ADHD אצל מבוגרים | זיהוי, אבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז

דרג פריט זה
(68 הצבעות)
הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים - אבחון, תסמינים וטיפולים הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים - אבחון, תסמינים וטיפולים

 

ADHD אצל מבוגרים

תסמינים, אבחון וטיפול פסיכולוגי

בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל מבוגרים

 

הפרעות קשב וריכוז, ADHD גורמות לרבים מאיתנו, נשים וגברים מבוגרים, לאנחת הקלה מסוימת:

כילדים ובני נוער נאלצו מאות אלפי ישראלים להתמודד עם סטיגמות בגלל חריגות מהנורמה. כיום היו מאובחנים כנראה כבעלי הפרעת קשב וריכוז, תוך שהם זוכים להכרה, להקלות במבחנים ועבודות, לטיפול פסיכולוגי ותרופתי יעיל ובעיקר בבהירות רבה יותר לגבי מצבם.

אם אתם מבוגרים וסבורים שאתם מתמודדים עם ADHD, הרגישו נוח להתקשר אלינו לשיחת הכוונה אישית, בסופה תוכלו לקבל המלצות על מטפלי CBT מומחים בתל אביב, שמנוסים בטיפול ואבחון במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז.

קריאה מהנה!

 

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

על מה אנחנו מדברים?


הפרעות קשב וריכוז לרוב מאובחנות בגילאי הגן ובית הספר , ומאופיינות בקשיי קשב וריכוז, מוסחות ואימפולסיביות, ובחלק מהמקרים מלוות גם בהיפראקטיביות וחוסר שקט גופני. אצל ילדים ההפרעה פוגעת בתפקוד הלימודי או החברתי ויוצרת קושי הן בבית והן במסגרת החינוכית. מחקרים מראים כי 60% מאלו שאובחנו בילדותם יסבלו מקשיי קשב וריכוז אף כמבוגרים. מלבד זאת, כיום הרווחת האמונה כי המאפיינים של הפרעות אלו אינם "נעלמים" בבגרות, אלא ממשיכים ללוות את האדם כפי שמאפיינים אחרים שקיימים בו מילדות נותרים בו בבגרותו. לפי גישה זו הסימפטומים לא נעלמו עם ההתבגרות, אלא האדם למד להתמודד איתם באופן שלא יפגע בתפקודו, ואף לתעל את הסימפטומים לטובתו. כך למשל מי שמאופיין בפיזור של הקשב ויבחר תחום עיסוק בו עליו להתמקד כל העת בנושא אחד בלבד, צפוי לסבול. אם אותו אדם יבחר מקצוע בו עליו להתמקד במספר דברים בו זמנית, פיזור הקשב יהפוך ליתרון.

 

Adult Adhd Psychotherapy


איך ההפרעה נראית אצל מבוגרים?

הפרעת קשב וריכוז למעשה מופיעה תמיד בילדות. במידה ומופיעים סימנים של קשיי קשב וריכוז אצל מבוגר שלא חווה אותם בעבר, הרקע לכך עשוי להיות רגשי, פיזיולוגי או אחר. ההפרעה עשויה להקשות על האדם במספר תחומים, ובניהם יחסים בין אישיים, לימודים ועבודה.


קשיים בעבודה

מבוגרים הסובלים מההפרעה עלולים להשתעמם מהר יותר מאחרים, שכן בכדי לשמור על ריכוז הם זקוקים לרמת עניין גבוהה מאחרים. מסיבה זו הם יתקשו במטלות רוטיניות המורכבות משלבים רבים ויבצעו בהם טעויות רבות יותר מאחרים. לדוגמה, שימוש במתכון אפיה בעל מספר שלבים וביצועו באופן מדוייק מבלי לפסוח על אף שלב, עשוי להיות משימה מתישה ביותר עבור אדם הסובל מקשיי קשב וריכוז. מנגד, שימוש במצרכים שונים בכדי להכין מנה ע"פ דעתו ובאופן חופשי יכולה להיות משימה מהנה עבור אותו אדם.
מלבד זאת, אנשים הסובלים מקשיי קשב וריכוז יראו קשיים בהתארגנות שעשויים להתבטא באיחורים או בשכחנות. הקושי בהתארגנות עשוי להביא לאיטיות רבה בהתנהלות, או לחילופין להתנהלות מהירה, אך בלתי יסודית. במקומות עבודה השכחנות והקושי בהתמקדות בפרטים עשוי להתפרש כחוסר אכפתיות או כמוטיבציה נמוכה, שלא בצדק. היכולת לנהל לוחות זמנים, לארגן מידע ולרדת לדקויות של משימה דורשת מאדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז מאמץ משמעותי, ומכאן גם שהוא יתעייף מהר יותר מאחרים, ויזדקק להפסקות מרובות יותר.


