טיפול CBT בהסמקה | איך מתמודדים עם הסמקה חברתית?

דרג פריט זה
(15 הצבעות)
איך מפסיקים להסמיק? איך מפסיקים להסמיק?

הסמקה

טיפול CBT בפחד מפני הסמקה בפנים

 

Social Anxiety Disorder

מהי הסמקה?

הסמקה היא תופעה מוכרת ונפוצה ביותר, המתרחשת לרוב כתגובה פיזיולוגית של לרגשות עזים כמו מבוכה, התרגשות וכעס. היא מבטאת שילוב עצמתי בין גוף לנפש. 

הדרך הנכונה ביותר לטפל בהסמקת יתר בפנים, ובבושה שהיא מעוררת, היא באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

אם התחושה היא שהגיע הזמן לעבוד על זה, אנו מזמינים אותך לפנות אלינו לשיחת הכוונה והתאמה טלפונית, הכי אישית שיש, כדי למצוא  מטפל/ת CBT מומחה ומומלץ בתל אביב, או בקליניקות העמיתות של המכון בכל הארץ.

מבחינה פיזיולוגית, הסמקה מתבטאת בהתרחבות כלי דם באזור הלחיים העליונות בפנים, אשר מקבלות גוון אדמדם.

הסמקה היא תופעה רפלקסיבית ובלתי ניתנת לשליטה גופנית, מה שמתסכל מאוד עבור מי שמנסה להסתיר או לווסת חשיפה של התרגשות בפני הסביבה - כחלק ממנגנוני הגוף ההישרדותיים להתמודדות עם לחץ, הסמקה ניכרת לכל מתבונן, ודאי אצל בעלי עור פנים בהיר.

כאשר תופעה זו מופיעה לעיתים תכופות מדי במהלך שגרת יומו של האדם, בעיקר ברגעים לא מתאימים (כלומר, ברגעים שאין סיבה שיעוררו תגובה רגשית שגוררת הסמקה) או כשהיא מביכה ומפריעה לאדם, היא עשויה להיות קשורה לחרדה רגשית.  

 טיפול CBT הסמקה

הסמקה וחרדה

חרדה מפני הסמקה נקראת אריתרופוביה, מדובר במונח מוכר בקרב אנשי מקצוע.

לעיתים, אנשים סובלים מחרדה כה עזה מפני האפשרות שיסמיקו בפומבי, מה שגורם להם להסמיק אף יותר מהרגיל.

ההתעסקות בפחד מפני הסמקה יוצרת לחץ, אשר יוצר את תופעת ההסמקה.

אנשים המרבים להסמיק בפומבי לעיתים מפתחים חרדה מפני ההסמקה, ובמקרים רבים מתחילים להימנע ממפגשים חברתיים ובמקרים קיצוניים אף נמנעים מפנייה שגרתית ויומיומית לאנשים (למשל, פנייה למלצר, לנהג באוטובוס) על מנת להימנע ממצב פוטנציאלי להסמקה.

הימנעות חברתית במידה כזו הופכת לחרדה חברתית.

כאמור, לא ניתן לשלוט באמצעות שרירי הגוף על ההסמקה, היא אינה מופעלת ע"י מנגנונים רצוניים.

עם זאת, מחקרים מראים שהרפיה, הסחת דעת, דמיון מודרך וכל דרך הרגעות מורידות תוך זמן קצר את האדמומיות.

בנוסף לכך, תרופות המפחיתות חרדה בכוחן להפחית את החרדה החברתית ואת החרדה מפני ההסמקה ממנה סובל האדם.

כך, הוא מתעסק פחות בחרדה שלו, נלחץ פחות ולכן מסמיק פחות.

CBT Therapy for Blushing  

טיפול CBT בהסמקה


טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא יעיל ביותר על מנת לפתור את חרדת ההסמקה, אשר פתרונה עשויה לפתור את תופעת ההסמקה המרובה וכן את ההימנעות החברתית המאפיינת את האדם הסובל מהחרדה.

כך, יוכל לחזור האדם למהלך חייו התקינים.

במקרים רבים, מספיק טיפול פסיכודינמי קצר מועד על מנת לרכוש דרכי הרפיה וכלים להתמודדות עם החרדה.

כיום, מקובל מאוד לטפל בחרדות השונות באמצעות טיפולי CBT (טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים), המשנים את דפוסי החשיבה הלא אדפטיביים של המטופל וכך מקנים לו חשיבה והתנהגות מותאמי מציאות יותר.

האדם רוכש בטיפול כלים להפחתת החרדה עימה מתמודד וכן מעצים תחושת המסוגלות שרוכש לעצמו, ואלה נחשבים כלים יציבים לאורך זמן אשר יעזרו לאדם להתמודד גם עם בעיות נוספות בהמשך החיים.

טיפולים רגשיים שונים מתמקדים בהיפנוזה כטכניקה להפחתת החרדה. הטיפולים נמצאו כיעילים, אך כיוון והאדם אינו יכול להכניס עצמו למצב היפנוטי באמצע מפגש חברתי או באמצע הרחוב, שיטות הרפיה ודמיון מודרך הן פרקטיות יותר, ונלמדות תוך פרק זמן קצר בליווי מטפל מקצועי ומנוסה.

 

טיפול פרדוקסלי

גם טיפול פרדוקסלי, בו המטופל עושה הכל על מנת להיחשף ולהתעמת עם מצבים מעוררי חרדת הסמקה, עשוי להיות יעיל.

טיפול בחשיפה, למרות היותו קאונטר-פובי (כלומר, כזה שמעודד כניסה ראש בראש עם הפוביה), יעיל להתמודד עם כל התנהגות שגורמת לחרדה ולהמנעות, למרות שלא עבור כל מטופל זה נוח. 

נמצא שככל שהאדם מנסה ליצור יותר אירועים מעוררים רגשית או מעוררי מבוכה, וכך מנסה באופן פעיל להסמיק כמה שיותר, החרדה העצומה מפני החרדה פוחתת.

הפחתת החרדה גוררת להפחתת הלחץ סביב עניין ההסמקה, והלחץ שפוחת מוריד את התגובה הפיזיולוגית של האדמומיות.

חשוב לציין כי שיטה זו אינה מתאימה לכל אדם ולכן צריכה להיקבע על ידי מטפל מנוסה אשר ביכולתו ללוות את מהלך הטיפול.

משתנים שונים קובעים את שיטת הטיפול הנכונה ביותר עבור כל אדם, ביניהם פרק הזמן העומד לרשותו, סגנון הטיפול אליו מתחבר ונוספים.

אך ללא ספק, מחקרים מראים כי כל שיטת טיפול נפשי, אשר מותאמת למטופל ונעשית ע"י מטפל אמפתי ומקצועי, מועילה בהפחתת החרדה וההימנעות המקשות במידה כה ניכרת על מהלך חייו התקין של האדם.

  

אפיזודות ההסמקה של מטופלי CBT פוחתים דרמטית, בדרך כלל בחלוף מספר חודשים.

גם שאריות ההסמקה כבר אינן מעוררות את התסכול הגדול שעוררו לפני כן. העבודה בטיפול כוללת בדיקה יסודית של מחשבות ואמונות על ההסמקה עד שמתפתחת שליטה על ההסמקה.  

 

מצפים לשמוע מכם !

1-800-509-809

חברי צוות המכון בתל אביב

והקליניקות העמיתות

של מכון טמיר ברחבי הארץ

כתבה: יעל טל

 

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בבושה והסמקה אצל ילדים

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר