טיפול קצר מועד ממוקד ויעיל להתמודדות עם לב שבור 2018

דרג פריט זה
(10 הצבעות)
לב שבור - התמודדות פסיכולוגית וטיפול לב שבור - התמודדות פסיכולוגית וטיפול

 

 

מתמודדים עם פרידה ולב שבור?

 

פרידה היא סיטואציה כואבת בה נתקל כל אדם ואדם במהלך חייו, ויותר מפעם אחת. ישנם סוגים שונים של פרידה וסיבות שונות הגורמות לה, כשלכל פרידה השפעה שונה על רגשותיו ומהלך חייו של האדם, כתלות בטיב הקשר שהיה לאדם עם האחר ממנו נפרד. מידת הכאב שמסבה הפרידה לאדם וכן מידת השפעתה על מהלך חייו תלויה במשתנים רבים, ביניהם אורך הקשר והאינטנסיביות בה נשמר, אילו צרכים סיפקו שני הצדדים בקשר האחד לשני (למשל, הצורך באהבה, בקבלה, בייעוץ, בהקשבה ובחברה), מה הייתה מידת התלות שלהם אחד בשני, האם ההחלטה להיפרד הייתה מכורח נסיבות, החלטה הדדית או שמא החלטה שהייתה בניגוד לרצונו של אחד הצדדים, וכיוצא באלה.

 

הנה, קרן אן נפרדת אבל לא הולכת לשום מקום: 

 

אנשים שונים מתמודדים עם פרידות בדרכים שונות. יש שיחפשו מיד "תחליף" לאדם שאיבדו מבלי לעצור ולכאוב על הקשר שאבד, לעומתם אחרים לא יצליחו לצאת ממעגל ההתעסקות באבידה וימנעו מלצאת ולחפש מה יכול למלא את החלל שנפער בליבם.

 

איך מתמודדים עם פרידה? 

קשה לייעץ לאדם מבלי היכרות מעמיקה עימו כיצד להתמודד עם הפרידה אשר חווה. עם זאת, עצות מסוימות נמצאו כנכונות עבור מרבית האנשים:

  • בראש ובראשונה, חשוב לתת לכאב ולעצב מקום, לא להמעיט בערך הקשר שהסתיים ובחשיבותו עבור האדם. במקרים רבים נמצא כי כשלא כואבים את הפרידה ומתעסקים בהסחות דעת שונות- הכאב ישקע פנימה ויחכה לרגע בו יוכל להתפרץ, אך לא יעלם.

  • מעבר לכך, חשוב לזכור שבכוחו של הזמן שעובר להחזיר לפרופורציות, מה שנראה כ'סוף העולם' היום אולי יראה מעט פחות שחור מחר. לא בכדי מוכר הזמן כמשכך כאבים יעיל ביותר.

  • לאחר שעבר מעט זמן מטראומת הפרידה הראשונית, חשוב ללכת כנגד הדחף להתבודד ולשקוע בכאב, ובמקומו לצאת לבלות עם חברים, לא לוותר על ימי עבודה או על ימי לימודים, ארוחות משפחתיות וכיוצא באלה. חשוב לעשות מאמצים לחזור לשגרה, שגרה נתפשת בעיני רבים כהסחת הדעת הבריאה ביותר.

לעיתים, כשאדם חווה פרידה כואבת במיוחד מאחר שהיה משמעותי מאוד בחייו, קשה לו להמשיך במהלך חייו התקינים. להתמודדות עם פרידה צורות רבות, החל מבכי, דכדוך והסתגרות, ועד לשתיית אלכוהול מופרזת, אובדן תיאבון (או לחילופין, "אכילה רגשית", כלומר אכילת יתר שלא לצורך, המספקת צורך רגשי כלשהו) ורבים נוספים. כשהפרידה הופכת לקשה מנשוא, האדם נמצא במצב מצוקה ועומס נפשי קשים, מרגיש בדידות, חוסר תקווה ומתקשה לנהל את חייו כהרגלו- יש מקום לפנות לתמיכה טיפולית.


 

כאב לב גדול / חלונות / פונטאליס

 

מי מעז היום לדבר על כאב הלב הגדול שגרמה לו האהבה? עדיף לומר, כדי להפחית מעוצמת המכה, "אהבת אכזב", או – אצל אלו החושבים שהמילים של הפסיכואנליזה עמוקות יותר- "חרדת פרידה", "עבודת אבל", "אובדן אובייקט".

אבל כן, בעצם שמעתי אותו פעם אחת, את הביטוי "כאב לב גדול", מפיו של גבר שזה עתה הושלך ללא רחמים על ידי בת זוגו. גבר קשיש. אולי בשל כך לא חש בושה להשתמש בביטוח הילדותי הזה. כששאלתי אותו מה הביא אותו אלי, תשובתו היתה: "כאב הלב בגדול שאני חש, הצער שבתוכו אני שרוי".

לא שכחתי את הבתוכו הזה: בתוך בית האסורים, כשרק כאב הלב הגדול שלו משמש לו כחברה, כאב הלב הגדול של הילד הנטוש- שלא נצפה ממנו שיתייפח!- כאב הלב הגדול של הגבר הקשיש החושש לראות את חייו מצטמקים כעור היחמור, החושש פן ימות לבדו בעולם.

 


 

שיטת טיפול פסיכולוגי שנמצאה יעילה במיוחד בסיוע להתמודדות עם פרידה היא שיטת הטיפול קצר המועד. טיפול מסוג זה הוא לרוב מוגבל בזמן של כשתיים עשרה עד 40 פגישות שבועיות, אשר חוסך משאבים כלכליים וזמן, ולכן הפך לכה מבוקש כיום.

במסגרת הטיפול, מתמקדים סביב מטרה עיקרית אליה שואפים להגיע בפרק הזמן שהוקצב. כשמדובר בטיפול שמטרתו לסייע בהתמודדות עם פרידה, יש חשיבות עליונה להעלאת נסיבות הפרידה, בירור טיב מערכת היחסים כפי שהייתה עבור כל אחד מהצדדים ומנקודת ראותו של המטופל, הבנת הצרכים שהאחר סיפק למטופל ושהפכו לכה חסרי תחליף, וכן חיפוש הגורמים המעכבים את האדם בחזרה לחייו התקינים.

המטפל בטיפול קצר המועד מתמקד בהשבת הכוחות למטופל, מסייע לו לשחרר את ליבו מכאב הפרידה שאינו מרפה וכן מסייע לו בחזרתו לאורח חיים תקין. המטפל משתמש בכלים מגוונים על מנת לעשות זאת, כאשר כלי מקובל במיוחד הוא מתן משימות הדרגתיות למטופל, כדוגמת: לצאת לבלות על אף שאין חשק, לספר לאחרים על הפרדה, לכתוב מכתב לצד השני המתאר את הפגיעה ממנו, לנסות להכיר אנשים חדשים, וכן משימות רבות ומגוונות נוספות. המטפל מלווה את המטופל בהתמודדותו ההדרגתית עם המשימות אשר מקבל וכך מקנה לו כלים להתמודדות, כוחות מחודשים, משתדל להפיח אופטימיות בליבו בכל הקשור למערכות יחסים עתידיות וכן מסייע לו לחזור לאורח החיים אליו רגיל.

 

 

 

אוֹ שֶׁאַתָּה אוֹהֵב אוֹתִי אוֹ שֶׁלֹּא
זֶה לֹא כָּזֶה מְסֻבָּךְ
אַתָּה יוֹדֵעַ בְּדִיּוּק מָה אֲנִי שָׁוָה
רוֹצֶה – תַּעֲזֹב
רוֹצֶה - תִּקַּח

לָקַח לִי עֶשְׂרִים שָׁנָה לֶאֱהֹב אֶת עַצְמִי
עֶשְׂרִים שָׁנָה, אֲפִלּוּ יוֹתֵר
אֵין לִי אֶת הַזְּמַן הַזֶּה כְּדֵי לְנָסוֹת לְשַׁכְנֵעַ
עַכְשָׁו גַּם מִישֶׁהוּ אַחֵר

--- ברק פלדמן

 

 

 

לב שבור אחרי פרידה - מה אומר המחקר? 

כאב לב הוא לא רק דימוי ובשנים האחרונות מסתבר שהוא לא רק פסיכולוגי: במחקר שפורסם לאחרונה סוכמו ממצאי מחקרים העוסקים במערכת העצבית המשותפת לכאב פיזי וכאב נפשי. מחקרים רבים הוכיחו את הקשרים ואת הסיבות האבולוציוניות המסבירות את ההיגיון שמאחורי ההשוואה בין כאב חברתי לכאב פיזי ובאופן טבעי עלה הצורך לענות באופן חד משמעי – האם כאב חברתי דומה לכאב פיזי?

 

broken heart sepration psychotherapy

 

הרי כולנו הרגשנו בשלב מסוים בחיינו את התחושה הידועה של "שברון לב" – בין אם זו פרידה קשה, אובדן של אדם אהוב או נידוי מקבוצה חברתית, התיאורים שלנו לחוויות הללו לרוב מושאלים מאוצר המילים המתאר כאב פיזי: "הוא ריסק לי את הלב", "המילים שלו הרגישו כמו סטירה בפנים". אנו לא סתם משתמשים בתיאורים כה מוחשיים, כולנו הרגשנו את הכאב החד הנלווה לאובדן רגשי קשה וכולנו יכולים להעיד שהכאב הזה הוא ממשי ואמיתי.

אנחנו יודעים שסמים אופיאטים (כמו כדורים לשיכוך כאבים) מחלישים את התחושות השליליות המעורבות באובדן אדם קרוב. לכן נחקרה המערכת האופיואידית האנדוגנית ונמצא שהיא אכן משחקת חלק משמעותי בוויסות של כאב פיזי ושל כאב חברתי. ממצא זה מראה שהמערכת האופיואידית-אנדוגנית (המערכת האחראית על ויסות כאב פיזי)  מתווכת גם קשרים חברתיים.

המשמעות היא שכנראה פרידה חברתית גורמת למצב אופיאדי נמוך וכואב שמעלה את המוטיבציה החברתית לחפש ולחדש קשרים חברתיים.

ממצא זה ורבים אחרים מלמדים שכאב חברתי / בין-אישי (תחושת המועקה הקשה שנלווית לפגיעה או סיום של מערכת יחסים קרובה) מופעלת על ידי אותה פעילות עצבית המעורבת בכאב פיזי. ההסבר האבולוציוני למנגנון הפיזיולוגי שבבסיס הפעילות העצבית המשותפת הזו הוא הצורך הקדום של אבותינו בקשרים בין-אישיים ככלי הישרדותי. אז בפעם הבאה שאתם מרגישים שמישהו כמו "הכניס סכין בגבכם" – כנראה שיש לכם סיבה להרגיש כך. 

 

לשיחת הכוונה והתאמה למטפל

מנוסה ומומחה 

במכון טמיר ת"א

או בקליניקות העמיתות בכל הארץ

צרו קשר -

1-800-509-809

 
 
 
 
קראו:
 
 
 
 
 
 
 
 
מקורות:
 
 
 
ז'אן-ברטראן פונטאליס. חלונות. הוצאת תולעת ספרים
 
http://scitechconnect.elsevier.com/brain-feels-heartbreak/

 

 

 

 

 

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il