מה זה טיפול בשיטת ACT? | טיפול בקבלה ומחויבות 2020

דרג פריט זה
(39 הצבעות)
טיפול ACT טיפול ACT

ACT - טיפול קבלה ומחויבות

 

טיפול אקט - Acceptence and Commitment Therapy

 

 

 

כתיבה:

 

מאיה רסניק, מטפלת ACT ומטפלת קוגניטיבית-התנהגותית, MSW
 
 
איתן טמיר, MA, ראש המכון 

 

מהו טיפול בקבלה ובמחויבות (ACT)?

ACT, טיפול בקבלה ובמחויבות, הוא טיפול פסיכולוגי מעניין, יעיל ויצירתי ביותר, מהגל השלישי של CBT , שפותח ע"י Steven C. Hayes, בסוף שנות ה-90.

שיטה זו מציעה מעל ל-100 טכניקות טיפוליות, מתוכן ניתן לבחור ולהתאים לכל מטופל באופן אינדיבידואלי.

רבות מהן מלמדות מטאפורות העוסקות בחוסר התוחלת שבהתנגדות לסבל, רגשות מכאיבים ותכנים מטרידים העולים בתודעה.

הייז הגדיר את הגישה כך:

"התערבות פסיכולוגית המבוססת על פסיכולוגיה התנהגותית, וכוללת מיינדפולנס ותהליכי קבלה, מחויבות והתחייבות לשינוי התנהגותי, עד ליצירת גמישות פסיכולוגית".

 

איך התפתחה גישת act?

הגרסה הראשונה של ACT נקראה "הרחקה מקיפה״ (Comprehensive Distancing).

היא כללה שישה תהליכי ליבה: 

  • קבלה

  • דיפוזיה

  • התחברות לרגע הנוכחי

  • התחברות לעצמי כקונטקסט

  • חיבור לערכים

  • חתירה לעשיית פעולה

 

לפי גישת ACT, ההפך משליטה הוא קבלה - תגובה לכל רעיון ורגש בגישה פתוחה ובעיניים פקוחות, עם חמלה עצמית וחמלה כלפי אחרים, תוך בחינת המציאות לאשורה.

הנחת העבודה של ACT היא שעל מנת שנוכל לייצר שינוי פסיכולוגי, עלינו לאפשר לעצמנו לחוות את רגשותינו ולחוש כיצד הם גורמים לנו להתנהג.

 

החלופה הברורה להימנעות מחוויה היא קבלה רצונית ומודעת של שלל אירועים פסיכולוגיים, גם כאלו הנתפסים כשליליים, מבלי לנסות לשנות את תכנם, את צורתם או תדירותם, בייחוד כאשר ניסיונות אלה פוגעים ברווחתו של האדם והאנשים סביבו. 

חשוב להדגיש שלא מדובר בסליחה או בשיכחה, אלא בקבלה של תחושות פנימיות שתאפשר למטופל לקדם את רווחתו האישית, שהרי תחילתו של כל שינוי נעוץ בתהליך של קבלה (Acceptance) של הכאב הבלתי נמנע. 

קבלה של אירועים פנימיים איננה מטרה כשלעצמה, אלא אמצעי לחיזוק התנהגות גמישה ויעילה, בניגוד להתנהגות אימפולסיבית ומזיקה שנובעת מכעסים ודחפים .

שיטת ACT היא דרך חיים, לא רק דרך טיפול.  

 

הרצאה על טיפול קבלה ומחויבות עם רן אלמוג

צוות מכון טמיר תל אביב ומטפלי הקליניקות העמיתות

בהרצאה על טיפול ACT עם הפסיכולוג רן אלמוג , 2016

 

 

הנה סרטון שמתאר בצורה מקסימה

איך עובד הרציונאל מאחורי טיפול ACT,

בהתמודדות עם מחשבות טורדניות :

 

 

טיפול בקבלה ומחויבות (ACT) וטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)

 

שתי שיטות הטיפול נולדו בערך באותה תקופה, מתוך הדור השני של הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי, וניתן לומר שהן מייצגות את עליית הגל השלישי של CBT. 

שתיהן מתמקדות בדרך בה נוצרות מחשבות חיוביות, יותר מאשר בשינוי המחשבות עצמן.

שתיהן היו הראשונות לאמץ את טכניקת הקשיבות (מיינדפולנס) וחלק מעקרונות הבודהיזם, אל תוך העשייה הקלינית מבוססת המחקר.

 

לכן, חשוב לדעת כי במובנים רבים, טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) אינו רחוק במשמעותו מטיפול בקבלה ומחויבות (ACT). 

 

 


מה הדמיון ומה השוני בין ACT ל-DBT?


שתי השיטות מדגישות עקרון קליני מרכזי:

קבלה היא תנאי הכרחי לשינוי.

אם נסתכל על הפרקטיקה ומכניזם השינוי, שתיהן מתבססות על למידה של פעולות התנהגותיות יעילות, אולם להבדיל מהטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי המסורתי, הן גורסות כי מיומנויות לרכישת שינוי (בחשיבה, בהתנהגות, ברגש ובתחושה), אינן נותנות מענה טיפולי מספק. 

