דיכאון קליני | תסמינים, אבחון, גורמים וטיפול בדיכאון מז׳ורי (MDD)

מה ההגדרה של דיכאון קליני (MDD)?

דיכאון קליני (MDD - Major depressive disorder) הוא הפרעה נפשית חמורה שפוגעת ברגשות, בקוגניציה, בתפקוד, ביחסים ובהתנהגות.

לדיכאון יש סוגים שונים, כאשר איגוד הפסיכיאטריה האמריקאי מתייחס במיוחד לכמה specifiers, כמו דיכאון לא טיפוסי, דיכאון עם חרדה, דיכאון עם מאפיינים מעורבים, דיכאון במהלך ההריון דיכאון אחרי לידה (גם אצל גברים), דיכאון עונתי (דיכאון חורף)מלנכוליקטטוני ודיכאון פסיכוטי

יש גם דיכאון אנדוגנידיכאון עמידדיכאון כרוני (דיסתימיה)דיכאון ביפולרידיכאון אצל ילדים ונוערדיכאון סמוי ועוד.

מהי השכיחות של דיכאון?

דיכאון היא אחת ההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר בעולם המערבי.

למשל, בשנת 2015 לא פחות מ-7% מהאמריקאים מעל גיל 18 סבלו מדיכאון מז׳ורי.

סטטיסטית, הסיכון לדיכאון נע בין 10-25% אצל נשים ו-5-12% אצל גברים, מעניין שכאשר מוסיפים לתמונה מחלה כרונית - שיעור הדיכאון קופץ ל- 25-33%.

יש עדיין אנשים שסובלים מ- MDD ולעולם לא מבקשים טיפול.

חשוב לדעת שאפשר לטפל בדיכאון קליני, באמצעות טיפול נפשי, טיפול תרופתי או שניהם.

בממוצע, 23% מהמבוגרים יחוו הפוגה (רמיסיה) ספונטנית בדיכאון, בלי טיפול, תוך שלושה חודשים, 32% בחלוף חצי שנה ו -53% תוך שנה.

מספר הטלפון המקוצר של ער"ן,

שירות טלפוני אנונימי שזמין

24 שעות ביממה, הוא-

תסמינים של דיכאון עמוק

למרות שדיכאון יכול להופיע רק פעם בחיים, אנשים בדרך כלל מתמודדים עם כמה אפיזודות של דיכאון עיקרי.

הסימפטומים מופיעים ברוב המקרים בשעות היום, כמעט כל יום ויכולים לכלול:

• רגשות עצב,  אשמה, ריקנות או חוסר תקווה, לצד בכי.

• התפרצויות זעם, עצבנות או תסכול, אפילו בגלל בעיות מינוריות.

• אנהדוניה - אובדן עניין או הנאה מרוב הפעילויות שבעבר הסבו הנאה, כמו משחק, תחביבים או מערכות יחסים.

• עייפות וחוסר אנרגיה, כך שגם משימות קלות דורשות מאמץ ניכר.

• הפחתה בתיאבון וירידה במשקל או להיפך - תשוקה מוגברת לאכול ועלייה במשקל.

• חרדה, תזזיתיות או חוסר שקט.

• חשיבה איטית, דיבור או תנועות גוף כבדות.

• תחושות חוסר ערך ומיקוד בכישלונות מהעבר.

• מחשבות תכופות על מוות, ואף מחשבות, כוונות וניסיונות התאבדות.

צפו בסרטון טוב מתוך ערוץ Medscape ביוטיוב, שמסביר על דיכאון קליני:

אבחון של דיכאון קליני

מומחה לבריאות הנפש, או אפילו רופא משפחה, יכולים בדרך כלל לתת הערכה ראשונית לגבי  נוכחות של דיכאון, זאת באמצעות בירור ההיסטוריה הקלינית ותופעות רפואיות נלוות.

בהגדרה, דיכאון מג'ורי מאובחן כאשר לאדם יש רבים מהסימפטומים שפורטו לעיל, במשך שבועיים לפחות.

לצערנו,  רבים שסובלים מדיכאון אינם מבקשים הערכה, אבחון או טיפול בגלל סטיגמה ביחס לדיכאון. לפעמים האדם עלול לחוש שהדיכאון נוצר באשמתו או שהוא עשוי להיות מוטרד ממה שאחרים יחשבו עליו.

חשוב לזכור שהדיכאון עצמו נוטה לעוות את התובנה שמוליכה להכרה בבעיה. לכן מומלץ שבני משפחה, בני זוג או חברים יעודדו את הסובל מדיכאון לפנות לעזרה מקצועית.

אין בדיקות ספציפיות לדיכאון., אבל  חשוב להיבדק על ידי רופאי בכדי לוודא כי הסימפטומים אינם נגרמים כתוצאה ממצב רפואי או טיפול תרופתי.

כך מתארת Susan Kearsey את הדיכאון הקליני שלה, במאמר אמיץ שפירסמה באתר cupe הקנדי, אחרי שנים של שתיקה בהן התמודדה עם מוראות הסטיגמה:

המאבק שלי עם דיכאון החל לפני 15 שנה. בהתחלה לא הייתי בטוח מה קורה לי. הייתי הולכת לעבודה כל יום ויוצאת מותשת. כשגרה של אחרי העבודה הייתי מתכרבלת על הספה, צופה בטלוויזיה ואז הולכת לישון. חזרתי על הצעדים האלה יום אחר יום. בימי שישי הייתי חוזרת הביתה, נועלת את הדלת ולא יוצאת החוצה עד יום שני בבוקר. פשוט שרדתי. הייתי מותשת כל יום כי ביליתי כל רגע כאילו כלום לא  בסדר. חייכתי, צחקתי, פטפטתי ועבדתי אבל בפנים הייתי רדומה. סוזן כבר לא הייתה שם. אם הייתי שקטה ומישהו שאל אם אני בסדר הייתי אומרת שיש לי כאב ראש או שהגב שלי כואב. היה לי קל יותר לשקר מאשר להודות בפניהם או בפני עצמי שהייתי חולה בדיכאון קשה״.

מה גורם לדיכאון קליני?

הידיעה מה הגורמים לדיכאון יכולה לעזור לקבל את הטיפול הטוב ביותר.

הנה רשימה של גורמי סיכון ידועים:

גנטיקה

היסטוריה של דיכאון במשפחה יכולה להגדיל את הסיכוי ללקות בו.

כיום מאמינים שהתנאים לדיכאון יכולים להיות מועברים אל הדור הצעיר, אבל הסיבה המדויקת לכך עדיין לא ברורה.

מוות או אובדן

עצבות ואבל הם תגובות נורמליות, אבל לפעמים מתחים גדולים כאלה יכולים להסתבך לכדי סימפטומים חמורים של דיכאון, כמו מחשבות אובדניות או תחושות של חוסר ערך.

קונפליקט

ריבים לא פתורים ומתמשכים עם בני משפחה וחברים יכולים להוביל לדיכאון. אלה כוללים תהליכי שעירות לעזאזל, שיימינג, מאבקי כח משפחתיים ועוד.

התעללות

היסטוריה של התעללות גופנית, מינית, רגשית או מילולית יכולה אף היא להיות טריגר לדיכאון.

ארועי חיים

אפילו ארועים חיוביים, כמו מעבר דירה, נישואים או סיום לימודים, עלולים להצית לדיכאון.

שינויים אחרים שיכולים להיות טריגר לדיכאון הם, למשל, עבודה חדשה, פיטורים או אובדן פרנסה, גירושים, פרישה לגמלאות והולדת תינוק ראשון.

מחלות נלוות

לפעמים דיכאון נלווה להפרעה נפשית או מחלה גופנית אחרת, או יכול להיות תגובה אליה, למשל במקרים של קשיי שינה, כאב כרוני, חרדה והפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD).

תרופות

דיכאון יכול להופיע כתגובה שלילית לתרופות שניטלות עבור מצב רפואי אחר.

אם זה קורה, חשוב מאוד לדבר עם הרופא על החלפת התרופה.

שימוש לרעה בחומרים

כ-21% מהצורכים סמים פסיכואקטיביים ומפריזים באלכוהול לוקים בשלב זה או אחר דיכאון.

יש מי שצורכים חומרים בגלל מצב הרוח הירוד, בעוד שאחרים משתמשים בקביעות בסמים או באלכוהול, שנוטים לעורר תסמיני דיכאון (לעיתים קרובות כאפטר אפקט, או ׳ריבאונד׳ אחרי השימוש).

בעיות אחרות

מעברים ושינויים כמו בידוד בקורונה, מעבר לפנימיה או או שחרור מהצבא יכולים להוביל לדיכאון.

אז מה עושים?

טיפול עובד הכי טוב כשמתחילים אותו מוקדם.

אם אתם חושבים שיכול להיות שאתם לוקים בדיכאון, דברו עם רופא המשפחה או עם פסיכולוג.

שיחה כזו תעזור לכם להבין טוב יותר אם נדרשת עזרה מקצועית ותציע דרכים שבהן תרגישו טוב יותר.

סיבוכים של דיכאון

דיכאון ומחלות כרוניות

דיכאון מופיע לעיתים נדירות מחוץ להקשר קליני אחר. למשל, אדם שחולה בפיברומיאלגיה או מחלת קרוהן, מגלה במהירה שהמחלה כרונית נוטה לסבך גם את המצב הנפשי, ובמיוחד כאשר המחלה גורמת כשלעצמה לכאב פיזי ומפריעה בחיים תקינים.

דיכאון גורם לעייפות ומפחית את האנרגיה בתהליך שעלול להחמיר עם הזמן, וגם יש לו נטייה להביא אנשים להתבודדות חברתית.

