מוקד שליטה פנימי VS מוקד שליטה חיצוני

מוקד שליטה פנימי וחיצוני

 

מה זה מוקד / מקור שליטה בפסיכולוגיה? 

 

מוקד שליטה (Locus of Control), שנקרא גם מקור שליטה, הוא המידה בה אנחנו מרגישים בעלי שליטה על האירועים המשפיעים על חיינו.  

אנשים בעלי מיקוד שליטה פנימי נוטים להאמין שיש להם שליטה על המתרחש, למשל נוכח התמקמות במקום עבודה חדש או בדייט, בעוד שאנשים עם מיקוד שליטה חיצוני מייחסים את המתרחש למשתנים חיצוניים, שאינם בהישג ידם. 

למיקוד השליטה יש השפעה עצומה על חיינו, החל באופן בו אנו מתמודדים עם לחץ נפשי וכלה במוטיבציה לקחת עליהם אחריות.

 

ככלל, מיקוד שליטה פנימי מתחבר יותר לחיים טובים ועצמאיים ומי שנוטה יותר למיקוד שליטה חיצוני מתמודד לעיתים כמתבונן פאסיבי, מהצד, בקורות חייו, מה שפוגע בחשיבה ופתרון בעיות שיכולים להשפיע על התוצאה.

מוקד שליטה נע כמובן על ספקטרום:

אף אחד הוא לא 100% במיקוד שליטה חיצוני או פנימי -  רובנו נמצאים איפשהו על הרצף בין הקטבים. 

 

האוריינטציה של מיקוד השליטה משפיעה על התגובה שאנחנו בוחרים לנקוט לגבי אירוע, אבל גם על רמת המוטיבציה לפעול:

מי שמאמין שהמפתח לגורלו מצוי בידיו, סביר יותר שיפעל לשינוי המצב, כשיש בכך צורך, בעוד שמי שמאמין שהתוצאה אינה בשליטתו, פחות סביר שיפעל לשינוי. 

 

ב-1954 הציע הפסיכולוג ג׳וליאן רוטר (1916-2014) שהתנהגותנו נשלטת ע״י חיזוק ועונש ושההשלכות הללו של ההתנהגות הן אלה שמעצבות את התפיסה שלנו המתרחש סביב. הייחוס אודות הגורמים לפעולות שאנחנו עושים, פנימי או חיצוני,  משפיע בתורו על ההתנהגות.

 

כך הוא הגדיר את המושג במילותיו:

״שליטה פנימית, לעומת חיצונית, מתייחסת למידת הציפיות של בני אדם כי חיזוק או תוצאה של התנהגות תלויים בהתנהגותם או במאפיין אישי שלהם, זאת לעומת המידה בה אנשים מצפים שהחיזוק או התוצאה הם תוצר אקראי, הקשור למזל, או גורל, נמצא בשליטה של ​​אחרים בעלי כוח או שפשוט אינם צפויים״ (רוטר, 1966).

 

ב-1966 פרסם רוטר סקאלה שנועדה למדוד ולהעריך מיקוד שליטה חיצוני ופנימי, בה נדרש המשיב לבחור בכל פעם בין שתי אפשרויות. בסקאלה נעשה שימוש נרחב אך היא זכתה גם לביקורת רבה מצד אלה המאמינים שמיקוד שליטה אינו יכול להיות מובן במלואו או להימדד ע״י סקאלה כל כך פשטנית.

 

 

מה המאפיינים של בעלי מוקד שליטה פנימי?

 

  • סביר יותר שיקחו אחריות על פעולותיהם.

  • הם נוטים להיות פחות מושפעים מדעות של אחרים.

  • לעתים קרובות הם מצליחים יותר במשימות ובמקום העבודה.

  • לרוב הם בעלי תחושת מסוגלות עצמית גבוהה.

  • הם נוטים לעבוד קשה כדי להשיג את היעדים שהגדירו.

  • אתגרים מעוררים בהם סקרנות וביטחון עצמי

  • הם נוטים לבריאות גופנית טובה יותר.

  • הם מדווחים על היותם שמחים ועצמאיים יותר. תעסוקתית, למשל, יזמים נוטים להיות בעלי מוקד שליטה פנימי חזק.

 

 

"He doesn't play for the money he wins, he doesn't play for respect." 

 

 -- Sting - Shape of My Heart

 

 

 

 

מה המאפיינים של בעלי מוקד שליטה חיצוני?  

 

  • נוטים להאשים כוחות חיצוניים בנסיבות חיהם.

  • לעתים קרובות נותנים את הקרדיט להצלחות למזל או לגורל.

  • מתקשים להאמין כי בכוחם לשנות את המצב באמצעות מאמץ אישי. 

  • נוכח מצבים קשים, הם חשים לעיתים קרובות חסרי תקווה או חסרי אונים.

  • נוטים יותר לחוות חוסר אונים נרכש.

 

 

האם מוקד שליטה חיצוני הוא חיסרון?

 

פסיכולוגים נוטים להשתמש בהגדרה של מוקד שליטה פנימי כמילה נרדפת ל״נחישות עצמית״ ו״כוח רצון״. אבל חשוב לזכור שמוקד שליטה פנימי אינו שווה תמיד ל״טוב״ וחיצוני לא שווה ל״רע״. יש מצבים בהם דווקא מוקד שליטה חיצוני יכול להועיל, בעיקר כאשר רמת המסוגלות של אדם בתחום ספציפי אינה גבוהה. למשל, מי שאינו מוצלח בספורט והוא בעל מיקוד שליטה פנימי ייחס את הביצועים הספורטיביים שלו לעצמו ולא להיבטים חיצוניים, כמו ״המשחק הזה קשה מדי!״ או ״הקור לא איפשר לי להיות במיטבי״. 

 

מחקרים הצביעו על  כך שגברים נוטים להיות בעלי מיקוד שליטה פנימי גבוה יותר ביחס לנשים ושמיקוד השליטה נוטה להפוך פנימי יותר ככל שאנשים מתבגרים.

 

 

איך יודעים מה מיקוד השליטה שלי?

 

בחרו את סט ההצהרות שמתאר יותר מדויק את חייכם: 

 

 

נקודת מבט ראשונה

 

לעתים קרובות אני מרגיש מעט שליטה על חיי ועל מה שקורה לי; רק לעתים נדירות אנשים מקבלים את מה שמגיע להם; לא משתלם להציב מטרות או לעשות תכניות, בגלל שיכולים לקרות יותר מדי דברים שמחוץ לשליטתי; החיים הם הימור; ליחידים יש השפעה מועטה על האירועים שקורים בעולם. אם ההצהרות הנ״ל משקפות בצורה הטובה ביותר את השקפתכם על החיים, כנראה שאתם נוטים להיות בעלי מיקוד שליטה חיצוני. 

 

 

נקודת מבט שנייה

 

הדחיינות שלי מוכתבת על ידי צרות שמלא מפסיקות לנחות, ׳עושר הולך לעושר׳ יש אנשים שנולדים עם כפית של זהב בפה; אני אצליח בבחינה אם המתרגלת תגיע לשורה שלי בחדר ותענה לי על שאלה. 

אם ההצהרות בנקודת המבט הראשונה משקפות בצורה טובה יותר את השקפתכם על החיים, נראה שאתם נוטים להיות בעלי מיקוד שליטה פנימי.  

אם אתם מוצאים את עצמכם מזוהים יותר עם נקודת המבט השניה, אתם כנראה נוטים למיקוד שליטה חיצוני.

 

החדשות הטובות, בכל אופן, הן שלאורך זמן ניתן לשנות את מוקד השליטה.

ישנם צעדים שונים שניתן לנקוט כדי לעבור ממוקד שליטה חיצוני לפנימי, ביניהם תהליך של התפתחות אישית בטיפול פסיכולוגי. 

 

 

גדי ועומר אולי נראים כמו שני אנשים רגילים, אבל השקפת החיים שלהם מייחדת אותם בדרכים יוצאות דופן. לגדי יש מוקד שליטה פנימי, כלומר הוא מאמין שמעשיו והחלטותיו מעצבים את חייו. לעומר, לעומת זאת, יש מוקד שליטה חיצוני ומאמין שגורמים חיצוניים כמו מזל או גורל הם הכוחות המניעים של אירועי חייו.

 

דמיינו את גדי כשף, היוצר בקפידה כל מנה בדייקנות ובשליטה. הוא לוקח אחריות על התוצאה של יצירותיו, בין אם הן מתבררות כחגיגה לחושים או ככשלון. מצד שני, דמיינו את עומר כנוסע ברכבת הרים, שמסלולה נבנה על ידי פיתולי הגורל.

