תרפיה באמנות | על טיפול בהבעה ויצירה | סוגים, שיטות וגישות

דרג פריט זה
(19 הצבעות)
טיפולים בהבעה ויצירה טיפולים בהבעה ויצירה

​​

טיפול בהבעה ויצירה

 

מהו טיפול בהבעה ויצירה?


הגדרה

טיפול בהבעה ויצירה מתייחס למשפחת שיטות טיפול אקספרסיביות בטיפול רגשי, המשלבות שימוש בדרמה תרפיה, כתיבה וקריאה (ביבליותרפיה), אמנות, צילום, גינון, טיפול בתנועה, במוזיקה ומשחק בארגז חול בתוך הקשר של טיפול פסיכותרפי, ייעוץ נפשי או שרותים בריאותיים.

שיטות הטיפול בהבעה ויצירה כונו בעבר "לא מילוליות", אולם הגדרה זו אינה כה מדויקת:

במרבית הסיטואציות הטיפוליות בתחומי ההבעה והיצירה נעשה שימוש במלים כדי להתייחס ולעבד את התהליך האמנותי וללמוד על הקשריו באמצעות חיבורם לתחומי החיים של המטופל.

בהיותן פחות ורבליות, הן יעילות ליישום עם אוכלוסיות עבורן מוגבל השימוש השפתי, כמו ילדים ובני נוער, קשישים חולי דמנציה, מטופלים על הספקטרום האוטיסטי, נפגעי טראומה ועוד.

Art Therapy

 

יעילות 

יעילותם של טיפולים ביצירה והבעה נחקרו לאורך השנים ונמצאו יעילים במגוון הפרעות נפשיות שאינן פסיכוטיות. למשל, הפרעות מצב רוח, הפרעות חרדה, טראומה, מצוקה ולחץ, סכיזופרניה, פגיעות ראש, מחלות כרוניות, שיפור איכות החיים, התמודדות עם קשייים בביטחון העצמי והעלאת ההערכה העצמית ועוד. 

למשל, מחקר שפורסם בכתב העת Health Psychology Review, מלמד כי כאשר מבקשים מחולים במחלה כרונית לצייר בחופשיות את חלקי גופם המושפעים מהמחלה, עולות תובנות חשובות לגבי האופן בו הם תופסים את המחלה, מחשבות על חומרת מצבם והערכה של מידת הסיכוי שלהם להתמודד ביעילות עם המחלה.

דוגמא מרתקת מהמחקר:

כאשר מטופלים שחוו התקף לב התבקשו לצייר את לבם במפגשים טיפוליים נפרדים, נמצא מתאם חיובי בין ציורים גדולים יותר הלב לבין חווית חרדה מוגברת ושיבה איטית יותר לחיי העבודה.

לסיכום, קיימת הסכמה על כך שהשימוש בשיטות פסיכותרפיה באמנות אינו מנוצל דיו וכי הן רחוקות ממימוש הפוטנציאל הקליני שלהן. 

 

 

אבחון והערכה


ברמת האבחון, פותחו ותוקפו שיטות הערכה בחלק מתחומי הטיפול ביצירה והבעה, וכלים אלה מתווספים לאבחונים להערכת האישיות בתחומי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה.

 

 

היסטוריה, תאוריה ופרקטיקה

דיבור הוא אמנם דרך התקשורת המרכזית במרבית סוגי הטיפול הנפשי, אך הווריאציות המגוונות של טיפול באמצעות הבעה ויצירה נותנות מענה לכך שאנשים שונים נוטים לאופני ביטוי שונים- ויזואליים, שפתיים, גופניים ועוד.

האפשרות להכליל קשת של אופני ביטוי בטיפול רגשי מאפשרת למטופלים להתבטא באופן אותנטי ונגיש יותר עבורם.

 

מהו טיפול באמנות חזותית?

 

טיפול באמנות חזותית הינו תחום טיפולי העושה שימוש באמנות פלסטית לצורכי טיפול ושינוי נפשי. טיפול באמצעות אמנות שייך לשדה הטיפול הנפשי אליו משתייכים פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים מומלצים, עובדים סוציאלים ועוד .

