תרפיה באמנות | על טיפול בהבעה ויצירה | מכון טמיר לפסיכותרפיה

טיפול בהבעה ויצירה

מהו טיפול בהבעה ויצירה?

הגדרה

טיפול בהבעה ויצירה מתייחס למשפחה של שיטות טיפול אקספרסיביות, המשלבות שימוש בדרמה, תנועה, כתיבה וקריאה (ביבליותרפיה), אמנות, מוסיקה ומשחק בארגז חול בתוך הקשר של טיפול פסיכותרפי, ייעוץ נפשי או שרותים בריאותיים.

שיטות הטיפול בהבעה ויצירה כונו בעבר "לא מילוליות", אולם הגדרה זו אינה מדויקת: במרבית הסיטואציות הטיפוליות בתחומי ההבעה והיצירה נעשה שימוש במלים כדי להתייחס ולעבד את התהליך האמנותי וללמוד על הקשריו באמצעות חיבורם לתחומי החיים של המטופל. בהיותן פחות ורבליות, הן יעילות ליישום עם אוכלוסיות עבורן מוגבל השימוש השפתי, כמו ילדים ובני נוער, קשישים חולי דמנציה,  מטופלים על הספקטרום האוטיסטי, נפגעי טראומה ועוד.

Art Therapy

יעילות

יעילותם של טיפולים ביצירה והבעה נחקרו לאורך השנים ונמצאו יעילים במגוון הפרעות נפשיות שאינן פסיכוטיות. למשל, הפרעות מצב רוח, הפרעות חרדה, טראומה, מצוקה ולחץ, סכיזופרניה, פגיעות ראש, מחלות כרוניות, שיפור איכות החיים, התמודדות עם קשייים בביטחון העצמי והעלאת ההערכה העצמית ועוד.

למשל, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Health Psychology Review, מלמד כי כאשר מבקשים מחולים במחלה כרונית לצייר בחופשיות את חלקי גופם המושפעים מהמחלה, עולות תובנות חשובות לגבי האופן בו הם תופסים את המחלה, מחשבות על חומרת מצבם והערכה של מידת הסיכוי שלהם להתמודד ביעילות עם המחלה.

דוגמא מרתקת מהמחקר:

כאשר מטופלים שחוו התקף לב התבקשו לצייר את לבם בפגשים טיפוליים נפרדים, נמצא מתאם חיובי בין ציורים גדולים יותר הלב לבין חווית חרדה מוגברת ושיבה איטית יותר לחיי העבודה.

לסיכום, קיימת הסכמה על כך שהשימוש בשיטות פסיכותרפיה באמנות אינו מנוצל דיו וכי הן רחוקות ממימוש הפוטנציאל הקליני שלהן.

אבחון

ברמת האבחון, פותחו ותוקפו שיטות הערכה בחלק מתחומי הטיפול ביצירה והבעה, וכלים אלה מתווספים לאבחונים להערכת האישיות בתחומי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה.

היסטוריה, תאוריה, פרקטיקה

דיבור הוא אמנם דרך התקשורת המרכזית במרבית סוגי הטיפול הנפשי, אך הסוגים השונים של טיפול באמצעות הבעה ויצירה נותנים מענה לכך שאנשים שונים נוטים לאופני ביטוי שונים- ויזואליים, שפתיים, גופניים ועוד. האפשרות להכליל אופני ביטוי שונים בטיפול מאפשרת למטופלים שונים להתבטא באופן שהוא אותנטי ונגיש יותר עבורם.

טיפול באמנות במוזיאון

אז אם באמנות עסקינן, ידוע וברור הוא כי מטפלים באמנות הם גם אמנים יצירתיים בנשמתם.

ואכן, רעיונות יצירתיים לגבי המסגרת הטיפולית מעשירים את הפוטנציאל החווייתי של הטיפול.

למשל, באמצעות סיור משותף של המטפל והמטופל במוזיאונים ובגלריות יכולים לפתוח כיווני תפיסה אלטרנטיביים ולסייע בצמיחה הקלינית. הרעיון הטיפולי הוא שבחינה של ציור, וידאו ארט או פסל, עשויה לעורר רגשות חזקים ב״כאן ועכשיו״, או לסמל היבטים מגוונים של חוויות פנימיות מתוך התנסויות ההווה או העבר.

הסיורים הטיפוליים יכולים להתקיים באופן פרטני או במסגרת קבוצתית.

