הצטרפו לקבוצת מיומנויות DBT בתל אביב ובחיפה - 2018

דרג פריט זה
(26 הצבעות)
קבוצת מיומנויות טיפול DBT בתל אביב קבוצת מיומנויות טיפול DBT בתל אביב

קבוצת מיומנויות

בטיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT)

מכון טמיר בתל אביב

 

קבוצת מיומנויות ב-DBT

מהו DBT?

שיטת הטיפול ההתנהגותית-דיאלקטית פותחה במקור על ידי פרופ' מרשה לינהן במטרה לסייע למטופלים ומטופלות שסובלים מהפרעת אישיות גבולית.

DBT עוצבה כדי ללמד אותם מיומנויות שימושיות, אשר תעזורנה להם לשפר את איכות חייהם. ואכן, מחקרים הוכיחו שהשיטה הצליחה מאד בכך.

כיום מיושמת DBT עבור מתמודדים עם מגוון רחב של הפרעות אחרות, כמו דיכאון קליני, ADHD, מאניה-דיפרסיה, הפרעות אכילה, טיפול בכעסים, חרדה ואפילו הפרעות על הספקטרום האוטיסטי.

המכנה המשותף לכל ההפרעות הללו הוא קשיי ויסות רגשי - התמודדות עם רגשות עזים אשר מציפים את האדם.

במכון טמיר מתקיימות מזה כמה שנים קבוצות מיומנויות DBT. ניתן ליצור קשר לתיאום מפגש התאמה לקבוצה עם פסיכולוג בתל אביב


נפתחת קבוצות מיומנויות DBT חדשות בתל אביב ובחיפה

בדצמבר 2018 נפתחות במכון טמיר בתל אביב ובחיפה קבוצות מיומנויות בטיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT).

קבוצת מיומנויות נועדה ללמוד כיצד לפתח ולתרגל כלים שמחזקים את היכולת לשלוט במחשבות, ברגשות ובהתנהגויות.

שיטת DBT מאגדת בתוכה את הטכניקות והכלים היעילים והמוכחים ביותר בפסיכולוגיה, שנועדו לעבוד על קשיים על ספקטרום הוויסות רגשי: דיכאון, חרדה, ADHD, הפרעות אכילה, ניהול כעסים, התמכרויות, שינויי מצב רוח ועוד. 

מיומנויות DBT רלוונטיות במיוחד לניהול כאבים רגשיים ברגע נתון, להתמודדות נבונה עם רגשות קשים, לניהול מחשבות שליליות, לייצוב תנודות רגשיות, לפיתוח עמידות בפני חוויות מכאיבות, למניעת התנהגויות הרסניות ואימפולסיביות ולשיפור תפקוד במערכות יחסים.

בסיום כל מפגש יוצאים משתתפי הקבוצה עם מיומנות התנהגותית חדשה, שמאפשרת הבנה עצמית טובה יותר ויעילות שמקדמת מערכות יחסים.  

הם מקבלים שיעורי בית, כדי לתרגל את המיומנויות, והתרגולים נידונים במהלך המפגש הקבוצתי הבא.

הקבוצה מתמקדת ב-4 יחידות של מיומנויות מבוססות מחקר:

קשיבות / מיינדפולנס

עמידות המצוקה

ויסות רגשי

יעילות בין אישית

קבוצת מיומנויות ב-DBT מתקיימת בסביבה מקבלת ומתקפת, להשיג שליטה על רגשות שליליים, ולהשיג ביטחון ושביעות רצון ביחסים בין-אישיים. הקבוצה מתקיימת במסגרת לימודית, בדומה לכיתה, וכוללת הזדמנויות רבות לדיון ולתרגול.

הקבוצה במכון טמיר בתל אביב, תימשך חצי שנה, בימי רביעי בערב, בין השעות 18:00-19:30, רח' יגאל אלון 157, כניסה ב'. 

הקבוצה בחיפה, תימשך חצי שנה, בימי שישי בבוקר, בין השעות 10:00-11:30, רח' ניצנים 5. 

