דיכאון אצל ילדים ובני נוער | זיהוי, אבחון, סימנים, טיפול והמלצות

דיכאון בקרב ילדים ובני נוער

 

דיכאון של ילדים ובני נוער

 

מהו דיכאון בילדות

ואיך מטפלים בו נכון?

 

מהו חסך רגשי אצל ילדים?

מה הם תסמיני הדיכאון? 

 ומתי לפנות למטפל רגשי לילדים? 

  

 

הורים יקרים,

 

קשה לחשוב על האפשרות שהילד או המתבגר/ת שלנו מתמודד עם דיכאון.

הרבה פעמים זה תופס אותנו בהפתעה, אפילו שאנחנו כל כך קשובים אליהם מהיום הראשון.

הרבה גורמים בעולם שהילדים שלנו גדלים לתוכו מובילים לעייפות נפשית, חוסר אונים והצפה.

במאמר זה, נבחן את הסימפטומים של דיכאון בילדות ובתקופת הנעורים. נכיר את האבחון ודרכי הטיפול העדכניות והיעילות. כל אלה יציעו הזדמנות כדי להבין, לזהות ולפעול במטרה לספק את התמיכה הטובה ביותר לילדך.

אנו כאן לספק לך את הכלים כדי שתצאו מזה לתוך עתיד בהיר ומאוזן.

 

לפני הכל, אם אתם רוצים להתייעץ אתנו ולקבל הפניה למטפל/ת cbt מומלץ לילדים בתל אביב, או אצל מטפלים לילדים והנוער העמיתים שלנו בירושלים, בחיפה, בבאר שבע, בראשון לציון, בכפר סבא ובכל הארץ, אנחנו כאן עבורכם.

אנחנו מציעים הדרכת הורים אונליין ממוקדת וטיפול לילדים ונוער ברמה מקצועית גבוהה ובעלות נוחה. 

 

לעבודה... 

 

 

תוכן העניינים במאמר - דיכאון אצל ילדים ומתבגרים

 

  

 

 

דיכאון הוא אחת מהפרעות מצב הרוח הנפוצות ביותר אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים, וההערכה היא כי היא פוגעת בכ-5% מאוכלוסיית העולם המערבי.

 

אלא שדיכאון קליני אצל ילדים ומתבגרים נמצא במצב של תת-אבחון, כאשר 50% מהילדים ובני הנוער הסובלים מדיכאון עוברים מתחת לרדאר האבחוני עד לתחילת הבגרות הצעירה.  

בשונה ממבוגרים, ילדים בגיל הגן מראים תסמינים רגשיים יותר סומטיים ופחות מילוליים, כאשר בגיל ההתבגרות מתבטאים תסמיני דיכאון מילוליים יותר, בדומה למבוגרים. 

 

 

 

מאמר על דיכאון ילדים ונוער

 

הנתונים הסטטיסטיים, איך נגיד, די מדכאים... :

 

ילד אחד בממוצע, בכל כיתה בבתי ספר יסודיים, מתמודד עם דיכאון, מספר שגדל פי 2.5 בקרב בני ובנות נוער. 

 

לדברי פרופ' גיל זלצמן , פסיכיאטר ופסיכותרפיסט בהרצליה וראש המרכז לבריאות הנפש גהה, "ממחקרים מעודכנים נראה ששכיחות הדיכאון בקרב ילדים בבתי ספר יסודיים מגיעה ל‭.5%-3%-‬ אצל ילדים קטנים יותר שכיחות התופעה היא בשיעור של ‭.1%-0.5%‬ סביב גיל ההתבגרות מאמיר המספר ל‭,12%-8%-‬ כשהוא נפוץ פי שניים בנערות".

 

גם בשירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך (בחוברת הנחיות שמומלץ לקרוא ) מכירים בבעיה ומשקיעים מאמצים רבים במתן מענים התואמים לצרכי התקופה.

דיכאון ומחשבות התאבדות אצל בני נוער, שמשתקפים למתבגרים דרך מסכים, נמצאים לפי מחקר אמריקאי עדכני בעלייה דרמטית, בעיקר בקרב נערות, נתון שנמצא בהלימה עם הסטטיסטיקה המדווחת בעמותת ער"ן.

 

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לבחון את מצבם הנפשי של נערים בני 12 אחת לשנה לפחות ובאנגליה יתוגבר מערך התמיכה הנפשית לילדים, לאחר שסקירת נתונים מלמדת על פגיעות גבוהה לדיכאון כבר אצל ילדים מגיל 10, כאשר בקרב בנים ובנות עם שונות מגדרית מדווח שיעור דיכאוניות גבוה פי 4.

 

לפי ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרה על מחלות ומניעתן, ל-3.2% מהילדים בגיל 3-17 יש דיכאון, והם יכולים לחוות גם מצבים נפשיים נלווים. למשל, ל-73.8% מהילדים בגיל 3-17 שהיו בדיכאון הייתה גם חרדה ול-47.2% היו גם בעיות התנהגות.

 

הנה נתונים של שיעור הדיכאון אצל ילדים,

עד גיל 18, לפי הארגון האמריקאי למניעת מחלות (CDC):

 

דיכאון אצל ילדים ובני נוער סטטיסטיקה

 

בנוסף, ארגון חברות הביטוח האמריקאי מדווח על עליה של 66% בשיעור הדיכאון הקליני בקרב בני נוער.

למעוניינים ביותר נתונים - קראו כאן את סקירת הספרות על התנהגות אובדנית בילדים ובני נוער, אותה כתבה ד"ר סנדרין בורשטיין ליפסיקס מעמותת "בשביל החיים"

 

 

 

תסמיני דיכאון אצל ילדים

עצבות אצל ילדים היא נורמיטיבית לחלוטין, גם דכדוך, אך לעיתים עלולים אלו לבשר על התפתחות דיכאון.

 

המציאות בשטח היא שהפרעות דיכאון מצויות בשנים האחרונות בעלייה מתמדת, בקרב מבוגרים, אך גם אצל ילדים ומתבגרים. 

 

דיכאון אצל ילדים יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות, החל מהידרדרות בלימודים, דרך מיחושי גוף שונים ועד אמירות אובדניות.

 

הדרך המתאימה ביותר לטיפול בדיכאון היא טיפול CBT לילדים, או טיפול רגשי. 

