טיפול בחרדות בחיפה | מטפלים מומלצים ומחיר חברתי 2020

דרג פריט זה
(1 הצביע)
טיפול בחרדה בחיפה - המלצות על מטפלים טיפול בחרדה בחיפה - המלצות על מטפלים

טיפול בחרדות

חיפה - כרמל, הדר והקריות 

 

כתיבה: 

איתן טמיר פסיכולוג ומטפל, תמונות

איתן טמיר, (MA),

ראש מכון טמיר;

טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara | לינקדאין

עריכה אחרונה:

4 לספטמבר 2020 ☑️


  

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

טיפול בחרדה במכון טמיר בחיפה

אם אתם סובלים מהתקפי חרדה, מחשבות טורדניות, דאגות עקשניות או פוביות ספציפיות שמגבילות אתכם בחיים, חשוב לדעת שאתם לא חייבים לחיות עם חששות ופחדים. 

יש טיפול  -

טיפול פסיכולוגי באינטרנט (באמצעות וידאו) או בקליניקה עם פסיכולוג/ית בחיפה עשוי בהחלט לעזור.

פסיכותרפיה, או ייעוץ פסיכולוגי בשיחות, היא במקרים רבים האופציה הכי יעילה לטיפול בחרדות

קראו המלצות על מטפלי מכון טמיר בחיפה ועל המכון בכלל:

 

 

בניגוד לתרופות נגד חרדה, טיפול נפשי מתמודד לא רק עם תסמיני הבעיה, אלא מסייע לסייע בחשיפת הגורמים העומדים בבסיס הדאגות והפחדים, ללמד כיצד להירגע ולהסתכל על סיטואציות בדרכים חדשות, פחות מאיימות, ולפתח מיומנויות מוכחות וטובות יותר להתמודדות ולפתרון בעיות באמצעות טכניקות כלים קונקרטיים. 

 

איזה סוג של טיפול בחרדה יתאים לי?

הפרעות חרדה שונות זו מזו משמעותית ולכן יש לתפור את הפסיכותרפיה לסימפטומים ולאבחנה הספציפיים. 

 

כמה זמן ייארך הטיפול?

גם משך הטיפול יהיה תלוי בסוג ובחומרת הפרעת החרדה, אבל חשוב לציין כי מרבית הטיפולים בחרדה הן קצרי מועד וכי מרבית המטופלים יחושו בשיפור משמעותי תוך מספר מועט של פגישות. בעוד שסוגי טיפול רבים משמשים לטיפול בחרדה, הגישה המובילה היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), ובאופן ספציפי טיפול בחשיפה. 

 

כל תרפיה לחרדה יכולה להינתן כשלעצמה או בשילוב עם אחרות והיא יכולה להתקיים בפורום פרטני או בקבוצה של אנשים החולקים בעיית חרדה דומה. ואולם המטרה היא אחת: להפחית את רמות החרדה, להרגיע את המוח ולהתגבר על הפחדים.




מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ואיך הוא מפחית חרדה?

 

 CBT לחרדה היא הגישה הטיפולית הרווחת ביותר לטיפול בהפרעות חרדה ומחקרים מראים שהיא אפקטיבית עבור הפרעת פאניקה, פוביות, הפרעת חרדה חברתית, הפרעת חרדה מוכללת ורבות אחרות. ה-CBT מכוון לדפוסים שליליים ולהטיות בראייתנו את העולם ואת עצמנו.

ממש כפי שהוא נשמע, טיפל קוגניטיבי התנהגותי  מכיל שני רכיבים: 

  • טיפול קוגניטיבי - הבוחן כיצד המחשבות השליליות (הקוגניציות) תורמות לחרדה.

  • טיפול התנהגותי - שבוחן כיצד המטופל מתנהג ומגיב במצבים שמעוררים את החרדה. 

 

ההנחה הבסיסית של ה-CBT היא שהמחשבות שלנו, לא אירועים חיצוניים, הם אלו שמשפיעים על איכות הרגש ומהותו. 

במילים אחרות, האופן בו אנו תופסים את הסיטואציה הוא זה שיקבע את הרגשתנו: אותו מצב יכול להוביל לרגשות שונים לחלוטין אצל אנשים שונים, באופן התלוי בציפיות, בגישות ובאמונות. 

למשל, אצל נהגים שחווים חרדה בנסיעה במנהרות הכרמל, דרכי חשיבה שליליות על התנגשות מזינות רגשות ותרחישים שליליים של חרדה ופחד. 

מטרת ה-CBT לטיפול בחרדה היא לזהות ולתקן את המחשבות והאמונות השליליות, כאשר הרעיון הוא שאם תשתנה דרך החשיבה, תשתנה גם התחושה וההרגשה. 