יתקיים ראיון אישי לפני ההשתתפות

מומלץ להשתתף במקביל לקבוצה גם בטיפול פרטני (בכל מסגרת מקצועית, ציבורית או פרטית).

 

עלויות 

מפגש אישי ראשוני - 450 ש״ח

הקבוצה - 6,000 ש״ח

 

צרו קשר!


 מערכת הוויסות הרגשי

אנשים המתמודדים עם רגשות עזים מרגישים פגיעים לרוב. בכל זמן נתון, הטריגר הקטן ביותר עלול להוביל לגל עולה ויורד של רגשות.

תנודתיות רגשית זו גורמת לתחושות בלבול, כעס, בדידות, חוסר ישע וכאב.

כך, הם מנסים באופן נואש לשלוט על התחושות הנ"ל, על מערכות היחסים שלהם, על פעולות האחר והסביבה העוטפת אותם.

אולם לא משנה כמה הם מנסים, משהו תמיד משתבש והם שוב מוצפים ברגשות. חלק מן האנשים אף חווים זאת החל משנות ילדותם.

אחרים מתמודדים כך בעקבות התעללות פיזית, רגשית או מינית, וישנם הנאבקים עם בעיות כגון מערכות יחסים לא מתפקדות, הפרעות בבית הספר או העבודה, בעיות בריאותיות, התנהגות עצמית פוגענית, וחוסר יכולת להתמקד ולהתרכז.

התוצאה עלולה להיות כואבת ביותר, הן רגשית והן פיזית.

 

 

DBT- קבוצת מיומנויות

DBT הינה אחת מהגישות הטיפוליות הנכללות בגל החדש של הטכניקות בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית.


הפרוטוקול של השיטה נוסח ופותח עבור אוכלוסיית מטופלים ומטופלות שהיה ניכר כי פסיכותרפיה דינמית אינה נותנת עבורם את המענה המתאים.

מדובר על מטופלים סוערים מאוד, עבורם הכלים פשוט לא נתנו מענה מספק למצוקות.

 

 

היתרונות של העברת המיומנויות בקבוצה

קבוצת DBT מתקיימת במקביל לטיפול DBT אישי, אך במקרים מסוימים ניתן להעבירה מבלי לעבור תהליך פרטני. את המיומנויות ניתן להעביר גם במפגשים אישיים, אולם למפגש הקבוצתי יש כמה יתרונות משמעותיים:

  • צמצום יחסי ההעברה וההעברה-הנגדית - היחסים הלא מודעים בין מטפל ומטופל מיטשטשים בקבוצת המיומנויות. כיוון שמדובר על טיפול התנהגותי ולא על טיפול דינמי, לא ניתן דגש ליחסים שמשתחזרים בין המטפל למטופל. יתירה מכך, ב-DBT מתייחסים ליחסי העברה שמקבלים מימדים נרחבים כהתנהגויות שמפריעות לטיפול. כדי לצמצם את ההעברה, המשתתפים יושבים בחדר סביב שולחן, עם קלסרים ובהם דפי עבודה, והשיח נסוב סביב המיומנויות והביטויים שלהן בחיים. 
  • שליטה ברגרסיה. בדומה לסעיף הקודם, העמדה הטיפולית ב-DBT איננה מעודדת רגרסיה לתלות. להיפך, היא מזמינה את המשתתפים והמשתתפות להתמקדם בעמדה לומדת ובוגרת, שמפחיתה את עוצמת הקשר הבינאישי עם המנחים ועם המשתתפים האחרים. 
  • מודלינג - בדומה לכל קבוצה טיפולית, קבוצת המיומנויות ב-DBT מציעה הזדמנות לצפות, ללמוד ולעבוד יחד על התנהגויות בינאישיות. למידה דרך צפייה מתקיימת באמצעות התנהגויות המנחים והתקשורת ביניהם והתנהגויות של חברים אחרים בקבוצה. כאשר עולים בכל זאת קשיים מורכבים ביחסים הבין-אישיים ב"הכאן ועכשיו", משתמשים המנחים בחומר התקשורתי כהזדמנות לתרגול פתרון לבעיות דומות אשר עולות בחיים, וזאת באמצעות שימוש במיומנויות DBT הנלמדות בקבוצה.
  • אלטרואיזם - ארווין יאלום התייחס להזדמנות לעזור למשתתפים אחרים כאלמנט תרפויטי נפרד וחיוני. כל אדם מפיק תחושת מסוגלות כאשר הוא מגלה את יכולתו לסייע נפשית לאחרים, באמצעות הקשבה, פרגון, מילה טובה ותמיכה. בניגוד לקבוצות דינמיות מסורתיות, חברי הקבוצה מוזמנים לקיים קשר זה זה בין הפגישות הקבוצתיות, כל זמן שהקשר אינו כולל התנהגויות הרסניות (שימוש משותף בסמים, יחסי מין, או עידוד אובדנות). 
  • תיקוף קבוצתי - יתרונה הגדול של כל קבוצה טיפולית הוא ביחסי עזרה בין המשתתפים, שאינם תוצר יזום של המנחים. בקבוצת המיומנויות מיישמים המשתתפים כלים מהותיים ומשמעותיים ב-DBT, בעיקר תיקוף (ולידציה), תוך שהם לומדים על ההיבטים החיוביים שלה בזמן אמת ומקבלים על כך חיזוק חיובי מהמנחים ומשתתפים נוספים.


