טיפול בהיפנוזה | מיתוסים ומציאות לגבי היפנותרפיה (2021)

מהו טיפול בהיפנוזה?

טיפול בהיפנוזה - או היפנותרפיה - היא שיטת טיפול פסיכולוגי שנעזרת בהרפיה מונחית, ריכוז עמוק וקשב ממוקד, בכדי להשיג מצב מוגבר של מודעות שמכונה לעתים טראנס היפנוטי. במצב כזה, הקשב של המטופל כל כך ממוקד עד שכל מה שקורה סביבו נחסם חישתית או שהמהופנט מתעלם ממנו באופן זמני.

למי מותר להפנט בישראל?

חוק ההיפנוזה בישראל אוסר על מטפלים שלא הוסמכו ונבחנו על ידי משרד הבריאות לטפל באמצעות היפנוזה.

בעלי המקצוע לעבור הכשרה בתחום הם  רופאים, פסיכולוגים, ורופאי שיניים בלבד.

החוק, שנחקק ב-1984, אוסר על שימוש בהיפנוזה למטרות בידור.

עם זאת חשוב לציין כי הרבה מיתוסים אופפים את ההיפנוזה, כולל שאנשים מאבדים שליטה כשהם במצב כזה ושהם עלולים ״להיתקע״ בטראנס, אבל היפנוזה היא אקט רצוני ומטופל תמיד מצוי בשליטה מסוימת על מעשיו.

בישראל פועלים מרכזים קליניים כמו המרכז לטיפול בהיפנוזה בהדסה.

במקביל, יש פסיכולוגים מומחים וחוקרי היפנוזה. אחד הבולטים בהם ד״ר אודי בונשטיין, פסיכולוג קליני, כותב הספר ״חולם מלא״.

האזינו לשיחה עם ד״ר בונשטיין, בפודקסט של הפסיכולוגית עירית שדות:

עבור אילו הפרעות היפנוזה יעילה?

פסיכיאטרים ופסיכולוגים משתמשים בהיפנוזה לטיפול במגוון מצבים, כמו הפרעת חרדה כללית (GAD), פוביות, הפרעת פאניקה, כאב כרוני, סינדרום המעי הרגיז, הפסקת עישון, לירידה במשקל ומחלות עור אוטואימוניות.

במקרה של פוביה יועדף לרוב שימוש בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עם חשיפה למצבים או מול גרויים מהם המטופל מפחד.  ואולם, גם היפנוזה משמשת לטיפול בפוביות, כולל פוביה ספציפית, חרדה חברתית וחרדת ביצוע.  היפנוזה יכולה להפחית תסמיני חרדה באמצעות השראת מצב רגוע יותר על המטופל.

עוד הראו מחקרים שהיפנוזה יעילה לניהול כעסים ולטיפול בהפרעות שינה אצל אנשים עם תסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). השיפור בשינה הסתכם בהפחתה של דיכאון ותסמיני PTSD לאחר התערבויות עוקבות, למשל טיפול בעיבוד קוגניטיבי (CPT), אבל לא נמצא שהיפנוזה לבדה סייעה בנוגע לתסמיני PTSD.

מה אומר המחקר על יעילות של היפנותרפיה?

היפנוזה מגבירה את החוסן הנפשי של המטופל בהתמודדותו עם מצבים מלחיצים ומפחיתה התנהגויות נמנעות.

מטא-אנליזה אחרת הצביעה על כך שהיפנוזה מגבירה ירידה במשקל אצל 70% מהמטופלים אם היא ניתנת במקביל ל-CBT, וניתוחי מתאמים הצביעו על כך שתרומת  ההיפנוזה לירידה במשקל עולה עם הזמן.

מחקר אחר הראה ירידה בכאב אצל 75% מבין 933 נבדקים ב-27 ניסויים.

לעתים קרובות ההקלה בכאב שגרמה ההיפנוזה הייתה זהה לזו שנגרמה משימוש במורפיום (מורפין) או אף עלתה עליה, נתון מדהים.

מחקר אחר הראה שמשתתפים שהיו סוגסטיביים מאוד הפיקו את התועלת הרבה ביותר בהפחתת כאב בהיפנוזה.

איך עוזרת היפנוזה למתמודדים עם תסמונת IBS?

אחד השימושים הכי נחקרים של היפנוזה ברפואה הוא להתמודדות עם תסמונת המעי הרגיז (IBS), מחלה שהרפואה עדיין מנסה להבין.

תוספת היפנוזה נצפתה כמפחיתה ואף מכחידה את הסימפטומים. עוד נצפה שהיפנוזה לבדה עזרה בהפחתת כאב יותר מדמיון מודרך הממוקד בהפחתת כאב.