סיכום: סמדר שטינברג וצוות מכון טמיר

מהו טיפול באמנות חזותית?

רוני גבריאל, מטפלת באמנות

טיפול באמנות חזותית הינו תחום טיפולי העושה שימוש באמנות פלסטית לצורכי טיפול ושינוי נפשי. טיפול באמצעות אמנות שייך לשדה הטיפול הנפשי אליו משתייכים פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים מומלצים, עובדים סוציאלים ועוד.

השימוש באמנות מאפשר תהליך המבטא השתקפות של הנפש, יכולתו, אישיותו והתכנים המעסיקים את אותו אדם בין אם ילד, נער, בוגר או מבוגר. התהליך היצירתי הינו בעל ערך חשוב המהווה אמצעי לביטוי וישוב קונפליקטים רגשיים, פיתוח מודעות עצמית והנעת תהליכים פנימיים לטובת שינוי מיטיב. הכשרתם של מטפלים באמנות חזותית מאפשרת אינטגרציה ייחודית של השכלה וניסיון מעולם האמנות ותאוריות פסיכולוגיות שונות.

art therapy

גישות מנחות בטיפול באמצעות אמנות חזותית

1. גישה ראשונה מתרכזת ב'אמנות כטיפול', בה היצירה עצמה מהווה את עיקר התהליך הטיפולי. בגישה זו תהליך היצירה והאמנות הינו טיפולי לכשעצמו. תהליך אשר בונה דימוי עצמי חיובי שמשלב בין יכולות פיזיות, קוגניטיביות ורגשיות. בגישה זו הדימויים והאובייקטים האמנותיים מהווים גורם מתווך בין נבכי הנפש הפנימיים לעולם החיצוני. תכנים וייצוגים מחלקי הלא מודע מקבלים ביטוי חזותי וממשי ובעצם כך מתקיים תהליך של עיבוד שיתכן והיה מצונזר באפיק המילולי.

2. גישה שנייה נקראת 'פסיכותרפיה באמצעות אמנות' בה האמנות משמשת כאמצעי עזר בתוך התהליך הטיפולי. הדגש העיקרי מתרכז בקשר הטיפולי הנרקם בין מטפל ומטופל והאמנות משמשת כ 'דיבור סימבולי' שמסייע לפסיכותרפיה. בגישה זו ישנה הכרה כי מחשבותיו ורגשותיו הבסיסיים ביותר של האדם, אשר מקורם בלא מודע, באים לידי ביטוי בדימויים ולא במילים.

3. גישה שלישית מאפשרת 'פסיכותרפיה אנליטית באמצעות אמנות', שמה דגש על מושגי 'העברה' ו'העברה נגדית' הרווחים בשדה הטיפולי באשר הוא. כמו כן, דגש נוסף ינתן על ניתוח היצירה ויכולות השינוי ברמת המודעות שניתן להגיע אליהן במהלך המפגש תוך כדי עשייה ובתומה בהתייחסות לתוצר הסופי.

art therapist

טיפול באמנות נמנה כאחד ממקצועות בריאות הנפש ועל כן מתקיים כחלק בלתי נפרד מהמערך הטיפולי גם במוסדות ציבוריים. העבודה בקהילה מתקיימת עם ילדים החל מהגיל הרך, מתבגרים ומבוגרים אשר מבקשים עזרה או שינוי מיטיב להמשך הדרך. המפגש הטיפולי אשר נושא את הכותרת טיפול באמצעות אמנות חזותית מכיל כלי עבודה, חומרים וצבעים מגוונים המשמשים הן לעבודות בדו מימד כמו ציור, קולאז' וצילום והן לפיסול במרחב ולעבודות תלת מימדיות בין אם מדובר בחומרי גלם כמו חימר או רדי מייד (Ready Made). שזירת טכניקות פסיכולוגיות שונות מגוונת גם היא ומותאמת ליחיד ולצרכים שעולים: קוגניטיבי התנהגותי, התפתחותי, דינמי ועוד.