DBT הוא כלי קליני מוכח ומבוסס מחקר בו משתמשים כיום מטופלות מטופלים עם קשיים בוויסות רגשי, לא רק עבור מתמודדים ומתמודדות עם הפרעת אישיות גבולית.

ניתן לראות שהשימוש בכלי זה הרחיב את היריעה לאוכלוסיות נוספות, אוכלוסיות של אנשים שמתקשים ביכולת השגרתית לנהל את הוויסות הרגשי. 

מי מאתנו לא מתקשה לפעמים, ואולי אף באופן שכיח למדי, בחיים מלאים אתגרים ומשימות להתמודד בצורה פרקטית עם מצוקות, קשיים בתקשורת עם האחר ולעצור לרגע ולהבין מה קורה לו ולמה הוא מגיב.

קבוצת המיומנויות כוללת בתוכה ארבע מודלות משמעותיות שמאפשרות לימוד ותרגול של שרירים רגשיים שבשגרת החיים הרגילה והעמוסה נשחקה.

האפשרות של כל אדם ללמוד מיומנויות שיעזרו לו להיות קשוב ולשים לב למה קורה לו ולנסות לשהות ברגעים נטולי שיפוטיות נלמדת במודלת הבסיס של קשיבות. 

מודלות נוספות של התמודדות במצוקה, ויסות רגשי ויעילות בין אישית, כל אחת מהן מלמדת כלים יישומיים שכל אחד מאתנו נזקק להמשגה ולתרגול. 

מלימוד, תרגול ושימוש כמטפלת וכאדם אני מוצאת בקבוצת המיומנויות של ה-DBT ככלי משלים לכול סוג הטיפול הנפשי וככלי שמקדם את העבודה הטיפולית באופן מובהק.

אנו חיים כיום בעולם מורכב ומלא באתגרים אישיים, בין-אישיים, מקצועיים וחברתיים. עולם שמצריך מכל אדם לנהל באופן יעיל את רגשותיו, מחשבותיו ופעולותיו אל מול מציאות אינטנסיבית עם שינויים מהירים.

החשיבות של היכולת שלנו לנהל את הוויסות הרגשי אשר משפיע על התנהלות יעילה במישורים האישים, המקצועיים, הבין אישיים והחברתיים היא הבסיס לחיות חיים איכותיים, חיים שראוי לחיותם.

שלך, 

ליאת פרי לרר, מטפלת DBT במכון טמיר תל אביב

 

 

מיומנויות DBT

DBT לימד כבר אלפי אנשים כצד להתמודד עם נושאים הקשורים לרגשות שצפים ומציפים.

