טיפול אונליין בחרדה | ייעוץ ממוקד עם פסיכולוג - התחלה מיידית

טיפול בחרדה בשיחות זום

טיפול אונליין בחרדה

חרדה היא מצב בריאותי ופסיכולוגי שמתבטא בעיקר בתחושות של דאגה, פחד או מתח.

יש אנשים שחרדה יכולה גם לגרום להם להתקפי חרדה ולסימפטומים גופניים קיצוניים של חרדה, כמו כאבים בחזה.

40 מיליון איש בארה״ב חווים חרדה.

הטריגרים והגורמים לחרדה ולהפרעות חרדה הם מורכבים, וכנראה מדובר בשילוב גורמים, כולל גנטיקה וסביבה.  אבל מה שברור זה שיש אירועים, חוויות ורגשות מסוימים שיכולים לגרום לסימפטומים של חרדה להתחיל או להחמיר.

אחד היתרונות של טיפול פסיכולגי אונליין, בחרדה ובהפרעות אחרות, הוא היכולת לבחור מבין מספר גדול של מטפלים, ללא מגבלות נגישות.

מרגע שתבחרו מטפל אונליין, תוכלו להיפגש עמו באמצעות פלטפורמות מקוונות, לרוב שירות מאובטח של ועידת וידאו, למשל באמצעות סקייפ או זום.

הפגישות עם מטפלי מכון טמיר מתקיימות ממש כמו טיפול פסיכולוגי ״בעולם האמיתי״, אך ללא צורך להגיע פיזית לסשן בקליניקה שלנו.

בימי משבר הקורונה, והבידוד שנכפה עלינו, מדובר ביתרון שישחרר אתכם לכל שאר המחויבויות האישיות, המורכבות יותר גם ככה, של משפחה, זוגיות ועבודה מהבית, שייתכן ומנעו מכם לתת תשומת לב מספקת לרווחה הנפשית, שלכם ושל האוהבים עליכם.

מחקרים קליניים מבוקרים מלמדים כי טיפול אונליין הוא יעיל לא פחות מטיפול פנים אל פנים, ובהרבה היבטים הוא גם נוח יותר: טיפול מרחוק מציב בפניכם היצע רחב יותר של מטפלים לבחירה,עם המלצה אישית שלנו אחרי שיחת טלפונית ראשונית להערכה, מה שמגדיל את הסיכוי למצוא איש מקצוע מתאים ולצאת לדרך, עם כתובת מקצועית מדויקת שתעזור לכם להגיע לתוצאות מהירות וברות קיימא.

תחושת חרדה מעת לעת היא נורמלית, אך אם נדמה שלא ניתן לנער מכם את הדאגות, והיומיום בתקופה זו רצוף חששות ופחדים, פירוש הדבר שחרדה אחזה בחייכם בצורה לא בריאה.

נוסף על הסימפטומים הרגשיים וקוגניטביים (למשל, לצפות תמיד לגרוע ביותר), עולות גם תחושות של חוסר מנוחה תמידי או מחשבות טורדניות ודאגות שמציקות באופן קבוע.

כלל האצבע הוא שבתנאים של חוסר ודאות, החרדה פורחת.

לחרדה יכולים להיות גם תסמינים גופניים רבים, בהם דפיקות לב, כפות ידיים מזיעות, תחושת חולי בבטן, כאבי ראש או עייפות. חרדה היא תגובתו המולדת והעתיקה של הגוף לסיטואציות מלחיצות, למשל תקיפה.

בטיפול בחרדה, אונליין או פנים אל פנים, תלמדו כיצד לנהל ולשלוט טוב יותר במחשבות חודרניות, באובססיות, בטראומה, בדאגות או בפוביות.

ישנן גישות רבות לטיפול בחרדה, המומלצת ביותר לייעוץ בוידאו באינטרנט היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT).

