טיפול קצר מועד להתמודדות עם שכול, אובדן ואבל - 2018

שכול ואובדן שכול ואובדן

אובדן, שכול ואבל

התמודדות, תסמינים וטיפול

התמודדות עם אובדן הינה מנת חלקם של כל בני האדם, היא חלק בלתי נפרד מהחיים וכמעט תמיד תפלוש לחייו של אדם בשלב כלשהו, לעיתים באופן בלתי צפוי.

נדון כאן במאפיינים של האובדן, דרכי ההתמודדות ושיטות טיפול נפשי רלוונטיות.

תחושת האובדן הקשה ביותר להתמודדות הינה לרוב בעקבות מותו של אדם קרוב במיוחד, אשר ליווה את האדם במשך תקופה ממושכת, דוגמת משפחה גרעינית (הורים, אחים, בעל או אישה, ילדים, הריון), אובדן של הורה, התמודדות עם התאלמנות ואובדן בן זוג, פרידה רומנטית קשה  חבר קרוב. כשמדובר באדם כזה, קשה עד בלתי אפשרי לראות כיצד ימשיכו החיים להתנהל כסדרם בהיעדרו, וכיצד יצליח האדם להמשיך לחיות בלי יקירו. כשמאבדים אדם יקר, מעבר לכאב הגדול, אופפת את האדם תחושת בדידות גדולה וכן "התנפצות פנטזיות" אשר נגעו לזמן שעוד נותר בלוויית האדם ולחלומות המשותפים שנחלקו עימו.

GRIEF and LOSS SHORT TERM THERAPY

טיפול קצר מועד להתמודדות עם אבל ואובדן

בעקבות אובדן, מגיעה התמודדות קשה וכואבת, הלוקחת זמן רב ומתבטאת באופנים רבים:

• כאבים ותעוקות פיזיות, המתרחשות בעיקר בזמן הראשון לאחר גילוי האובדן. יכולים להתבטא בתחושת מחנק, כאבי ראש, בעיות עיכול שונות, תחושת חולשה וצורך להיאנח.

• התמקדות באדם שאבד, נטייה לעשות לו אידיאליזציה, קושי בראיית המשך החיים התקינים בלעדיו.

• לעיתים, מלוות את ההתמודדות תחושות אשמה כבדות, האדם חש שלא עשה מספיק לעזור ליקירו שכבר איננו, שלא הביע את אהבתו הרבה כלפיו כשעוד היה ניתן, ועוד.

• כעס, רוגז כללי, חוסר סבלנות וקוצר רוח.

• נטייה להתנהגות דיכאונית בתקופה הראשונה לאחר האובדן, המתבטאת במצב רוח ירוד, הסתגרות, חוסר הנאה, חוסר חשק וקושי לחזור למהלך חיים תקינים.

• לעיתים, גם כשעבר זמן רב מרגע האובדן, האדם עדיין חוזר אל הכאב שבאבידה בעקבות "טריגרים" שונים, כדוגמת תמונות, שירים ומקומות המזכירים לו את היקר שיצא מחייו והותיר חלל עצום בליבו.

קשה להגיד מתי האבל, אשר תיאורטיקנים שונים מגדירים לו חמישה שלבי אבל, מסתיים. יש הטוענים כי האבל מסתיים כשהאדם מבין את העובדה שהאובדן שחווה הינו בלתי הפיך, יש האומרים שסיום תהליך ההתמודדות עם האובדן מתרחשת כשהאדם מסוגל לחזור לחייו התקינים גם מבלי יקירו שאבד, או מסוגל לחוות תחושות הנאה וסיפוק מחייו. לעומתם, יש האומרים שההתמודדות עם אובדן אדם קרוב במיוחד לא מסתיימת לעולם עבור אנשים מסוימים, אך עוצמתה משתנה בתקופות חיים שונות, וכך גם יכולתו של האדם לחיות בצל האובדן.

במקרים שונים, כאב האובדן עולה על גדותיו ומפריע לאדם לחזור למהלך חייו התקינים. מצב זה, המכונה אבל פתולוגי, מצריך במקרים רבים התערבות טיפולית. עם זאת, גם במקרים שהאבל לא יצא מתחום הנורמה (הקשה מאוד להגדרה בכל הקשור לנושאים רגישים וכאובים אלו, המקשים על התמודדותו של כל אדם באשר הוא), לעיתים האדם זקוק לתמיכה טיפולית, עזרה בהתמודדות עם הכאב ובירור הרגשות הקשים.

במהלך טיפול נפשי קצר מועד בהתמודדות עם אובדן, מעלה המטפל את חוויית האובדן והפרידה עימה מתמודד המטופל, מסייע לו לעבד את רגשותיו ומכאוביו ולתעל אותם למקומות פחות הרסניים כמו תחושת חוסר תכלית, חוסר אונים וקושי לחזור למהלך חיים תקינים. במהלך הטיפול יהיה עיסוק ממושך בנסיבות מות האדם היקר, הלוויה ותהליך הפרידה שנעשה ממנו, זיכרונות המטופל מיקירו וניתוח מערכת היחסים שהייתה ביניהם כפי שפירש אותה המטופל.

בטיפול קצר המועד, מטרת הטיפול היא לשפר את יכולת ההתמודדות של המטופל עם האובדן שחווה, תוך תקופת זמן קצרה יחסית של כשתיים עשרה פגישות שבועיות (משך הטיפול תלוי במגוון משתנים, כגון הזמן והמשאבים העומדים לרשות המטופל ושיטת הטיפול שנבחרה). מחקרים מעידים כי בכוחו של טיפול קצר מועד, המתמקד בתמיכה, בניתוח מערכת היחסים עם היקר שנפטר ובעיבוד רגשות המטופל כלפיו, לסייע לאדם בהתמודדות לא אדפטיבית עם האבל (כדוגמת מצבי אבל פתולוגי). בנוסף, נמצא כי ביכולתו של טיפול מסוג זה למנוע מהאדם להיכנס למצב של אבל פתולוגי או התמודדות לא אדפטיבית אחרת בעקבות האובדן שחווה. בנוסף, הטיפול נמצא כמסייע לחזור למהלך חיים תקין למרות הצל הכבד שהטיל האובדן, ומסייע בהחזרת תחושת המסוגלות של האדם להתמודד ולהמשיך את חייו גם בהיעדר יקירו.

התקשרו כעת

ונתאם מפגש לייעוץ ראשוני