אקטיבציה התנהגותית | טיפול בדיכאון דרך הפעלה התנהגותית

דרג פריט זה
(1 הצביע)
הפעלה התנהגותית הפעלה התנהגותית

אקטיבציה התנהגותית

Behavioral activation

 

מה זה אקטיבציה התנהגותית?

 

אקטיבציה התנהגותית, או הפעלה התנהגותית (Behavioral activation) היא טכניקה תרפויטית בארגז הכלים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).  

המטרה של אקטיבציה התנהגותית היא לסייע למטופלים הסובלים מדיכאון לאמץ ולעסוק בתדירות גבוהה יותר בפעילויות חיוביות ומהנות ולפתח או לשפר מיומנויות לפתרון בעיות.




אקטיבציה התנהגותית לטיפול בדיכאון

דיכאון הוא אחת מההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר, שהביטוי המרכזי שלה הוא תפקוד לקוי במרבית תחומי החיים.

ידוע לנו כיום כי טיפול תרופתי, בשילוב עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הם היעילים ביותר לטיפול בדיכאון.

יחד עם זאת, מתמודדים רבים שסובלים מדיכאון אינם פונים לטיפול. אקטיבציה התנהגותית, בזכות פשטותה וההגיון הבסיסי שקיים בה, עשיה לתת מענה יעיל כטיפול עיקרי עבור דיכאון, עם  או בלי ליווי של מטפל CBT.



איך אקטיבציה התנהגותית עובדת?

עבור מתמודדים עם דיכאון, אקטיבציה התנהגותית יוצרת אקטיביות התנהגותית באמצעות פעילות אישית משמעותית ומהנה, שבכוחה לשפר את מצב הרוח השלילי. 

לדוגמא, פעילות גופנית, או מחויבות להתחיל ללמוד שפה חדשה, יכולות לייצר חוויה חיובית ובכך לחזק ולעודד המשך עשייה.

כחלק משיטת הטיפול, מטופלים עוקבים, מנטרים ומפקחים על פעילויותיהם בחיי היומיום, מציבים מטרות ברות השגה ומכניסים באופן מכוון ללוח הזמנים שלהם פעילויות בעלות ערך חיובי שמקדם את מטרותיהם.

המטופלים מקבלים חיזוקים חיוביים על תיעוד ומעקב אחר החוויה האישית, שתכליתן לציין את ההרגשה לאור הפעילויות והנסיבות הספציפיות.

 

מחויבות כזו מצליחה לתעל את המכשולים בהם נתקלים המטופלים בחיי היומיום לעבר עשייה יצירתית ופעלתנות.

האקטיבציה ההתנהגותית מפנה את הפוקוס לפעילויות בעלות משמעות למטופל ולא עבור כל פעילות מהנה.

לכן, כחלק מהתהליך הראשוני, על המטופל להבין ולהגדיר מהן אותן פעילויות עבורו, אשר מפתחות כישורים ומספקות תחושת הצלחה. לאחר מכן, עליו לעשות כל שביכולתו כדי לבצע אותן בהתמדה.

 

הרציונל התיאורטי של אקטיבציה התנהגותית שונה מטיפולים פסיכולוגיים מסורתיים: במקום שהמטופל ימתין עד שירגיש מוכן לשינוי, באקטיבציה התנהגותית הוא מקבל הנחיה לפעול מהחוץ על הפנים, כלומר לנהוג בהתאם לתכנית מוגדרת מראש.

הרעיון הוא שניתן לשנות לחיוב את מצב הרוח על ידי התנהגות, שלאחריה מופיע הרגש החיובי המיוחל.

בהתחלה זה קשה, אבל לאורך זמן אנשים רואים כיצד התנהגותם יכולה להשפיע על רגשותיהם.



מחקרים על אקטיבציה התנהגותית

ישנן עדויות מחקריות ליעילותה של האקטיבציה ההתנהגותית ככלי בלעדי או נוסף בטיפולים בדיכאון קליני:

 

אקטיבציה התנהגותית לטיפול בדיכאון אצל מבוגרים

 

מחקר שפורסם לאחרונה עקב אחרי שתי קבוצות נבדקים שהראו סימפטומים דיכאוניים למשך שנתיים.

הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול באמצעות אקטיבציה התנהגותית, בעוד השניה קיבלה טיפול פסיכולוגי סטנדרטי.

במהלך השנתיים, בהן קיימו החוקרים מעקב אחר מצבם הנפשי של הנבדקים במחקר, קבוצת האקטיבציה ההתנהגותית הראתה ירידה בסימפטומים ושיפור משמעותי יותר ביכולת התפקודית, זאת בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי.



אקטיבציה התנהגותית לטיפול בדיכאון אצל בני נוער

דיכאון אצל בני נוער נחשב לאחת ההפרעות הקשות ביותר, שקשורה גם בחשיבה והתנהגות אובדנית ומצויה בעליה מתמדת בחברה המערבית כולה.

 

מחקר חדש בחן את יעילותו של טיפול קצר מועד באקטיבציה התנהגותית עבור בני נוער הסובלים מדיכאון.

הטיפול נמשך בסך הכל  5 שבועות, ונערך על מדגם של בני נוער עם סימפטומים דיכאוניים התנהגותיים.

במהלך מעקב שנערך שנה לאחר הטיפול המקוצר, בני הנוער שהשתתפו בקבוצת האקטיביציה ההתנהגותית הראו ירידה משמעותית מובהקת בסימפטומים הדיכאוניים בהשוואה לקבוצת הביקורת.

חשוב לציין כי במקרה של דיכאון, אקטיבציה התנהגותית יכולה להתקיים לבד או במקביל לטיפולים נוספים.





אפליקציות לטיפול עצמי באקטיבציה התנהגותית

 

ברוח התקופה הדיגיטלית ולאור היתרון של היות השיטה בהירה, נהירה ויישומית מאוד, קיימים ניסיונות קליניים לבחון יעילות טיפולית של אפליקציות אונליין לעזרה עצמית, שמאפשרות למטופלים ללמוד ולקבל הדרכה על אקטיבציה התנהגותית, וגישות טיפול פונקציונליות נוספות. 

למשל, באפליקציה Moodivate מתבקשים המשתמשים להשלים הדרכה אינטראקטיבית, בגישה פסיכו-חינוכית, אשר ממחישה את הקשר בין מחשבות, רגשות, והתנהגות.

רכיבים נוספים של האפליקציה כוללים עזרה בפיתוח ערכים אישיים חיוביים ומקדמי מטרות, פיתוח כל ערך להמשגה של פעילויות עקביות, תזמון ומעקב אחר השלמת הפעילויות שהוגדרו, גיוס תמיכה חברתית ומשפחתית בסביבת המטופל כדי כאשר נדרש סיוע בהשלמת פעילויות קשות יותר, ניהול יומן מעקב דיגיטלי לניטור יומי של מצב הרוח וחיזוקים חיוביים על התקדמות במפת הדרכים של האפליקציה.

מחקר הערכת יעילות על היישומון Moodivate העלה כי יש לו פוטנציאל  גבוה ומבטיח ככלי פסיכותרפי פופולרי ומבוסס ראיות לטיפול בדיכאון.

האפליקציה מוסיפה למגוון הטכניקות הטיפוליות שמוצע  למטופלים עם תסמיני דיכאון, על ידי רופאי משפחה ופסיכולוגים קליניים.

היא מתאימה היטב לקווים המנחים הטיפוליים הנוכחיים, אשר ממליצים על הערכה יסודית, טיפול ומעקב אחר דיכאון.

 

 

 

 

 

מקורות:




Dahne, J., Lejuez, C. W., Kustanowitz, J., Felton, J. W., Diaz, V. A., Player, M. S., & Carpenter, M. J. (2017). Moodivate: A self-help behavioral activation mobile app for utilization in primary care-Development and clinical considerations. International journal of psychiatry in medicine, 52(2), 160-175. 

Ekers, D., Webster, L., Van Straten, A., Cuijpers, P., Richards, D., & Gilbody, S. (2014). Behavioural activation for depression; an update of meta-analysis of effectiveness and sub group analysis. PloS one, 9(6), e100100. doi:10.1371/journal.pone.0100100

Martell, C. R., Dimidjian, S., & Herman-Dunn, R. (2010). Behavioral activation for depression: A clinician's guide. New York: Guilford Press.

 



השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il