קשיים לימודיים

מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז היו כאמור ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ולכן לרובם עבר של קשיים לימודים והישגים בית ספריים נמוכים, ללא תלות ביכולת האינטלקטואלית שלהם. מסיבה זו, גם מבוגרים בעלי כשרונות הסובלים מהפרעות קשב וריכוז יאופיינו בהערכה נמוכה של כשרונותיהם ויכולותיהם. הערכה עצמית נמוכה זו פועלת לרעתם במישור הלימודי והם עלולים אף להמנע מלקחת חלק בתכנית לימודית מחשש להכשל.


הנטייה להשתעמם במהרה והקושי לשמור על קשב לאורך זמן מקשה על הסובלים מההפרעה בבואם לרכוש השכלה גבוה. הם עשויים לגלות שוב כי לוקח להם זמן רב יותר להשלים מטלות מאשר האחרים שכן יכולתם להתרכז לאורך זמן קטנה יותר והם זקוקים להפסקות בכדי להמשיך ולשמר קשב גבוה. כמו כן הנטיה לאימפולסיביות והקושי לפעול באופן יסודי לאורך זמן עלולה לפגוע בביצוע מבחנים, והציונים במקרה זה לא ישקפו את ידיעותיהם.


הסובלים מהפרעות קשב וריכוז פעמים רבות מסוגלים לתפוס רעיון במהרה ובמדויק, ואז לאבד עניין ויכולת לעקוב אחר פרטיו. השינון הנחוץ בכדי להפנים את הרעיון הוא משימה מייגעת ומתישה עבור סטודנט הסובל מהפרעות בריכוז. מסיבה זו הוא עלול להחמיץ את החזרה על החומר הנערכת בכיתה, ולסיים את השיעור מבלי שהוא זוכר את הנלמד.

(כיום ישנם מרכזי יעוץ ואבחון באוניברסיטאות והמכללות המעניקים התאמות לימודיות לסטודנטים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ובכך מסייעים בהתגברות על המכשול שמציבה הפרעה זו. מומלץ להסתייע באפשרות זו עוד משלב ההרשמה ללימודים).


יחסים בין אישיים

האימפולסיביות והקושי בהשהיית תגובה המאפיינת את הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ובמיוחד את אלו המאופיינים במרכיב היפראקטיבי) עלולה לגרום לקשיים ביחסיהם הבין אישיים. כמו כן הקושי בזכירת פרטים והנטיה לאחר עלולה ליצור רושם של חוסר אכפתיות וזלזול שסביבתם תתקשה לשאת.

הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מאופיינים בסף תסכול נמוך ועשויים להימלט ממצבים קשים או להתפרץ, ובכך להחריף עימותים שהיה ניתן לפותרם.

נדידת הקשב, והקושי בריכוז לאורך זמן ניכרת גם היא לסביבה, והאחר עשוי לפרש התנהגות זו כחוסר עניין ושעמום. כך לדוגמא באתגר, שמורכב גם ככה, בבניית זוגיות עם ADHD:  צליחת דייט בן למעלה משעה המתרחש בישיבה בבית קפה עשויה להיות משימה מתישה ביותר עבור מי שסובל מהפרעות קשב. בן או בת הזוג למפגש עשויים לפרש את התזזיתיות או את הקושי לעקוב אחר השיחה כחוסר כבוד או חוסר עניין ולהיפגע. 

ובתוך מערכת יחסים זוגית:

מחקר חדש מעלה כי תסמיני ADHD אצל מבוגרים עלולים להוביל להיפרסקסואליות (המכונה כיום הפרעת התנהגות מינית כפייתית ב- ICD-11) בקרב גברים ונשים כאחד, וגם לשימוש פורנוגרפי מופרז בקרב גברים.  


אבחון ADHD אצל מבוגרים

הפרעות אלו מתחילות כאמור בילדות ולכן כל אבחון יכלול סקירה מקיפה של התפקוד הלימודי והחברתי של המטופל בילדותו. במידה וישנן עדויות להפרעות קשב וריכוז בילדותו של המטופל, אשר הופיעו לפני גיל 7, יש בסיס להאמין שהוא אכן סובל מההפרעה גם היום. ראיון אצל פסיכיאטר, נוירולוג או פסיכולוג ישפכו אור על העניין ודרושים ע"מ להכריע בו.

 

טיפול

העולם הפסיכולוגי מסוגל כיום להציע דרכי התמודדות רבות לסובלים מההפרעה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממפה את האופן בו ההפרעה משפיעה על חשיבתו והתנהגותו של המטופל, ומלמדת אותו להכיר בנוכחותו בחייה.

הטיפול הפסיכולוגי חשוב בכדי שהמטופל ייחשף לכלל המשמעויות וההשלכות של ההפרעה על חייו בכדי שיוכל למצוא את דרכי ההתמודדות הנכונות עבורו, ואת נקודות החוזק שלו. נוסף על כך קיים טיפול תרופתי שרבים מהמאובחנים נעזרים בו בכדי להתרכז ולהגיע למיצוי יכולותיהם.