חרדה והמנעות

באופן טבעי אנשים יימנעו ממצבים שגורמים להם לחרדה, מה שיכול לסייע להם להרגיש טוב יותר בטווח הקצר בלבד.

ואולם אם החרדה חוזרת שוב ושוב, היא עלולה להתפשט למצבים אחרים. פעילויות יומיום שאנשים חרדים מתחילים להימנע מהן כוללות קניות, מקומות הומים, הרצאות ושיעורים פרטיים, פגישות ומצבים שקשורים לעבודה ואירועים חברתיים.

בכל פעם שאדם יימנע ממשהו, יהיה לו קשה יותר לעמוד באותה סיטואציה בפעם הבא ובהדרגה הוא יחל להימנע מעוד ועוד דברים. לכן, יש לתת מענה לסיבה הנמצאת בשורש החרדה.

טיפול CBT בחרדות באמצעות האינטרנט

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) אונליין יכול לסייע להתגבר על חרדה. לפי גישה זו, המקור לחרדה אינו רק במאורעות חיצוניים, אלא באופן בו אנו תופסים את אותם האירועים.

באמצעות טיפול CBT מרחוק ניתן ללמוד לזהות את דפוסי החשיבה השליליים שגורמים לחרדה ולהחליפם במחשבות מציאותיות, הגיוניות וחיוביות יותר. טיפול CBT עוזר ללמוד לזהות תחושות גופניות ורגשות בזמן חרדה. חשוב מכך, הוא מלמד מיומנויות התמודדות לנטרולה. באמצעות טכניקת ההקהיה השיטתית, המטפל יעזור לכם להיחשף בהדרגה ובאופן חוזר לסיטואציות ולפחדים שמעוררים את החרדה שלכם. זה עלול להישמע מפחיד, אך מחקרים מראים שהדבר מסייע ליטול שליטה על החרדה באופן שמאפשר את שיפור איכות החיים.

שיטה זו היא מהנפוצות והפופלריות ביותר כיום לטיפול בחרדה. היא חותרת לזיהוי ממוקד ולהערכת דפוסי התנהגות שליליים ופרספקטיבות שליליות לגבי הסובב אותנו, מבפנים ומבחוץ.

בטיפול CBT ייבחנו הדפוסים הללו ויימצאו דרכים להעצמת המטופל באופן שיעניק לו יותר שליטה עליהם.

יהודה רגב רקובסקי MSW מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT בירושלים מכון טמיר

יהודה רגב רקובסקי, MSW, מטפל CBT בחרדה בזום ובירושלים

ומה אומר המחקר?

במחקר שמטרתו היה להעריך האם ICBT עם תמיכה של מטפל יעיל בהפחתת סימפטומים של חרדה נמצא כי ICBT היה יעיל יותר באופן משמעותי מאשר ללא טיפול (רשימת המתנה או קבוצת דיון מקוונת בלבד) בשיפור החרדה והפחתת הסימפטומים.

לא נמצא הבדל משמעותי ביעילות של ICBT  עם תמיכת מטפל ו- ICBT לא מודרך. אולם הודגש בתוצאות המחקר כי יש לפרש את הממצא האחרון בזהירות, בשל חוסר דיוק.

עוד עולה מראיות המחקר כי ICBT הנתמך על ידי מטפל עשוי שלא להיות שונה באופן משמעותי מ CBT פנים מול פנים בהפחתת החרדה.

סקירת מחקרים שפורסמה ב-2019  העלתה תוצאות מבטיחות של יישום התערבויות מבוססות ראיות באמצעות ייעוץ פסיכולוגי בוידאו לטיפול בחרדה, כאשר CBT הייתה שיטת התערבות הנפוצה ביותר שהוערכה לטיפול בהפרעות חרדה.

ורוניקה עובדיה מטפלת בגישות הגל השלישי של CBT בשוהם

ורוניקה עובדיה, MSW, מטפלת בגחרדה חברתית בשוהם