 

 

 

 

מהם התסמינים של דיכאון אצל ילדים? 

 

לרוב יופיעו יחד מספר סימפטומים: 

 

  • התפרצויות בכי

  • עצבות - עצב הוא רגש נורמטיבי שמופיע כתגובה לשינויים משמעותיים בחיי הילד. עם זאת, עצבות קיצונית עשויה להיות סימן של דיכאון, בעיקר כאשר היא נמשכת לאורך שבועות עד חודשים ומתחיל הלהפריע לפעילויות היומיומיות של ילדכם. 

  • מחשבות ושיחות על מוות.

  • ירידה בסטטוס החברתי.

  • ירידה בריכוז בלימודים, עד כדי היעדרות מספסל הלימודים.

  • עייפות.

  • שעמום וחוסר הנאה ועניין.

  • חוסר מוטיבציה לעסוק בתחביבים ובחוגים.

  • ריבים תכופים עם אחים או חברים.

 

 

 

 

חלק מהראיות המחקריות מצביעות על כך שדיסתימיה שכיחה יותר בקרב ילדים בהשוואה לדיכאון מז'ורי (דיכאון קליני), אבל היחס הזה מתהפך בגיל ההתבגרות. כמו אצל מבוגרים – השכיחות של דיכאון מז'ורי גבוהה מהשכיחות של דיסתימיה אצל בני נוער.

 

בשיח עם ההורים, תופענה תלונות חוזרות על כאבים (ללא ממצא פתולוגי), תחושת חוסר אונים מול סיטואציות לא מאוד מורכבות, דימוי עצמי נמוך , שינויים בהרגלי האכילה והשינה ועיסוק מרובה בנושא המוות, בין אם במחשבות או בכתיבה או בשיחות.

 

ממצאי מחקר שפורסם בדצמבר 2020 בכתב העת JAMA אינם מפתיעים אם כך: 

ילדים ומתבגרים שסובלים מדיכאון מצויים בסיכון גבוה יותר למגוון מחלות פסיכוסומטיות ואפילו למוות בבגרות המוקדמת.

 

אין צורך בהופעת כל הסימפטומים - הופעת שניים או שלושה מהם כבר צריכה להדליק נורה אדומה. יש לציין כי לא בהכרח תופיע עצבות – הסמן המובהק לכאורה, עצבות יכולה להתבטא גם בעצבנות או בחוסר שקט ותסכול, בדומה לדיכאון סמוי או מוסתר אצל מבוגרים.

 

נסו לשמור על איזון בין גמישות מחשבתית לבין ערנות: הילד/הילדה משתנים במהירות עצומה ואתם לא יכולים לצפות מה יקרה- או מי הם יהיו- מחר.

נסו לשחרר שליטה ועם זאת להמשיך להיות מקור לתמיכה עבור הילד.

בניגוד לאינטואיציה, לא צריך ניסיון חיים וצבירת מכאובים נפשיים כדי לפתח דיכאון.

ילדים אינם תמיד "שמחים באופן טבעי" ותסמינים דיכאוניים ניתן לקלוט בעין חדה כבר בקרב תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם (המאפיינים יתמקדו במיעוט של קשר עין, מבטים עצובים והימנעות ממשחק).

 

 

מהם התסמינים של דיכאון אצל מתבגרים?

 

לבני ובנות נוער יש נטיה לשינויים במצבי ברוח, זה לא חדש…

 

השאלה המרכזית, מבחינתנו, היא  - 

 

איך מבחינים בין תנודיות נורמלית של מצב הרוח אצל בני נוער לבין תסמינים של דיכאון?

 

ובכן, אם השינויים במצבי הרוח הם קיצוניים ומתרחשים לעיתים קרובות, מתקבל על הדעת שההורים יתחילו לתהות אם מדובר בעצם בדיכאון, גלוי או סמוי.

 

קודם כל חשוב מאוד לקחת בחשבון את אישיות הנער טרם גיל ההתבגרות –

 

האם כילד הוא נטה למזג סוער יותר או רגוע?

סביר שאתם מכירים את טבע הטמפרנט הביולוגי של המתבגר/ת שלכם כבר מרגע כניסתו לעולם, לפעמים גם לפני... 

 

מצבי רוח תנודתיים שמאפיינים את תקופת הנעורים הם לרוב קצרים ומתפרצים כתגובה לטריגר נקודתי.

למשל דכדוך בגלל דחייה בין-אישית, תסכול עקב הצבת גבול הורי או ויכוח עם חברים בני הגיל.

 

אם הנער נהנה מקשר עם חברים קרובים, הציונים וההישגים שלו בבית הספר טובים דיים והוא לא מתמודד עם משברים תדירים, סביר כי מצבי הרוח המשתנים (כולל מנעד עם שינויים חדים) הם די נורמליים לגיל. 

 

מה שמהווה דגל אדום, מאידך, הוא מצב בו עצב, עצבנות, אימפולסיביות וחרדה הם הרגשות הדומיננטיים שהמתבגר חווה ברצף לאורך שבועות, בעוצמה גבוהה דיה כדי להשליך על תפקוד בלימודים ועל מערכות היחסים עם בני משפחה וחברים.

 

 

סימני דיכאון אצל בני נוער דומים מאוד לאלה של מבוגרים:

 

  • עצבות או רגזנות שנמשכות שבועות

  • אובדן עניין בפעילויות שמהם נהגו ליהנות בעבר

  • שינויים בשינה, באנרגיה ובתיאבון

  • ירידה בריכוז (שיכול להתבטא, למשל, בירידה בציונים)

  • בידוד עצמי מחברים ומשפחה

  • התנהגות לא זהירה.

 

אם אתם חוששים שאכן מדובר בדיכאון, מוטב להזמין את המתבגר/ת לשיחה, בלי להיות שיפוטיים, ולהקשיב - בלי פתרונות ועצות. 

 

המטרה היא לא בהכרח לפתור את הבעיה, אלא לפתוח מרחב בו הילד ישתף במה שמציק לו, תוך מתן חוויה בטוחה שאתם שם כדי להעניק לו את כל העזרה הדרושה.


במידת הצורך, כדאי להתייעץ עם רופא/ת המשפחה, עם יועצת בית הספר ו/או עם מחנכת הכיתה על מנת לקבל המלצות על איש מקצוע בתחום רפואת הנפש.

 

חשוב גם להבהיר לו שאם מדובר בדיכאון – ישנן דרכים מוכחות לטפל בו.

 

זכרו שסביר שהוא כבר מכיר חברים וחברות שמתייעצים עם אנשי מקצוע, או נמצאים בטיפול פסיכולוגי,

מידת החריגות של ייעוץ נפשי הרבה פחות בולטת בהשוואה לסטיגמה שהכרנו בשנות ההתבגרות שלנו...

 

חשוב לעדכן את הנער לגבי תכנון השלבים הבאים ולהיות פתוחים איתו ככל הניתן.

 

מומלץ מאוד שההורה ילמד את הנושא ויהיה מעורב בתהליך הטיפולי בכל דרך אפשרית.

 


אם עולה חשד של ניסיון אובדני, חשוב לפנות מיידית לחדר מיון, או לפסיכיאטר זמין.

חשוב לזכור כי מרבית מקרי ההתאבדות ניתנים למניעה כאשר פועלים במהירות וביעילות. 

 

בואו נתייחס לאבחנה של דיכאון ברמה הקלינית, כזו שניתנת ע״י פסיכיאטר ילדים ונוער או פסיכולוג קליני:

 

 

 

איך מאבחנים דיכאון אצל ילדים ומתבגרים?

 

על מנת שדיכאון קליני יאובחן אצל נער או ילד הוא צריך להדגים חמישה או יותר מהסימפטומים הבאים במשך רוב היום, כמעט בכל יום, במהלך שבועיים ברציפות, כאשר אחד מהסימפטומים חייב להיות מצב רוח מדוכא או אובדן עניין או הנאה: 

 

  • מצב רוח מדוכא או רגזני

  • צמצום בעניין או בהנאות

  • שינויים בתיאבון ובמשקל

  • הפרעות שינה

  • חוסר שקט או האטה פסיכומוטוריות

  • עייפות או אובדן אנרגיה

  • תחושה של חוסר ערך או אשמה

  •  ריכוז ולקיחת החלטות לקויים 

  • מחשבות חוזרות ונשנות על מוות והתאבדות

 

אבחון דיכאון אצל ילדים ונוער יכלול לרוב בדיקה גופנית מלאה עם רופא ילדים / משפחה, זאת במטרה לבחון סיבתיות פיזית שתורמת, או אפילו גורמת, לתסמיני הדיכאון.

 

במידת הצורך יתקיים גם אבחון פסיכולוגי מקיף עם פסיכולוג/ית קליני/ת.

 

לאחר מכן תתקיים שיחה מקיפה של איש/ת המקצוע המטפל/ת, יחד עם הילד וההורה (לעיתים גם בנפרד, תלוי בגיל הילד).

 

 

איך נראים התסמינים של דיכאון בשלבי התפתחות שונים של הילד?

 

הביטוי החיצוני של דיכאון אצל ילדים ומתבגרים משתנה יחד עם גילם הכרונולוגי.

 

למשל, ילדים מתחת לגיל 3 יבטאו דיכאון באמצעות הבעות פנים, דפוסי שינה, אכילה ומשחק, וזה שונה מהמופע של דיכאון אצל ילדים בני 9 עד 12.

הסימפטומים המרכזיים, של אנהדוניה, חוסר תקווה, שינה מוגברת ונסיגה חברתית משתנים עם הגיל, ויש להם נטיה להחמיר. בהמשך, ניצנים ראשוניים של דיכאון אצל ילדים מופיעים בגיל ההתבגרות, כאשר קיימים מתבגרים לא מעטים אשר סובלים מאפיזודה דיכאונית של ממש כבר בגילם הצעיר.

 

דיכאון בגיל ההתבגרות עלול לפגוע במכלול תחומי חייו של המתבגר, שנמצא בשנים סוערות ולא קלות כשלעצמן, אך גם בשנים קריטיות מאוד להתפתחותו האישית ולעתידו. יתרה על כן, דיכאון בגיל ההתבגרות עלול להגביר משמעותית את הנטייה לניסיונות אובדניים. דיכאון אצל ילד או מתבגר הוא מצב שנחשב מסוכן ומאיים ויש לטפל בו במהירות. 

 

מסיבות אלו, חשוב לא רק לטפל נכון בדיכאון כשהוא מופיע, כי אם גם ללמוד כיצד ניתן לצפות את בואו בעזרת זיהוי גורמי סיכון והתנהגויות אופייניות, ולנסות למנוע אותו מבעוד מועד. 

 

 

 

מהי התחלואה הנלווית של דיכאון אצל ילדים ונוער?

 

למעלה מ-70% מהילדים והנערים שמתמודדים עם דיכאון, סובלים מלפחות הפרעה פסיכיאטרית אחת נוספת, תופעה שנקראת בפסיכיאטריה קו-מורבידיות. 

הנפוצות שבהן הן הפרעות חרדה, הפרעות קשב, הפרעת התנגדות (ODD) והפרעות של שימוש בחומרים ממכרים. 

הדיכאון אף מגביר את הסיכון לפריצת הפרעות אחרות, כמו הפרעות אכילה

 

באופן טבעי והגיוני, תחלואה נלווית יכולה להתבטא כסיבוך של המצב הנפשי והופכת את הדיכאון לקשה יותר לריפוי. 

 

ברמה הגופנית, קיימות ראיות לכך שדיכאון אצל בני נוער עלול להיות קשור למחלות לב בגיל צעיר, וכן לכך שצעירים מדוכאים נוטים לסבול מגורמי סיכון אחרים למחלות לב, כמו השמנת יתר וסוכרת - כאשר הם נמצאים בתהליך של טיפול בדיכאון יש לתת תשומת לב גם לגורמים הללו.

 

 

 

מהי דיסתימיה (דיכאון מתון) אצל ילדים ונוער?

 

דיסתימיה היא דיכאון מתון וכרוני, המופיעה גם אצל ילדים. בהשוואה לדיכאון קליני, היא נמשכת יותר זמן, אך גם פחות חמורה ויש לה סבירות פחות גבוהה לפגיעה בתפקוד היומיומי. 

בערך 3% מהילדים ובני הנוער מאובחנים עם דיסתימיה.

