איך מטפלים בחרדה חברתית? שיטות הטיפול המוכחות ביותר

דרג פריט זה
(3 הצבעות)
טיפול בחרדה חברתית טיפול בחרדה חברתית Pixabay

טיפול בחרדה חברתית

סוג ומשך הטיפול בהפרעת חרדה חברתית (SAD) תלויים בחומרת הסימפטומים הרגשיים והגופניים וברמת התפקוד היומיומי. 

יש מטופלים שיגיבו היטב לטיפול התחלתי ולא יזדקקו להתערבות נוספת, בעוד שיש מי שיידרשו לצורה כלשהי של תמיכה לאורך חייהם. 

הן טיפול פסיכיאטרי, כלומר תרופות, והן פסיכותרפיה, כלומר טיפול פסיכולוגי, הוכחו יעילים לטיפול בחרדה חברתית.

כאשר ההפרעה מופיעה בכל הסיטואציות החברתיות,  הצורה הטובה ביותר תהיה שילוב בין תרופות לפסיכותרפיה, למרות שטיפול פסיכולוגי לעתים מספיק עבור מטופלים שמתמודדים עם סוג אחד של מצב חברתי. 

 

מילה על חרדה חברתית אחרי הקורונה

אם אתם סובלים כבר מחרדה חברתית, מה ניתן לעשות כדי למנוע מחרדת הקורונה להחמירה?

אם אובחנתם כסובלים מחרדה חברתית, כדאי שתשקלו כיצד היא מתגברת בהקשר זה וכיצד בידוד עלול להעצים או להחמיר את הסימפטומים שלה.

כעת, כשכל השירותים חוזרים להיות נגישים, אם אתם עדיין חשים בהשפעות הנפשיות של הנחיות הריחוק החברתי, מצאו מקור שיסייע לכם לשמור על מורל גבוה ולהמשיך בתפקוד בריא: טיפול מקצועי, שיחה עם חבר או בן משפחה לעתים תכופות יותר, חידוש מרשמים, הגברת הרגלים בריאים, כמו פעילות גופנית ושינה מספקת.

 

טיפולים פסיכולוגיים בחרדה חברתית

טיפולים פסיכולוגיים יכולים לעמוד בזכות עצמם או להשתלב עם טיפול תרופתי.

טיפולים שיחתיים נועדו לסייע למטופל לשנות את התנהגותו, שהיא לרוב התנהגות נמנעת, להתנהגות רצויה.

למרות הסטיגמה שעדיין שכיחה פה ושם ביחס למי שפונה לטיפול אצל פסיכותרפיסט, פסיכולוג קליני או פסיכיאטר, פנייה לייעוץ נעשית כיום באופן שכיח ע"י מיליונים שמפיקים תועלת בדוקה ושיפור באיכות החיים.

כדי למצוא  איש מקצוע מתאים, ניתן להתייעץ עם רופא המשפחה, או  להיעזר בשיחת הכוונה ממוקדת של מכון טמיר, בה תקבלו המלצה על  מטפלים, פנים אל פנים או בטיפול אונליין,  לפי התסמינים, הצרכים והיכולות, ובהתבסס על ניסיון קליני עשיר.

לפני המפגש הראשון ניתן ואף מומלץ לתעד בכתב מחשבות ורגשות, לצורך נקודת פתיחה בדיון עם המטפל.

למרות הקושי ההתחלתי, ידוע שככל שהמטופל כן יותר עם המטפל – כך יתקדם מהר יותר לקראת ניהול מוצלח של החרדה החברתית.

 

בין הטיפולים הפסיכולוגיים הנפוצים ל-SAD מצויים: 

 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)

טיפול CBT הוא סוג של פסיכותרפיה שפותח כדי לתרום לעיצוב ולשינוי מחשבות והתנהגויות, זאת במטרה להשפיע על רגשות באופן חיובי.

ה-CBT הוא אופציה מובילה לטיפול בחברה חברתית, והוא נחלק ל-3 טכניקות מרכזיות, כולן מבוססות מחקרים קליניים מבוקרים:

  • חשיפה

  • הבנייה קוגניטיבית מחדש

  • אימון מיומנויות חברתיות

חשיפה יכולה להתבצע דרך דמיון או חוויה של תפקוד או מצב חברתי בחיים האמיתיים. במקרה של הפרעת חרדה חברתית קיצונית, המטפל יכול לבקש מהמטופל לדמיין חשיפה למצב חברתי, כאשר אט-אט יתקדם הלאה אל חשיפה לחוויה אמיתית. העיקרון השוכן בבסיס טיפול בחשיפה הוא שדרך תרגול וחוויה המטופל יוכל להפוך נינוח יותר במצבים שמהם הוא נמנע.

