מהו טמפרמנט (מזג)? סוגי מזג והקשר להפרעות התנהגות אצל ילדים

טמפרמנט

 

מהו מזג (טמפרמנט)?

 

בפסיכולוגיה, מזג (טמפרמנט באנגלית) מתייחס בהרחבה להבדלים עקביים בהתנהגות, שמבוססים ביולוגית ועצמאיים יחסית ללמידה חדשה. 

מזג של אדם ניכר כבר מינקות ולמרות שהוא מתפתח עם השנים, הוא נותר יציב לאורך החיים.

מחקרים הראו כי המזג נשאר קבוע ועקבי וניתן לראותו כמנבא של הנטייה האישיותית לתגובתיות רגשית.

 

 

מה ההבדל בין אישיות לבין מזג?

 

בעוד שטמפרמנט מתייחס לסגנון ההתנהגותי, או ל"איך" נראית ההתנהגות, אישיות מתארת את ה​​״מה״ וה״למה״ אדם מתנהג כפי שהוא מתנהג.

פסיכולוגים בחנו לאורך השנים את קשרים בין ההיבטים הביולוגיים של ההתנהגות (המזג), לבין מבנה והתפתחות האישיות (הסביבה).

 

 

רכיבי המזג 

 

מאפייני המזג כוללים 5 רכיבים מרכזיים:

 

  • רמת פעילות.

  • מידת מוסחות.

  • יכולת הסתגלות.

  • רגישות.

  • איכות מצב הרוח.

 

 

מזג והפרעות אצל ילדים

 

להפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער יש קשר מהותי לסוג הטמפרמנט, המזג המולד, של הילד. 

 

חשוב לדבר על טמפרמנט ולהבין את השפעתו הרבה.

 

אם יש לכם יותר מילד אחד, תבינו מיידית במה מדובר, פשוט על בסיס ההבדלים בין המזג של ילד אחד לילד השני.

 

 

סוגים של מזג

 

שלמה המלך הדגיש את הקביעות המולדת של המזג והמשכיות המאפיינים שלו לאורך החיים.

 

את ההדרכה ההורית לגבי הרגישות הנדרשת לסוג הטמפרמנט של הילד ניסח שלמה בספר משלי (מ"ג כב ו)

 

חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה.

 

 

לפי מודל האישיות הביולוגי של קלונגר קיימים 3 מימדים של מזג:

 

  • הימנעות מנזק.

  • חיפוש אחר חידושים.

  • תלות בתגמול.

 

 

בימי היפוקרטס הוגדרו ארבעה טיפוסי אישיות בסיסיים. 

 

רובנו נוטים להזדהות עם כל אחד מארבעת סוגי המזג, אבל בדרך כלל יש אחד או שני סוגים שבולטים במידה משמעותית:

 

 

האדמוני / Sanguine

 

סוג האישיות האדמוני / סנגוויתי מתואר בעיקר כמי שמדבר המון, נלהב, פעיל וחברתי. סנגווינים נוטים להיות מוחצנים יותר ונהנים להיות חלק מקהל; קל להם להתחבר חברתית ולזרום והם לרוב כריזמטיים. אנשים עם אישיות זו מתקשים להתבטל ולהם עסוקים יותר בהתנהגות שוחרת סיכונים.

 

 

הסובלני / Choleric 

 

בעלי המזג הסובלני נוטים להיות מוחצנים יותר, עצמאים, החלטיים, מכווני מטרה ושאפתנים. תכונות אלו בשילוב עם הדומיננטיות ומוכוונות התוצאה שאופייניות להם, הופכים אותם מועמדים להיות מנהיגים טבעיים.  

 

 

המלנכולי

 

בעלי מזג מלנכולי נוטים להיות אנליטיים ומכוונים לפרטים הקטנים. הם חושבים לעומק ובעלי עולם רגשי עשיר. המלנכולים נוטים להיות מופנמים ומנסים להימנע מבולטות בקהל, הם סומכים על יכולתם הקוגניטיבית, שמורים יחסית לאחרים ולעתים קרובות נוטים לחרדה. לעיתים קרובות הם חותרים לפרפקציוניזם, מה שמוביל אותם להתנהגות מתוכננת ומכוונת לפרטים.  