 

עם זאת, קיימים דיווחים מחקריים שטוענים כי שיעור גבוה יותר מהילדים לוקים בה, אך בשל טבעה הכרוני הסימפטומים מיוחסים בטעות לאופי הילד, עד כדי כך שפעמים רבות ילדים עם דיסתימיה לא יתלוננו כלל על עצבות או דיכאון משום שהם אינם מזהים את התחושות הללו כחריגות.

 

כמו הפרעות מצב רוח אחרות, גם התפתחות של דיסתימיה שונה אצל ילדים: 

על פי ה-DSM, כדי שהילד מאובחן בה, עליו לחוות סימפטומים של דיסתימיה במשך שנה.

 

בין הסימפטומים והסימנים ניתן למצוא מצב רוח דיכאוני, עצבות, תחושת חוסר תקווה ו/או חוסר ערך, ריחוק מהמשפחה והחברים, הערכה עצמית נמוכה, שינויים בדפוסי האכילה והשינה, כאבים גופניים בלתי מוסברים, חוסר ריכוז, מחשבות או פעולות שיש בהן משום פגיעה עצמית או אפילו מחשבות התאבדות, חוסר יכולת לחוות הנאה או שמחה, רגזנות, חוסר מנוחה או עייפות. 

 

חרף העובדה שהסימפטומים של דיסתימיה מתונים יחסית, בגלל אופיים הכרוני הם עלולים להפריע להתפתחות של קשרים בינאישיים, לפגוע בדימוי העצמי ובכישורי פתרון בעיות של הילד. 

 

ילדים יכולים להחלים מדיסתימיה, אך לצערנו, הסטטיסטיקה מלמדת כי מרביתם יחוו אפיזודה דיסתימית שניה בעתיד ו-70% יתמודדו עם אפיזודה של דיכאון קליני, 

 

 

 

מה גורם לדיכאון אצל מתבגרים וילדים?

 

הגורמים המדויקים לדיכאון אינם ידועים, אך נראה כי גם הגורם הגנטי וגם הגורם הסביבתי משחקים תפקיד חשוב בהתפתחות המצב הנפשי, כמו גם ההתנהגות והמחשבות האינדיבידואליות של הילד או המתבגר, למשל נטיה אישיותיות לפסימיות. 

 

כמו אצל מבוגרים, הסיבות לדיכאון אצל ילדים ובני נוער רבות ומגוונות: גנטיות, פסיכולוגיות, משפחתיות, תורשתיות ואפילו תרבותיות. 

 

בטיפול פסיכולוגי לא חייבים למצוא את הסיבתיות לדיכאון, ניתן לטפל במצב עצמו ע״י מתן כלים לילד שישנה את אופן חשיבתו.

 

כיוון שדיכאוניות פוגעת באופן החשיבה, שנעשית שיפוטית ושלילית, נתמקד בטיפול בשינוי החשיבה לחיובית ונעימה יותר, כזו שלא תחזק רגשות שליליים אלא להיפך, תשפיע לטובה על מגוון הרגשות.

 

בנוסף, נחזק את הילד להאמין שוב בעצמו ולשוב לתחביביו ולימודיו.

נלווה אותו בדרך חזרה לחיק חבריו, נבחן ונשפר את הכישורים החברתיים ונלמד אותו כיצד להתמודד עם רגעי מצוקה מאיימים ומעוררי חרדה.

 

הטיפול השיחתי בדיכאון עשוי להיות משולב עם טיפול תרופתי, תלוי בחומרת המצב.

 

להורים שמעוניינים להרחיב, ניתן לקרוא כאן את ספרו של פרופ' ישראל אורבך ז"ל, מהמומחים המובילים בעולם בחקר האובדנות, "ילדים שאינם רוצים לחיות״.

יש בו באמת הכל. 

 

 

רבע מבנות הנוער עד גיל 14 מראות סימפטומים של דיכאון

 

רבים מאיתנו מדברים בערגה וגעגוע על גיל הנעורים. כנראה שהזיכרון שלנו סלקטיבי, או שחלה תפנית חדה במצב רוחם של בני ובנות דור ה-Z והמילניאלים: 

 

מחקר של קבוצת חוקרים מאוניברסיטה בלונדון, מצא שכ-25% מהמתבגרות בגיל 14 מראות סימפטומים וסימנים של דיכאון. 

 

עוד נמצא, כי רבים מההורים אינם מודעים כלל למצבן הנפשי של בנותיהם המתבגרות.

בפרט, הערכת החסר של ההורים את מצבן הנפשי של המתבגרות הייתה הרבה יותר גבוהה בהשוואה לזו של המתבגרים.

 

במילים אחרות, יש פה השערה על הטיה קוגניטיבית:

יתכן שהורים נוטים להתייחס לסימפטומים דיכאוניים אצל בנות כנורמטיביים, בעוד שמירב הדאגות ההוריות הופנו כלפי הבנים המסתגרים יותר, אלו שקולם אינו נשמע והם נוטים להיות שקטים ומכונסים.

 

היכולת להתייעץ באופן אנונימי, למצוא מקורות הזדהות ולתת מילים לקשיים שבני הנוער חווים, יכולים להיות אחד הגורמים לכך שהוריהם מדווחים כי הם אינם מבחינים בסימני מצוקה.

 

בנוסף, הנתונים מצביעים על כך שבני נוער, יותר מתמיד, מבקשים עבור עצמם טיפול פסיכולוגי, משתפים אתו פעולה ומוצאים באמצעותו מזור לקשייהם.

 

 

איך לדבר עם בני נוער? מאמר להורים <

 

 

גורמי סיכון

 

קיימים גורמי סיכון שמגבירים את הסיכוי לפתח דיכאון בגילאי הילדות והנעורים.

 

 

הנה כמה מהם: 

 

  • היסטוריה של דיכאון אצל קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

  • קשיי תפקוד במשפחה.

  • קונפליקט מתמשך עם שני ההורים או עם אחד מהם.

  • ניצול, הזנחה או אובדן אדם אהוב.

  • בעיות מתמשכות עם חברים בבית הספר.

  • תפקוד נמוך בלימודים.

  • גישה שלילית ופסימית.

  • כישורי התמודדות דלים.

  • היסטוריה אישית של דיכאון או דיסתימיה (דיכאון תפקודי, מתון יותר, אך ממושך).