 

איך מנצחים את המחשבות מעוררות החרדה?

אתגור מחשבות, או הבניה קוגניטיבית מחדש, היא התהליך שבו מאותגרים דפוסי החשיבה השליליים התורמים לחרדה, ומוחלפים באחרים חיוביים ומציאותיים יותר. 

התהליך המיטיב מתרחש בשלושה שלבים: 

  • זיהוי המחשבות השליליות – בהפרעת חרדה מצבים נתפסים כמסוכנים יותר ממה שהם באמת, למשל אדם המפחד מחיידקים יכול לתפוס לחיצת יד כמסכנת חיים. את הפחדים הלא-רציונליים הללו יש לזהות באמצעות אסטרטגיות שונות, למשל לשאול את עצמנו, באמצעות הנחיית המטפל, מתי החלה החרדה

  • אתגור המחשבות השליליות – בשלב זה המטפל ילמד את המטופל כיצד להעריך את המחשבות מעוררות החרדה, בתהליך שבו ייחקרו הראיות למחשבות המפחידות, ינותחו מחשבות לא מועילות ותבחן המציאות של התחזיות השליליות. אסטרטגיות לאתגור מחשבות שליליות כוללות ביצוע ניסויים, שקילת היתרונות והחסרונות של הדאגות או ההימנעות מדברים מפחידים, וקביעת הסיכוי הריאליסטי שמה שהמטופל חרד לגביו אכן יתרחש

  • החלפת המחשבות השליליות במחשבות מציאותיות, חיוביות ומדויקות יותר – המטפל יכול לעזור בניסוח הצהרות מציאותיות ומרגיעות, שאותן יוכל המטופל לומר לעצמו כאשר הוא מתמודד או מצפה למצבים שלפני הטיפול היו גורמים לרמות החרדה לנסוק. אלה שלושת שלבי הטיפול. החלפת מחשבות שליליות במציאותיות יותר אינה דבר פשוט, שכן פעמים רבות המחשבות הללו הן חלק מדפוס חשיבה מושרש. לכן, נדרש תרגול לשבירת ההרגל, וזו הסיבה ש-CBT כולל תרגילים ליישום בבית. 

עוד עשוי הטיפול לכלול למידה של זיהוי מצבי חרדה וכיצד הם נחווים גופנית, למידת מיומנויות התמודדות וטכניקות רגיעה שינטרלו את החרדה והפאניקה וכן התעמתות עם הפחדים, גם בדימיון וגם בחיים האמיתיים. 

 

טיפול בחשיפה 

טיפול בחשיפה הוא כלי מרכזי להיפטר מחרדות ונחשב לאחד האמצעים המוכחים ביותר למטרה זו. 

הרציונל של טיפול בחשיפה מתבסס על ההבנה שחרדה אינה תחושה נעימה ולכן ההימנעות ממנה טבעית. 

אחת הדרכים לכך היא פשוט הימנעות ממצבים שגורמים לחרדה.

אבל מלבד אי הנוחות הכרוכה בכך, הימנעות מפחדים אינה מאפשרת לנו הזדמנות להתגבר עליהם, ופעמים רבות רק מעצימה אותם. 

טיפול בחשיפה חושף את המטופל באופן הדרגתי למצבים או לאובייקטים שמפחידים אותו. 

הרעיון הוא שבאמצעות החשיפה הוא יחוש חווית שליטה הולכת ומתגברת על הסיטואציה, עד שהחרדה תדעך או תפחת באופן שלא יסב עוד מצוקה נפשית. 

 

החשיפה נעשית בשתי דרכים: 

המטפל עשוי לבקש מהמטופל לדמיין את המצב המפחיד

או לחילופין, להתעמת איתו בחיים האמיתיים. 

טיפול בחשיפה יכול להיות מועבר בנפרד, או כחלק מטיפול CBT. 

במקום לעמוד מיד מול הפחד הגדול ביותר שלו, מה שעלול להיות די טראומטי, הטיפול חושף את המטופל אל הפחד בהדרגה, בגישה המכונה הקהיה שיטתית. זו מאפשרת למטופל לבנות ביטחון ולשלוט במיומנויות של שליטה ברגשות הבהלה. 

 

הנה דוגמה להתמודדות בחשיפה הדרגתית במטרה להכחיד פחד מטיסות: 

להסתכל על תמונות של מטוסים > לצפות בסרטונים של מטוס טס > לצפות במטוסים אמתיים ממריאים > לרכוש כרטיס טיסה > לארוז מזוודה לטיסה > לנהוג לשדה התעופה > לבצע צ׳ק אין > להמתין לטיסה > לעלות על הטיסה ולטוס. 