 

 

כתבה: עפרה טרוים, פסיכולוגית קלינית

 

ADHD CHILDREN AND ADOLECENSENTS

ADHD עמיד לטיפול

לא תמיד מצליחים אנשי מקצוע להפחית את התסמינים של הפרעת קשב וריכוז במהלך טיפול תרופתי ופסיכותרפי במבוגרים עם קשיי קשב וריכוז. התופעה של היעדר שיפור בניסיונות הטיפול הראשונים מוכר בספרות המקצועית ומכונה ADHD עמיד לטיפול. 

 

 

סיבות ל-ADHD עמיד לטיפול

חוקרים ופסיכולוגים עושים מאמצים רבים כדי להתחקות אחר הסיבות האפשריות לתופעת העמידות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

למה? קודם כל כדי לעזור למתמודדים שמשקיעים הרבה כדי לטפל בעצמם, ולמרות זאת ה-ADHD לא נותן להם מנוח. מעבר לכך, הטיפולים התרופתיים נבחנו היטב במחקרים פסיכופרמקולוגיים מבוקרים והטיפולים הפסיכולוגיים תוקפו שוב ושוב במחקרי הערכת יעילות המקובלים בשיטות פסיכותרפיה מבוססות ראיות. זיהוי הכשלים ישפר רכיבים בתוך הטיפולים ואולי יביא לשינויים מעמיקים יותר.

 

אז מה הסיבות האפשריות לעמידותו של ADHD עקשני במיוחד? 

 

  • אבחון שגוי - מדובר בטעות אבחונית של ADHD במקום ליקויי למידה או קשיי שמיעה.
  • היענות נמוכה לטיפול התרופתי או לטיפול השיחתי ושימוש לא יעיל במשאבי תמיכה אחרים
  • תפיסות מוטעות של המטופל לגבי התהליך הטיפולי וההפרעה
  • סימפטומים עקשניים במיוחד נמשכים למרות טיפול מותאם ומדויק

 

מהי הפרעה בתפקודים הניהוליים וכיצד מטפלים?

תפקודים ניהוליים מתייחסים לשורה של מיומנויות שמאפשרות לנו להשלים מטלות ומשימות יומיומיות ביניהם - קשב, היכולת להבין נקודות מבט שונות, ויסות רגשות, יכולת לארגן, יכולת לתכנן, יכולת לתעדף ולנהל זמן, מיומנויות של פיתרון בעיות, מולטי טסקינג, עיבוד מידע וזיכרון לפרטים, יכולת ליזום ולהתחיל משימה ולהישאר ממוקד בה, וכן יכולת לנטר את העשייה וההתקדמות.

פגיעה באלו יכולה להביא לפגיעה בשליטה בהתנהגות במצבים חברתיים וכן פגיעה באיכות החיים, בהערכה עצמית וביחסים בינאישיים.

נכון להיום, ה-DSM 5 לא מתייחס ללקות  בתפקודים אלו כהפרעה מנטלית בפני עצמה, אלא כסימפטום נוסף כחלק מהפרעות אחרות כמו אלצהיימר, דמנציה, חרדה, אוטיזם, תסמונת טורט, סכיזופרניה, הפרעת קשב וריכוז, פגיעות טראומטיות למוח וכדומה.

יחד עם זאת ישנן סיבות נוספות לפגיעה, ולו זמנית, בתפקודים ניהוליים כגון – שעמום, שימוש באלכוהול וסמים, לחץ ,כאב חמור והימצאות בסביבה מסיחת דעת.

אבחון נכון של גורם הפגיעה בתפקודים הניהוליים ופנייה לטיפולים מתאימים בהתאם לו עשוי להביא להקלה בתסמינים אלו.

טיפולים אלו כוללים ריפוי בעיסוק, טיפול בתרופות נוגדות דיכאון, טיפול בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וכן טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT).

 

ADHD מעל גיל 40

קיים מעט מאוד מחקר על ADHD אצל מבוגרים מעל גיל 40. ההפרעה כרונית ומולדת, ומתפתחת עם האדם לאורך השנים. ידוע כי היא מתחילה בגיל הילדות, והמשמעות היא שמי שאובחן בגיל מאוחר יותר, לא פיתח ADHD בגיל זה אלא מתמודד עם קשיי קשב וריכוז, שלא אובחנו, כבר מהילדות או ההתבגרות המוקדמת.

עד העשור האחרון נהגו נוירולוגים להימנע מאבחון ADHD כאשר פנו אליהם מטופלים מעל גיל 50 עם תלונות על קשיים קוגנטיביים (כמו בעיות זיכרון או קשב), אך בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בסוגיה.