  • הפרעות חרדה.

  • לקויות למידה.

  • הפרעות קשב / ADHD.

  • בעיות משמעת, כמו התרסה מול סמכות או קושי לקבל מרות.

  • היסטוריה של פגיעת ראש.

  • משקל נמוך בלידה.

  • מחלה כרונית.

  • סכסוכים במשפחה.

  • שימוש בחומרים (סמים, אלכוהול וכו').

  • קורונה: מחקר של מכבי ומכון KI מעיד על עלייה של כמעט 40% באבחנות של דיכאון אצל מתבגרים. הנתונים נאספו לפני ובמהלך הקורונה ומתבססים על מדגם נרחב של 200,000 סיכומי פגישות, בטווח הגילים 12-17. 

  • מחקר אורך קנדי מלמד כי בנות שבילו יותר שעות באינטרנט בגיל 13 נטו לסבול מתסמיני דיכאון גבוהים יותר בגיל 15. באותו אופן, השימוש של בנות באינטרנט בגיל 15 היה קשור לתסמינים דיכאוניים יותר בגיל 17. קשרים אלה נעדרו אצל בנים (Fitzpatrick et al, 2023).

     

 

לדיכאון צורות ודרגות חומרה רבות והוא יכול להיות מלווה בהפרעות נפשיות נוספות, המעצבות בתורן את האופן בו יתבטא הדיכאון. 

 

למי שמתקשה לקבל ״בהכנעה״ את האבחנה, חשוב לדעת כי מי שלוקה בדיכאון מתמודד בעצם עם אנומליה מבנית וביוכימית במוח, שגורמים לסימפטומים דיכאוניים המשפיעים על הגוף ועל הנפש. ההורים אינם נתפסים כאשמים. 

 

 

 

מתי לפנות לפסיכולוג ילדים לגבי ילד/ה שמתמודד עם דיכאון?

 

בדיכאון אצל ילדים ובני נוער חייבים לטפל מוקדם ככל הניתן.

חשוב גם לדעת שדיכאון אצל ילדים ומתבגרים אינו חולף בדרך כלל באופן ספונטני או טבעי, זה לא חלק מהשלבים הטבעיים בהתפתחות הילד ובהסתגלות לחיים. 

בדקו מה קורה, עם המחנכת, עם היועצת ועם דמויות מקצועיות. 

 

מוזמנים להתייעץ איתנו אם אתם מתקשים לחשוב על אוטוריטה מקצועית זמינה בסביבתכם. 

 

ילדים בדיכאון עלולים להרחיק לכת ולפתח מחשבות וכוונות אובדנות, בעיקר כאשר מדובר בגיל הנעורים, כאשר עלול להיות מעורב בדיכאון גם שימוש בסמים או צריכת אלכוהול, וכן יש להתייחס בכובד ראש לזמינותם של אמצעים שעלולים לסייע בניסיון התאבדות. 

 

אחת האתגרים בהורות היא היכולת לזהות ולהתמודד עם מצוקה רגשית אצל הילדים שלנו.

כל שינוי בהתנהגות או במצב הרוח שלהם יכול להוות מקור לדאגה, אבל חשוב להבחין בין מצב חולף לבין בעיה מדאיגה יותר. 

ילדים הסובלים מדיכאון עשויים להתכנס לתוך עצמם, להרחיק את עצמם ממי שאוהב אותם ואפילו לפתח מחשבות וכוונות של פגיעה עצמית.

במיוחד בגיל ההתבגרות, הדיכאון נוטה להשתלב עם התנהגויות מזיקות כמו שימוש בסמים או באלכוהול. 

 

חיוני להכיר ולזהות את הסימנים של דיכאון, אפילו שכל ילד עשוי לבטא אותם באופן שונה.

סימנים נפוצים כוללים תסכול, כעס, עצבות או תחושה של אובדן תקווה. 

 

אם אין ספק אין ספק:

התערבות מוקדמת יכולה להציל חיים.

 

דיכאון אצל ילדים ובני נוער הוא לא רק שלב טבעי בתהליך ההתבגרות. הוא מחייב תשומת לב, טיפול ולעיתים, הדרכת הורים

אם אתם או מודאגים לגבי מצבו הנפשי של הילד, אנא חפשו עזרה מקצועית -  אם זה מאתנו, או מאיש/ת מקצוע מבית הספר של הילד, או מאנשי מקצוע אחרים בבריאות הנפש. 

 

טיפול נפשי לא חייב להיות מתמשך. עבור הורים שמרגישים צורך בהדרכה ממוקדת, אנו ממליצים לתאם פגישת ייעוץ אינטנסיבית וחד-פעמית המיועדת להורים.

בשיחה תוכלו לקבל תובנות וכלים שיעזרו לכם להבין ולתמוך בילד ביעילות גבוהה יותר. 

לחצו כאן כדי לקבוע את הפגישה שלכם, בזום או פנים אל פנים

 

אנחנו כאן כדי לעזור, לתמוך ולהדריך.

זכרו שבעניינים כאלה תמיד עדיף להתייעץ. 

 

איך מתמודדים עם מחשבות התאבדות אצל בני נוער? <

 

 

איך מטפלים בדיכאון אצל בני נוער וילדים?

 

רוב האנשים הלוקים בדיכאון נוטים לחוות אותו לראשונה בשני העשורים הראשונים לחייהם, לכן לפנייה מוקדמת לטיפול עשויה להיות השפעה חיובית לטווח הארוך.

מחקרים מלמדים שמבוגרים דיכאוניים, עם או בלי היסטוריה של טראומת ילדות, מגיבים טוב לתרופות ולפסיכותרפיה.

  

כל שלב של טיפול מקצועי בדיכאון בילדים ונוער, פסיכולוגי או פסיכיאטרי, חייב לכלול מידע שמועבר לילד (פסיכו -חינוך), תמיכה והקשבה, מעורבות משפחתית ומעורבות בית -ספרית.

 

 

טיפול פסיכולוגי

 

ישנן לפחות 3 שיטות טיפול יעילות ביותר לטיפול בדיכאון בקרב מתבגרים, שנמצאו מוכחות במחקרים קליניים מבוקרים.