הבנייה קוגניטיבית מחודשת מתמקדת בסימפטומים הקוגניטיביים של SAD:

תפיסה עצמית דלה, פחד מהערכה שלילית על ידי אחרים והטיית ייחוס שלילי (כאשר אדם מייחס תוצאות חיוביות ליד המקרה ושליליות למגרעותיו).

הבנייה קוגניטיבית מחודשת כוללת סדרה של תרגילים שנועדו לזהות את המחשבות השליליות, להעריך את אמיתותן ולבנות מחשבות חלופיות שיאתגרו את אלה המקוריות. מתודה זו חשובה לטיפול בחרדה חברתית בשל האספקטים הקוגניטיביים החזקים של ההפרעה ומכיוון שלעתים קרובות האמונות השוכנות בבסיס ההפרעה הן ״עתיקות״ ומושרשות.

אימון במיומנויות חברתיות כולל תרגילים מגוונים ומומלץ לקיים אותו במסגרת קבוצתית.  מיומנויות אלו כוללות עיצוב התנהגות, סימולציות ומשחקי תפקידים, שנועדו לעזור למטופל ללמוד התנהגויות נאותות ולהפחית את החרדה ופחד הקהל במצבים חברתיים. לא כל מטופל יזדקק לאימונים הללו כחלק מטיפול סיביטי והם נועדו בעיקר עבור מי שאין בסביבתו די אינטראקציה חברתית,

מעבר לחרדה חברתית. נקודות שבהן עשוי אימון כזה להתמקד הן קשר עין, יעילות בניהול שיחה ולמידה על אסרטיביות.

 

טיפול באינטרנט

הפרעת חרדה חברתית מקשה על קיום אינטראקציות חברתיות יומיומיות. זו אחת הסיבות לכך שדרכי טיפול מקוונות עשויות להוות בחירה רלוונטית לאנשים הסובלים ממצב זה.

בנוסף לאפשרויות הטיפול הפסיכולוגי ברשת, ישנם מספר משאבים ואתרי אינטרנט בחינם ובעלות נמוכה, כמו גם מחקרים שמתקיימים באוניברסיטאות בארץ במהלכם מוצע טיפול בחינם על ידי פסיכולוגים.

קראו כאן דוגמא של מחקר מעניין על טיפול באינטרנט בחרדה חברתית, שמתקיים באוניברסיטת תל אביב. 

 

תרפיה בקבלה ומחויבות (ACT)

שיטת ACT היא מתודת טיפול מהגל השלישי,  שפותחה לאחר ה-CBT ומבוססת על פילוסופיה בודהיסטית.

ב-ACT לומד המטופל כיצד לקבל מחשבות שליליות וחרדות במקום לנסות לסלק אותן. הצפי הוא שניתוק מהחרדה החברתית יפחית את הסימפטומים באופן טבעי. מטפל ב-ACT משתמש בתרגילים חווייתיים, התערבויות מוכוונות-ערכים ומיומנויות מיינדפולנס כחלק מהטיפול. 

 

טיפול דינמי

טיפול דינמי הוא שיטה שבה המטפל מסייע למטופל להבין נושאים נסתרים מן הילדות התורמים לחרדה החברתית. פסיכואנליזה וטיפול פסיכודינמי מתאימים במיוחד לאנשים שיש להם קונפליקטים עמוקים בלתי פתורים שמוסיפים לחרדה, והיא עשויה להיות יעילה גם לחקירת התנגדות פוטנציאלית לשינוי. 

מלבד טיפול תרופתי וסוגי פסיכותרפיה, ישנם גם טיפולים משלימים ל-SAD, בהם תוספי תזונה, ארומתרפיה ויוגה. מרבית השיטות האלטרנטיביות אינן מוכחות מדעית כטיפול יעיל בהפרעה ובניגוד לטיפולים הסטנדרטיים הן עשויות שלא להיות מוסדרו בקפדנות. 

 

איך לבחור מטפל לחרדה חברתית?

כמו עם הפרעות נפשיות אחרות, גם במקרה של חרדה חברתית כדאי לנקוט בשלושה צעדים בסיסיים בדרך לבחירת הטיפול הפסיכולוגי המתאים:

  1. לדבר עם מישהו, כמו רופא המשפחה או אפילו חבר, על הבעיות הנחוות ולבקש סיוע במציאת עזרה.

  2. אם רופא המשפחה אינו יכול לספק הפנייה למומחה, ניתן לחפש ברשת. לקבלת טיפול תרופתי יש צורך בהפניית רופא לפסיכיאטר.

