אגורפוביה | תסמינים, אבחון, טיפולים נפשיים ומחקרים פסיכולוגיים

אגורפוביה אגורפוביה

אגרופוביה

מהי אגורפוביה - Agoraphobia?

מה התסמינים, איך מאבחנים

וכיצד מטפלים בה?

שייקו ברנדווין, פסיכולוג

איתן טמיר, MA, ראש המכון

מהי אגורפוביה (Agoraphobia)?

אגורפוביה היא סוג של הפרעת חרדה, שמתבטאת בפחד ובהימנעות ממקומות, מאירועים וממצבים מהם קשה לברוח או למצוא עזרה.

החרדה האגורפובית גורמת אדם הסובל ממנה להרגשה שהוא לכוד, חסר אונים או נבוך.

בניגוד לדעה הרווחת, אגורפוביה בהכרח איננה בהכרח פחד ממקומות פתוחים או חרדה ממקומות סגורים, הפרעה נפרדת שנקראת קלסטרופוביה.

אדם הלוקה באגורפוביה עשוי לפתח פחד, ובעקבותיו המנעות, לצאת מהבית או להשתמש במעלית ובתחבורה ציבורית.

מהי פוביה?

פוביה היא פחד ממצב או מאובייקט ספציפי, פחד שכולנו מכירים - למשל, הפחד להימצא במקום זר ומלחיץ, עם ההרגשה שכל מה שאנחנו רוצים הוא להגיע כבר הביתה ויפה שעה אחת קודם.

אך מה אם ההרגשה הזאת מלווה אתכם רוב הזמן?

כך מרגישים הסובלים מאגורפוביה. משמעות המילה אגורפוביה היא פחד ממקומות שלא ניתן להימלט מהם. זוהי הפרעת חרדה שהסובלים ממנה חיים עם פחד קיצוני להיקלע לסיטואציות שהבריחה מהן עלולה להיות קשה, להגיע למקומות בהם קיים קושי לקבל עזרה.

מהם הקריטריונים הדיאגנוסטיים לאבחון אגורפוביה לפי DSM-5?

1. פחד קיצוני או חרדה ב-2 או יותר מ-5 המצבים הבאים:

• נסיעה בתחבורה ציבורית (כמו אוטובוסים, רכבות, מנהרות ומטוסים)
  • שהייה במקומות פתוחים (כמו מגרשי חניה, שווקים וגשרים)
  • שהות במקומות סגורים (כמו, חנויות, קניונים, תיאטרון וקולנוע)
  • עמידה בתור או בקהל
  • המצאות לבד מחוץ לבית

2. האדם פוחד או נמנע עקב המחשבה כי בריחה מהם תהיה קשה עבורו או שלא תהיה עזרה זמינה במקרה של התפתחות תסמיני פאניקה או סימפטומים אחרים של שיתוק או מבוכה

3. המצבים האגורפוביים מעוררים כמעט תמיד חרדה

4. המצבים הפוביים יוצרים הימנעות ודורשים עזרה של אדם אחר, או שהם נמשכים עם פחד או חרדה אינטנסיביים

5. החרדה חסרת פרופורציה ביחס לסכנה המציאותית שנגרמת במצבים האגורפוביים, בתוך בהקשר הסוציו-תרבותי

6. התסמינים נמשכים חצי שנה או יותר

7. התסמינים יוצרים מצוקה תפקודית משמעותית או פגיעה בתפקוד החברתי, התעסוקתיים או באזורי תפקוד משמעותיים אחרים

8. אם קיים במקביל מצב רפואי אחר, התסמינים יהיו מופרזים

9. הסימנים לא מוסברים ע"י הפרעה נפשית אחרת, כמו פוביה ספציפית; הם אינם מערבים רק מצב חברתי (כמו בהפרעת חרדה חברתית); אינם קשורים בלעדית לאובססיות (כמו ב- OCD); פגמים או חסרים בהופעה החיצונית (כמו ב-BDD); פלאשבקים לאירועים טראומטיים (כמו ב- PTSD), או פחד מפני פרידה (כמו בהפרעת חרדה מהיפרדות)

עד כמה אגורפוביה נפוצה?

• אגורפוביה היא הפרעת חרדה נדירה יחסית: בארה״ב לוקים בה פחות מ-1% מהאוכלוסיה הבוגרת.
  • הגיל ממוצע לאבחון אגורפוביה הוא 23, כאשר לרוב ההפרעה מופיעה לראשונה בגיל ההתבגרות המאוחר.
  • ההפרעה שכיחה יותר אצל בני נוער וצעירים.
  • נשים סובלות מאגורפוביה פי 2 מגברים, יש שטוענים שפי 3.

מה הקשר בין אגורפוביה לבין התקפי חרדה?

אגורפוביה תופיע כמעט תמיד עם הפרעת פניקה- סיטואציות כמו נסיעה באוטובוס מלוות בלחץ גדול ויכולות להוביל להתקף חרדה .

אגורפובים חוו בעברם פחות התקף חרדה אחד, מרביתם עברו כמה התקפי חרדה.

ההתנסות המאיימת בהתקף החרדה יוצרת חרדת ציפייה מפני התקף נוסף, מה שיוצר מעגל קבוע של חרדה מפני החרדה.

סיפור אישי על אגורפוביה

בסרטון בערוץ TED, משתפת לינדה בוסי בחוויה האישית שלה בהתמודדות עם התקפי חרדה ואגורפוביה, החל מהיותה בת 20.

מה שיפה בסרטון, ולכן שווה צפייה, הוא התיאור הסובייקטיבי של לינדה, הטריגרים שבנו את החרדה האגורפובית, הבושה, הפחד, ההתבודדות, ההמנעות והפחד שפיתחה מפני הפחד:

מה מקור המילה אגורפוביה?

