היפרוונטילציה | נשימת יתר כסימפטום פסיכולוגי של חרדה ולחץ

דרג פריט זה
(5 הצבעות)

 

אנחנו נושמים אוטומטית, בלי לחשוב על זה, אבל יש דברים שיכולים לשנות את דפוס הנשימה ולגרום לנו להרגיש קוצר נשימה, חרדה או הרגשה שאנחנו עומדים להתעלף. 

 

מהי היפרוונטילציה (Hyperventilation)?

היפרוונטילציה, או נשימת יתר, וזה קורה כשנושמים הרבה יותר עמוק ומהר ממה שרגילים.  

הנשימות הללו משנות את הרכב הגזים בדם:  

ברגיל, אנחנו שואפים חמצן ונושפים פחמן דו-חמצני, אבל במצב של היפרוונטילציה הרמות של הפחמן דו-חמצני בדם צונחות דרמטית. 

בדרך כלל שמים לב מיידית להיפרוונטילציה, קשה לפספס אותה, אבל יש מצבים סימפטומטיים בהם אפיזודה של נשימת יתר חולפת בהיסח הדעת.

 

מהם התסמינים של היפרוונטילציה? 

סימנים וסימפטומים של היפרוונטילציה כוללים:

  • קוצר נשימה או תחושה שאין מספיק אוויר.

  • קצב לב מהיר יותר מהרגיל.

  • תחושה של עילפון או סחרחורת.

  • כאב או לחץ בחזה.

  • יותר פיהוקים או אנחות.

  • תחושת נימול בגפיים - כפות ידיים או רגליים רדומות או מעקצצות.

 

 

 

היפרוונטילציה הכי שכיחה בטווח הגילים 15 עד 55 והיא נוטה להופיע כשמרגישים עצבנות, חרדה או מתח. 

נשים סובלות  מהיפרוונטילציה יותר מגברים וזה יכול לקרות יותר בתקופת ההיריון, אבל במקרה כזה הבעיה בדרך כלל נעלמת אחרי הלידה. 

מי שסובל/ת בתכיפות גבוהה מהתופעה, סובל כנראה מתסמונת היפרוונטילציה חזרתית, שעלולה להוביל, בין היתר, לדלקתיות בדרכי הנשימה הפריפראליות.

 

הפרעות נפשיות בהן מופיעה נשימת יתר

בין המצבים שיכולים לגרום להיפרוונטילציה: 

  • הפרעות חרדה

  • הפרעת פאניקה

  • אסתמה חריפה

  • מתח, דאגה וחרדה

  • אימוני כושר אינטנסיביים

  • נפחת ומחלות ריאה, כמו COPD

  • תופעות לוואי של תרופות 

  • פגיעת ראש טראומטית (TBI)

  • הלם וטראומה גופנית

 

מה הטריגרים להיפרוונטילציה?

גורמים מסוימים לפריצה פתאומית של היפרוונטילציה כוללים חרדה, חום, תרופות מסוימות, פעילות גופנית אינטנסיבית ומתח רגשי.

אוורור יתר יכול להתרחש גם בגלל התקף אסתמה או לאחר פגיעת ראש.

 

 

ניתן לעצור היפרוונטילציה אם מתרכזים בלקיחת נשימות מבוקרות.

נשימות מבוקרות יכולות לעזור להתחיל לנשום שוב נורמלי.

כשזה עובד, בדרך כלל מרגישים יותר טוב אחרי חצי שעה. 

 

הנה 2 דרכים ממש פשוטות לעשות את זה: 

 

  • לכווץ את השפתיים כמו כשמתכוננים לנשיקה, לשאוף לאט דרך האף, לא דרך הפה, ואז לנשוף לאט דרך הפתח בין השפתיים. קחו את הזמן לנשוף, לא בכוח, ואז חזרו על השלבים האלה עד להסדרת נשימה. 

 

  • להגביל את זרימת האוויר – לסגור את הפה ובמקביל לסגור עם האצבע נחיר אחד. לשאוף ולנשוף דרך הנחיר הפתוח, אבל לא מהר או חזק מדי. חזרו על הפעולה כמה פעמים. אפשר גם להחליף בין הנחיריים, העיקר לנשום רק דרך האף, בפה סגור. 

 

איך לעזור למישהו שנמצא בהיפרוונטילציה?

אם אתם שוהים ליד אדם אחר עם היפרוונטילציה, עודדו אותו לנסות את טכניקות פשוטות, כמו הגבלת זרימת האוויר וקפיצת השפתיים, דאגו שהוא שואף ונושף באיטיות והנחו אותו לחזור על הצעדים הללו כמה שנדרש, כי לא רואים את השיפור מיידית.

  

מה אם לא מצליחים לשלוט בנשימה בהיפרוונטילציה?

אם חולפות כמה דקות ללא שינוי, חשוב לפנות לחדר מיון, במיוחד כאשר מתלווה גם כאב.

אם אין לא הפעם הראשונה והבעיה מפריעה בפעילויות רגילות, יתכן שמדובר בתסמונת היפרוונטילציה או הפרעת חרדה.  

במצב כזה צריך ללכת לרופא המשפחה, או לפסיכולוג, לאבחון ולעזרה בניהול הבעיה. יש גם תרופות שיכולות לעזור.

 

 

 

כתיבה: 

איתן טמיר, (MA),

ראש מכון טמיר

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021