בעוד ש-ACT מציעה תאוריה מקיפה על ההתנהגות האנושית ונוטה לניתוח קליני של התנהגות, DBT נוטה לכיוון פרקטי יותר ומציעה דרכים פרגמטיות לטיפול במצוקה הנפשית. גישה זו קשורה יותר לטיפול התנהגותי מסורתי. 

 

הבדלים במחקרים קליניים

הפרסום המחקרי הראשון על טיפול שיטת ה-ACT הופיע מספר שנים לפני הפרסומים הרשמיים של DBT, אך בגלל הצורך לאסוף עוד ראיות מחקריות לקח זמן עד שהשיטה התפרסמה והתבססה.

מבחינת ביסוס מחקרי, ישנם לא מעט מחקרים שתומכים ביעילות של ה-DBT בתחומים העיקריים אליהם השיטה מיועדת, כגון נטייה לאובדנות ושימוש בחומרים ממכרים.

ACT נחקרת במגוון רחב יותר של תחומים ושל הפרעות והעדויות מלמדות על יעילות גבוהה. 

 

 act therapy cbt
 

גמישות ונוקשות פסיכולוגית 

 

מהי גמישות פסיכולוגית בטיפול ACT?

גמישות פסיכולוגית היא מושג מרכזי אצל מטפלים בגישת ACT. 

ההגדרה של גמישות פסיכולוגית היא היכולת להישאר במגע עם הרגע הנוכחי למרות מחשבות, רגשות ותחושות גופניות לא נעימות,  תוך שהאדם בוחר את אופן התנהגותו בהתבסס על הסיטואציה וערכיו האישיים.

 

 

היא כוללת כמה רכיבים: 

 

  • קבלה של חוויות פנימיות- עד כמה אני מוכן לתת לחוויה להיכנס אלי.
  • מגע עם הרגע הנוכחי - להיות ב"כאן ועכשיו" מסיבה פרגמטית והתנהגותית. אם אני לא נמצא ברגע הנוכחי, קשה לי מאד להגיב לסיטואציה באופן יעיל. רק כשאני במגע עם החוויה אני יכול להגיב בצורה הכי יעילה ורגישה קונטקסטואלית.
  • העצמי כקונטקסט - עצמי קונטקסטואלי, מגע עם האספקט של העצמי, שהעצמי הוא מן מרחב פתוח שמחזיק את החוויות והתכנים המנטליים.
  • הבהרת ערכים- ממה אכפת לך, מה חשוב לך, מה נוגע בך
  • מחויבות - היכולת לאמץ דפוסי פעולה אפקטיביים שיותר מתאימים לערכים האישיים של המטופל
  • הפרדה קוגניטיבית- השכל שופט את המציאות, מנסה לפתור בעיות, חווה דעות על דברים, מודאג מהם, עוסק בנוגע לתחזיות בעתיד, עוסק בניתוחים לגבי העבר. לפעמים השכל מאוד עוזר, אבל לעיתים הניהול שלו אינו יעיל בנוגע לחיים. במקרים רבים חשוב להזיז את המיינד הצידה. רק לפרקים אנו מצליחים לצאת החוצה מתוך המחשבות ולהתבונן במבט על.
  • נכונות / Willingness

 

נוקשות פסיכולוגית היא ההיפך מגמישות פסיכולוגית.
 
רכיביה הם: 
  • הדבקה קוגניטיבית - הקוגניציות הופכות להיות מקור הרגולציה שעליו אנו מבססים את תפיסת העולם, הזדהות עם מחשבות.
  • הצמדות להמשגות אודות העצמי - העצמי כתוכן, נצמד או מזדהה באופן מאד נוקשה לגבי כל מיני נרטיבים על העצמי, בלי יכולת לתפוס מהם מרחק, יכול להיות גם טובים וגם רעים.
  • הצמדות יתר לעבר או לעתיד - רומינציות או דאגנות יתר, תשומת לב נוקשה- מוביל לכך שהמגע שלי עם הרגע הנוכחי הופך להיות מצומצם.
  • היעדר מגע עם ערכים והיעדר בהירות באשר אליהם.
  • פסיביות או פעולה לא אפקטיבית: נכללת פה גם אימפולסיביות.

 

עבור אילו בעיות יעיל טיפול בקבלה ומחויבות (ACT)? 

 

שיטת ACT נחקרה ועודה נחקרת לגבי יעילותה להפרעות נפשיות.

היא נמצאה יעילה לטיפול בבעיות פסיכולוגיות רבות, למשל: ACT שימש ביעילות לטיפול בסטרס במקום העבודה, חרדות מבחן, הפרעת חרדה חברתית, דיכאון, הפרעה טורדנית כפייתית ופסיכוזה. 

  • הפרעות אכילה
  • טיפול בנפגעי ונפגעות התעללות מינית
  • טיפול בבני נוער בסיכון
  • טיפול בהתמכרויות
  • טיפול בחרדה
  • הפרעות מצב רוח, כמו דיכאון

 

מחקרים נוספים העלו כי טיפול ACT יעיל גם במקרים לחץ בעבודה ובמצבים רפואיים, כמו כאבים כרוניים וסוכרת.

 

במחקר מטה אנליזה שבחן את יעילותה של השיטה, נותחו 18 מחקרים שאוששו את ההשערות.

כאשר נבדקה בנפרד משאר הגישות הפסיכולוגיות, נמצא כי ל-ACT יש אפקט חיובי ב-66% בהשוואה לקבוצות הביקורת (קב׳ המתנה, קב׳ פלצבו או קב׳ טיפול ״רגיל״) בתוצאות של הפרעות דיכאון וחרדה, אולם לא נצפה יתרון משמעותי לגישה מול הגישות הפסיכולוגיות-התנהגותיות הקיימות.

באחד המחקרים נמצא גודל אפקט קטן לטובת ACT (מול CBT), אולם הוא לא היה מובהק.

התוצאות מבטיחות, בעיקר לאור העובדה כי זוהי גישה שקיימת רק שני עשורים.

 

טיפול ACT אונליין מרחוק

טלרפואה וטלפסיכולוגיה, באמצעות ייעוץ פסיכולוגי בוידאו, מצויים איתנו כבר יותר מ-20 שנה, אבל אין ספק שמשבר הקורונה נתן להן בוסט רציני והבטחה לגבי המשך פעיולותן גם העתיד.

בזכות העידן הדיגיטלי, יותר ויותר מטופלים יכולים לקבל שירותים קליניים בבריאות הנפש וייעוץ פסיכולוגי נגיש.

אפשר להגיד שהטכנולוגיה מעצבת מחדש את האופן בו אנו מסתכלים על בריאות הנפש.

ניתן להשתמש בטלפסיכולוגיה במגוון שיטות, כולל במפגשים פרטניים וקבוצתיים, ויותר מהכל טלפסיכולוגיה מפחיתה את הסטיגמה שנקשרה בעבר לטיפול פסיכולוגי. 

בצוות מכון טמיר יש  פסיכולוגים ומטפלים מוסמכים ומנוסים בטיפול בקבלה ומחוייבות, שמוכשרים גם בעבודה בוידאו. אנחנו מזמינים אתכם לייעוץ ACT מרחוק דרך זום, פלטפורמה מקוונת ומאובטחת, שמתאימה לצורך מתן טיפול פסיכולוגי בצורה נוחה ונגישה.

 

 

 

מוזמנים לפנות אלינו שליחת הכוונה מדויקת

 

לטיפול פסיכולוגי אונליין

 

או בקליניקה בגישת ACT,

 

עם מטפל/ת CBT בתל אביב

 

עלות: סביב 330 ש״ח -- 

 

 

072-3940004

  

 

צוות מכון טמיר

 

 

 
 
 
מקורות:
 
 
 
 
 
אלמוג, ר. , גולדברט, א. (2014). להיפגש עם העצב: טיפול בדיכאון בגישת ACT. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3141
 
 
 
 
הירש, ע. (2019). גמישות פסיכולוגית הורה-ילד: מודל טיפולי של הדרכת הורים בגישת ACT. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3773
 
 
 
 

נוימן, א. , אלמוג, ר. (2015). ACT בבית הספר: התערבות טיפולית בילדים שאינם פנויים רגשית ללמידה. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3269

 

 

 

 
 
Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy. 2006;44(1):1–25
 
 
 
 
 
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2013). Acceptance and Commitment Therapy and Contextual Behavioral Science: Examining the Progress of a Distinctive Model of Behavioral and Cognitive Therapy. Behavior Therapy, 44(2), 180–198
 
 
 
 
ACT Questions and Answers. A Practitioner's Guide to 150 Common Sticking Points in Acceptance and Commitment Therapy. By: Russ Harris , 2018. New Harbinger Publications
 
 
 
 
 
Hofmann SG. Acceptance and commitment therapy: New wave or Morita therapy? Clinical Psychology, Science and Practice. 2008;15:280–285
 
 
 
 
 
Powers M.B. · Zum Vörde Sive Vörding M.B. · Emmelkamp P.M.G. (2009). Acceptance and Commitment Therapy: A Meta-Analytic Review. Psychother Psychosom 2009;78:73–80

 
 
 
 
Pull CB. Current empirical status of acceptance and commitment therapy. Current Opinion in Psychiatry. 2009;22(1):55–60
 
 
 
 
 
Ruiz FJ. Acceptance and commitment therapy versus traditional cognitive behavioral therapy: A systematic review and meta-analysis of current empirical evidence. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 2012;12(3):333–358.
 
 
 
 
 
https://www.eatingdisorderhope.com/treatment-for-eating-disorders/types-of-treatments/acceptance-commitment-therapy-act
 
ֿ
 
 
https://contextualscience.org/differences/similarities_between_act/dbt

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2020