נזעי חשמל (ECT) | איך זה עובד, עבור מי ומדוע? (2024)

טיפול בנזעי חשמל (ECT)

 

מהו טיפול בנזעי חשמל (Electroconvulsive therapy)?

 

טיפול בנזעי חשמל (ECT) הוא שיטת טיפול יעילה ביותר במקרים של הפרעות נפשיות מסוימות. 

בגרסתו העכשווית, הטיפול מתבסס על זרמים חשמליים שנשלחים דרך המוח על מנת לגרום לפרכוס מבוקר, שאינו גורם לכאב. 

ההליך מועיל בעיקר לאנשים הסובלים מדיכאון קליני ולעתים קרובות נעשה בו שימוש לטיפול עבור מי שאינם מגיבים לתרופות או לטיפול פסיכולוגי.  

 

 

הסיבות שפסיכיאטר עשוי להציע ECT כטיפול בדיכאון כוללות:

 

  • היעדר תגובה לתרופות סטנדרטיות ולטיפול בשיחות.

  • הפרעת דיכאון חמורה המפריעה לפעילויות היומיום.

  • סירוב לאכול.

  • פסיכוזה קשה.

  • חוסר יכולת לנוע כרגיל, כמו יציבה נוקשה במקום או תנועתיות חריגה.

   

 

ההיסטוריה של טיפול פסיכיאטרי בחשמל

 

בעוד שבתחילת דרכו בשנות ה-30 של המאה הקודמת גרם הטיפול לפציעות קשות, למשל עצמות שבורות עקב היעדר חומרי הרפיה לשרירים, הטיפול החשמלי המודרני כבר פחות שנוי במחלוקת. 

 

 השיטה עצמה צומדה עם דימויים מיתיים על שפיות ושיגעון, והופיעה שוב ושוב בסרטים ובדמויות מנהיגותיות, כמו יצחק רבין בתקופת ההמתנה לפני מלחמת ששת הימים (לפי ההיסטוריון ד"ר אורי מילטשטיין).

 

כיום מיושם טיפול בנזעי חשמל בצורה מבוקרת הרבה יותר וניתנים למטופל חומרי הרדמה והרפיה, על מנת להפחית את הסיכון לפציעה. 

 

 

האם ניתן לסרב לטיפול במכות חשמל?
 

בפברואר 2020 הגיע ערעור מיוחד לבית המשפט העליון:

אשה בת 32, אם לארבעה, סירבה לקבל טיפול בנזעי חשמל, למרות שהצוות הרפואי בבית החולים הפסיכיאטרי בו אושפזה עמד על דעתו כי עליה לקבל את הטיפול חרף סירובה.

לפני כן, בית המשפט המחוזי פסק שיש לקבל את חוות הדעת של המומחים ולאלצה לעבור טיפול בחשמל.

באופן מפתיע, בית המשפט העליון דחה את הערעור והחליט אף הוא שהמטופלת מחויבת לקבל את דין הפסיכיאטרים המטפלים.

 

 

עבור אילו הפרעות מטפלים ב-ECT?

 

פסיכיאטרים משתמשים בטיפול אלקטרוקונבולסיבי לטיפול בדיכאון קשה. לפעמים, הם משתמשים בו גם לטיפול הפרעות נפשיות אחרות כמו הפרעה דו-קוטבית וסכיזופרניה.

ECT היא אחת הדרכים המהירות והיעילות ביותר להקל על התסמינים והסימנים הקליניים אצל מטופלים אובדניים, מאניים, פסיכוטיים או קטטוניים (או מתמודדים עם קשיים פסיכו-מוטוריים אחרים).

הוא בטוח לשימוש גם אצל נשים בהריון וחולי לב. 

 

למרות האיסור בחוק על טיפולי המרה ברבות ממדינות העולם המערבי, דו״ח מצער של ארגון Human Rights Watch מ-2017, מדווח על שימוש בטיפול באמצעות חשמל מטעם ממשלת סין, לאוכלוסיית להבט״ק במדינה. 

 

 

מהם הסוגים של טיפולים בשוק חשמלי?