תרפיה באמצעות אמנות מאפשרת שינוי לטובת איכות חיים רצויה או שימור של הקיימת. על כן פונה לקהל הרחב ולשלל נושאים אשר מתוכם פונים לטיפול לדוגמא: חרדה, הפרעת קשב, פוסט טראומה, תוקפנות, קושי רגשי, בעיות חברתיות, בעיות תקשורת שמקורן בספקטרום האוטיסטי, עיכוב התפתחותי שכלי, תסמונת רט, לקות שכלית (בעבר נקרא פיגור שכלי), דימוי גוף, חוסר ביטחון, טיפול משפחתי וקשר בין הורים וילדים, פרידה ואובדן, מחלות ושיקום מפציעות ועוד.

מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה

המכללה האקדמית תל אביב יפו

שמח להזמין ליום העיון:

אני כואב משמע אני קיים -

על כאב ומשמעות בטיפול ובאמנות

מנחה: ד"ר רן אלמוג

בהשתתפותמר אור פרי, ד"ר דיוויד גרייבס, גב' רחל קפלן, ד"ר יאיר ליפשיץ,

מר ניר כהן-ארזי.

יום העיון יתקיים ביום שישי ה-01.03.19 בשעות 08:30-14:00

אודיטוריום בניין פומנטו (בניין 1), המכללה האקדמית תל אביב יפו

עלות: 150 ₪,  90 ₪ למתמחים, סטודנטים ובוגרי המכללה האקדמית

לפרטים מלאים אודות התכנית והמרצים לחצו כאן

על יום העיון:יום העיון יעסוק בכאב נפשי, משתי נקודות מבט – אחת פסיכולוגית ואחת תרבותית.

מטופלים רבים מגיעים לטיפול עם המשאלה שהטיפול יסייע להם להפסיק את הכאב. מה עושה מטפל ACT  (Acceptance and commitment therapy) עם הכאב בחדר? איך הוא רואה ומבין את הכאב של המטופל? איך הוא מתמודד עם כאב המתעורר בו עצמו בטיפול?

כמו הדיאדה הטיפולית, גם הקשר בין יוצר ל'צורך' תרבות כרוך לעיתים בכאב. מה מקומו של הכאב בתהליך היצירה של אמן? מתי יוצר בוחר להכאיב לצופה שלו? ומדוע שצופה יקנה כרטיס להצגה שתעורר בו כאב?

האם הכאב יכול להוות פוטנציאל למפגש תוך-אישי ובין-אישי משמעותי? יום עיון זה מטרתו להוות חיבור בין נקודת המבט של המטפל לבין נקודת המבט של איש התרבות.

תכנית היום:

8:30 התכנסות

9:00 ברכות

9:10 מבוא (ד"ר רן אלמוג)

9:20 הרצאה 1 – מר אור פרי: "In our pain we find our values" – מקומו של הכאב במודל ACT .

10:00 הרצאה 2 – ד"ר דיוויד גרייבס: המיתוס הפוסט-מודרני של האמן המתייסר.

10:45 הפסקה

11:00 הרצאה 3 – גב' רחל קפלן: יופיו של הפגום / היופי שבפגיעות.

11:40 הרצאה 4  - ד"ר יאיר ליפשיץ: כאב, משמעות ומורשת הטרגדיה.

12:25 הפסקת צהריים

12:45 הצגת מקרה – מר ניר כהן ארזי: “מה קורה כשהטבע קורא?” טיפול בתסמונת המעי הרגיש (IBSלפי גישתACT.

13:25 דיון בהצגת המקרה מגישת ACT וסיכום יום העיון -ד"ר רן אלמוג

13:45 שאלות ותשובות, התייחסויות מהקהל להרצאות השונות (בהשתתפות המרצים).

14:00 סיום

Bitonte, R. A., & De Santo, M. (2014). Art Therapy: An Underutilized, yet Effective Tool. Mental Illness, 6(1), 5354. http://doi.org/10.4081/mi.2014.5354

Landgarten H. Clinical Art Therapy. New York: Brunner/Mazel; 1981

Expressive Therapies, edited by Cathy A. Malchiodi. 2005. Guilford Publications. https://www.psychologytoday.com/files/attachments/231/malchiodi3.pdf

Uttley L, Scope A, Stevenson M, et al. Systematic review and economic modelling of the clinical effectiveness and cost-effectiveness of art therapy among people with non-psychotic mental health disorders. Southampton (UK): NIHR Journals Library; 2015 Mar. (Health Technology Assessment, No. 19.18.) Chapter 2, Clinical effectiveness of art therapy: quantitative systematic review. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279641/

Riley, S. (2001). Art therapy with adolescents. Western Journal of Medicine, 175(1), 54–57.

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב