אבחון בשלות לכיתה א' | הערכת מוכנות לבית הספר | מכון טמיר

אבחון בשלות לכיתה א

 

אבחון בשלות לכיתה א' 

 

לקראת העליה לכיתה א', הורים רבים מעוניינים לבדוק את מידת המוכנות של ילדם לקראת האתגר החדש.

אבחון בשלות לכיתה א׳ אינו בהכרח מקיף כמו אבחון פסיכולוגי מלא לילדים, אותו אנו מקיימים עם פסיכולוגים בתל אביב, במרכז של מכון טמיר. 

 

לעיתים קרובות, התייעצות עם הגננת יכולה לסייע להורים לחוש את הדופק ולבסס ביטחון בקבלת ההחלטה האם נכון להתקדם לשלב הבא או לאפשר לילד תקופה נוספת בגן.

זו שאלה חשובה, בעיקר לאור מחקרים שמלמדים כי עדיף להיות בין הילדים הבוגרים יותר בכיתה, ולא הצעירים. 

אבחון בשלות לכיתה א׳, שונה מאבחונים פסיכולוגיים אחרים, כמו אבחון פסיכודיאגנוסטי או אבחון פסיכודידקטי.

בטקסט זה נתאר את מאפייניו של אבחו הבשלות, נסתכל על מה הוא בודק ונתייחס קצת להתמקמות ההורים מול האתגר: 

 

 

במה מתמקד אבחון בשלות לכיתה א׳?

המחקר בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית של הגיל הרך מלמד אותנו על חשיבות זיהוי מידת המוכנות של הילד/ה לקראת בית הספר, תוך מתן דגש למערכת של מיומנויות -  חברתית, רגשית, התנהגותית וקוגניטיבית - כולן נחוצות לתפקוד מוצלח של התלמיד החדש בבית הספר.

 

 

כמה עולה אבחון בשלות?

העלות של אבחון בשלות לקראת כיתה א׳, שמתבצע במכון טמיר על ידי פסיכולוגית חינוכית מומחית, ענת שועה אברהמי, הוא 2,900 ש״ח. 

 

מה בודקים באבחון בשלות?

אבחון בשלות לקראת כיתה א׳ בודק את מידת בשלותו הקוגניטיבית והרגשית של הילד, תוך הערכה של מידת מוכנותו לעלות לכיתה א׳ בעיתוי האופטימלי. 

 

האבחון מתמקד בכמה צירים: 

 

  • תפקוד קוגניטיבי

  • קצב התפתחותי

  • תפקוד חברתי

  • איסוף מידע מהגננת ומההורים

  • תצפית על הילד 

  • הערכת התפקודים הניהוליים, או הפונקציות הניהוליות של הילד: מחקרים מלמדים כי מיומנויות אלו קשורות למוכנות לבית הספר, יותר מאינטליגנציה (IQ) וידע של תוכן,  כמו שליטה בחשבון וקריאה מוקדמת.

    תפקודים ניהוליים הם בעצם קבוצה של מיומנויות קוגניטיביות שמאפשרות לילד התארגן ולעקוב אחר פעילויות, תוך שליטה וויסות רגשי, מיקוד מקסימלי של תשומת הלב והיענות מותאמת למשוב של אחרים.

 

אף ילד אינו מושלם, וסביר להניח שיזדקק לתמיכה ולעזרה שלנו ההורים בהתמודדות עם המעבר, ולאחריו. כדי להגיע להסתגלות טובה יותר כדאי שנבדוק:

 

  • האם אנחנו יכולים לחיות עם המחשבה שהילד שלנו לא יהיה התלמיד הכי טוב בכיתה?

  • האם יש תחומים אחרים שהוא יכול להיות חזק בהם?

  • מה הילד שלי צריך כדי להסתגל טוב?

  • האם אני יכול לקבל את הקצב והדרך שלו?

  • האם אני יכול לאפשר לו לגלות איזה תלמיד הוא, במה הוא מתעניין, איפה הוא חזק ואיפה צריך תמיכה?

  • איך אני יכול לעזור לו כהורה?

  • איך אני יכול לסמוך עליו ועל המערכת שהוא יעמוד בשינוי הזה?   

 

כדי להיות שם עבורו בשלב ההתפתחותי הזה, חשוב שנתבונן בעצמנו, ונתמודד עם החרדה שמתעוררת בנו.

כדאי שנפריד בין החששות והחרדות שלנו לבין החששות והחרדות שלו. באופן טבעי אנו חושבים על המעבר לכיתה א' מתוך החוויה האישית שלנו. אך חשוב שנזכיר לעצמנו שהילד שלנו הוא לא אנחנו, ביה"ס שלנו הוא לא ביה"ס שלו. היזכרות במעבר האישי שלנו עשויה לתרום הרבה ביכולת שלנו לתמוך בילדנו. למשל, אפשר לחשוב על המקומות שהיו לנו קשים, ולהיזכר איך התמודדנו, מה עזר לנו, לחשוב על הדברים שנהנינו מהם ולשתף את הילדים.

 

 

בשירם "כל עוד" עלי מוהר ויוני רכטר נוגעים ביראה והגאדה

שמתעוררות בנו ההורים עם המעבר של ילדנו לביה"ס:

 

אם ההורה חש שהוא בחרדה גדולה מדי מהמעבר, כדאי שיפנה לייעוץ בהקשר זה.

  

אבחון מוכנות לכיתה א' עשוי לספק להורים מידע מקיף ומעמיק על מוכנות הילד בתחום הקוגניטיבי התנהגותי, החברתי והרגשי, לייעץ להורים בקבלת החלטה ולספק המלצות שיקדמו את השתלבותו של בנם במסגרת בית הספר.

  

 

מיומנויות שהילד צריך כדי לעלות לכיתה א'- מתוך ynet<

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024