 

קיימים שני סוגים עיקריים של טיפול בנזעי חשמל: 

 

  • טיפול יונילטרלי - משפיע רק על ההימספרה הימנית של המוח.

  • טיפול בילטרלי - פועל על שתי ההמיספרות.

 

 יש מחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים, בהן משתמשים בפולסים קצרים מאוד של פחות מחצי מילי-שנייה, בהשוואה לפולסים הסטנדרטיים בני מילי-שנייה, וזאת משום שכיום סבורים שפולסים קצרים יותר עוזרים למנוע אובדן זיכרון. 

 

אובדן זיכרון מתמשך מדווח על ידי 12% עד 55% מהמטופלים ב-ECT. 

 

 

איך עובד טיפול ECT בפועל?

 

לפני טיפול בנזעי חשמל מחויב המטופל לצום של מספר שעות ולעתים אף שינוי בתרופות. ביום בו מתבצע התהליך, יינתנו הרדמה כללית וסמי הרפית שרירים, כך שהמטופל יירדם לפני תחילת התהליך וכשיתעורר לא יזכור אותו.   

 

שני החומרים הנפוצים ביותר בהרדמה לקראת טיפול ECT הם מתוהקסיטל ופרופנול, שניהם מתחילים לפעול במהירות ומשך השפעתם קצר. יתר על כן, שניהם שומרים על פעילות EEG מתאימה בכדי לעורר השפעות נוגדות דיכאון מיטביות בתהליך.  

 

שתי אלקטרודות מונחות על קרקפת המטופל וביניהן מועבר זרם חשמלי מבוקר, שגורם למוח לפרכוס יזום, אשר משנה זמנית את הפעילות החשמלית בו.  

 

הטיפול עצמו נמשך 30-60 שניות, ובמהלכו ינוטרו קצב הלב ולחץ הדם. 

לרוב ישוחרר המטופל לביתו באותו היום. 

הטיפול יועיל למרבית המטופלים והמטופלות, תוך 6-8 מפגשים בלבד, שיתפרשו על תקופה של 3-6 שבועות. 

חלק מהמטופלים יזדקקו לתחזוקה חודשית ואחרים לטיפולי תחזוקה שוטפים בתדירויות משתנות, או לטיפול המשך באמצעות תרופות, בהתאם להערכת ההתקדמות האישית על ידי הרופא. 

 

 

עד כמה טיפול ECT יעיל?

 

אחוז המטופלים שטיפול בנזעי חשמל משפר את מצבם עומד על 70-90%, וזאת ביחס ל-50-60% הצלחה של טיפול תרופתי. 

הטיפול נחשב יעיל ביותר (בערך 80% חווים הטבה).

מחקר קנדי העלה כי טיפול במאושפזים עקב דיכאון באמצעות טיפול בנזעי חשמל מפחית את הסיכון להתאבדות בכמעט 50% למשך שנה אחת לפחות. ממצאים אלו הגיעו מניתוח מפורט של כמעט 70,000 רישומי בתי חולים ממטופלים ביחידות אשפוז פסיכיאטריות באונטריו, קנדה (Kaster et al, 2022).

 

 

אולם הסיבה לכך שהטיפול כה מוצלח לא ברורה עד הסוף.

יש חוקרים המאמינים שהוא עוזר לתקן חוסר איזון במערכת המוליכים העצביים במוח ואילו תיאוריה אחרת גורסת שהפרכוס ״מאפס״ איכשהו את המוח.

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית זיהה ב-2021 את מכניזם הפעולה של ECT במוח. הם הצביעו על התפקיד של תאי מיקרוגלייה ביצירת ההשפעה נוגדת הדיכאון.

 

לרוב, לטיפול בנזעי חשמל יש פחות תופעות לוואי ביחס לתרופות. הוא פועל מהר להקלה בסימפטומים פסיכיאטריים, ודיכאון או מאניה עשויים להיפתר לאחר טיפול או שניים בלבד, בעוד שתרופות רבות דורשות שבועות עד שהן מתחילות להשפיע. 

