פוביה משינה | תסמינים, אבחון, גורמים וטיפול בסומניפוביה

פחד ללכת לישון

 

מהי סומניפוביה?

 

סומניפוביה מתבטאת בחרדה קיצונית ופחד סביב המחשבה ללכת לישון.

 

פוביה זו ידועה בשמות נוספים, כמו היפונופוביה, קלינופוביה, חרדת שינה או פחד משינה.

 

הפרעות שינה, כמו אינסומניה, יכולות לעורר חרדה סביב שינה.

 

מתמודדים עם אינסומניה מוטרדים במהלך היום סביב מחשבות חוזרות כמו "האם הלילה אצליח להירדם?".

 

סיוטים בשינה, או שיתוק שינה תורמים גם הם לחששות סביב השינה.

 

 

סומניפוביה, כמו רוב הפוביות, מעוררת פחד אינטסיבי, כזה המשפיע על חיי היומיום, על פעולות שגרתיות ועל הרווחה הנפשית הכוללת.

 

 

מהם הסימפטומים?

שינה טובה היא חלק חיוני לבריאות טובה. אבל אצל סומניפובים, אפילו מחשבה על שינה יכולה להטריד.

 

במקרים רבים, פוביה זו פחות נובעת מפחד מהשינה עצמה, אלה יותר נובעת ממה שעלול לקרות בזמן השינה. 

 

סומניפוביה יכולה לגרום למגווון תסמינים נפשיים ופיזיים מגוונים.

 

התסמינים הרגשיים של סומניפוביה:

 

  • הרגשת פחד וחרדה כשחושבים על שינה. 

  • חווית מצוקה כשמתקרבים לזמן השינה. 

  • ניסיונות להישאר ערים כמה שיותר ואף הימנעות משכיבה .

  • התקפי חרדה כשמגיע הזמן ללכת לישון. 

  • קושי להתמקד בדברים מלבד דאגה ופחד הקשורים לשינה. 

  • חווית עצבנות או שינויים במצבי הרוח. 

  • קושי לזכור דברים שונים. 

 

 

הסימפטומים הגופניים של סומניפוביה:

  • בחילות או בעיות קיבה אחרות הקשורות לחרדה מתמשכת סביב השינה. 

  • לחץ בחזה וקצב לב מוגבר כשחושבים על שינה.

  • הזעה, צמרמורות או בעיות נשימה אחרות כאשר חושבים על שינה. 

  • אצל ילדים- בכי, דבקות והתנגדות אחרת לפני השינה הכוללים שהמטפל (הורה/ אח וכדומה) יעזוב ואתם. 

 

לא ניתן להימנע באופן מוחלט משינה. לכן, אם יש לך פוביה משינה מזה זמן מה ככל הנראה שבמרבית הלילות הצלחת לישון לפחות כמה שעות שינה, אך זוהי לא שינה רגועה ושלווה - שינה זו לרוב מלווה בהתעוררויות תכופות, התעוררות מוקדמת או קושי בהירדמות.



סימנים נוספים לפחד משינה סובבים סביב טכניקות התמודדות - ישנם אנשים שמשאירים אור דולק, מוסיקה או טלוויזיה פועלת. אחרים עשויים לפנות לשימוש בחומרים מקלים, דוגמת אלכוהול, אשר מפחיתים את תחושות הפחד הנוגעות לשינה.

 

 

גורמים

מומחים אינם בטוחים לגבי הגורם המדויק לסומנפוביה. אבל כמה הפרעות שינה עשויות לקחת חלק בהתפתחות שלה, כולל:

 

  • שיתוק שינה -  הפרעת שינה זו מתרחשת כאשר אתה מתעורר משנת REM כשהשרירים שלך משותקים, ללא יכולת לזוז. אתה עלול לחוות הזיות דמויות סיוט, מה שעלול להפוך את שיתוק השינה למפחיד מאוד, במיוחד אם יש לך אפיזודות חוזרות.

 

  • הפרעת סיוטי לילה- גורם לסיוטים תכופים ומוחשיים שלעתים קרובות גורמים למצוקה במהלך היום שלכם. אתם עלולים למצוא את עצמכם מריצים אחורה סצנות מהסיוטים, מרגישים מפוחדים ממה שקרה בחלום שלכם, או דואגים שיהיו עוד סיוטים.

 

אוסיף מצב נוסף, בו פחד משינה מופיע כחלק מתהליך גמילה מתרופות נוגדות דיכאון (SSRI ו-SSRI). 

במצב של הפסקת אנטי-דפרסנטיים, המוח מגיב בדרכים מגוונות להיעדר סרוטונין, נוראפינפרין או דופמין. 

אחד התסמינים השכיחים, שמסבים מצוקה עצומה, הוא סיוטי לילה קיצוניים, שכוללים התעוררויות חוזרות ונשנות עם תסריטי זוועה קיומיים. 

לפעמים זה כל כך כואב, שהאדם מעדיף להימנע משינה, כי היא פשוט מאוד מפחידה והופכת בתקופת הגמילה לעינוי של ממש.

 

בדומה לעניין הקודם, גם חשיפה לטראומה או הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) עשויות לגרום להופעת סיוטים, שבתורם גורמים לפחד משינה.

 

סומניפוביה נקשרה גם לפחד ממוות. דאגה למות בשנתך עלולה להוביל בסופו של דבר לפחד להירדם בכלל.

 

זה גם אפשרי לפתח סומנפוביה ללא סיבה ברורה.

לעתים קרובות פוביות מתפתחות בילדות, לכן קשה לזכור מתי בדיוק התחיל הפחד או למה.




מהם גורמי הסיכון?

 

יש סיכוי גבוה יותר לפתח פוביה ספציפית אם יש לך בן משפחה קרוב שגם לו יש פוביה או היסטוריה משפחתית של חרדה.

 

מצב רפואי חמור עלול גם להגביר את הסיכון לפוביה משינה.

אם קיימת מודע לכך שיש סיכון למוות הקשור לבעיה בריאותית, אתה עלול להיות חרד למות בשנתך ובסופו של דבר לפתח סומנפוביה.




איך מאבחנים?

 

אם אתה מאמין שיש לך סומנפוביה, עדיף להתחיל בשיחה עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

הפסיכולוג, או המטפל, יתן לך הערכה מדויקת והמלצה על צעדים נוספים.

בדרך כלל פוביות מאובחנות אם פחד וחרדה גורמים למצוקה וקושי בחיי היומיום שלך.

 

קריטריונים לאבחון סומנפוביה:

 

  • משפיע על איכות השינה.

  • משפיע לרעה על הבריאות הפיזית או הרגשית.

  • גורם לחרדה ולמצוקה מתמשכת הקשורים לשינה.

  • גורם לבעיות בעבודה, בבית הספר או בחייך האישיים.

  • נמשך יותר משישה חודשים.

  • גורם לך לדחות או להימנע משינה ככל האפשר.



איך מטפלים בהפרעה?

לא כל הפוביות דורשות טיפול.

 

במקרים מסוימים, קל למדי להימנע מהאובייקט שמעורר בך פחד.

אך למחסור בשינה עלולות להיות השלכות בריאותיות פיזיות ונפשיות חמורות, לכן הטיפול מומלץ בדרך כלל בכל מצב שמונע ממך לישון באופן רגוע.

 

ברוב המקרים, טיפול בחשיפה, כחלק מטיפול CBT,  הוא אפשרות הטיפול היעילה ביותר.

 

טיפול בחשיפה

טיפול בחשיפה מתמקד בעבודה של המטופל על תהליך הדרגתי חשיפה לפחד, תוך כדי עבודה על דרכים להפחתת פחד וחרדה.

 

עבור סומנפובים, טיפול בחשיפה עשוי לכלול דיון על הפחד, שימוש בטכניקות הרפיה, ואז לדמיין איך זה יהיה לישון טוב בלילה.

 

לאחר מכן, הטיפול עשוי לכלול צפייה בתמונות של אנשים הנראים ישנים בנוחות. לאחר מכן, כאשר תשלטו ברמזים אלו, ייתכן שתעודדו תנומות קצרות - עם בן זוג, הורה או חבר מהימן נוכח בבית - כדי לחזק שאתם יכולים להתעורר בבטחה.

 

אפשרות נוספת להמשך טיפול בחשיפה היא שינה במעבדת שינה או עם איש מקצוע שנשאר ער בזמן שאתה ישן, בין אם זו תנומה או לילה.

 

התקשרו אלינו להכוונה: 

 

072-3940004

 

קראו המלצות 

 על טיפול במכון טמיר

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

מקורות:

 

Koyanagi, A., & Stickley, A. (2015). The Association between Sleep Problems and Psychotic Symptoms in the General Population: A Global Perspective. Sleep, 38(12), 1875–1885. https://doi.org/10.5665/sleep.5232

 

 

כתבו שאלה ממוקדת

למתאמת טיפול במכון

(נשיב בהקדם האפשרי):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2022