השימוש באמנות מאפשר תהליך המבטא השתקפות של הנפש, יכולתו, אישיותו והתכנים המעסיקים את אותו אדם בין אם ילד, נער, בוגר או מבוגר. התהליך היצירתי הינו בעל ערך חשוב המהווה אמצעי לביטוי וישוב קונפליקטים רגשיים, פיתוח מודעות עצמית והנעת תהליכים פנימיים לטובת שינוי מיטיב. הכשרתם של מטפלים באמנות חזותית מאפשרת אינטגרציה ייחודית של השכלה וניסיון מעולם האמנות ותאוריות פסיכולוגיות שונות.

 

גישות מנחות בטיפול באמצעות אמנות חזותית

  1. גישה ראשונה מתרכזת ב'אמנות כטיפול', בה היצירה עצמה מהווה את עיקר התהליך הטיפולי. בגישה זו תהליך היצירה והאמנות הינו טיפולי לכשעצמו . תהליך אשר בונה דימוי עצמי חיובי שמשלב בין יכולות פיזיות, קוגניטיביות ורגשיות. בגישה זו הדימויים והאובייקטים האמנותיים מהווים גורם מתווך בין נבכי הנפש הפנימיים לעולם החיצוני. תכנים וייצוגים מחלקי הלא מודע מקבלים ביטוי חזותי וממשי ובעצם כך מתקיים תהליך של עיבוד שיתכן והיה מצונזר באפיק המילולי.

  2. גישה שנייה נקראת 'פסיכותרפיה באמצעות אמנות' בה האמנות משמשת כאמצעי עזר בתוך התהליך הטיפולי. הדגש העיקרי מתרכז בקשר הטיפולי הנרקם בין מטפל ומטופל והאמנות משמשת כ 'דיבור סימבולי' שמסייע לפסיכותרפיה. בגישה זו ישנה הכרה כי מחשבותיו ורגשותיו הבסיסיים ביותר של האדם, אשר מקורם בלא מודע, באים לידי ביטוי בדימויים ולא במילים.

  3. גישה שלישית מאפשרת 'פסיכותרפיה אנליטית באמצעות אמנות', שמה דגש על מושגי 'העברה' ו'העברה נגדית' הרווחים בשדה הטיפולי באשר הוא. כמו כן, דגש נוסף ינתן על ניתוח היצירה ויכולות השינוי ברמת המודעות שניתן להגיע אליהן במהלך המפגש תוך כדי עשייה ובתומה בהתייחסות לתוצר הסופי.

 

art therapist

 

טיפול באמנות נמנה כאחד ממקצועות בריאות הנפש ועל כן מתקיים כחלק בלתי נפרד מהמערך הטיפולי גם במוסדות ציבוריים.

העבודה בקהילה מתקיימת עם ילדים החל מהגיל הרך, מתבגרים ומבוגרים אשר מבקשים עזרה או שינוי מיטיב להמשך הדרך.

המפגש הטיפולי אשר נושא את הכותרת טיפול באמצעות אמנות חזותית מכיל כלי עבודה, חומרים וצבעים מגוונים המשמשים הן לעבודות בדו מימד כמו ציור, קולאז' וצילום והן לפיסול במרחב ולעבודות תלת מימדיות בין אם מדובר בחומרי גלם כמו חימר או רדי מייד (Ready Made). שזירת טכניקות פסיכולוגיות שונות מגוונת גם היא ומותאמת ליחיד ולצרכים שעולים: קוגניטיבי התנהגותי, התפתחותי, דינמי ועוד.

