אברהם מאסלו | 1908-1970 | פירמידת / היררכיית הצרכים

 

מי היה אברהם מאסלו ומה הייתה תרומתו לפסיכולוגיה?

אברהם מאסלו הוא אחד הפסיכולוגים התורמים והידועים מהזרם ההומניסטי הדוגל בהתפתחות, מימוש וצמיחה של האדם.

מסלו התנגד לרעיון הדחף של פרויד כמוטיבציוני- מבחינתו, הסיבות להתנהגות של בני אדם אינן נובעות רק מהצורך הדחפי להגיע להומואסטזיס (שיווי משקל) נפשי - מה שאנחנו באמת שואפים אליו זה להתממש.   

Self actualization - מימוש עצמי - מושג שטבע מסלו, המתייחס ליכולתו של אדם להתקדם לעבר מימוש הפוטנציאל הטמון בו.

התרומה המפורסמת של אברהם מסלו היא פירמידת הצרכים המפורסמת, אבל היו לו הברקות יפות נוספות, כמו תסביך יונה, שגורם לפחד מהצלחה.

 

התיאוריה של מאסלו מועילה עד ימינו, למרות שפורסמה ב-1943.

היישומים שלה רלוונטיים מאוד, הן להתפתחות אישית והן להתפתחות קריירה.

 

 

איך מתבטאת הפירמידה של מאסלו במלחמה בעזה?

 

את היררכיית הצרכים של מאסלו ניתן למצוא במגוון תחומי חיים.

 

למשל, אפשר לראות שבעיתות חירום, כמו בזמן משבר ביטחוני או מגיפה, אנשים 'יורדים' לשתי המדרגות התחתונות בהיררכיה של מאסלו ועסוקים בדאגה לסיפוק הצרכים הבסיסיים ביותר - צרכים פיזיולוגיים ואחריהם צרכי ביטחון ובטיחות.

 

אחת ההשלכות הבולטות מנקודת הראות של בריאות הנפש, היא ההפחתה בפניות לייעוץ פסיכולוגי בווידאו או פנים אל פנים בקליניקה.

 

לכאורה היינו מצפים להתנהגות הפוכה, של חיפוש מוגבר אחר עזרה נפשית, שכן הקשיים הרגשיים שנגרמו בעקבות חרבות ברזל הובילו למצוקה אישית ומשפחתית עמוקה ועמה צורך בליווי מקצועי, אולם במציאות ההיפך הוא הנכון: שיעור הפניות לטיפול פסיכותרפי פוחת בעיתות כאב נפשי קולקטיבי. 

 

 

מהי היררכיית הצרכים (הפירמידה) של מאסלו? 

 

כפי שניתן לראות באיור למטה, מאסלו מתייחס למבנה של פירמידה ומניח בבסיסה את הצורך הראשוני.

 

לכל האנשים יש נטייה טבעית להתקדם במעלה הפירמידה והשלמה של כל אחד מהשלבים היא תנאי להתקדם לשלב הבא.

 

 

מסודר מהנמוך ביותר לגבוה (ניתן לראותן באיור למעלה): 

 

  1. צרכים פיזיולוגיים: החיוניים להישרדות (חום, מזון, שתיה, שינה, מין). מה הסיכוי שנצליח להתכונן למרכז הערכה לקראת ראיון עבודה כשאנחנו רעבים?

  2. צרכי ביטחון ובטיחות: משקפים דאגה להישרדות לטווח הארוך. הצורך שלנו להרגיש שאנחנו חיים בעולם שניתן לניבוי, עולם שהוא טוב ביסודו, שדברים מפחידים והרסניים לא יכולים לקרות לי בכל רגע ורגע.

  3. צרכי שייכות ואהבה: צורך להיות במערכת יחסים במובן אינטימי ונרחב. הצורך שלנו להרגיש מאוהבים ונאהבים. הצורך שלנו להיות מיוצגים בעולם הפנימי של אנשים אחרים.

  4. צרכי הערכה עצמית: צורך להרגיש קומפטנטי, להיות מסוגלים לפעול בעולם.

  5. צרכי הגשמה עצמית: הצורך לממש את הפוטנציאל האישי, הספציפי לכל אדם. מדובר על מכלול הכישורים, היכולות והשאיפות של הפרט. מה שהפרט צריך להיות בעולם בכדי שהוא עצמו יבוא לידי ביטוי בצורה הכי חזקה. היכולת של האדם לבוא לידי ביטוי במלואו. רק מעטים מגיעים לשלב זה. אדם שמגשים את עצמו הוא אדם בריא יותר.

 

היררכיית הצרכים של מאסלו min

  

החידוש האמיתי של מאסלו אומר שאין לצפות מאנשים להגשים את עצמם אם הם לא סיפקו את צרכיהם האחרים. זה שלב מתקדם בבריאות הנפשית ולא כולם מגיעים אליו (בשונה מקרל רוג'רס שלקח מימוש עצמי כמובן מאליו).

הפירמידה היוותה בסיס למקום בו אדם נמצא בזמן זה ומה האדם מחפש בחייו ובטיפול נפשי.

 

 

מה הן הביקורות על פירמידת הצרכים?

 

על אף תרומתה היישומית של ההיררכיה של מאסלו, פירדמידת הצרכים אינה חפה מביקורות:

 

ראשית, חסרים בה ממצאים המעידים על כיווניות ההיררכיה -  למשל, יכול להיות שאדם יפעל במטרה לספק צרכי ביטחון עבורו ועבור משפחתו, במצב בו קיימת תחושת שייכות גדולה מאוד.