מקור המילה ביוונית, ופירושה ״פחד מכיכר השוק״, אך כיום אנשי המקצוע מבינים אותה כבעיה רחבה הרבה יותר מפחד ממקום מסוים:

האגורפוביה במובנה המודרני היא הפחד מכל דבר או מקום שעלול להוביל להתקף חרדה, שהוא התפרצות של פחד המגיחה משומקום ונמשכת מספר דקות, ובהיעדר סכנה ממשית.

כיצד מתפתחת המנעות בחרדה אגורפובית?

חרדת הציפייה לקראת התקף חרדה בעתיד מובילה את המתמודדים עם אגורפוביה להימנע מכל סיטואציה בה הם עלולים לחוות התקף חרדה.

ההימנעות המתמדת משפיעה משמעותית על אורח החיים של הסובלים ממנה:

היא גורמת לריחוק מהסביבה, להצטמצמות, לחוסר שליטה ולהרגשה יומיומית של סערת נפש.

במצבים קיצוניים מתעורר קושי לצאת מהבית  - אפילו טיול עם הכלב עלול לעורר חרדה של ממש.

מה הקשר בין אגורפוביה לבין רגישות לאור?

אנשים רבים הסובלים מהפרעת אגורפוביה, פוחדים מאוד גם מחשיפה לאור ועל כן נוהגים להרכיב משקפי שמש כהות במיוחד.

כמו כן, זהו אחד הסימפטומים של דיכאון קליני ודיכאון עונתי.

הפרעת פאניקה ורמות גבוהות של חרדה באופן כללי, נמצאו במתאם גבוה עם רגישות גבוהה לאור.

למרבה המזל, לאגורפוביה יש טיפול, לרוב באמצעות פסיכותרפיה, תרופות או שילוב בין השתיים.

בגזרת הפסיכותרפיה אפשר לנסות טיפול קוגניטיבי, אשר מלמד דרכים חדשות לחשוב על מצבים הגורמים לפאניקה ולהתמודד איתם.

מה הטיפול הכי יעיל באגורפוביה?

הטיפול המומלץ ביותר באגורפוביה הוא שילוב בין טיפול תרופתי (SSRI או תרופות נגד חרדה) לבין פסיכותרפיה, טיפול בשיחות.

ההתמקדות בטיפול הנפשי היא בהורדת הסימפטומים של החרדה ובהשבת השליטה אל המטופל.

הטיפול הפסיכולוגי המומלץ ביותר באגורפוביה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) , אשר מתמקד בשינוי המחשבות המעוותות הגורמות לחרדה להופיע.

בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי לומד המטופל להתמודד עם הסימפטומים של אגורפוביה, לשנות את המחשבות הלא מסתגלות למחשבות מציאותיות ומסתגלות, לשלוט במצבים שגורמים לו לחוש חרדה והכי חשוב: לקבל את הביטחון והשליטה על החיים שלו בחזרה.

מה הטיפול התרופתי הכי מתאים לאגורפוביה?

לצד פסיכותרפיה, פסיכיאטר או רופא משפחה עשויים לרשום למטופלים תרופות נוגדות דיכאון, שיעילות גם לטיפול בחרדות אגורפוביות.

המינון ההתחלתי יהיה לרוב נמוך ויכלול תרופה המבוססת על סרוטונין, נוירוטרנסמיטור שמצוי במוח ותורם לוויסות מצב הרוח.

בין התרופות מבוססות הסרוטונין נמצאים שמות מוכרים, כמו ציפרמיל, פרוזק, אפקסור, סרנדה, לוסטרל, אסטו וציפרלקס.

נטילת התרופות תארך בד״כ למשך של 6-12 חודשים. כאשר המטופל יחווה פחות חרדה במקומות שלפני כן הסבו לו פחד אינטנסיבי, הרופא יתחיל להפחית את המינון בהדרגה.

לצד הטיפולים הללו ישנם אופנים שבהם המטופל יכול לעזור לעצמו, כמו פעילות גופנית סדירה ואכילה בריאה. עוד מומלץ לוותר על קפאין ואלכוהול, שכן הם עלולים להחריף את תסמיני ההפרעה.

מה גורם לאגורפוביה?

לצערנו עדיין לא ידוע באופן מוחלט מה בדיוק גורם להופעת אגורפוביה.

אזורים במוח השולטים על תגובות הפחד עלולים לתרום להתפתחותה, כפי שגנים וסיבות סביבתיות יכולים להיות הגורמים.

ההשערה התיאורטית ההתנהגותית היא אגורפוביה מתעוררת אחרי שמתפתחים התקפי פאניקה - האדם מתחיל לפחד ממקומות ומצבים בהם יתקשה במיוחד לחוות את ההתקף.

אם חופרים קצת במקורות הפחד, מגלים שהחרדה אינה עולה בגלל המקום עצמו אלא מאיום שלהתקף במקום הזה. כלומר, האדם אינו חרד משהות במקום מסוים בגלל מאפייניו, זו חרדה בציפייה מאיימת להתקף שלא יאפשר להימלט מהמקום. זה גם ההבדל המרכזי בין אגורפוביה לבין פוביה ספציפית / פשוטה , שם מתעוררת לחרדה מהמצב או המקום עצמו.

צרו עמנו קשר להכוונה איכותית ומדויקת

לטיפול cbt בתל אביב

או עם מטפלי הקליניקות העמיתות

של מכון טמיר בכל הארץ:

ירושלים, באר שבע, רחובות,

ראשון לציון, מודיעין

כפר סבא ורעננה, פתח תקווה,

הרצליה, נתניה,

חדרה, חיפה, הצפון ועוד

נשתמע !

צוות מכון טמיר

קראו על פוביות וחרדות נוספות: