התקפי חרדה בלילה | טיפול בהתקפי פאניקה ליליים בשינה

התקפי חרדה ליליים

התקפי חרדה בשינה

כתיבה:   

מור צח מוכתר,

סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה

וצוות מכון טמיר

  

עריכה מקצועית:

איתן טמיר, (MA),

ראש המכון

 

 

התקפי חרדה 

כל מי שחווה התקף חרדה בחייו יודע שמדובר באירוע לא פשוט.

התקפי החרדה יכולים להופיע בכל זמן ובכל מקום ולשבש את סדר היום כולו.

עבור הרבה אנשים הסובלים מהתקפי חרדה חוזרים, שעות השינה בלילה הן הזמן הבטוח היחידי בו הם מקבלים "הפסקה" מהתקפי חרדה.

אך בעבור אחרים, האימה אינה מפסיקה שם. 

עבורם - התקפי החרדה ממשיכים בזמן שהם ישנים, בפאניקה נוקטורנלית (Nocturnal / לילית), הפרעת שינה שנקראת גם Night Terrors.

 

התקפי חרדה בשינה מופיעים אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים, ולעיתים משתלבים עם סהרוריות (Somnambulism).

מחקרים מלמדים כי התקפי חרדה שכיחים יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים.

 

משך התקפי החרדה

התקפי החרדה נמשכים בדרך כלל 10 דקות או פחות.

אולם קיימים מצבים רבים בהם התקפי פאניקה נוטים להסלים במהרה ורק להגיע לשיאם לאחר 10 דקות, כאשר בפועל הם עלולים להמשך שעות.

 

התקפי חרדה הם כמעט תמיד בלתי צפויים, לעתים קרובות הם מתרחשים ללא אזהרה התראה מוקדמת.

דאגה וחרדות לגבי תסריטים עתידיים עלולה להיות מתישה במיוחד ויש להן השפעה משמעותית על איכות החיים, למרות שהם לא מהווים סכנת חיים, גם אם הם מרגישים כך.

 

גורמים

מתח נפשי הוא אחת הסיבות להתקפי חרדה,  אבל גם גנטיקה ומזג (טמפרמנט מולד) משחקים תפקיד חשוב, כמו גם היסטוריה אישית של הפרעות חרדה או וקשיים נפשיים אחרים אצל קרובי משפחה ביולוגיים.

 

 

התקפי חרדה בלילה

התקף חרדה בשינה נחשב להתקף החרדה קשה ביותר.

הסיבה לכך היא שרמות המתח והלחץ המלווים להתקפי החרדה גבוהים יותר כאשר ההתקף מתרחש בזמן השינה.

 

אחד הסימפטומים השכיחים והקשים של התקפי פאניקה ליליים הוא היפרוונטילציה, או נשימת-יתר.

כאשר אדם ישן מתמודד עם היפרוונטילציה בזמן השינה הוא עלול להתעורר בעיצומו של התקף חרדה.

 

ההתקפים הללו שכיחים מאוד: ממחקר עדכני עולה שלא פחות מ-69% מהנבדקים דיווחו על התעוררויות במהלך הלילה עקב חרדות ודאגות.

 

 

שיתוק במהלך השינה

שיתוק בשינה הוא חוויה מפחידה.

שיתוק כזה נמשך לאורך פרק זמן קצר, בדרך כלל בעת שינה על הגב, במהלך כניסה לשינה או בהתעוררות. 

במהלך האפיזודה חווה האדם חוסר יכולת להניע באופן רצוני את השרירים, אך באותה עת נמשכות כרגיל תנועות העין והנשימה.

שיתוק בשינה מתאפיין בתחושה של קפיאה או חנק ומתלווים אליו פחד וחרדה אינטנסיביים. במקרים מסוימים מופיעות גם הלוצינציות - חזיונות שווא רגעיים - שמוסיפים עוד בהלה ואימה לאפיזודה (לאורך ההיסטוריה ניתנו להתקף השיתוק במהלך השינה הסברים רוחניים, כמו יציאת הנשמה מהגוף).  רוחני או לא, התקף שיתוק פתאומי באמצע השינה מלווה בדרך כלל בזיעה קרה ובדופק לב מואץ, שניהם תסמינים של התקף חרדה, המעוררים אימה ובהלה רבה.