מחקרים הראו גם שהיפנוזה הועילה לסובלים ממעי רגיז שלא הגיבו טוב לטיפולים קונבנציונאליים, ויש ראיות שהתערבות היפנותרפית יכולה להועיל גם למטופלים פחות סוגסטביליים, ע״י צמצום או אפילו עצירה מלאה של הסימפטומים. יש מקרים בהם השיפור המשיך גם אחרי שההתערבות ההיפנוטית נגמרה.

שילוב היפנוזה כטיפול במחלות עור

מחקרים מלמדים שהיפנוזה יכולה לשמש גם כטיפול פסיכולוגי נלווה לבעיות עור, כולל קֵרְחוּת אזורית ופסוריאזיס. המחקרים הללו היו מוגבלים למספר נבדקים מצומצם, אבל הראו שהיפנוזה יכולה לעזור להפחית מתח אצל מטופלים שסובלים ממצבים דרמטולוגיים.

היפנוזה כטיפול משלים בהוספיס

יישום נוסף של היפנותרפיה שנבדק באופן עקבי הוא תפקידה הפוטנציאלי כטיפול פליאטיבי, טיפול המתמקד בהקלת חומרת סימפטומים לקראת סיום החיים.

נראה שהיפנוזה מסייעת לשליטה בסימפטומים, הפחתת מתח אצל מטופלים ומטפליהם (הורים, למשל) ושיפור כללי באיכות החיים. מחקרים רבים הראו שטיפול היפנוטי מומלץ בליווי של מטופלים פליאטיביים, במידת הניתן.

היפנוזה לשליטה בכעס

טיפול בהיפנוזה עשוי לסייע גם למתמודדים עם קשיים בניהול כעסים

המטרה הראשונית של המהפנט תהיה להבין ולזהות את שורש הכעס,  שנובע לעיתים מחוויות עבר.

חוויות כאלה יכולות לעצב את מערכת ההתנהגות והאמונות הפנימית ולעורר התקף כעס שמקורו פנימי ולא חיצוני.

ברגע שזה מובן, הפסיכולוג יכול להתחיל .ברמה מודעת ולא מודעת על שינוי תהליכי החשיבה השליליים. פעולה זו תכלול טכניקות הרפיה וסוגסטיוות, שתכליתן לסייע בשליטה על הכעס.

הרעיון הוא לשנות את תגובת המטופל לטריגרים מעוררי כעס, כך שבמקום תחושת הצפה יוכל להרגיש רגוע יותר ושקול, ולהתנהג בהתאם.

מתי היפנוזה אינה טיפול מתאים?

כאשר מעריכים את הפוטנציאל של מטופל להיפנוזה, חשוב לקחת בחשבון התוויות נגד, כולל מצבו הרגשי והתוצאה שמקווים להשיג.

שת״פ הוא רכיב הכרחי להיפנוזה אפקטיבית.

למטופל מתנגד במיוחד או עוין, היפנוזה אינה הפסיכותרפיה המתאימה.

יש מטופלים שאי אפשר להפנט בגלל פגיעה מוחית או לקות קוגניטיבית.

בנוסף, לא מומלץ להשתמש בהיפנוזה עם מטופלים עם הפרעת אישיות גבולית והפרעת אישיות תלותיתבמקרה של פסיכוזה, החשש הוא מהחרפת המצב קיים ולכן קיימת התוויית נגד בנוגע לשימוש בטכניקות היפנוטיות במקרה של מטופל פסיכוטי.

אחד החששות המרכזיים של טיפול היפנוזה שמועבר באופן לא מקצועי, הוא יצירה של זיכרונות מזויפים, מה שעלול לתעתע ולבלבל מתמודדים עם הפרעות נפשיות ולהוסיף על סבלם.

מהי אבריאקציה בהיפנוזה?

תגובת אבריאקציה היא החייאת זכרון או טראומה מהעבר, תגובה שלילית שיכולה להתרחש בכל שלב בתהליך ההיפנוט.

אבריאקציה יכולה להופיע בגלל זיכרונות קשים שעולים למודעות בזמן אמת. חלק מהמטפלים משתמשים בתגובת אבריאקציה בהיפנוזה כחלק מהטיפול, בעוד אחרים מגבילים מחוויות רבות-עצמה אלו.

תגובת אבריאקציה יכולה להביא לבכי או להתפרצות כעס.

התייחסות לבעיות של מטופל ע״י הבאת האבריאקציה למודעות היא הדרך הבטוחה ביותר להתמודד עם המצב.