תופעות לוואי אינן נפוצות בטיפול בנזעי חשמל ולרוב הן קלות, ביניהן כאבי ראש ושרירים בשעות שלאחר הטיפול, בלבול או בחילה זמן קצר לאחר הטיפול, אובדן זיכרון לטווח קצר או ארוך ופעימות לב לא סדירות (תופעת לוואי נדירה). 

 

מחקר שפורסם בסוף 2021 ב-The Lancet Psychiatry מספק מידה רבה של ביטחון ש-ECT. נמצא כי הטיפול אינו מגביר את הסיכון לתופעות לוואי רפואיות חמורות.  למעשה, המחקר מציע יתרון פוטנציאלי של שיטת טיפול זו בהפחתת סיכון להתאבדות (Kaster et al, 2021).

 

 

ECT לילדים ומתבגרים

 

אין עד היום ניסויים מבוקרים על יעילות ECT לטיפול בילדים ובני נוער עם דיכאון מג'ורי. 

החוקרים מציעים כי ECT בטוח ויעיל לטיפול בהפרעות מצב רוח באוכלוסיות ילדים ומתבגרים ויש לשקול זאת במקרים חמורים ועמידים לטיפול.

החוקרים מכירים במגבלה של הנתונים שכן רוב הספרות הייתה סדרת מקרים, לכן יש צורך בחקירה נוספת של היעילות של ECT עבור הפרעות מצב רוח עמידות לטיפול בילדים ובני נוער.

 

סקירה שיטתית עדכנית בחנה את היעילות ופרופיל תופעות לוואי של ECT עבור הפרעות מצב רוח עמידות לטיפול בילדים ובני נוער (Castaneda-Ramirez et al, 2022).

הסקירה כללה 41 מחקרים (20 סדרות מקרים, 2 מחקרים מבוקרים אקראיים ו-19 דיווחי מקרה), כאשר מתוך כ-600 מטופלים, 320 אובחנו עם הפרעת דיכאון חד קוטבית.

המטופלים קיבלו בממוצע 12 טיפולי ECT. רוב המחקרים השתמשו ב-Clinical Global Impression Scale כמדד לשיפור ודיווחו על שיעורי תגובה לדיכאון שנעו בין 52% ל-78%.

 

 

תופעות לוואי

 

דיווחים סובייקטיביים על תסמינים קוגניטיביים היו שכיחים, בייחוד תלונות על בעיות בזיכרון לטווח קצר.

תופעות לוואי נפוצות אחרות שדווחו היו כאבי ראש, בחילות, הקאות, בלבול, עצבנות וכאבי שרירים.

במקרים מסוימים דווח על מאניה כתוצאה מהטיפול ועל התקפים ממושכים. הפסקת הטיפול עקב תופעות לוואי התרחשה ב-1.5% מהמקרים.

 

 

בעד ונגד טיפול ECT

 

מחקר שפורסם ביוני 2020 בכתב העת Ethical Human Psychology and Psychiatry, מעלה מסקנה חריפה וקשה:

 

יש להפסיק לאלתר את השימוש בטיפול בנזעי חשמל, עד שתתקיים סדרת מחקרים עם מערכי מחקר מבוקרים, אקראיים עם קבוצות ניסוי ופלצבו, כדי לבדוק האם יש בהם באמת יתרונות משמעותיים שעמם ניתן לשקול את הסיכונים המוכחים.

 

הכותבים מצאו כי האיכות של מרבית מחקרי הערכה של שיטת ה- simulated ECT (SECT) כה נמוכה, עד שהמטה-אנליזות אינן יכולות להסיק דבר אודות היעילות, הן במהלך תקופת הטיפול והן לאחריה. לדבריהם, אין שום עדות לכך ש- ECT יעילה עבור קהל המטופלים הדמוגרפי שלה - נשים מבוגרות, אנשים בדיכאון קשה, מטופלים אובדניים, אנשים שניסו טיפולים אחרים לפני כן ללא הועיל, מאושפזים בכפייה ומתבגרים.

 

בהתחשב בסיכון הגבוה לאובדן זיכרון קבוע והסיכון לתמותה, נדרשת לטענתם עצירה גורפת של טיפול זה.