 

מוקד השליטה הפנימי של גדי מניע אותו להשתפר כל הזמן ולחתור להצלחה. הוא לוקח אחריות על הטעויות שלו ומשתמש בהן כהזדמנויות לצמיחה. עם זאת, עומר נוטה יותר להאשים כוחות חיצוניים בכישלונותיו ואולי לא רואה צורך לקחת אחריות אישית.

 

במצב של לחץ גבוה, גדי מסוגל להישאר רגוע ומרוכז, תוך הסתמכות על כישוריו ויכולותיו שלו כדי לראות אותו. עומר, לעומת זאת, עלול להרגיש מוצף וחסר אונים, להרגיש שהתוצאה לא בשליטתו.

 

בהתמודדות עם אתגר קשה, סביר יותר שגדי ייגש אליו עם תחושת מסוגלות ונחישות להתמודד עם הבעיה באופן חזיתי. עומר, לעומת זאת, עשוי להירתע מהאתגר, בתחושה שהסיכויים נערמים נגדו.

 

מוקד השליטה הפנימי של גדי מאפשר לו גם לשמור על תחושת הערכה עצמית ועמידות חזקה, גם מול מצוקה. עומר, לעומת זאת, עשוי להיאבק בתחושות של חוסר אונים וערך עצמי נמוך, במיוחד כאשר הוא מתמודד עם כישלונות.

 

לסיכום, לגדי ולעומר יש אולי השקפות שונות בתכלית על החיים, אבל לשניהם יש פוטנציאל להצלחה ואושר. הכל עניין של פרספקטיבה. בין אם אתה רואה את עצמך כשף או כנוסע ברכבת ההרים, הכוח לעצב את חייך בידיים שלך.




באילו מקצועות סביר שייבחרו?



מוקד השליטה של אדם יכול להשפיע על מסלולי הקריירה שהוא בוחר, כמו גם על הסבירות שלו להצליח בקריירות הללו. הנה כמה מסלולי קריירה שעשויים להתאים לגדי ולעומר:

 

גדי (מוקד שליטה פנימי):

 

יזם: רוחו העצמאית של גדי והאמונה ביכולותיו שלו עשויות להניע אותו להקים עסק משלו.

מנהל פרויקט: עם התמקדות באחריות אישית ותחושת מסוגלות, גדי עשוי להצטיין בתפקיד בו הוא יוכל להוביל ולשלוט בתוצאות של פרויקט.

איש מכירות: הביטחון העצמי והגישה היוזמת של גדי מתאימים לתפקיד מכירות בו יוכל לעצב את הצלחתו בעצמו.

ספורטאי או מאמן: הלך הרוח הגמיש ואמונתו של גדי בשליטה אישית יכולים להתאים גם לתחום הספורט, שבו ההצלחה תלויה לרוב בעבודה קשה ובנחישות.

 

עומר (מוקד שליטה חיצוני):

 

תפקידי תמיכה: הסתמכותו של עומר על אחרים עשויה להפוך אותו למתאים היטב לקריירה הכוללת עבודה עם תמיכה באחרים.

קריירות יצירתיות: נטייתו של עומר להגיב באימפולסיביות לנסיבות משתנות יוצרת התאמה טובה לתחומים יצירתיים, כמו אמנויות, שבהם מוערכים כושר הסתגלות ופתיחות מחשבתית.

קריירה ממוקדת ביטחון: ההשקפה הפסיבית של עומר עשויה להוביל אותו לקריירה שבה הוא יוכל להרגיש בטוח, כמו עובד מדינה או מאבטח.

קריירות של חוקים: האמונה של עומר בכוחם של כוחות חיצוניים עשויה להפוך אותו למתאים לקריירה הדורשת הקפדה על חוקים וכללים, כמו קצין משמעת.

 

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

 

עדכון אחרון

 

5 בנובמבר 2023

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 בחלקים ממאמר זה נעשה שימוש בתכנת בינה מלאכותית.

 

מקורות:

 

 

Nowicki S, Iles-Caven Y, Kalechstein A, Golding J. Editorial: Locus of Control: Antecedents, Consequences and Interventions Using Rotter's Definition. Front Psychol. 2021 Jun 29;12:698917. doi: 10.3389/fpsyg.2021.698917. PMID: 34267714; PMCID: PMC8275955.

 

Rotter, Julian B (1990). "Internal versus external control of reinforcement: A case history of a variable". American Psychologist. 45 (4): 489–493. doi:10.1037/0003-066X.45.4.489. S2CID 41698755.

 

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024