טיפול ממוקד חמלה (CFT) - רציונל, מחקרים, טכניקות ויעילות 2019

דרג פריט זה
(5 הצבעות)
טיפול מבוסס חמלה -CFT טיפול מבוסס חמלה -CFT

טיפול מבוסס חמלה (CFT)

 

מה זה טיפול ממוקד חמלה (CFT)?

טיפול מבוסס חמלה (CFT) הוא שיטת פסיכותרפיה מהגל השלישי של CBT,  אשר פותחה על ידי הפסיכולוג פרופ׳ פול גילברט.

שיטת CFT משלבת טכניקות וכלים יישומיים מתוך הטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי, לצד מושגים תיאורטיים ומחקרים מגישת הפסיכולוגיה האבולוציונית, הפסיכולוגיה החברתית, הפסיכולוגיה ההתפתחותית, הפסיכולוגיה הבודהיסטית ומדעי המוח.

מאמר זה ידון בהגדרה של CFT, במקורותיו, ברציונל, במרכיבי השיטה, בטכניקות היישומיות, ביתרונות ובחסרונות של טיפול CFT.

מוזמנים לשיחה טלפונית אישית להתאמת מפגש עם מטפל/ת CBT מומלצת בתל אביב.

גילברט פיתח את הטיפול ממוקד החמלה בעיקר עבור מטופלים המתמודדים בעלי קושי משמעותי לחוות חמלה כלפי עצמם וכלפי אחרים בסביבתם הקרובה.

טיפול CFT יעיל בניהול מחשבות מטרידות, התנהגויות דחפיות, ותחושות פיזיולוגיות שונות, אך מועיל במיוחד למתמודדים עם רגשות הקשורים למתקפות עצמיות שמקשות מאוד על החיים.

 

"חמלה היא רגישות לסבל של עצמי ושל אחרים,

עם מחויבות להשתדל להקל עליה..."

 

--- הדלאי למה

גילברט סבור כי חמלה היא תגובה רגשית חיונית ביותר לחיים נפשיים, המתאפיינים ברווחה אישית, ולהיפך - היעדר חמלה עלול להיות מקושר לבעיות פסיכולוגיות מגוונות, בעיקר הפרעות נפשיות שנובעות מנטיית המטופל להחמיר, לשפוט ולבקר את עצמו יתר על המידה (פרפקציוניסטים אלופים בזה...). 

 

חמלה עצמית

היופי ב-CFT הוא שממש לא חייבים להיות ׳רוחנים׳ וניו-אייג׳ים כדי להרוויח מרוחניות.

רוחניות יכולה להיות ממש פרגמטית. למשל, אדם שסובל מקשיים בניהול כעסים ייעזר מאוד אם יפתח חמלה עצמית כלפי הבהלה והחרדה שהוא פוגש בתוכו, בשבריר השניה שבין הופעת הטריגר לבין פריצת הכעס.

כל זמן שהבהלה מתפרשת, נניח, כחולשה ילדותית בלתי-נסבלת, הוא ״מדלג״ מעליה, היא מורחקת מהתודעה והאדם חווה שוב ושוב זעם אוטומטי ובלתי נשלט.

 

Compassion focused therapy CFT

 

הרציונל של טיפול מבוסס חמלה

בבסיס טיפול CFT קיימת ההנחה האבולוציונית, לפיה המין האנושי פיתח עם סט חיוני של תגובות אוטומטיות - רגשיות, התנהגותיות וקוגנטיביות - לאורך מליוני שנים, שהיה חיוני כדי להימנע או להתגבר על איומים סביבתיים,כדי  לחפש משאבים טבעיים וכדי להשתייך לקהילה חברתית.

שיטת CFT חותרת ושואפת לתקן חוסר איזון בוויסות פנימי, בעיקר עבור בני אדם שמתקשים להפעיל בעצמם תהליכי רגיעה בתגובה לאיומים שונים.