שיטת DBT מלמדת ארבע קבוצות של מיומנויות שימושיות שעוזרות במגוון תחומים בחיים:

  1. סובלנות למצוקה תעזור לך להכיר בקיומם של מצבי מצוקה ולשאת אותם באופן בו תוכל, ללא כאב, כך שתוכל להרגיע את עצמך ולשפר את תחושתך.

  2. מיינדפולנס יעזור לך להישאר מפוקס על ה"כאן ועכשיו", וכתוצאה מכך תוכל לעשות בחירות בריאות יותר.

  3. ויסות רגשי יעזור לך לזהות ולהבין מהם רגשותיך כרגע, ובעיקר, יעזור לך לשלוט בהם ולא הם בך.

  4. יעילות בין אישית תיתן לך את הכלים לשפר את מערכות היחסים שלך, את היכולת לבקש  את מה שאתה רוצה בדרך יעילה, ואת היכולת להגדיר את הגבולות של עצמך בדרך הבריאה.

מיומנויות הנרכשות בטיפולי DBT אצל מבוגרים ומתבגרים (אפקטיביות בין אישית, ויסות רגשי, יכולת עמידה במצבי דחק ו'walking through the middle path') נלמדות לרוב במשך 4 שבועות, כל אחת, במסגרת הטיפולית.

אוריינטציה והכוונה עבור חברי קבוצה חדשים וכן מיומנות המיינדפולנס נלמדות לרוב במהלך שבועיים, אשר חוזרים על עצמם כל פעם בטרם עוברים ללמוד את קבוצת למיומנויות הבאה.

 

dbt group therapy skills

 

לוח זמנים טיפוסי של קבוצה לפיתוח מיומנויות ב-DBT נראה למשל כך:

 

  • אוריינטציה והכוונה (שבוע)

 

  • רכישת מיומנות מיינדפולנס (שבועיים) - מיומנויות מיינדפולנס בטיפול DBT מכונות "ליבת מיינדפולנס", ולא במקרה - הנחת העבודה היא שכל המיומנויות האחרות מתבססות על רכישה ותרגול היכולת להתחבר לרגע הנוכחי. בניית יכולת זו, להיות בקשיבות להווה, מהווה אבן פינה הכרחית ללימוד המיומנויות שמתבססות מעליה.

 

  • רכישת היכולת לעמוד במצבי דחק נפשיים (4 שבועות) - עמידות במצוקה

 

  • אוריינטציה חוזרת ואימון נוסף במיומנות המיינדפולנס (שבועיים)

 

  • אוריינטציה חוזרת ואימון במיומנות המיינדפולנס (שבועיים)

 

 

  • אוריינטציה חוזרת ואימון במיומנויות המיינדפולנס (שבועיים)

 

  • רכישת מיומנויות של יעילות בינאישית (4 שבועות)

לוח זמנים אפשרי נוסף לטיפול קבוצתי לרכישת מיומנויות כולל קיצור העיסוק במיינדפולנס לשבוע אחד בלבד בכל פעם, מה שמאפשר להקדיש זמן רב יותר (כ-5 שבועות) לרכישת כל מיומנות אחרת. עבור כל לוח זמנים, מעבר מלא לאורך כל המיומנויות אורך כ-24 שבועות (6 חודשים). ההחלטה כמה זמן להקדיש לכל מיומנות, האם 4 או 5 שבועות, הינה נתונה להחלטת המטפל ועשויה להיות תלוית קבוצה. בעוד המבנה הבסיסי הוא זה המפורט מעלה, מטפלים רבים מעדיפים להקדיש זמן רב יותר לכל מיומנות על מנת ללמד אותה בצורה איטית ויסודית יותר.