 

קשר בין שיתוק בשינה להתקף חרדה לילי

34.6% מהמאובחנים כסובלים מהפרעת פאניקה מדווחים על התמודדות מקבילה עם התקפי שיתוק במהלך השינה. בנוסף,  ידוע כיום כי להתקפי שיתוק בזמן השינה יש רקע גנטי. 

 

 

סיוטי לילה / ביעותי לילה

הפרעה ייחודית זו, נמצאת לעיתים קרובות בחפיפה עם התקפי חרדה בשינה. סיוט הוא חלום רע ומטריד שמעורר רגשות שליליים,כמו חרדה או פחד קיצוני שגורמים ליקיצה מיידית ולרוב לא מתוכננת.

סיוטי לילה שכיחים מאוד אצל ילדים, אבל מופיעים בכל גיל.

ברוב המקרים סיוטי לילה אינם מהווים סיבה לדאגה, אולם מחקר עדכני זיהה קשר בין ביעותי לילה לבין פריצה של התקף פסיכוטי, בהשוואה ליתר הפרעות השינה המוכרות לנו.

 

 

איך מרגישים בהתקף חרדה בשינה?

המחשבות מתחילות לגולל את המקרה הרע ביותר שיכול לקרות.

התקף החרדה "נוחת" על האדם ללא כל סימן מקדים, מעיר את האדם כאשר המחשבות שלו מעורפלות, מפריע למהלך השינה התקינה, ומעלה חרדות רבות אשר פועלות כמעגל המחזק את התקפי החרדה.

רוב האנשים הסובלים מחרדות בזמן השינה מתמלאים פחדים סביב הלילה הבא וחוששים לחזור לישון שמא לא יתפסו שוב לא מוכנים. התקפי החרדה הללו מציפים את האדם ויכולים לגרום לבעיות נפשיות רבות.

 

קראו עוד על התמודדות עם קשיי שינה  >

 

חלקן נובעות ממצב של מתח נפשי (סטרס) מוגבר ודאגות מרובות, חלקם נובעים מפחד מאובדן שליטה כתוצאה מהמעבר בשינה הקלה לשינה העמוקה וחלקם כתוצאה משימוש מופחת או הפסקת שימוש בתרופות מסוימות, מרביתן בעלות השפעה על מערכת העצבים המרכזית.

גם שימוש באלכוהול וסמים, כולל סמים הנחשבים קלים, עלולים להוות זרז מיידי לפריצת התקפי חרדה: 

 

 

טריגרים להתקפי חרדה

  • פוביות -  פוביה, פחד ספציפי, יכולה להביא אדם ישן למצב של התקף פאניקה.  למשל עבור אדם עם פוביה מכלבים, חלימה על האובייקט הפובי (חשוב לציין כי לא מגובר על הפרעת פאניקה- במקרה שכזה, הסימפטום מוסבר טוב יותר ע"י הפרעה אחרת- פוביה ולא הפרעת פאניקה).

  • PTSD - הפרעת דחק פוסט-טראומטית מתאפיינת בפלאשבקים ובסיוטי לילה חוזרים. בנובמבר 2020 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את תחילת שיווקה של NightWare - תוכנת בינה מלאכותית שמתממשקת עם אפליקציה של Apple watch ומפחיתה הפרעות שינה בקרב הסובלים מסיוטי לילה שקשורים להפרעת דחק פוסט טראומטית. 

  • שימוש בחומרים משני תודעה מריחואנה, או סמי הזיה פסיכדליים- כנראה בגלל התחושה של אובדן שליטה, בלבול, זה יכול להיחוות כמלחיץ ולכן להוביל להתקף.

  • אריתמיה (הפרעה בקצב הלב)- יכולה לגרום להתקף בייחוד בקרב אנשים שיש להם היסטוריה עם מחלות לב.