פסיכולוגים קליניים שמטפלים בגישת CFT סבורים כי מערכות אלו עדיין פעילות, אפילו פעילות מדי. הן משפיעות באופן אוטומטי על הרגשות, ההתנהגויות והאמונות האנושיות גם בימינו, למרות שהצורך בהן פחת מאוד מאז ימי קדם, כך שלעיתים הן עלולות לחבל בתפקוד אדפטיבי אצל בני אדם בעידן המודרני. 

 

צפו בראיון מצוין של 10 דקות עם פרופ׳ פול גילברט, שפיתח את הגישה: 

 

 

איך טיפול CFT עובד?

הטכניקה הטיפולית העיקרית בטיפול CFT נקראת אימון תודעתי בחמלה - (Compassionate Mind Training (CMT

באמצעות טכניקה טיפולית זו לומד  ומתרגל המטופל ב-CFT אסטרטגיות מקדמות חמלה, המסייעות לפתח מוטיבציה לחמול על העצמי ועל אחרים, תוך התבססות על פרגון, רגישות ועמידות במצוקה.

המטופל לומד את הכלים של CMT דרך אימון ספציפי (מבוסס פרוטוקול) יחד עם מיינפולנס (קשיבות), תרגול חמלה בדימיון ותרגילים מודרכים אחרים שעוזרים להפחית את השיפוטיות המופרזת ואת הנטיה לגינוי עצמי.

 

 

יעילות של טיפול CFT

טיפול באמצעות חמלה הולך ומתפתח, בעולם המערבי ובישראל.

הוא נמצא יעיל ושימושי לטיפול עבור קשיים נפשיים רבים, שרכיב מפתח בהם הוא חרדה, בושה, פרפקציוניזם, ביקורת ושיפוטיות עצמית גבוהה, דיכאון, הפרעות אכילה, ניהול ושליטה בכעס, פגיעה עצמית ואפילו פסיכוזה.

 

ממחקר שניתח 14 מחקרים קודמים, כולל שלושה מחקרים מבוקרים עם הקצאה רנדומלית לקבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת, העלו התוצאות כי CFT יעיל במיוחד עבור מטופלים בעלי ציונים גבוהים במדדים של ביקורת עצמית.

 

 

מגבלות של טיפול CFT

למרות ש-CFT מראה יעילות קלינית מרשימה במחקרים מבוקרים, עבור מטופלים מסוימים מתעוררים חששות כבדים מדי לגבי חמלה, ואחרים מרגישים שהם פשוט אינם ראויים לה.

 

זה די עצוב. 

 

למטופלים שמחמירים במיוחד עם עצמם, עולה לפעמים קושי ממשי להבין את חשיבותה של החמלה עצמה.

 

סדנה על טיפול מבוסס חמלה

אנחנו שמחים לבשר על סדנה קרובה שאנו מקיימים בנושא טיפול מבוסס חמלה.

הסדנה מתקיימת במסגרת המדרשה הקלינית, מיזם חדש של המכון, שמבסס את היותו מרכז הכשרה והדרכה לפסיכותרפיסטים מגישות שונות בישראל.

הסדנה בנושא טיפול מבוסס חמלה תתקיים באוגוסט 2019, בהנחיית גבו וייס, אחד המורים המובילים בתחום, שתורם רבות לפיתוח גישת הבודותרפיה בישראל, ומלמד את הגישה בכמה מסגרות אקדמיות:

 

 

מוזמנים/ות !

 

 

 



עריכה אחרונה של המאמר: 8 לאוגוסט 2019, ע״י איתן טמיר, MA, ראש המכון 




מקורות:

 

 

נוימן, א. , אלמוג, ר. (2015). רגע של חמלה לעצמי. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 17/11/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3354

 

Gilbert, P. (2010). Compassion Focused Therapy. Distinctive Features. London: Routledge 

Leaviss, J., & Uttley, L. (2014). Psychotherapeutic benefits of compassion-focused therapy: an early systematic review. Psychological medicine, 45(5), 927-45.

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019