אלא שהקשר בין דיכאון למחלה כרונית הוא דו-כיווני:

דיכאון קליני אינו רק ״תגובה נורמלית״ למחלה כרונית, אלא שאנשים פגיעים גנטית לדיכאון מצויים בסיכון גבוה יותר לפתח דיכאון, עם הצטברות של סטרסורים, ובהם מחלה רפואית כרונית.

כאשר מצב רוח דיכאוני מתלווה למחלות קשות או כרוניות, אך לא נוכחים סימפטומים אחרים של דיכאון קליני, לרוב תאובחן ״גרסאת לייט״ של ההפרעה - הפרעת הסתגלות או תגובת דחק חריפה.

כל מצב כרוני עלול לגרום לדיכאון, אך הסיכון מוגבר בהתאם לחומרת המחלה ולרמת ההגבלה שהיא כופה לחיים.

שיעור הדיכאון הנלווה למחלות הוא גבוה ותלוי בגורמים רבים, בעיקר היסטוריה של דיכאון.

למשל, 40-65% מהאנשים שעברו התקף לב יחוו דיכאון, 40% מהחולים בפרקינסון או בטרשת נפוצה, 25% מהחולים בסרטן או בסוכרת, 18-20% מהחולים במחלת עורקים כלילית שלא עברו התקף לב ו-10-27% ממי שלקו בשבץ.

סיבוכים גופניים של דיכאון

דיכאון קליני עלול לגרום לסימפטומים גופניים רבים, בהם כאב פיזי.

ברור היום שהנפש / המוח שולטים בגוף ורגשותיו של אדם יכולים להשפיע על תפקודים פיזיים.

כאב פיזי הקשור לדיכאון נע על טווח רחב, מכאבי ראש בלתי מוסברים, דרך כאבי צוואר ועד לכאבי בטן.

קשיים בתפקוד המיני

דיכאון, ובעיקר תרופות מסוימות לטיפול בו, עלולים לגרום לבעיות ביחסי מין, אצל נשים וגברים כאחד.

בנוסף על כך, יש תרופות נגד דיכאון שהוכחו כמפחיתות את הליבידו, את התיאבון המיני ואת התפקוד המיני.

מחקרים הראו שתרופות נוגדות דיכאון מסוימות עלולות להשפיע לרעה על החשק המיני, שכן הן כוללות רכיבים שמפריעים לכימיקלים שאחראיים על תגובה מינית.

קשיים בשינה

סיבוך נוסף של דיכאון קשור לשינה:

אינסומניה, הפרעת השינה השכיחה ביותר, שמתבטאת בקושי להירדם או לחזור לישון אחרי התעוררות, הוי מאפיין מרכזי של דיכאון קליני.

חוסר היכולת לישון טוב בלילה עלול להשפיע משמעותית על הגוף, מה שנכון במיוחד אצל אנשים שכבר סובלים מתסמיני דיכאון אחרים, כמו עייפות ואנרגיה נמוכה.

זאת ועוד, חלק מהלוקים בדיכאון קליני נוטים לישון יתר על מידה (מצב המכונה היפרסומניה או יתר-שינה) ועדיין יהיו עייפים במהלך יום המחרת, בעיקר בבקרים. אדם הסובל מאינסומניה לאורך תקופה ארוכה, מוטב שייבדק אצל פסיכיאטר לזיהוי תסמיני דיכאון אחרים.
לעתים תרופות שינה נרשמות על ידי רופא לסובלים מדיכאון ואינסומניה ביחד.

איך מטפלים בדיכאון קליני?

הסובלים מההפרעה מטופלים בדרך כלל באמצעות שילוב בין ייעוץ פסיכולוגי ותרופות נגד דיכאון.

תרופות הן יעילות, אך ההשפעה ניכרת רק לאחר כשבועיים.

טיפול פסיכולוגי יעיל להפרעה כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וטיפול בין אישי.

במצבים בהם טיפול תרופתי ופסיכותרפיה אינם יעילים, נשקלים טיפולים אחרים, ויש המון אפשרויות שהוכחו מחקרית: טיפול באור, טיפול בגרייה מגנטית, טיפול בקטמין (ספארבטו) ואימון גופני, כולם יעילים לטיפול בדיכאון.

אפשרות רדיקלית יותר היא אשפוז פסיכיאטרי ובו ניתן לשקול טיפול בנזעי חשמל.

אשפוז עשוי להיות נחוץ במקרים עם סיכון לפגיעה בעצמי ועלול לעיתים להתרחש כנגד רצונו של אדם (כלומר אשפוז כפוי).

במהלך הטיפול, חשוב להקפיד על תכנית הטיפול ולא לפספס פגישות טיפוליות עם הפסיכולוג/ית או פגישות מעקב עם הפסיכיאטר/ית.

בכל מקרה, אסור להפסיק ליטול את התרופות אלא אם כן ניתנה הנחיה מקצועית של הרופא המטפל.

צרו עמנו קשר לתיאום מפגש בכל הארץ

והתחילו טיפול פסיכולוגי בדיכאון.

להתראות,

צוות מכון טמיר

איתן טמיר, (MA),

ראש מכון טמיר