התקפי החרדה מתוך שינה מתרחשים לרוב במעבר בין שלב 2 לשלב 3 של השינה, כלומר, לא בשנת חלום ואורכם הוא בין כמה דקות ל-10 דקות.

 

 

מה הקשר בין קשיי שינה להתקפי חרדה?

מחקרים מצאו כי כ-40% מהסובלים מהפרעות שינה סובלים גם מרמות חרדה גבוהות מהרגיל, וכן מחקרים נוספים מוצאים גם את הקשר ההפוך, ומדווחים על כך ש-50-60% מהסובלים מהפרעת חרדה סובלים גם מהפרעות שינה מסוימות, לרוב קושי בהירדמות או מחסור בשינה רצופה.

ככל הנראה, קיים קשר הדוק בין איכות השינה שלנו למצבנו הנפשי, ובעיקר ליכולתנו להירגע במהלך שעות הלילה. אדם הסובל מחרדה מתקשה מאוד למצוא שלווה לאורך כל היום, וכך קורה לו גם בלילות. על אף שאולי לא יתעסק בחרדה באופן מודע, הוא איננו רגוע ואינו שלו, והדבר עשוי להתבטא גם באיכות שנת הלילה שלו.

לעיתים, אנשים מתעמקים רק באחת משתי הבעיות, על אף שסובלים מהשתיים. לעיתים יתעמקו בבעיה שגורמת להם לסבל רב יותר, ולעיתים להפך- אינם מסוגלים להתמודד עם הבעיה ממנה כה סובלים, ולכן יבחרו להתמודד עם תוצר הלוואי שלה. בעקבות הבנת הקשר ההדוק בין הפרעות חרדה להפרעות שינה, שככל הנראה יוצרות באחוזים גבוהים האחת את השנייה, חשוב לטפל בשתי הבעיות במידה וגורמות לאדם לסבל מסוים, ולא להזניחן, כיוון וסביר להניח כי גם פתירתן תלויה זו בפתרונה של זו.

 

חופית ויצמן בבאי מטפלת CBT ברמת גן מכון טמיר

חופית ויצמן בבאי, מטפלת CBT בחרדה, עמיתת מכון טמיר ברמת גן

 

 

טיפול בהתקפי חרדה תוך כדי שינה

הטיפול המומלץ להתקפי חרדה בזמן השינה הוא טיפול CBT , או טיפול משולב של תרופות נונגדות חרדה וטיפול נפשי.

 

טיפול CBT להתקפי חרדה בלילה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, עם פסיכולוג קליני או מטפל CBT מוסמך, עשוי להועיל מאוד בהפחתת התקפי החרדה הליליים. הטיפול מתמקד בשינוי המחשבות השליליות שקודמות ומובילות להתקפי החרדה ובמתן כלים וטכניקות להתמודדות בעת ההתקפים.

הטיפול הפסיכולוגי ארוך-הטווח, בגישה הדינמית, עשוי להועיל אף הוא, בעיקר כאשר המטופל מעוניין לחקור לעומק את הקונפליקטים שמסעירים את נפשו ומובילים אותו למצב הבעייתי, אך המעוניינים לפתור נקודתית את הבעיה של התקפי חרדה יופנו כיום ל-CBT כטיפול קו ראשון.  

 

יהודה רגב רקובסקי MSW מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT בירושלים מכון טמיר

יהודה רגב רקובסקי, MSW, מטפל CBT בהפרעות שינה בירושלים

 

 

טיפול תרופתי בהתקפי חרדה

טיפול תרופתי הוא דרך נוספת לנהל התקפי חרדה ליליים.

התרופות הרלוונטיות לשליטה בתסמינים הפיזיים והמנטליים של התפי החרדה.

 

איזו תרופה הכי יעילה לטיפול בהתקפי חרדה?

קיימים מספר סוגים של תרופות מוכחות קלינית, שבכוחן להפחית תסמינים של התקפי חרדה.