 

אבחנה מבדלת

מכיוון ש-ADHD נחשבת להפרעה אפשרית למדי לטיפול, אחת הדרכים היעילות ביותר לבצע אבחנה מבדלת בין ADHD לבין הפרעות נוירולוגיות המאפיינות את בני הגיל המבוגר, היא בחינת יעילות משולבת של טיפול תרופתי לצד CBT. 

מעניין, במחקר הולנדי שבדק את ההשפעה של טיפול תרופתי בריטלין בקרב בני 60 ומעלה, העלו התוצאות כי כעבור שנה למעלה מ-70% מהנבדקים דיווחו על הטבה ושליטה ניכרת בפונקציות קוגניטיביות עליהן התלוננו בתחילת המחקר.

זכרו  - אף פעם לא מאוחר מדי!

יש המון מבוגרים שטופלו, ומטופלים כיום, במכון טמיר אשר מעולם לא אובחנו קודם לכן כסובלים מ ADHD.

 

 

 

האם לספר לאנשים על האבחנה?

למרות היותה של ADHD הפרעה שמסווגת פסיכיאטרית, יש בה גם משהו מאוד מקובל בשנים האחרונות. 

הרבה ידוענים חושפים בגילוי לב את התמודדותם עם הפרעות קשב וריכוז, האמיצים שבהם, כמו אברי גלעד ויאיר ניצני, מנסים לתמוך כך במתמודדים אחרים במטרה לצמצם את ההסתרה, הסטיגמה והבושה, מחירים שהם תוצר עקיף של ההפרעה.

מסתבר שגם בעבר הרחוק הייתה ADHD נפוצה אצל מבוגרים, גם אצל מוכשרים ומשני עולם שבהם - לפי מחקר חדש שניתח את אישיותם של תורמים מרכזיים מתקופת הרנסנס, עולה כי ליאונרדו דה-וינצ׳י סבל מהפרעת קשב וריכוז, וכנראה גם מדיסלקציה. אבחון אישיות מפרספקטיבה של 500 שנה נשמע אמנם קצת פאר פצ׳ד, אבל המאמר מציג עדויות שתומכות בכך (למשל, שלא סיים יצירות רבות, כמו את ציור ״המונה ליזה״) שכיום היה ודאי נעזר דה וינצ׳י בטיפול שיחתי ותרופתי. 

 

לצד העליה החדה בשיעור האבחון של ADHD בקרב מבוגרים, מסתמנת תחושה ציבורית אוהדת ומפרגנת כלפי המתמודדים, אולי בגלל שמבוגרים רבים מצליחים להבין סוף סוף את מקורות הקשיים שחוו לאורך כל החיים - בלמידה, בעבודה ובמערכות יחסים. אספקט נוסף הוא ההכרה והמחקרים שמתאספים להם, על הקשר בין ההפרעה אצל מבוגרים לבין יכולות חיוביות ייחודיות, כמו יצירתיות מפותחת, חשיבה מסועפת ויכולות מנהיגות וניהול. 

אז לספר או לא לספר על ה-ADHD שלי?

סביר להניח שהשיתוף במידע על האבחנה והטיפול לא יעורר התרחקות או דחיה מצד אחרים, אבל כמו בכל מידע רפואי, חלה עליו סודיות ופרטיות עליהם זכותכם לשמור.

לא מדובר בהפרעה קשה או מחלה מדבקת שלא הגון להסתירה. סביר שלא יקרה מצב בו פרטנר/ית יכעסו על מניעת המידע לגבי האבחנה מהכרטיס שהופיע באתר ההיכרויות. אז אפשר ורצוי לשתף בעיתוי המתאים.  מומלץ גם לשקול עם מי משתפים ובאיזה אופן.

אם אנשים קרובים, שאוהבים אותך, מתקשים להבין את פשר ההפרעה והשלכותיה, כוון אותם למקורות ידע באינטרנט, ספרים, אתרים קהילתיים ועוד. 

 

 

ADHD לפי DSM-5

הפרעת קשב וריכוז (ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder) הינה כאמור הפרעה  נוירו-התפתחותית, המאופיינת בסימפטומים של קשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.  ההגדרה של ההפרעה השתנתה ברבות השנים עם השינויים שחלו במהדורות השונות של המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של ההפרעות הנפשיות- ה-DSM.

במהדורה החמישית והאחרונה, שונו ההגדרות השמיות כך שלא קיימת יותר הבחנה בין ADD ו-ADHD, אלא קיימים שלושה תתי סוגים של ADHD :

  1. ADHD/I- לקות המתבטאת בחוסר קשב.
  2. ADHD/HI- לקות המתבטאת בהיפראקטיביות ואימפולסיביות.
  3. ADHD/COM- לקות המתבטאת הן בחוסר קשב והן בהיפראקטיביות ואימפולסיביות.

כמו כן, על הסימפטומים להופיע לפני גיל 12, ולא כמו במהדורות הקודמות לפני גיל 7.

עבור מבוגרים, סף ההבחנה הופחת ל-5 סימפטומים (במקום 6) בכל אחת משלוש הקבוצות, זאת על מנת לשקף את העדות הקלינית הניכרת גם במבוגרים, כהפרעה התפתחותית אשר משפיעה הן על תחילת החיים אך ללא ספק גם על המשכם.

נקודה חשובה נוספת שהוארה במהדורה האחרונה הינה נושא התחלואה הכפולה: כעת ניתן לאבחן בנפרד הפרעות על הספקטרום האוטיסטי והפרעות קשב והיפראקטיביות.

 

שאלונים למילוי עצמי

למתעניינים/ות, ניתן למלא שאלון עצמי ל- ADHD אצל מבוגרים. מתוך אתר ויקי-רפואה, או שאלון עצמי אחר מאתר מכון אדר

 

 

מיקוד יתר hyper focusing

מבוגרים עם ADHD, ביצוע של מטלות הדורשות תפקודים ניהוליים בסיסיים הופך קל ומונוטוני יותר בהשוואה לילדים, ולכן יש חשיבות רבה יותר לתפקודי קשב מתמשך ובקרת קשב (מאשר להכוונת קשב וקשב סלקטיבי) . אחד הקשיים המרכזיים של מבוגרים עם הפרעות קשב הוא להישאר קשובים ומרוכזים במהלך הרצאות ממושכות כמו גם במהלך קריאת טקסטים ארוכים (אצל קורא מיומן, קשב מתמשך ממלא תפקיד משמעותי בקריאה: ככל שקיימת יכולת טובה יותר לשמור על מיקוד קשב לאורך זמן כך הקריאה יעילה יותר). כתוצאה מקושי זה לומדים רבים חווים 'נדידת מחשבות' בזמן ההקשבה להרצאות ובמהלך קריאה.  

Jenara Nerenberg כותבת על מיקוד יתר, נקודה מרתקת שקצת הוזנחה במחקרים על ההפרעה: חוקרים נורבגים בדקה לאחרונה את המאפיינים של מכורים לעבודה ("וורקוהוליקים") ומצאה כי המכורים לעבודה סובלים מרמות גבוהות של דיכאון, הפרעות חרדה, הפרעה כפייתית-טורדנית (OCD) והפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) יחד עם חרדות.

הם גילו כי מבוגרים עם הפרעות קשב נוטים דווקא להתמקד לאורך זמן במשימה, מעין עבודה בשטף, עד שהם "שוקעים" בה באופן מוגזם. תופעה זו נקראת מיקוד יתר, או Hyperfocus.

למעשה, ההגדרה של הפרעות קשב וריכוז היא חלוקה לא נכונה של הקשב, ולאו דווקא חוסר קשב. מבוגרים עם הפרעת קשב נוטים להתנדנד בין רמת קשב נמוכה לבין רמת קשב גבוהה, ואפילו גבוהה מאד, עד למצב בו שום פרט מידע אחר אינו מוצא דרכו לתודעתם.

 

 

workoholic

 

קושי בעיבוד חושי אצל מבוגרים עם ADHD

רק לאחרונה קישרו חוקרים בין הפרעות קשב וריכוז לבין הפרעה בעיבוד החושי אצל מבוגרים.

הפרעה בעיבוד החושי היא הפרעה נוירולוגית שמתבטאת בפגיעה ביכולת העיבוד של גירויים חיצוניים מהסביבה ולתרום לתגובות התנהגותיות וליקויי למידה. הפרעת הרגישות החושית מוכרת זה מכבר כאחד המאפיינים של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ובני נוער, ומהווה גם סימפטום שכיח באוטיזם, אך שכיחותה ואפיוניה בקרב מבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז טרם נחקרו לעומק  (Shimizu, 2014). 

 

מה ההבדל בין רגישות-יתר חושית לבין הפרעה בעיבוד החושי?

ובכן, ההבדל אינו איכותי אלא כמותי: כשרגישות יתר סנסרית חריפה דיה עד כדי פגיעה בתפקודים הניהוליים, בקשב ובריכוז - היא תוגדר כהפרעה בעיבוד החושי.

החדשות הטובות הן שישנן דרכים להתמודד הפרעה בעיבוד החושי ולהפחית את רמות הסטרס החרדה והלחץ.

חשוב לשים לב ולתעד את המצבים והגירויים שמעוררים את הרגישות החושית - קולות ייחודיים, בדים, חומרים סינתטיים, ריחות, גירודים מעצבנים של אנשים על המכנסיים... כך ניתן יהיה להימנע מהם להבא וגם להבין שלא מדובר בהתקף עצבים שהגיע משום מקום.