 

בנוסף, ניתן לאתגר את הטענה של מאסלו כי האדם אמור לספק צורך ברמה מסוימת לצורך מעבר לסיפוק הצורך הבא בהיררכיה - כיצד ניתן לדעת ברמה האופרטיבית האם אדם אכן מרגיש בטוח לחלוטין? האם מתוך עדותו הסובייקטיבית? האם עדות זו אפיזודית או שמהרגע שהושגה היא קבועה? 

 

 

צרכי ההגשמה העצמית עצמם זכו גם הם להתייחסות ביקורתית:

 

האם לאישיות האדם של מאסלו יש בעצם נטיה לרצות אחרים? בהשקפה מעודכנת יותר בעשורים הראשונים של המאה ה-21,  מודגשת החשיבות של ערך האינדיבידואליות במידה חזקה יותר בהשוואה לתקופתו של מאסלו. על פניו נדמה כי הצרכים שכתב מתמקדים בפיתוח האדם עצמו, אבל יכול להיות שהם למעשה מכוונים ונמדדים באמצעות סיפוק צרכי האחר, מה שניכר באמצעות ערכים כמו הגינות או חמלה.

בנוסף, מהתאוריה עולה כי אנשים המממשים את הצרכים הגבוהים הם "שלמים" יותר, וזאת לעומת אנשים הנמצאים בשלבים נמוכים יותר בהיררכיה.

 

 

יש לציין כי מאסלו הגיב לביקורת זו בטענה כי זו אינה כוונתו אלא מדובר באדם שהצליח להגשים את הפוטנציאל הקיים בו. גם על טענה זו ניתן לתת את הדעת - האם אנשים הסובלים מאנורקסיה חריפה למשל, שעבורם לרעוב היא חווית ההגשמה העצמית, בהכרח מממשים את הפוטנציאל שלהם וירגישו תחושת הגשמה? 

 

מאסלו נמנע מלהתייחס לצרכים הקוגנטיביים של האדם כחלק מההירכיה -  לדעתו מדובר בצרכים שיכולים להשתלב באי אלו מהשלבים. עם זאת, ניתן לטעות כי האפשרות להגעה לצרכי הגשמה עצמית מתאפשרת עקב מימוש צרכים קוגנטיביים, כמו יצירתיות ומוקדי שליטה פנימיים.

 

על אף ביקורות אלו, תרומתה של תאוריית הצרכים רבה בעולם הפסיכולוגיה ומאפשרת לשפוך אור על מה מניע אותנו כבני אדם וכיצד ניתן לקדם את עצמנו אל עבר עצמי מסופק יותר.

 

 

איך מאסלו הבין פסיכופתולוגיה (הפרעות נפשיות)?

 

מאסלו גם מספק תפיסה מיוחדת של פסיכופתולוגיה. אנשים שלא מגשימים את עצמם לא סובלים מפסיכופתולוגיה אלא ממטא-פתולוגיה.

מטא-פתולוגיה היא סבל עמום שאינו ניתן לסיווג פסיכיאטרי, שכולל בתוכו תחושה של החמצה- אדם ציני שלא מאמין בשום דבר, חסר אמון בעולם, סקפטי. תחושת חידלון, שיעמום. הסיבה לכך היא שהאדם לא הגשים את עצמו ויש לו מרירות על חוסר ההגשמה של עצמו. הרבה פעמים יבוא לטיפול פסיכולוגי על סמך תחושות אלו.

 

 

מאסלו חי כאתאיסט.

הוא התקשה לקבל את התוקף של אמונה דתית כלשהי, כיוון שאינה ממוקמת בעמדה פוזיטיביסטית.  

הוא נפטר מהתקף לב ב-1.6.1970, בהיותו היה בן 62.

בתפקידו האחרון היה מאסלו מרצה בהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת ברנדייס במדינת מסצ'וסטס.

 

 

בשלים לחשוב על טיפול פסיכולוגי לצמיחה ומימוש עצמי?

 

 

בואו נדבר על

הדברים החשובים באמת

 

מוזמנים לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

למפגש ייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

לחידוד הבעיה, הערכה מותאמת אישית, 

והכוונה מדויקת למטפל.ת 

 

עלות: 140 ש"ח

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

 

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

עדכון אחרון:

 

17 בדצמבר 2023

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

 

כתיבה:

 

דורון עמרן, MSW

וצוות מכון טמיר 

  

 

 

מקורות:

 

Compton, W. (2018). Self-Actualization Myths: What Did Maslow Really Say?. Journal of Humanistic Psychology

 

Hagerty, M. R. (1999). Testing Maslow’s hierarchy of needs: National quality-of-life across time. Social Indicators Research, 46, 249-271. 

 

Henwood, B. F., Derejko, K.-S., Couture, J., & Padgett, D. K. (2015). Maslow and Mental Health Recovery: A Comparative Study of Homeless Programs for Adults with Serious Mental Illness. Administration and Policy in Mental Health.

 

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346

 

 Maslow, A. (1996b). The psychology of happiness. In Hoffman, E. (Ed.), Future visions: The unpublished papers of Abraham Maslow (pp. 21-25). Thousand Oaks, CA: Sage

 

Maslow, A. H. (1999). Toward a psychology of being (3rd ed.). Princeton, NY: John Wiley

 

Pearson E.M. (1999). Humanism and Individualism: Maslow and his Critics. Adult Education Quarterly. http://journals.sagepub.com

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024