אלה כוללות:

  • בנזודיאזפינים

  • מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI) - תרופות אלו מציעות שילוב של טיפול בדיכאון ובחרדות, עם סיכון נמוך לתופעות לוואי קשות.

  • תרופות מיושנות יותר - כמו טריציקליים ונוגדי MAO

  • תרופות ספציפיות למצבי חרדה ביצועית - חוסמי ביתא

פסיכיאטרים ממליצים לרוב על תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRI (כמו ציפרלקס) כבחירה הראשונה לטיפול תרופתי בהתקפי חרדה. 

 

בנזודיאזפינים

למשל ואליום, ואבן או קלונקס - הבעיה עם תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים היא שהשימוש בהן נוטה להיות ממכר מאוד וגורם לתופעות לוואי רבות. 

 

תרופות SSRI

תרופות נגד דיכאון יעילות בדרך כלל גם לחרדות. אחד מאופני הטיפול הוא ליטול תרופות מקבוצת SSRI, שלהן פחות תופעות לוואי מנוגדי דיכאון ותיקים יותר.

בכל זאת, ידועות בתחילת הטיפול תופעות לוואי של עצבנות, בחילה וליקויים בתפקוד המיני.

דוגמאות מוכרות לתרופות נוגדות דיכאון הן ציפרלקס המוכרת ממשפחת ה-SSRI. 

 

נוגדי דיכאון טריציקליים

קבוצת תרופות ישנה יותר מ-SSRI שיעילה לרוב החרדות.

תרופות אלה עלולות לגרום לסחרחורת, נמנום, יובש בפה ועלייה במשקל. אימיפרמין ואנפרניל שייכות לקבוצה זו

 

תרופות מקבוצת MAOI

תרופות נוגדות הדיכאון בעלות הוותק הרב ביותר, למשל חוסמי בטא ובוספירון.

 

 

צרו עמנו קשר בכתב או התקשרו כעת ונתאם מפגש

במכון טמיר ת"א או בקליניקות עמיתות בכל הארץ.

הטיפול מתקיים באינטרנט או פנים אל פנים. 

 מוזמנים להתקשר לשיחת הכוונה

לקראת תיאום מפגש לטיפול CBT בתל אביב

או לטיפול CBT עם עמיתי המכון

בירושלים, חיפה, באר שבע, ראשון לציון,

חולון, אשקלון, רחובות, מודיעין,

רמת גן, פתח תקווה, הרצליה, רמת השרון,

רעננה, כפר סבא והוד השרון,

נתניה, חדרה ובנימינה,

זכרון יעקב, הצפון וכרמיאל

 

072-3940004

  

שלכם,

 

צוות המכון

 

 

 

 

מקורות:

 

MY Aargün, H Kara (1997). Sleep panic attacks in patients with panic disorder: the association with major depression. European Psychiatry, Volume 12, Issue 1, Pages 42–43

 

Roy-Byrne P, Stein M, Bystritsky A, Katon W. Pharmacotherapy of panic disorder: Proposed guidelines for the family physician. J Am Board Fam Pract. 1998;11(4):282–290

 

Sarísoy, Gökhan et al. (2008). Panic disorder with nocturnal panic attacks: Symptoms and comorbidities. European Psychiatry , Volume 23 , Issue 3 , 195 - 200

 

The Insomnia Workbook - A Comprehensive Guide to Getting the Sleep You Need. By: Stephanie Silberman PhD, DABSM, Charles Morin PhD, 2009. New Harbinger Publications

 

Sarísoy G, Böke O, Arík AC, Sahin AR. Panic disorder with nocturnal panic attacks: symptoms and comorbidities. Eur Psychiatry. 2008 Apr;23(3):195-200. doi: 10.1016/j.eurpsy.2007.08.003. Epub 2007 Oct 15. PMID: 17937981.

 

Sharpless, B. A., & Barber, J. P. (2011). Lifetime prevalence rates of sleep paralysis: a systematic review. Sleep medicine reviews, 15(5), 311-5

 

Staner, L. (2003). Sleep and anxiety disorders. Dialogues in Clinical Neuroscience, 5(3), 249–258

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021