בניגוד למיתוס, המציאות בשטח היא שהמטופל נמצא תמיד בשליטה מסוימת. למשל, אם המטפל מציע משהו שהמטופל מסרב לו, המטופל פשוט לא יעשה זאת. היפנוזההיא גם לא  מצב קבוע ולרוב היא מסתיימת ברגע שהמטפל מתחיל בתהליך סיומה והמטופל עצמו יכול לסיים אותה בכל שלב שיבחר.

שלבים בהיפנוזה קלאסית

הכנה:

לפני שמתחילים תהליך של טיפול בהיפנוזה, המטפל סוקר את ההיסטוריה הקלינית כדי לזהות האם קיימים דפוסי ההתנהגות לקויים ולוודא שאין התוויiת נגד (קונטרא-אינדיקציות).

לאחר מכן יבנה פורמולציה של המקרה, ע״מ להתוות תכנית טיפול אפקטיבית.

תכנית  בת 8 שלבים יכולה להיראות כך:

1. רשימה של סימפטומים מרכזיים ובעיות עיקריות בתפקוד.

2. ניסוח אבחנה פסיכיאטרית רשמית.

3. ניסוח היפותזת עבודה.

4. זיהוי המצבים שגורמים להעמקת ההיפנוזה.

5. חקירת מקורן של אמונות שליליות.

6. סיכום היפותזות העבודה.

7. שרטוט תכנית טיפול.

8. זיהוי חוזקות ומשאביםצפי מכשולים בטיפול.

מהי השראה היפנוטית (אינדוקציה)?

סשן של היפנוזה מתחיל בד״כ בשימוש בטכניקה שנקראה השראה היפנוטית, או אינדוקציה, שמורכבת מסדרה של הוראות וסוגסטיות.

השראה מהירה היא טכניקה שמשתמשת בהנחיות ומועברת בקצת פחות מ-2 דקות.

ההנחיות מועברות ע״י מהפנט מוסמך או בהיפנוזה עצמית, לאחר הנחייה שהמטופל מקבל מהמהפנט.

סוגי אינדוקציות

למרות שיש סוגים שונים של השראות, 5 הטכניקות הבאות הן הנפוצות ביותר:

השראה ב-4 שלבים

סוג של השראה מהירה ונפוצה שיכולה להיות מיושמת גם להיפנוזה עצמית וגם על מטופלים רבים.

תסריט נפוץ של השיטה:

א. ״כשאתה מוכן, עצום עיניים״.

ב. ״עכשיו השתמש בדמיון. דמיין שהעיניים שלך לא ייפתחו או שהן אפילו מודבקות עצומות״.

ג. ״כשאתה מעמיד פנים שאינך יכול לפקוח עיניים, נסה לפקוח אותן וגלה שקשה לפקוח אותן״.

ד. ״לבסוף, הרפה את העיניים ותן לתחושת רגיעה לעבור בגופך״.

טכניקת קיבוע המבט

עוד שיטת השראה בסיסית שמערבת מבט מקובע בגירוי מסוים, למשל נקודה בתקרה, בקיר, במקור אור או באובייקט כלשהו. כשהמטופל נועץ מבט בנקודה שנקבעה, המטפל מעודד אותו להפוך מודע לכך שעיניו הופכות רפויות ועייפות. המטופל אמור לרצות לסגור את עיניו ולהירגע. תסריט טיפוסי לטכניקה זו:

״שב בנוח בכיסא. בחר נקודה בקיר ומקד בה את עינייך. אל תזיז את המבט מהנקודה הזו, פשוט התמקד במיקום הזה. תן לעצמך להיות שלוו ורפוי, הירגע ככל יכולתך. בהדרגה, תתחיל להרגיש שהעיניים שלך הופכות עייפות והעפעפיים כבדים. אם תרגיש צורך למצמץ, מצמץ ככל שתצטרך. עד מהרה המצמוץ יואט, העפעפיים שלך יהפכו כבדים וירצו להיסגר. כשהעיניים ירצו להיעצם, תן להן להיעצם יותר ויותר חזק ותן לעצמך לשקוע במצב רגוע״.

טכניקת הכבדת הזרוע

בשיטה זו המטופל מרים אחת מזרועותיו אופקית לרצפה ומחזיק את היד אנכית, כך שהוא יכול לראות את גב ידו. להלן תסריט טיפוסי לטכניקה:

״הבט באחת מאצבעות ידך ומקד את המבט כך ששאר האצבעות יצאו מפוקוס. בעודך נועץ מבט באצבע, תבחין שהזרוע שלך הופכת כבדה יותר ויותר ומתחילה להישמט מטה. בעוקבך אחר תנועת האצבע מטה, תבחין בכך שאתה הופך רגוע יותר והעפעפיים שלך מתחילים להיות כבדים. כשהזרוע שלך תהפוך יותר ויותר כבדה היא תגיע בסוף לירך שלך, והעיניים שלך יעצמו".