על המטפל לוודא כי המטופלים ובני משפחותיהם (במידה והם רלוונטיים או שותפים לקבוצה) חוזרים על החומר שנלמד במהלך האוריינטציה ועל המיומנויות שנרכשו, וכן על מיומנות המיינדפולנס, בטרם המעבר בין המיומנויות השונות וגם במהלכן. האוריינטציה, כלומר ההכוונה, כוללת הסבר על גישת ה-DBT, הסבר על התיאוריה הביו-סוציאלית עליה מתבססת, הסבר אודות הרציונל של הקבוצה הטיפולית לפיתוח מיומנויות, פירוט ההנחות הטיפוליות העומדות מאחורי טיפול DBT וכן קווים מנחים להתנהלות בטיפול קבוצתי. הסיבה שלאורה יש חשיבות למעבר חוזר על האוריינטציה גם בשלבים מאוחרים יותר של הטיפול הקבוצתי, היא שחזרה על החלקים התיאורטיים מאפשרת לחברי הקבוצה לחזור לנקודות בעייתיות שעברו במהלך הדרך, להעריך את התקדמותם וכן להיזכר בחוקי הקבוצה ובמטרותיה. לעיתים, כדאי לאפשר לחברי קבוצה וותיקים להעביר אוריינטציה לחברים חדשים, להסביר להם הנחות אשר עומדות מאחורי הטיפול או את החשיבות שבחוקי הקבוצה.

כאשר מדובר בקבוצה טיפולית סגורה, כלומר שאין בה חברים וותיקים וחברים חדשים שמצטרפים לאורך הדרך, המטפל יכול לבחור שלא לחזור על האוריינטציה הטיפולית בכל פעם שמוזנת בלוח הזמנים, הוא יכול לעבור עליה בקצרה, או לעיתים רחוקות יותר.

חשוב שלא לתת לאוריינטציה לתפוס חלק גדול מדי מהתהליך הטיפולי, ובקבוצות פתוחות בהן יש מצטרפים חדשים לאורך הדרך, ניתן להעביר את האוריינטציה בפגישות ייעודיות לכך בהן ישתתפו רק חברים חדשים וחברים וותיקים שמעוניינים בכך, ומעבר לכך להעביר רק תכנים חשובים בקצרה למול כל הקבוצה.

 

 

DBT therapy

 

בטיפול DBT שגרתי במבוגרים, בעיקר במסגרת פרטית (שאינה אשפוזית), או במרכזי ייעוץ פסיכולוגי לסטודנטים, המשתתפים חוזרים פעמיים על לוח הזמנים של מהלך הטיפול (שאורכו, כאמור, כ-6 חודשים), כך שתהליך פיתוח המיומנויות המלא אורך כשנה.

כאשר מדובר בטיפול DBT לבני נוער, קיימות אפשרויות נוספות:

העברת הטיפול הסטנדרטי של פיתוח מיומנויות קבוצתי שאורך כשנה.

עבור מטופלים מסוימים שזקוקים לכך, ניתן לעבור את התהליך השנתי הזה פעם נוספת, במידת הצורך וכתלות במקרה.

עבור מתבגרים שהשיגו מטרות טיפוליות משמעותיות ונמצאים במגמת שיפור ניכרת, יש מקום להשלים רק מהלך טיפול אחד בן 6 חודשים, ולוותר על המחזור הנוסף המשלים את הטיפול לשנה שלמה.

במקרה של מתבגרים שגם בתום הטיפול עדיין מראים התנהגויות של פגיעה עצמית, אימפולסיביות או מסוכנות אובדנית, יש חשיבות רבה לחזרה על התהליך ועל המיומנויות שנרכשו, אפילו אם רק באופן חלקי.

בקרב בני נוער ניתן גם ליישם קבוצה של "בוגרי הטיפול", עבור מתבגרים שסיימו את התהליך אך זקוקים לתמיכה נוספת או להעמקת השימוש במיומנויות.

 

 

קווים מנחים בטיפול לפיתוח מיומנויות

  • מטופלים שנושרים מהטיפול עדיין אינם מחוץ לטיפול, אלא אם פספסו ארבע פגישות ומעלה.

  • על כל מטופל להיות בטיפול פרטני מתמשך במהלך פיתוח המיומנויות.

  • למטופלים אסור להגיע למפגשים הטיפוליים תחת השפעת סמים או אלכוהול.

  • למטופלים אסור לשוחח עם מטופלים אחרים בנושאים הקשורים בהתנהגות אימפולסיבית או לא פונקציונלית מחוץ למפגשים הטיפוליים.

  • כשמטופלים בוחרים להתקשר למטופלים אחרים כאשר הם מרגישים אובדניים/חושבים מחשבות אובדניות עליהם להיות מוכנים לקבל עזרה מהאדם אליו התקשרו.

  • מידע על חברי הקבוצה, כולל שמות המטופלים, יישאר חסוי.

  • מטופלים שעומדים לאחר לפגישה טיפולית או להחסיר אותה צריכים להודיע על כך מראש.

  • למטופלים אסור ליצור מערכות יחסים סודיות עם מטופלים אחרים מחוץ למפגשי האימון.

  • פרטנרים מיניים לא ישתתפו יחד באותה קבוצת טיפול לפיתוח מיומנויות.

 צרו עמנו קשר ונצא לדרך לטיפול DBT בכל בעיה הכרוכה בויסות רגשי:

1-800-509-809

וצוות המטפלים בתל אביב

 

"כשרוויים בידע חדש, הלך-הרוח משתנה. כשהלך-הרוח משתנה, הלב משתנה.
לכן הדימויים והשפה הבוקעים ועולים מן הגרעין חשובים כל כך. יחדיו יש להם הכוח להפוך דבר אחד לשני".
 
-- קלאריסה פינקולה אסטס, "רצות עם זאבים" 
 
 
 

 

סיכמו: יעל הררי וצוות מכון טמיר תל אביב

מקורות

Andión, Ó., Ferrer, M., Matali, J., Gancedo, B., Calvo, N., Barral, C., . . . Casas, M. (2012). Effectiveness of combined individual and group dialectical behavior therapy compared to only individual dialectical behavior therapy: A preliminary study. Psychotherapy, 49(2), 241-250. http://dx.doi.org/10.1037/a0027401

Blackford, J. U., & Love, R. (2011). Dialectical Behavior Therapy Group Skills Training in a Community Mental Health Setting: A Pilot Study. International Journal of Group Psychotherapy, 61(4), 645–657. http://doi.org/10.1521/ijgp.2011.61.4.645

The Dialectical Behavior Therapy Skills Workbook for Anger - Using DBT Mindfulness and Emotion Regulation Skills to Manage Anger By: Alexander L. Chapman PhD, RPsych, Kim L. Gratz PhD, Marsha M. Linehan PhD, ABPP, 2015. New Harbinger Publications.

Feldman G, Harley R, Kerrigan M, Jacobo M, Fava M. Change in emotional processing during a dialectical behavior therapy based skills group for major depressive disorder. Behaviour Research and Therapy. 2009;47(4):316–321

Harley R, Sprich S, Safren S, Jacobo M, Fava M. Adaptation of dialectical behavior therapy skills training group for treatment-resistant depression. Journal of Nervous and Mental Disorders. 2008;196(2):136–143

Jamilian, H. R., Malekirad, A. A., Farhadi, M., Habibi, M., & Zamani, N. (2014). Effectiveness of Group Dialectical Behavior Therapy (Based on Core Distress Tolerance and Emotion Regulation Components) on Expulsive Anger and Impulsive Behaviors. Global Journal of Health Science, 6(7), 116–123. http://doi.org/10.5539/gjhs.v6n7p116

Linehan, M. M. (2015). DBT skills training manual (2nd ed.). New York, NY, US: Guilford Press.

Rathus, Jill H. (2014). DBT Skills Manual for Adolescents. New York :The Guilford Press.

White, C. C. (2007). Dialectical Behavior Therapy in Private Practice. Primary Care Companion to The Journal of Clinical Psychiatry, 9(6), 473.

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il