  3. צרו קשר לקביעת פגישה ובררו עלויות. למרות שזה מקובל יותר בחו"ל ובטיפול פסיכולוגי אונליין, בדקו האם יש לכם וכיסוי ביטוחי.

פנייה לעזרה עשויה ליצור תחושת אי-נוחות ובעצמה לעורר את החרדה, אך היא הצעד הטוב ביותר שניתן לעשות בכיוון הנכון להקלה בחרדה חברתית לטווח הארוך.

 

טיפול תרופתי לחרדה חברתית

בגזרת הטיפול התרופתי, לכל אופציה יתרונותיה וחסרונותיה, כאשר כל התרופות השכיחות הראו שיפור קטן עד בינוני בתסמיני ההפרעה:

 SSRI

קבוצת תרופות שמהווה את האופציה הראשונה לטיפול, וזאת בשל תופעות לוואי נסבלות ונטילה פשוטה.

ואולם, הן צופנות בחובן גם תסמיני גמילה פוטנציאליים ו(לא בדיוק גמילה, כי אין התמכרות, אבל בהחלט מורכב להפסיק).

לכן בגמר הטיפול יש להפחית את נטילתן בהדרגה. בין התרופות בקבוצה זו מצויות פקסיל (הנחשבת לתרופה השנייה ביעילותה לטיפול בהפרעה), פקסט, לוסטרל, ציפרלקס, סלקסה ופרוזאק.

 

SNRI

קבוצה של תרופות נוגדות דיכאון המשמשות לטיפול בחרדה ופועלות על המוליכים העצביים סרוטונין ונוראפינפרין.

בין התרופות הללו מצויות אפקסור ,שמכונה גם ונלה או ויאפקס (היא נחשבת לתרופה השלישית ביעילותה לטיפול בהפרעת חרדה חברתית), סימבלטה ופריסטיק (גרסה חדשה יותר של אפקסור). 

 

 MAOI

תרופות קצת ישנות שנחשבו בעבר כטיפול המועיל ביותר לחרדה חברתית, אך נושאות בחובן סיכונים לתופעות לוואי רציניות למדי, במידה והמטופל אינו עוקב באדיקות אחר הנחיות התזונה והנטילה.

לכן, כיום פסיכאטרים אינם  מרבים לרשום תרופות ממשפחת מעכבי MAO לטיפול בחרדה חברתית, וזאת למרות שאחת מתרופות הקבוצה, נרדיל, או פנלזין, שנחשבת לתרופה האפקטיבית ביותר לטיפול בהפרעה.

תרופות נפוצות נוספות מקבוצה זו הן פרנט ומרפלן (איזוקרבוקסזיד). 

 

חוסמי בטא

תרופות ממשפחת חוסמי בטא (בטא בלוקרז) נלקחות לרוב דרך הפה, ממש לפני אירוע מעורר חרדה, כמו העברת מצגת, שכן הן מפחיתות מיידית תסמיני חרדה כמו דפיקות לב מואצות או רעד בידיים.

חוסמי בטא, כמו אידרל וטנורמין, מועילים במצבים הדורשים חדות מחשבה, מכיוון שאינם פוגעים ביכולת הקוגניטיבית. 

 

בנזודיאזפינים 

תרופות נוגדות חרדה ממשפחת הבנזודיאזפינים משככות תסמיני חרדה על ידי האטת מערכת העצבים המרכזית. 

הן פחות שכיחות כאופציה טיפולית מהשורה הראשונה בחרדה חברתית.

למרות שהן פועלות מהר יחסית ונסבלות מאוד, קיים פוטנציאל התמכרות גבוה לתרופות הללו ולכן אין לרשום אותן לאדם הם הפרעת התמכרות.

אביטן, ווליום, קסנקס וקלונופין הן תרופות נפוצות בקבוצה זו.

תרופות אחרות – ויסטריל ובוספאר, למשל, הן אופציות נוספות שהרופא עשוי לרשום להתמודדות עם ההפרעה. 

 

איך לעזור לאדם יקר שסובל מחרדה חברתית? 

כמובן שאם הוא סובל, המליצו על פנייה לטיפול מקצועי.

אבל יש גם אנשים ש"לא מאמינים בטיפול פסיכולוגי".

ככה שאם תעשו רק דבר אחד, בחרו בהקשבה. פשוט תקשיבו לו.

השהו את השיפוט, את העצות ואת והערות הביניים.

הטו אוזן וצרו קשר עין. זוהי הצורה הטובה ביותר להתחבר לבן אדם שאוהבים ובכלל.

הקשיבו לו קשב רב, מהלב.

לרוב, אכפתיות חשובה אפילו יותר מהבנה.

 

 

כתיבה:

 

איתן טמיר, ראש המכון, MA

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2020