 

תוכלו לקרוא בהרחבה על כל אחת מהן:

 

  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) - טיפול CBT נחשב לשיטת הטיפול הנפוצה והשכיחה ביותר עבור צעירים שסובלים מדיכאון. הטיפול מוגש בדרך כלל על ידי פסיכולוג, עו״ס קליני או פסיכיאטר, שעבר הכשרה ייעודית כמטפל CBT.

 

לשיטת CBT יש את הוותק ובסיס המחקר הנרחב ביותר ביחס ל-IPT, ל-DBT ולכל שיטת טיפול אחרת בדיכאון אצל מתבגרים.

זו הסיבה ש-CBT היא טיפול הבחירה לטיפול בדיכאון בילדות ובשנות ההתבגרות.

 

 

טיפול תרופתי

 

איך יכולות תרופות SSRI, כמו פלואוקסטין (פרוזאק), לטפל בדיכאון אצל ילדים?

משפחת תרופות זו אפקטיבית בטיפול בדיכאון בילדים ונוער ואושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לטיפול בדיכאון אצל ילדים בגִּילֵי 8-18 הסובלים מדיכאון.

במרבית התרופות שבהן נעשה שימוש לטיפול בדיכאון אצל ילדים מופיעה אזהרה בריבוע שחור בדבר הסיכון שבמחשבות אובדניות.

 

מחקר ראשוני שפורסם במרץ 2021 מלמד שבני/ות נוער דיכאוניים יכולים להיעזר בטיפול בקטמין, טיפול לדיכאון עמיד שמפחית תסמיני דיכאון ושהשפעתו החיובית מחשיקה שבועיים לפחות. המשתתפים שקיבלו קטמין חוו אמנם עלייה גבוהה יותר בלחץ דם ובתסמינים דיסוציאטיביים בשעה הראשונה לאחר העירוי, בהשוואה לקבוצת הביקורת שקיבלה מידולם, אבל שתי ההשפעות היו ארעיות ונעלמו תוך מספר שעות. לא הופיעו תופעות לוואי חמורות אצל אף אחד מהמשתתפים. 

מחקר מאוחר יותר מלמד כי מתבגרים שאושפזו עם  דיכאון וחשיבה אובדנית מראים שיפורים מהירים בסימפטומים  - תוך ימים  - לאחר קבלת עירוי אסקטמין (Zhou et al, 2023).

 

כל ילד / נער הנוטל את התרופות הללו זקוק להשגחה של איש מקצוע וההמלצות שלנו אינן מחליפות אותן.

 

 

שילוב בין פסיכותרפיה לתרופות

 

שילוב של CBT יחד עם תרופות נגד דיכאון הוא הדרך היעילה ביותר בהתמודדות עם דיכאון אצל נערים ונערות, כך מלמד מחקר שפורסם בכתב העת JAMA שהשווה בין יעילות של טיפול באמצעות תרופות בלבד או CBT בלבד.

 

גם שימוש בטכניקה קצרת מועד של אקטיבציה התנהגותית, בליווי טיפול CBT או בלי ליווי טיפולי, מראה תוצאות קליניות מרשימות. 

 

תוצאות אלו אוששו במחקר שפורסם ביולי 2020:

צוות פסיכיאטרים מביה״ס לרפואה של אוניברסיטת צ׳ונגינג בסין, ערכו סקירה שיטתית וניתוח מטה-אנליזה על הספרות הזמינה אונליין, של ניסויים קליניים מבוקרים ואקראיים שפורסמו ולא פורסמו, לגבי הערכת היעילות של 16 תרופות נוגדות דיכאון, 7 שיטות פסיכותרפיה ו -5 טיפולים משולבים, שנבחנו כטיפול אקוטי לילדים ובני נוער שסובלים מדיכאון.

 

למרות כמה מגבלות מחקריות, הממצאים מלמדים כי טיפול בתרופה פלואוקסטין (המוכרת לנו בשמותיה הגנריים פרוזק, פריזמה, פלוטין ועוד), לבד או בשילוב עם CBT, הוא הבחירה הקלינית הטובה ביותר לטיפול בהפרעת דיכאון בינונית עד קשה אצל ילדים ומתבגרים. 

 

בחירה זו עדיפה על טיפול cbt לבד או טיפול בגישה פסיכודינמית.

 

שיטות טיפול שנחקרו אף הן והוכחו יעילות להתמודדות עם דיכאון של ילדים ונוער (אם כי פורסמו לגביהן פחות מחקרים קליניים מבוקרים בהשוואה לשלוש הקודמות) הן טיפול רגשי, טיפול דינמי, טיפול באמנות ועוד.

 

שיטות טיפול בדיכאון - מאמר מקיף <

 

 

מה הטיפול התרופתי המומלץ בדיכאון אצל ילדים ומתבגרים?

 

פסיכיאטרים לילדים ונוער, פסיכולוגים קליניים לילדים ומתבגרים ויועצות חינוכיות מביאים עמדה מהוססת כלפי טיפול בדיכאון אצל ילדים ומתבגרים באמצעות תרופות נוגדות דיכאון.

 

בשני העשורים האחרונים פורסמו מחקרים רבים שמתייחסים לתופעות הלוואי של התרופות, שהמטרידים בהם קישרו בין טיפול תרופתי בנוגדות דיכאון לבין תוקפנות, אשפוז פסיכיאטרי ואפילו מחשבות אובדניות.

 

במציאות, כרגיל, נדרש איזון ושיקול דעת: 

 

מחד, מתוצאות מחקר שפורסם בכתב העת Lancet ב-2019, עולה כי פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים לנוער חייבים להתמקד יותר במתן פסיכותרפיה, באיכות יעילה ומקצועית, בעיקר טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, עבור מתבגרים הסובלים מדיכאון, ולשמור את האופציה של טיפול תרופתי כקו שני לטיפול. 

 

לחומרים מעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין סלקטיביים (SSRI) ולמעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין-נורפינפרין (SNRI) יש יכולת להפחית סימפטומים של דיכאון אצל ילדים ומתבגרים - כמו גם לעזור בטיפול בהפרעות חרדה אצל ילדים ובהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD).

אלא ששיווי המשקל בין היתרונות לבין החסרונות ותופעות הלוואי של תרופות אלו משתנה באופן משמעותי ומחייב בקרה מקצועית שוטפת, כך לפי מחקר מטא-אנליזה שפורסם לאחרונה

 

מבלבל...

 

בכל מקרה מומלץ להפסיק טיפול תרופתי בדיכאון ילדים באופן הדרגתי ונדרש ייעוץ פסיכיאטרי.

טקסט זה אינו מחליף אותו בשום אופן. 

 

 

  

מהו דיכאון תגובתי אצל ילדים? התמודדות עם אובדן, שכול ואבל

 

אובדן אדם יקר הוא אחד האתגרים הנפשיים הקשים ביותר לכל אדם. 

 

עיבוד אבל הוא תהליך פסיכולוגי אישי רב-עוצמה, שכל ילד ומתבגר חווים באופן אחר.

 

במקביל לאבל, מתקיים אצל ילדים תהליך טבעי והדרגתי של תפיסת מושג המוות:

סביב גיל 5 הם מתחילים להבין את הקביעות של סופיות החיים. 

 

השילוב בין שני התהליכים מחייב רגישות הורית: 

תנו להם לחוות את תהליך עיבוד האבל, התאם לגיל וליכולותיהם הרגשיות. מד שני, חשוב לתווך עבורם את האמת - להזמין לשאול שאלות, לברר ולדבר על האדם שנפטר, גם ההורה מתאבל בעצמו על פטירת הורה.

 

בנוסף לטיפול נפשי מתאים לעיבוד תהליך אבל בשנות הילדות, צריכה להיות גישה לטיפול במהלך כל מעברי החיים, למשל כשעוברים דירה, מתגייסים לצבא, מתחילים ללמוד באוניברסיטה או מתחילים עבודה חדשה.

  

 

מתי מסתיים האבל?

 

קשה לומר מה מגדיר תהליך אבל שלם.

יש אמנם כמה מודלים פסיכולוגים לאופן בו תהליך האבל אצל ילדים מתקדם בשלבים, אולם בהשוואה למבוגרים, מורכב יותר להבחין במעבר בין אבל נורמלי לאבל פתולוגי

 

אנו יודעים כי תהליך אבל שהתפתח לכדי דיכאון נוטוה להיות ממושך יותר.

 

 

 

כיצד פעילות גופנית מפחיתה דיכאון בקרב בני נוער?

 

ידוע זה מכבר שלפעילות גופנית יש השפעה חיובית על מידת הדכאון בקרב מבוגרים, אך האם הדבר תקף גם לילדים ולבני נוער?

 

מחקר ראשון בדק את הקשר בין דיכאון קליני לפעילות גופנית בילדות.

במחקר נבדקו 795 ילדים בני שש בנורווגיה, והם נבדקו שוב בגילאי 8 ו-10.

 

בכל בדיקה כזו נערך ראיון אבחוני עם ההורים ועם הילדים, ומידת הפעילות הגופנית נבדקה באמצעות מכשיר אלקטרוני שהילדים לבשו במשך שבוע.

 

התוצאות מלמדות כי פעילות גופנית ברמה בינונית עד נמרצת, בגיל 6 ,ניבאה הפחתה בסימפטומים של דיכאון שנתיים לאחר מכן.

 

כמו כן, פעילות ברמה בינונית עד נמרצת בגיל 8 ניבאה פחות תסמיני דיכאון בחלוף שנתיים.

 

 

מחקר שני נערך על מתבגרים לאורך 11 שנים.

מעל אלף מתבגרים (גיל ממוצע: 13) מילאו שאלונים ב-4 נקודות זמן שונות עד לגיל 21. דכאון הוערך לפי הדיווח העצמי של הנערים והנערות באמצעות שאלון מוכר ומתוקף. גם מידת הפעילות הגופנית הוערכה על פי דיווח עצמי לגבי מידת הפעילות בשבוע שלפני מילוי השאלון.

 

נמצא כי מידת הפעילות הגופנית פחתה עם הזמן בעוד הסימפטומים של דכאון התרבו עם הזמן. רמת דכאון גבוהה במדידה ההתחלתית נמצאה כקשורה להפחתה רבה יותר בפעילות הגופנית. החוקרים מציעים שאיתור סימפטומים דכאוניים בסביבות גיל 13 יכול להביא לטיפול שימנע את ההפחתה בפעילות הגופנית ואת העלייה בסימפטומים של הדיכאון.

 

מחקר מ-2023 מלמד כי פעילות גופנית אירובית קשורה בהפחתת תסמיני דיכאון בילדים ובני נוער, בייחוד בקרב בני נוער מעל גיל 13.

 

 

ספורט קבוצתי מפחית דיכאון אצל מתבגרים וילדים

 

מחקר מ-2019 מעלה כי לפעילות גופנית במסגרת של ספורט קבוצתי יש השפעה נוגדת דיכאון אצל ילדים ובני נוער.

 

החוקרים השתמשו בסריקות MRI שמדדו את נפח ההיפקמפוס (איבר מוחי שקשור בדיכאון) ובשאלונים מובנים, בכדי לנתח את מצבם הנפשי של ילדים בגילאי 9 עד 11, שעסקו בספורט קבוצתי. הם העריכו את השפעת התרגול על דיכאון בגיל ההתבגרות.

 

המעורבות הספורטיבית בקבוצה נמצאה בקשר חיובי עם הפחתת דיכאון אצל בנים ובנות. 

 

 

איך ניתן למנוע דיכאון ומחשבות אובדניות בקרב בני נוער?

 


אין תרופת פלא לטיפול ומניעה של דיכאון מוקדם, ודאי לא בשנות הילדות, אבל יש התערבויות שונות שיכולות לעזור.

זיהוי ילדים המצויים בסיכון הגבוה ביותר, דרך סינון בקופת חולים או בצוות בית הספר יכול לסייע להתערבות.

 

 

תכניות מניעה בדיכאון, שמקיימות התערבות בבתי הספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים, יכולות לעשות הבדל.

 

לפי סקירת הספרות המקצועית, תכניות מניעה עשויות להוביל לשינוי פסיכולוגי נרחב בקרב מספר רב של ילדים ובני נוער באופן יוצא דופן.