 

ומאידך...

 

מחקר שפורסם ביולי 2021 ב- The Lancet Psychiatry מלמד כי טיפול ECT עשוי להפחית את הסיכון להתאבדות אצל מתמודדים עם דיכאון קליני.

לדברי החוקרים, נראה כי טיפול בנזעי חשמל אינו מעלה באופן משמעותי את הסיכון לאירועים רפואיים חמורים בקרב מבוגרים המאושפזים בגלל דיכאון.

 

מחקר שפורסם קצת אחר כך, בספטמבר 2021, מלמד כי בקרב מאושפזים פסיכיאטריים, בני 65 ומעלה, שקיבלו טיפול ECT, נמצא שיעור תמותה נמוך יותר בשנה לאחר שחרורם.

זאת בהשוואה למאושפזים בעלי מאפיינים דומים שלא קיבלו ECT בזמן האשפוז.

 

 

תיעוד של טיפול בחשמל, מתוך YNET:

 

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

 

חשוב לדעת:

 

טיפול ECT מתבצע

רק במרכזים פסיכיאטריים לבריאות הנפש,

ולא במכוני פסיכותרפיה פרטיים, כמו מכון טמיר

 

 

 

עדכון אחרון

 

19 בינואר 2024

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

מקורות: 

 

 

בקרו בדף הרשמי של משרד הבריאות, לרשימת היחידות הקליניות שמטפלות באמעות נזעי חשמל:

https://www.health.gov.il/hozer/mtl51-005.pdf

 

Castaneda-Ramirez S, Becker TD, Bruges-Boude A, et al. Systematic review: electroconvulsive therapy for treatment-resistant mood disorders in children and adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2022 Jan 9. Online ahead of print.

 

Kaster TS, Vigod SN, Gomes T, Sutradhar R, Wijeysundera DN, Blumberger DM. Risk of serious medical events in patients with depression treated with electroconvulsive therapy: a propensity score-matched, retrospective cohort study. Lancet Psychiatry. 2021 Aug;8(8):686-695. doi: 10.1016/S2215-0366(21)00168-1. Epub 2021 Jul 12. PMID: 34265274.

 

Kaster TS, Blumberger DM, Gomes T, Sutradhar R, Wijeysundera DN, Vigod SN. Risk of suicide death following electroconvulsive therapy treatment for depression: a propensity score-weighted, retrospective cohort study in Canada. Lancet Psychiatry. 2022 Apr 26:S2215-0366(22)00077-3. doi: 10.1016/S2215-0366(22)00077-3. Epub ahead of print. PMID: 35487236.

 

Muhammad N, Brooks Iii N, Chatham L, Chatham A, Muthukanagaraj P. Efficacy of Electroconvulsive Therapy for the Treatment of Movement Disorders: A Literature Review. Cureus. 2023 Mar 24;15(3):e36634. doi: 10.7759/cureus.36634. PMID: 36968685; PMCID: PMC10038173.

 

Rimmerman N, Verdiger H, Goldenberg H, Naggan L, Robinson E, Kozela E, Gelb S, Reshef R, Ryan KM, Ayoun L, Refaeli R, Ashkenazi E, Schottlender N, Ben Hemo-Cohen L, Pienica C, Aharonian M, Dinur E, Lazar K, McLoughlin DM, Zvi AB, Yirmiya R. Microglia and their LAG3 checkpoint underlie the antidepressant and neurogenesis-enhancing effects of electroconvulsive stimulation. Mol Psychiatry. 2021 Oct 14. doi: 10.1038/s41380-021-01338-0. Epub ahead of print. PMID: 34650207.

 

Trifu, S., Sevcenco, A., Stănescu, M., Drăgoi, A. M., & Cristea, M. B. (2021). Efficacy of electroconvulsive therapy as a potential first-choice treatment in treatment-resistant depression (Review). Experimental and Therapeutic Medicine, 22(5), 1281. https://doi.org/10.3892/etm.2021.10716

 

 

 

 

 

 

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024