למשל, אם קשה לכם עם רעש אנושי במקומות הומי אדם, מתכננים לפני וקובעים עם החבורה במקום שקט יחסית. אם אתם רגישים לבדים דוקרניים, קוהים מראש כמה גופיות כותנה מפנקות ולובשים מתחת לסווצ'ר. פתרונות פשוטים יכולים להפוך את החיים לנוחים הרבה יותר ולחסוך תחושות מיותרות של לחץ ומצוקה.

מהי מיזופוניה? <

מה זה HSP? רגישות יתר <

  

מחקר על טיפול ב- ADHD באינטרנט

חוקרים ממכון קרולינסקה לרפואה בשבדיה , ערכו מחקר שמטרתו לפתח ולבחון את היעילות של שיטות התערבות פסיכולוגיות חדשות להפרעות קשב וריכוז, הפונות למגוון של לקויות שכיחות הנלוות להפרעה. מטרה נוספת הייתה להפוך את ההתערבויות הללו לזמינות ולנגישות דרך האינטרנט. 

ממצאי המחקר העלו כי בקבוצה בה נעשה שימוש באפליקציות סמארטפון, כמו גם בקבוצת הטיפול משולב שניתן בפורמט קבוצתי, נמצא שיפור בסימפטומים של הפרעת הקשב והריכוז ובעיות שונות הנלוות לה, כגון היפראקטיביות, מתח ודיכאון. 

הטיפול המשולב מבוסס האינטרנט נמצא יעיל גם בהשוואה לטיפול הרגיל הקיים כיום, והוא בעל פוטנציאל להגביר את הנגישות והזמינות של הטיפול למגוון אוכלוסיות.

נכון להיום, ידוע כי הטיפולים היעילים ביותר להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, הם טיפול תרופתי המשולב יחד עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי , טיפול דינמי ממוקד, טיפול דיאלקטי-התנהגותי פסיכותרפיה ארוכת טווח  וביופידבק

 

טיפול CBT ב-ADHD

כאשר בוחרים בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שיטה מוכחת להצלחה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, חשוב לבקש לעבוד עם מטפל CBT שמכיר את האספקטים הייחודיים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ב- ADHD.

כיוון שמבוגרים רבים  עם ADHD מתמודדים גם עם תחלואה כפולה - הפרעות מקבילות כמו חרדה ו/או דיכאון - CBT יועיל כנראה, אבל חשוב שהטיפול יתייחס גם לבעיות הבסיסיות של ניהול זמן, קשיי ארגון ודחיינות, שקשורות באופן ספציפי ל-ADHD. 

בנוסף, ישנן כמה הפרעות שלעתים מתקיימות יחד עם הפרעת קשב וריכוז וחשוב לטפל בהן לפני שמבוגר עם ADHD יוכל להרוויח באופן אופטימלי מטיפול CBT ב-ADHD.

מצבים אלו כוללים הפרעת אישיות גבולית קשה, דיכאון חמור, חרדה קשה, ושימוש אקטיבי באלכוהול או בסמים.

סביר להניח שגם מתמודדים עם קשיים בניהול כעסים ירוויחו יותר מטיפול מקדים בכעס לפני הטיפול הייעודי ל-ADHD. 

 

 

השלכות של ADHD בילדות על ADHD אצל מבוגרים

אבחנה להפרעת קשב, היפראקטיביות, וריכוז (ADHD) מתקבלת לרוב, כאמור, בגילאי בית-הספר היסודי, כאשר המפגש עם הדרישות האקדמיות מציבות אתגר ללוקים בהפרעה (Kieling, 2010).

הופעת התסמינים פוחתת לרוב עם העליה בגיל. עם זאת, בקרב רבים מהמאובחנים עם ADHD בילדות, נמשכת השפעתם השלילית של התסמינים אל תוך תקופת הבגרות.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קינגס קולג' לונדון, אנגליה, נדרשה לשאלה מה מבחין בין מתמודדים הממשיכים להראות תסמינים של ADHD בבגרות, לבין אלו שאינם?.

במחקר שבוצע במענה לשאלה זו, בחנו החוקרים כמה מדדים ומאפיינים בקרב 116 משתתפים שאובחנו עם ADHD בילדותם, בשני מועדים נפרדים -  פעם אחת בגיל ילדות, ובשנית כשש שנים וחצי מאוחר יותר בגיל ההתבגרות או הבגרות המוקדמת.
מתוצאות המחקר עולה, כי מתוך כלל המשתתפים במחקר, קרוב ל 80% המשיכו להראות תסמינים להפרעת ADHD בגיל ההתבגרות ובבגרות המוקדמת. 

מבין כלל המדדים שנבדקו, המנבאים המשמעותיים ביותר להמשכיותה של הפרעת ADHD בגיל מאוחר יותר, ולפגיעה נרחבת יותר ברמת התפקוד הכללית, היו המעמד הסוציו-כלכלי של ההורים, האינטיליגציה - מנת המשכל (IQ), ובמיוחד מנת המשכל הביצועי (PIQ) של הנבדקים.

 

 

ADHD וספורט קבוצתי

פעילות גופנית היא לגמרי ברכה למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז:

מחקרים מלמדים כי שגרת ספורט קבועה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים עם ADHD מסייעת בהפחתת אימפולסיביות ובעיות קשב וריכוז (Halperin JM, Healey, 2011), כמו גם תסמינים של חרדה ודיכאון (Kiluk & Weden, 2009). חיסרון פוטנציאלי, שנחקר עדיין, עלול להתבטא בנטיה של ספורטאים עם ADHD להיפצע ולהיחבל יותר, בדגש על הבעייתיות של זעזוע מוח. 

מחקר חדש של המחלקה לרפואה באוניברסיטת אוהיו  עקב אחר למעלה מ- 850 ספורטאים, שהתחרו במגוון ענפי ספורט במשך תקופה של חמש שנים.

השערת המחקר הייתה כי אתלטים עם הפרעות קשב וריכוז יעדיפו להתמקד בספורט אישי, כמו גולף או טניס, שכן בענפי ספורט אלו קיימת יותר שליטה עצמית, פחות חזרתיות ולא נדרשת אחריות לגבי התפקידים של חברי הקבוצה אחרים או מתחרים.

באופן מפתיע, המחקר הצביע על מגמה הפוכה- אתלטים עם הפרעות קשב וריכוז היו בעלי סיכוי כפול להתחרות בענפי ספורט קבוצתיים ואחוז ההשתתפות שלהם בענפי ספורט שדורשים מגע רב בין השחקנים- כמו פוטבול, הוקי או לקרוס, היה גבוה ב142%.

athlet ADHD

 

ADHD, לקויות למידה והתאבדות

שיעורי האובדנות בארה"ב עלו בשנים האחרונות בצורה משמעותית (עלייה של 28% בין השנים 1999-2015), כאשר בחלק ניכר מהמקרים מעורבים בני נוער, בעיקר נערות, וצעירים.

כידוע, ישנם מטופלים שהתרופות האנטי-דיכאוניות המסורתיות אינן מסייעות להן או שהשפעתן של התרופות מורגשת רק כעבור חודשים ארוכים. עבור אנשים עם כוונות אובדניות הנמצאים בסיכון גבוה ומיידי לחייהם, קיימת חשיבות הכרחית וקריטית למצוא טיפולים מהירים ואפקטיביים יותר.

במחקר שנערך באוניברסיטת טורונטו, נמצא כי שיעור ניסיונות ההתאבדות בקרב נשים עם לקויות למידה גבוה כמעט פי חמישה בהשוואה לנשים שאינן מאובחנות בלקות למידה כלשהי. בקרב גברים השכיחות נמוכה יותר, אך עדיין גבוהה פי שלושה.

Dyslexia

 

 

חוקרים באוניברסיטת טורונטו טרם פענחו איזה רכיב במצוקה הרגשית המתלווה ללקות הלמידה יכול להסביר את הממצא שההסתברות לביצוע ניסיון התאבדות גבוה ב-46 אחוזים בקרב המתמודדים והמתמודדות עם לקויות למידה.

חשוב לציין כי החוקרים בודדו נתון זה כך שהוא נבדק מעבר להפרעות אחרות ברקע, כמו הפרעת קשב וריכוז (ADHD) .

לקויות למידה בחיי הקריירה <

 

Crisis Intervention Psychotherapy

סביבה ביתית אלימה בקשר חזק עם התפתחות לקויות למידה אצל ילדים

 

נמצא כי סביבה ביתית עוינת ואלימה תורמת משמעותית להתפתחותן של לקויות למידה.

כמו בכל קשר מתאמי, לא ברורה כאן הסיבה והתוצאה כידוע ב'שאלת הביצה והתרנגולת': ייתכן כי מצוקתו של הילד סביב לקות הלמידה מעוררת מתח, תסכול וסביבה לא מתקפת בתוך המשפחה וקונפליקטים בין ההורים. אותו מתח מתמשך בבית, מגביר את ההצפה הרגשית של התלמיד ומקטין מאוד את האנרגיה הפנויה לאתגרים הנדרשים בלמידה.

ממצא דומה נראה גם באשר להשפעת התעללות מינית – מתמודדים ומתמודדות עם לקויות למידה, שעברו התעללות מינית, הם בעלי סיכון גבוה פי שניים לאובדנות.

נתונים מחקריים אלו מדגישים את החשיבות שבייחוד תשומת לב יתרה לאוכלוסיית הסובלים מלקויות למידה. הם מאפשרים למורים, לפסיכולוגים חינוכיים ולרופאי המשפחה המצויים במגע טיפולי עם ילדים הסובלים מלקויות למידה לבחון באופן מדוקדק את קיומן של מחשבות, כוונות וניסיונות אובדניים.

