרטיבים על העצמי, בלי יכולת לתפוס מהם מרחק, יכול להיות גם טובים וגם רעים.
  • הצמדות יתר לעבר או לעתיד - רומינציות או דאגנות יתר, תשומת לב נוקשה- מוביל לכך שהמגע שלי עם הרגע הנוכחי הופך להיות מצומצם.
  • היעדר מגע עם ערכים והיעדר בהירות באשר אליהם.
  • פסיביות או פעולה לא אפקטיבית: נכללת פה גם אימפולסיביות.

 

יעילות של טיפול בקבלה ומחויבות (ACT)

שיטת ACT  נחקרה ועודה נחקרת לגבי יעילותה להפרעות נפשיות. היא נמצאה יעילה לטיפול בבעיות רבות, למשל:

  • הפרעות אכילה
  • נפגעי ונפגעות התעללות מינית
  • מתבגרים בסיכון
  • מתמודדים עם התמכרויות
  • הפרעות חרדה 
  • הפרעות טורדניות -כפייתיות - למשל, טיפול במחשבות טורדניות לגבי זהות מינית (HOCD). הספקות החוזרים והטורדניים לגבי הזהות המינית מסבות סבל רב.  
  • הפרעות מצב רוח כמו דיכאון

 

הגרסה הראשונה של ACT נקראה "הרחקה מקיפה״ (Comprehensive Distancing).

היא כללה שישה תהליכי ליבה: קבלה, דיפוזיה, התחברות לרגע הנוכחי, לעצמי כקונטקסט, לערכים ולעשיית פעולה. 

במחקר מטה אנליזה, שבחן את יעילותה של השיטה, נותחו 18 מחקרים שאוששו את ההשערות.

כאשר נבדקה בנפרד משאר הגישות הפסיכולוגיות, נמצא כי ל-ACT יש אפקט חיובי ב-66% בהשוואה לקבוצות הביקורת (קב׳ המתנה, קב׳ פלצבו או קב׳ טיפול ״רגיל״) בתוצאות של הפרעות דיכאון וחרדה, אולם לא נצפה יתרון משמעותי לגישה מול הגישות הפסיכולוגיות-התנהגותיות הקיימות. 

באחד המחקרים נמצא גודל אפקט קטן לטובת ACT (מול CBT), אולם הוא לא היה מובהק.

התוצאות מבטיחות, בעיקר לאור העובדה כי זוהי גישה שקיימת רק שני עשורים.

 

מוזמנים לפנות אלינו שליחת הכוונה מדויקת

לטיפול עם מטפל/ת CBT בתל אביב:

03-6031552

צוות מכון טמיר

סיכמו: מאיה רסניק, סמדר שטינברג, יעל טל וצוות מכון טמיר
 
 

נרגשים עם פתיחת ההרשמה לקורס הראשון מסוגו שיתקיים בישראל!

24, 25, 28, 29 ליולי 2019 

ActBootCampIsrael-01.jpg

 

מה זה ה-ACT BOOTCAMP?

מדובר בקורס אינטנסיבי שיימשך 4 ימים מלאים, ויאפשר לאלו שאינם מכירים ACT לרכוש ידע וכישורים שיאפשרו להם להתחיל ליישם את המודל בעבודתם מיד עם סיום הקורס. 
עבור אלו שמכירים ACT, הקורס יאפשר להעמיק את הידע ולשפר את כישוריהם ביישום המודל.

 

מי מעביר את הקורס?

את הקורס מעביר ד"ר תום סבו, BCBA-D, מאמן ACT מוכר על ידי הקהילה הבינלאומית, ומנחה קורסי BootCamp בארה"ב. תום הוא מרצה בחסד, הידוע ביכולותיו להשאיר את הקהל מרותק לאורך זמן, להסביר מושגים מורכבים בשפה מובנת, וללמד כלים יישומיים באופן שיאפשר למשתתפים לתרגל, להתנסות ולקחת את הכלים עימם לעבודתם המקצועית.  

 

למי הקורס מתאים?

אנשי טיפול וסטודנטים למקצועות הטיפול, ובכללם פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מנתחי התנהגות, עובדים סוציאליים קליניים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ואחרים. 

 

ומה עוד?

  • נתארח במלון לאונרדו סיטי-טאוור רמת גן, במקום חנייה בתשלום, והמלון במרחק 5 דקות הליכה מתחנת רכבת סבידור מרכז.
  • הקורס הינו 4 ימים מבוקר עד ערב, ללא לינה.  
  • המשתתפים יהנו מדי יום מארוחות בוקר וצהריים וכן כיבוד קל ושתייה לאורך כל היום.
  • הקורס יועבר באנגלית - ניתן לבקש אוזנייה לתרגום סימולטני לעברית בעת רכישת הכרטיס (ללא עלות נוספת)
  • כל משתתף יקבל ערכה עם החומר הנלמד בתחילת הקורס, ותעודת סיום בסופו. .

כל הפרטים וקישור להרשמה (הרשמה מוקדמת עד 10/04/19 בהנחות של מאות שקלים), כאן:

www.act-israel.com

 

 

 

 

 

 

 
 
מקורות:
 
 
Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy. 2006;44(1):1–25.
 
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2013). Acceptance and Commitment Therapy and Contextual Behavioral Science: Examining the Progress of a Distinctive Model of Behavioral and Cognitive Therapy. Behavior Therapy, 44(2), 180–198. http://doi.org/10.1016/j.beth.2009.08.002
 
ACT Questions and Answers. A Practitioner's Guide to 150 Common Sticking Points in Acceptance and Commitment Therapy. By: Russ Harris , 2018. New Harbinger Publications.
 
 
 
Hofmann SG. Acceptance and commitment therapy: New wave or Morita therapy? Clinical Psychology, Science and Practice. 2008;15:280–285.
 
Powers M.B. · Zum Vörde Sive Vörding M.B. · Emmelkamp P.M.G. (2009). Acceptance and Commitment Therapy: A Meta-Analytic Review. Psychother Psychosom 2009;78:73–80
(DOI:10.1159/000190790)
 
Pull CB. Current empirical status of acceptance and commitment therapy. Current Opinion in Psychiatry. 2009;22(1):55–60.
 
 
 
Ruiz FJ. Acceptance and commitment therapy versus traditional cognitive behavioral therapy: A systematic review and meta-analysis of current empirical evidence. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 2012;12(3):333–358.
 
https://contextualscience.org/differences/similarities_between_act/dbt

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il