טכניקת הרפיה פרוגרסיבית

לעתים משתמשים בה אם טכניקה אחרת נכשלה. שיטה זו שמה את נטל ההשראה על המטופל, שכן היא גופנית לחלוטין בטבעה. להלן תסריט טיפוסי לטכניקה:

״התמקם בנוחות וקח כמה נשימות. כשאתה נושם פנימה והחוצה, תרגיש שאתה הופך רגוע יותר. עם כל נשימה שיוצאת מגופך, תרגיש יותר ויותר רגוע. התרכז בכפות הרגליים ועבור אט-אט במעלה גופך, כשאתה מרגיש שהרפיון מתפשט מעלה דרך גופך״.

דימוי

בטכניקת דימוי, המהפנט מערב יצירה של סצנה בדימיון, בה המטופל מרגיש בטוח ורגוע.

תהליך זה מתחיל לעתים קרובות לפני תחית ההשראה, ע״מ להניח את הבסיס לתמונה או המקום המיוחד.

לרוב, תיאור התמונה ישתנה ככל שההשראה מתקדמת.

להלן תסריט אופייני לדימוי:

״חשוב על מקום שבו היית רוצה להיות. אתה יכול לעצום את עינייך או להשאירן פקוחות. כעת קח כמה נשימות עמוקות ונשוף אותן החוצה לאט. בכל נשימה תרגיש רגוע יותר ותהיה במקום האהוב עליך. אתה תרגיש בנוח ובטוח. ככל שתישאר במקום הזה, כך תהפוך רגוע יותר״.

העמקת ההיפנוזה

ברגע שהמטופל תחת השראה, המצב ההיפנוטי מוגבר ע״י טכניקות להעמקת ההיפנוזה, מה שיכול לפעמים להגביר את תגובת המטופל.

כיוונים חיצוניים, משך הזמן שהוקצה להיפנוזה והמוטיבציה של המטופל יכולים להשפיע על יעילות ההעמקה.

חלק מהטכניקות שמשמשות להשראה יכולות לשמש גם להגברת עומק ההיפנוזה.

הטכניקות הללו יכולות לכלול תרגול הרפיה פרוגרסיבית, ויזואליזציה, הפוגות של שקט, נשימות וספירה או ספירה שקטה.

סוגסטיות פוסט-היפנוטיות

פרקטיקה נפוצה היא להציב סוגסטיות פוסט-היפנוטיות לפני סיום ההיפנוזה.

מטרת הסוגסטיות היא להתנגד לבעיות באמצעות התנהגות, לסייע לגמילה מעישון או לעזור להשיג התנהגות רצויה.

דוגמה לסוגסטיה כזו: ״לאחר הטיפול תהפוך פחות מוטרד מעישון סיגריות והתשוקה שלך לניקוטין תיעלם״.

סיום

השיטה הכי נפוצה לסיים היפנוזה היא לספור מ-1 עד 5 או להפך. תסריט טיפוסי לסיום היפנוזה: ״כאשר אספור מ-5 עד 1, אתה תפקח את עינייך ותהיה ערני מבלי לחוש עייפות״.

לסיכום ,היפנוזה אינה עונה מצד אחד

על הפנטזיות של מצבי מודעות משני חיים.

מצד שני, יש לה יתרונות רציניים בבורנו לשקול התחלת טיפול.

מוזמנים/ות לדבר איתנו לחשיבה משותפת!

אלון, נ. (2014). מדוע ללמוד היפנוזה גם אם לא תהפנט איש. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3121

בונשטיין אודי, היפנוזה: דרכה של הנפש ליצור את הגוף, אוניברסיטת חיפה ו"ידיעות ספרים", 2014.

Society of Psychological Hypnosis: https://www.apa.org/about/division/div30

Forrest , J.S. (2017). Therapeutic Hypnosis: Medscape:  https://emedicine.medscape.com/article/1948365-overview

Webb AN, Kukuruzovic RH, Catto-Smith AG, Sawyer SM. Hypnotherapy for treatment of irritable bowel syndrome. Cochrane Database Syst Rev. 2007 Oct 17;(4):CD005110. doi: 10.1002/14651858.CD005110.pub2. PMID: 17943840.

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445

יום שישי, 9:00–13:00