חשוב מאוד להבין שיש לייחס חשיבות עצומה למצב הרגשי בו נמצאים ילדים אלו וכי הלקות חושפת אותם להרבה לחץ, מתח וחרדה בסביבת בית הספר ובבית.

 

צרו קשר לשיחת הכוונה

מושקעת וקבלו הפניה

למטפל/ת ב-ADHD למבוגרים

במכון טמיר בתל אביב

ובקליניקות העמיתות בכל הארץ.

 

עלות מפגש - 330 ש״ח:

 

072-3940004

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבה:

קרין אמיתי, MSW

שייקו ברודווין, פסיכולוג

אופיר ברגמן, מאבחנת לקויות למידה

 

 

 

ההפרעה הקטנה שלי/ יאיר ניצני - מתוך "קווים ומחשבות"

 

 

מקורות:

 

 

איגרא, נ. (2008). טיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב (ADHD) - שילוב בין גישות שונות; או: איך להושיב היפראקטיבי על ספת הפסיכולוג. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1940

 

 

 

 

Assessing Adults With ADHD and Comorbidities. (2009). Primary Care Companion to The Journal of Clinical Psychiatry, 11(1), 25

 

 

Cheung, C. H. M., Rijdijk, F., McLoughlin, G., Faraone, S. V., Asherson, P., & Kuntsi, J. (2015). Childhood predictors of adolescent and young adult outcome in ADHD. Journal of Psychiatric Research, 62, 92–100

 

 

Cherkasova, M., Sulla, E. M., Dalena, K. L., Pondé, M. P., & Hechtman, L. (2013). Developmental Course of Attention Deficit Hyperactivity Disorder and its Predictors. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 22(1), 47–54

 

 

Esme Fuller-Thomson et al (2017). Suicide Attempts Among Individuals With Specific Learning Disorders: An Underrecognized Issue. Journal of Learning Disabilities. Vol 51, Issue 3, pp. 283 - 292

 

 

Transforming ADHD - Simple, Effective Attention and Action Regulation Skills to Help You Focus and Succeed. By: Greg Crosby MA, LPC, Tonya K Lippert PhD, 2017. New Harbinger Publications

 

 

Halperin JM, Healey DM. The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: can we alter the development trajectory of ADHD? Neurosci Biohav Rev. 2011;35:621-634

 

 

Hesslinger B, Tebartz van Elst L, Nyberg E, Dykierek P, Richter H, Berner M, et al. Psychotherapy of attention deficit hyperactivity disorder in adults--a pilot study using a structured skills training program. European Archives of Psychiatry Clinical Neuroscience. 2002;252:177–184

 

 

Kieling, C., et al. (2010). The Age at Onset of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The American Journal of Psychiatry, 167(1), 14–16

 

 

Kiluk BD, Weden S. Sport participation and anxiety in children with ADHD. J Atten Disord. 2009;12:499-506

 

 

Te Meerman, S., Batstra, L., Grietens, H., & Frances, A. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267

 

 

Nasri B, Castenfors M, Fredlund P, Ginsberg Y, Lindefors N, Kaldo V. Group Treatment for Adults With ADHD Based on a Novel Combination of Cognitive and Dialectical Behavior Interventions: A Feasibility Study. Journal of Attention Disorders. 2017

 

 

Nasri, Berkeh (2017). New approach to the treatment of ADHD through internet and smartphones : from impairment to improvement. Inst för klinisk neurovetenskap / Dept of Clinical Neuroscience: https://openarchive.ki.se/xmlui/handle/10616/46005

 

 

Ramsay JR, Rostain AL. Cognitive Behavioral Therapy for Adult ADHD: An Integrative Psychosocial and Medical Approach, 2nd ed. New York: Routledge, Taylor & Francis; 2015

 

 

Shimizu, V. T., Bueno, O. F. A., & Miranda, M. C. (2014). Sensory processing abilities of children with ADHD. Brazilian Journal of Physical Therapy, 18(4), 343–352

 

 

Spencer T, Biederman J, Wilens T, et al. A large, double-blind, randomized clinical trial of methylphenidate in the treatment of adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Biol Psychiatry. 2005;57:456-463

 

 

White, R. D., Harris, G. D., & Gibson, M. E. (2014). Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Athletes. Sports Health, 6(2), 149–156

 

 

 

http://edition.cnn.com/2016/07/15/health/adult-adhd-hyperfocus/index.html  

 

 

http://www.abct.org/Information/?m=mInformation&fa=fs_ADHD 

 

 

https://www.webmd.com/add-adhd/guide/10-symptoms-adult-adhd

 

 

 

 

%MCEPASTEBIN%

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019