 

הקהיה שיטתית כוללת שלושה שלבים: 

  • למידת מיומנויות הירגעות – למשל הרפיית שרירים או נשימות עמוקות. תרגול השיטות הללו בבית, ולאחר מכן יישומן בעימות עם פחדים, להפחתת תגובת החרדה הפיזית (למשל רעידות) ולעידוד רגיעה

  • הכנת רשימת צעדים – הרשימה תכלול 10-20 מצבים מפחידים שיקדמו את המטופל אל המטרה, כמו בדוגמה של פחד הטיסה. כל צעד צריך להיות כמה שיותר ספציפי, עם מטרה ברורה ומדידה

  • התקדמות צעד-צעד – תחת הנחיית המטפל, המטופל יחל לעבוד על הרשימה. המטרה היא להישאר בכל מצב מפחיד עד שהפחד נרגע. 

 

באופן זה המטופל לומד שהרגשות לא יפגעו בו ושהם אכן חולפים. בכל פעם שהחרדה תהפוך עוצמתית מדי, הוא ישתמש בטכניקות ההירגעות שלמד, ולאחר שנרגע – יפנה שוב את תשומת לבו אל המצב. 

כך יתקדם המטופל צעד-צעד עד שיוכל להשלים כל אחד מהצעדים ללא תחושת מצוקה גדולה. 

 

טיפול עצמי בחרדות

מלבד CBT וטיפול בחשיפה, ישנם טיפולים משלימים להפרעות חרדה, שנועדו להפחית את רמות המתח ולעזור להשגת איזון רגשי, בהם: 

 

  • התעמלות – דרך טבעית לחיסול מתחים והקלה על חרדות. מחקרים הראו שמספיקות 30 דקות התעמלות 3-5 פעמים בשבוע כדי לספק הקלה משמעותית בחרדה. לתועלת מקסימלית, יש לכוון לשעה אחת לפחות של פעילות אירובית במרבית הימים

  • טכניקות הירגעות – תרגול קבוע של מדיטציית מיינדפולנס, למשל, או הרפיית שרירים פרוגרסיבית (PMR) עשוי להפחית חרדה ולהגביר את תחושת השלומות הרגשית;

  • ביופידבק – שימוש בסנסורים המודדים פונקציות פיזיולוגיות מסוימות (למשל קצב לב, נשימות ומתח שרירים) על מנת ללמד את המטופל לזהות את תגובות החרדה של גופו וכיצד לשלוט בהן באמצעות טכניקות הירגעות

  • היפנוזה – לעתים משולבת עם CBT לחרדה. כאשר המטופל נמצא בהרפיה עמוקה, המהפנט משתמש בטכניקות טיפוליות שונות כדי לעזור לו להתמודד עם פחדים ולראות אותם בדרכים חדשות. לחרדות אין תיקון מהיר, והתגברות על הפרעת חרדה דורשת זמן ומחויבות. 

תרפיה כוללת התמודדות עם הפחדים לעומת הימנעות מהם, ולכן לעתים המטופל ירגיש רע יותר לפני שמצבו ישתפר. הדבר החשוב הוא להיצמד לטיפול ולעקוב אחר עצות המטפל. אם המטופל חש יאוש מקצב ההתקדמות, חשוב שיזכור שתרפיה לחרדות היא אפקטיבית מאוד בטווח הארוך: מי שיתמיד, יקצור פירות.

המטופל אף יכול לתמוך בטיפול באמצעות בחירות חיוביות: החל מרמת הפעילות ועד לחיים חברתיים, ניתן להכשיר את הקרקע להצלחה על ידי קבלת החלטות מודעות לקידום רגיעה, חיוניות ונקודת מבט חיובית על היומיום. 

 

למידה והבנה לגבי החרדה חשובות להתגברות עליה ויעזרו למטופל להוציא את המיטב מהטיפול. 

טיפוח קשרים עם אחרים יפחיתו פגיעות. בדידות מהווה מצע לחרדה, ומפגשים עם חברים, נוכחות בקבוצת תמיכה ושיתוף הדאגות עם קרובים שניתן לבטוח בהם ישחקו לטובת המטופל.

אימוץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית יקל על המתח והחרדה. אין לצרוך אלכוהול וסמים להתמודדות עם התסמינים, וכדאי להימנע מסטימולנטים כמו קפאין או ניקוטין, שמחריפים חרדות. 

הפחתת סטרס בחיים על ידי בחינת גורמי הלחץ שבהם וחיפוש דרכים למזערם היא חיונית – הימנעות מאנשים שמעוררים במטופל חרדה, סירוב למחויבויות עודפות והקצאת יותר זמן לכיף ולרגיעה על בסיס יומי הם החלטות נהדרות לתמיכה בהצלחת הטיפול.

 

נשמח לשמוע מכם! 

צוות מכון טמיר בחיפה.

עלות מפגש: 320 ש"ח

072-3940004

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2020