 

 

הפלגמט

 

אנשים עם סוג מזג פלגמטי נוטים להיות רגועים, שלווים, שקטים ונינוחים. הם סימפטיים כלפיא חרים ובכל זאת הם מנסים להסתיר את רגשותיהם. אנשים פלגמטיים טובים גם בהכללת רעיונות או בעיות לעולם ויודעים להתפשר.

  

 

סוגי טמפרמנט בפסיכולוגיה התפתחותית

 

בפסיכולוגיה התפתחותית הוגדרו 3 סוגים בסיסיים של טמפרמנט:

 

 

הילד הקל (THE EASY CHILD)

 

הטמפרמנט הנוח מאפיין את מרבית התינוקות 70-60 אחוזים, זהו מזג שמאפשר להורים דפוס יחסים נינוח ומקבל. שיעור גבוה של תינוקות אלו מוגדרים גם כבעלי דפוס התקשרות בטוחה

 

  • תינוק כזה יהיה לרוב במצב רוח חיובי ונינוח

  • הריתמוס הביולוגי שלו סדיר- מספר חודשים לאחר הלידה ניתן לזהות את שעות הערות והשינה, מתי הוא אוכל מתי הוא רעב ועוד

  • 'הילד הקל' מסתגל במהירה ובקלות למצבים חדשים. 

  • סף התסכול שלו גבוה יחסית-> לא בקלות נהיה מתוסכל ונרגע בקלות.

  • עוצמות התגובה הרגשית שלו מתונות או נמוכות יחסית.

  • התינוק ברור במסריו, בצרכים שלו ובתקשורת - למה הוא זקוק ולמה לא.

  • קל יותר לפתח יחסי גומלין איתו, ליצור סינכרוניזציה איתו.

 

 

הילד הקשה (THE DIFFICULT CHILD)

 

  • לעיתים קרובות מצה הרוח שלילי

  • מתוסכלים בקלות

  • הריתמוס הביולוגי לא סדיר

  • קשה לזהות מתי הם רעבים, מתי עייפים, מתי רוצים לשחק ולישון

  •  לרוב מתקשה להסתגל למצבים חדשים ומגיב כלפיהם באופן שלילי

  • .סף תסכול נמוך, תגובות מיידיות, לא טולרנטי למצבים מתסכלים

  • רמת פעילותו גבוהה ועוצמת תגובותיו גבוהות.

  • מאוד קשה לרצות אותו, ליצור מערכת יחסי גומלין וסינכרוניזציה איתו.

 

 

הילד "שמתחמם לאט" - THE SLOW TO WARM-UP CHILD

 

  • לוקח לו זמן עד שיתרגל לסיטואציות

  • תינוק שעוצמת תגובתו למצבים שונים היא בד"כ נמוכה, שלא כמו הקשה.

  • תינוק שכל הפעילות שלו היא יחסית נמוכה

  • לא מגיב בעוצמות לשום דבר

  • לוקח לו זמן להסתגל למצבים חדשים אך לאחר שהסתגל הוא נינוח עם המצב.

  • מצב רוח חיובי בד"כ אך מתון.  

 

מרכיבי הטמפרמנט, בעיקר הקיצוניים בהם, נוטים כאמור להיות קבועים ויציבים לאורך זמן:

רמת הפעילות, אמוציונליות שלילית (נטיה לפחדים ועצבנות) ונטיות אינהיביטוריות (עכבות). 

אפשר לעבוד עם הילדים ולקרב אותם למרכז אך ברוב המקרים, הילדים שנמצאים שבקצוות ימשיכו לאורך זמן עם אותו הטמפרמנט.

לדוגמא, נטיות לרגשות שליליים ונטיה לרמת פעילות גבוהה, מתמידות עד הבגרות.

 

 

מה הקשר בין מזג לשליטה רגשית?

 

  • מזג יכול לנבא את מידת השליטה העצמית בהתבגרות ובבגרות: ילדים פחות זהירים, שנשלטים על ידי הגירוי החיצוני, יצליחו פחות לשלוט על התנהגותם. 

  • פעוטות עם מזג קל מפגינים שליטה עצמית גבוהה יותר לאורך השנים.

  • מסוגלות חברתית היא ביטוי של איזונים בין שליטה עצמית לבין תגובתיות רגשית.

 

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

 

עדכון אחרון

 

23 בינואר 2023

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024