 

השיפור במצב הרגשי והנפשי של התלמידים הוא היעד המרכזי, אבל להתערבויות כאלה יש פונטציאל להשיג גם מטרות נלוות, חשובות לא פחות:

 

  • הפחתת פשיעה ועבריינות אצל מתבגרים

  • צמצום שיעור הנשירה של נערים ונערות ממערכת החינוך

  • עלייה בשיעור המסיימים 12 שנות לימוד ובגרות מלאה ועוד היד נטויה לרווחים מרחיקי לכת של החברה כולה.

 

להרחבה, הנה מאמר שלנו בנושא מניעת דיכאון.

 

 

 

 

נוכל להסכים שמכולנו נדרשים כיום לדריכות, פרואקטיביות ועירנות, כדי לבחון מה עובר על הילדים שלנו.  

 

אין יותר טובים מכם, ההורים, במשימה הזו.

 

בואו נשקול מה הדרך הנכונה ביותר להתקדם, באמצעות הכוחות הקיימים בבית ובמערכות תמיכה בסביבה. 

 

במידת הצורך, נדע להיות מספיק גדולים כדי לשקול אבחון וטיפול.

 

 

בואו לדבר עם מישהו

 

מוזמנים לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

לשיחת ייעוץ קצרה, ממוקדת וחד-פעמית - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

עדכון אחרון

 

16 בדצמבר 2023

 

 

 

קראו המלצות 

 

 

קראו המלצות מאומתות של לקוחות ועמיתים:

 

 

 

 

מאמרים מומלצים על דיכאון ילדים ומתבגרים

 

הדבקה בדיכאון ומחשבות התאבדות אצל מתבגרים <

מחקר חדש: זוהו מרקרים נוירליים לפיתוח חסינות לדיכאון עמוק בקרב בנות נוער - לקריאה <

 

 

מטפלים בדיכאון לפי יישובים

 

תל אביב 

ירושלים

באר שבע

חיפה

אשקלון

אשדוד

רחובות נס ציונה

ראשון לציון

מודיעין מכבים רעות

חולון

רמת גן

פתח תקווה

ראש העין

אריאל

קריית אונו

הרצליה

כפר סבא

רעננה

נתניה

חדרה, קיסריה ופרדס חנה

זכרון יעקב

צפון הארץ וכרמיאל

נהריה

 

ובשפות עברית, אנגלית, ערבית ורוסית, פנים אל פנים או אונליין.

 

 

כתיבה: 

 

אביגיל וינר, MA,

פסיכולוגית בהתמחות קלינית

 

סמדר שטינברג, MA, ביבליותרפיסטית,

זוכת פרס ספיר

 

 

עריכה:

 

איתן טמיר, (MA),

ראש מכון טמיר

 

 

 בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

מקורות והמלצות קריאה:

 

עידו אפרתי והגרדיאן (2018). רופאים בארה״ב ממליצים להעריך מדי שנה את מצבם הנפשי של נערים מגיל 12. מתוך אתר הארץ. 

 

Berman A, Jobes D, Silverman M. Adolescent Suicide: Assessment and Intervention. 2nd ed. Washington, DC: American Psychological Association; 2006

 

Bernaras, E., Jaureguizar, J., & Garaigordobil, M. (2019). Child and Adolescent Depression: A Review of Theories, Evaluation Instruments, Prevention Programs, and Treatments. Frontiers in psychology, 10, 543

 

Fitzpatrick, C., Lemieux, A., Smith, J., West, G., Bohbot, V., & Asbridge, M. (2023). Is adolescent internet use a risk factor for the development of depression symptoms or vice-versa? Psychological Medicine, 1-7. doi:10.1017/S0033291723000284

 

Exercise and Depression in Youth. By Karen Dineen Wagner, MD, PhD. In CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY, Psychiatric Times, 2017

 

March J, Silva S, Petrycki S, et al. Treatment for Adolescents With Depression Study (TADS) Team. Fluoxetine, cognitive-behavioral therapy, and their combination for adolescents with depression: Treatment for Adolescents With Depression Study (TADS) randomized controlled trial. JAMA. 2004;292:807-820

 

Mullen S. (2018). Major depressive disorder in children and adolescents. The mental health clinician, 8(6), 275–283. https://doi.org/10.9740/mhc.2018.11.275

 

National Research Council (US) and Institute of Medicine (US) Committee on Depression, Parenting Practices, and the Healthy Development of Children; England MJ, Sim LJ, editors. Depression in Parents, Parenting, and Children: Opportunities to Improve Identification, Treatment, and Prevention. Washington (DC): National Academies Press (US); 2009. 3, The Etiology of Depression. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK215119/

 

Recchia F, Bernal JDK, Fong DY, et al. Physical Activity Interventions to Alleviate Depressive Symptoms in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. Published online January 03, 2023. doi:10.1001/jamapediatrics.2022.5090

 

Zhou, Y., Lan, X., Wang, C., Hu, Z., Chao, Z., & Ning, Y. (2023). Effect of Repeated Intravenous Esketamine on Adolescents With Major Depressive Disorder and Suicidal Ideation: A Randomized Active-Placebo-Controlled Trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2023.05.031

 

Zuckerbrot RA, Cheung A, Jensen PS, Stein REK, Laraque D; GLAD-PC STEERING GROUP. Guidelines for Adolescent Depression in Primary Care (GLAD-PC): Part I. Practice Preparation, Identification, Assessment, and Initial Management. Pediatrics. 2018 Mar;141(3):e20174081. doi: 10.1542/peds.2017-4081. PMID: 29483200.

 

http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/231A29FF-1F34-4B17-8A99-CBA4AEFC2429/22630/childdep_bookPR.pdf

 

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4084147,00.html 

 

https://www.voanews.com/a/media-should-not-sensationalize-suicide/4022501.html

 

 

2 תגובות

  • קישור לתגובה אורטל רביעי, 20 מרס 2019 09:25 פורסם ע"י אורטל

    אשמח לדעת מתי פורסם מאמר זה. באיזו שנה?

  • קישור לתגובה איתן טמיר רביעי, 20 מרס 2019 13:16 פורסם ע"י איתן טמיר

    הי אורטל,

    תודה על פנייתך.

    להלן הציטוט:

    שטינברג, ס׳., וינר, א׳ וטמיר, א׳ (2018) טיפול בדיכאון אצל ילדים ובני נוער - אבחון, סימנים, טיפול והמלצות. מתוך אתר מכון טמיר: http://bit.ly/child-depression-tamir

    חג שמח,

    איתן

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024