תרפיה באמצעות אמנות מאפשרת שינוי לטובת איכות חיים רצויה או שימור של הקיימת. על כן פונה לקהל הרחב ולשלל נושאים אשר מתוכם פונים לטיפול, לדוגמא:

  

נתייחס ונרחיב כעת על אחד הכלים הטיפוליים המסקרנים בטיפול באמנות - טיפול בשולחן חול:

 

טיפול בשולחן חול

טיפול בשולחן חול הינו שיטה טיפולית, שכשמה כן היא - הכלי הטיפולי העיקרי עליו מתבסס הוא שולחן מלא בחול. 

המשחק והיצירה בשולחן החול מאפשרת למטופל להעלות תכנים נפשיים שאינם מודעים, במטרה להגיע להקלה במכאובי עולמו הפנימי.

הוגת הטיפול באמצעות שולחן חול הינה הפסיכיאטרית הבריטית מרגרט לוונפלד, שקראה לשיטת הטיפול שלה "טכניקת העולם". 

שיטת הטיפול התמקדה בילדים, תוך התבוננות בהם וזיהוי שולחן החול כמרחב בו הילדים מביעים את עצמם ונותנים ביטוי לעולמם הפנימי. 

טיפול בשולחן חול

 

אחריה, ובהתבסס עליה ועל עקרונות הפסיכואנליזה לפי קרל גוסטב יונג (אחד ההוגים החשובים בפסיכואנליזה), הרחיבה את השיטה דורה קאלף, פסיכואנליטיקאית שוויצרית, ולשיטת הטיפול שפיתחה קראה "sandplay".   

שולחן החול מעוצב כך שחלקו הפנימי מלא בחול עד חצי גובהו. הוא יכול להיות יבש או לח, לפי בחירת הילד המטופל.

ההנחה הקלינית היא שההתעסקות בחומר טבעי כמו חול תעורר חקירה, ניסוי וטעייה שבתורה תעלה תכנים אסוציאטיביים חופשיים ותהליכים מעולמו הפנימי.

לצד השולחן, ברוח הטיפול הרגשי באמנות,  מוצעים למטופל שלל אובייקטים מגוונים, חומרי יצירה, דמויות ועוד, שיכולים לשמש לו ליצירת עולם דמיוני, סיפור או משחק.

הרעיון המנחה את הטיפול הוא שהאופן בו בוחר הילד ליצור, לשחק ולהתעסק בחול ובחפצים הנלווים לשולחן, מעידים על עולמו הפנימי, הרגשי, ומאפשרים צוהר לתכנים לא מודעים, לזיכרונות ולרגשות עוצמתיים לעלות למודעות.

בסיום תהליך היצירה והמשחק בחול, לעיתים ניתן לשוחח ולנסות לתת פרשנות סימבולית לאופן המשחק וליצירה הסופית ולעיתים להגיע למסקנות משותפות ומוסכמות בין המטפל למטופל.

 

איך עובדת פגישה טיפולית עם ארגז חול?

התהליך הטיפולי מקבל מעין סדר מעגלי בכל פגישה טיפולית.

הוא מתחיל ככאוס, ריקנות אותה יכול המטופל למלא כאוות נפשו. המפגש ממשיך כמיון ראשוני וקבלת החלטות לגבי אופן השימוש במרחב ובאובייקטים שממלאים אותו, ולבסוף, שוב אי סדר.

הרציונל הוא שהאופן בו מטופל בוחר לסדר את השולחן מביע את ההתמודדות בה הוא מתמקד, וכן ארגונה בשולחן החול ולאחר מכן סגירתה - מאפשרים איזון ורגיעה בקושי הספציפי שמעובד בטיפול.

התנהלות הטיפול משתנה בין מטפלים שונים ושיטות טיפולשונות, כך שבזמן שהמטופל משחק ויוצר בחול, המטפל יכול לבחור שלא להתערב ורק לצפות מהצד, או לחילופין להתערב, לשאול, לברר, להבהיר ולהביע דעה.

חשוב לציין כי בסוף המפגש הטיפולי, המטפל אינו הורס את יצירת המטופל מול עיניו (רק לאחר הטיפול יחזיר את השולחן למצבו הקודם).

 

למי מתאים טיפול בשולחן חול?

הטיפול בארגז חול יעיל לכל מטופל בכל גיל, אך הוא מתאים במיוחד למטופלים שמתקשים לבטא עצמם מילולית.

שיטה טיפולית זו אפשרית אפילו לפעוטות בני שנתיים, שהם כמעט חסרי יכולת להבעה מילולית, במיוחד כאשר מדובר בהבעה רגשית ובתכנים מורכבים ומופשטים.

מטבע הדברים, בני נוער ומבוגרים נרתעים מעט מן השיטה, שמעוררת אסוציאציה טבעית של משחק ילדים בגן, אך מעניין לדעת כי אופי הטיפול הזה מוכר כמיטיב עם הסובלים מפוסט טראומה ומחרדות.

טיפול באמצעות שולחן חול בקרב מבוגרים מלווה לעיתים קרובות בשיטות טיפוליות נוספות, לרוב בפסיכותרפיה שיחתית קונבנציונלית יותר.

לבסוף, מרבית המטפלים מצלמים או מתעדים באמצעות ציור וכתיבה את יצירת המטופל בשולחן החול בכל מפגש טיפולי, כך שהן המטפל והן המטופל זוכים לתעד ולהיזכר בתהליך הטיפולי ובאופן בו התעצב והתפתח.

 

טיפול באמנות במוזיאון 

אז אם באמנות עסקינן, ידוע וברור הוא כי מטפלים באמנות הם גם אמנים יצירתיים בנשמתם.

ואכן, רעיונות יצירתיים לגבי המסגרת הטיפולית מעשירים את הפוטנציאל החווייתי של הטיפול.

למשל, באמצעות סיור משותף של המטפל והמטופל במוזיאונים ובגלריות יכולים לפתוח כיווני תפיסה אלטרנטיביים ולסייע בצמיחה הקלינית. הרעיון הטיפולי הוא שבחינה של ציור, וידאו ארט או פסל, עשויה לעורר רגשות חזקים ב״כאן ועכשיו״, או לסמל היבטים מגוונים של חוויות פנימיות מתוך התנסויות ההווה או העבר.

הסיורים הטיפוליים יכולים להתקיים באופן פרטני או במסגרת קבוצתית.

 

מוזמנים לפנות אלינו, למכון טמיר,

לשיחת טלפון אישית,

בה נשקול יחדיו הכוונה

למטפלת מומלצת בהבעה ויצירה

 

עלות מפגש טיפולי:

סביב 330 ש״ח

 

072-3940004

 

 

 

כתיבה:

 

סמדר שטינברג, ביבליותרפיסטית

 

רוני גבריאל, מטפלת באמנות

 

איתן טמיר, MA, ראש המכון 

 

 

 

 

 

 

מקורות:

 

 

גרומן, ת. (2007). השימוש באומנות כדרך ליצירת תהליך של שינוי בטיפול הפסיכותראפי. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1163

 

 

פישר, י. (2017). סליים (SLIME) כחומר נפשי: ערכו הפסיכותרפויטי בראי מושגיה של פסיכותרפית הצבע. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3617

 

 

Bitonte, R. A., & De Santo, M. (2014). Art Therapy: An Underutilized, yet Effective Tool. Mental Illness, 6(1), 5354

 

 

Landgarten H. Clinical Art Therapy. New York: Brunner/Mazel; 1981

 

 

Expressive Therapies, edited by Cathy A. Malchiodi. 2005. Guilford Publications. https://www.psychologytoday.com/files/attachments/231/malchiodi3.pdf

 

 

Uttley L, Scope A, Stevenson M, et al. Systematic review and economic modelling of the clinical effectiveness and cost-effectiveness of art therapy among people with non-psychotic mental health disorders. Southampton (UK): NIHR Journals Library; 2015 Mar. (Health Technology Assessment, No. 19.18.) Chapter 2, Clinical effectiveness of art therapy: quantitative systematic review. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279641/

 

 

Riley, S. (2001). Art therapy with adolescents. Western Journal of Medicine, 175(1), 54–57.

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019