מהו פתרון בעיות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)?

מיומנויות פתרון בעיות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

 

הטבע האקטיבי, הצוותי וממוקד הבעיה של טיפול CBT הופך אותו לפסיכותרפיה יעילה מאוד לבעיות נפשיות מגוונות.

 

לרשות מטפלי CBT זמין מגוון נרחב של אסטרטגיות התערבות מבוססות מחקר, מהן הוא בוחר את המתאימות ביותר על בסיס פורמולציית המקרה, צרכי המטופל, יעדי הטיפול והעדפות המטופל.

 

בגדול, שיטת הטיפול כוללת 4 מודולות CBT סטנדרטיות:

 

 

 

 

  • פתרון בעיות 

 

 

במאמר זה נדבר על אסטרטגיות טיפוליות לפתרון בעיות.

 

 

מהו פתרון בעיות ב-CBT?

שימוש באסטרטגיות קוגניטיביות לפתרון בעיות מהווה חלק מהותי בגישה קוגניטיבית-התנהגותית, שקיימת כבר למעלה מ-30 שנה. 

מטופלים רבים מדווחים שהבעיות בחייהם מציפות אותם ומכיוון ש-CBT ממוקד בהווה ובבעיות, מטרה עיקרית שלו היא לעזור למטופל לזהות פתרונות לבעיותיו. 

במקרים רבים ע״מ ליישם פתרון לבעיה המטופל יצטרך לשוחח עם אחרים, למשל לשאול שאלות כדי להשיג מידע, לבקש עזרה או להציב גבולות.  

פתרון בעיות מהווה מודולת CBT שעומדת בפני עצמה, כמו גם גישה שהטכניקות שלה משולבות בתכניות CBT רחבות יותר.

 

 

איך משתמשים בפתרון בעיות?

פתרון בעיות מתחיל בניתוח הבעיה, שנקרא ניתוח התנהגות, או אנליזה פונקציונלית.

ניתוח התנהגות נחוץ משום שאי אפשר לפתור בעיה שלא מבינים.

בכל פעם שאתה מגיב בגלל דחף לפעולה שיוצר עצבות או תהפוכה רגשית, אתה צריך לחקור מה בדיוק קרה.

לדוגמא, מה קרה רגע לפני שהבעיה קרתה?

 מה גרם לעירור באירוע?

האם עשית משהו שתרם לאותו עירור?

המשך לחקור את הסיטואציה כשהיא קורית וכתוב מה קרה לאחר האירוע:

  • מה היו המחשבות המיידיות לאחר האירוע?

  • מה הרגשת מיד לאחר האירוע?

  • מה עשית מיד לאחר האירוע?

כאשר אנשים אחרים מגיבים לפעולותייך או כאשר אתה מגיב לעצמך, אתה עובר מעגלים נוספים של מחשבות, רגשות והתנהגויות. נסה לכתוב אותם ככל שתזכור.

כעת זהו השלב של תהליך פתירת הבעיה. כאשר אתה מתבונן על כל אחד מהשלבים- המחשבות, הרגשות וההתנהגויות-

 

מה היית עושה אחרת?

 

על מנת לעזור לך להגיע לפתרונות, הכן רשימה של התגובות האלטרנטיביות:

  • מחשבות שהיו עוזרות לך להתמודד.

  • הרגעה עצמית, מנוחה או כל מיומנות של סובלנות למצוקה שהיו עשויות להרגיע אותך רגשית.

  • מיומנויות מיינדפולנס שהיו עוזרות לך להתמקד.

  • פעולה הפוכה שהייתה יכולה לבוא במקום מימוש הדחף לפעולה.

  • תגובות התנהגותיות בריאות יותר שהיו עשויות לשנות את הסיטואציה.

כתוב את כל תגובותייך, כמה שיותר רעיונות.

כעת בחר את הרעיונות הטובים ביותר שהצלחת להגות, צמצם את הרשימה לאחד עד שלושה רעיונות לתגובות אלטרנטיביות. צור מחויבות פנימית להשתמש ברעיונות החדשים הללו כאשר סיטואציות דומות יתרחשו בעתיד. אם יש לך כבר סיטואציות שאתה יכול לחזות, זהה זמנים ספציפיים ומקומות בהם תוכל לנסות תגובות חדשות.

 

 

מהם הסוגים של כלים לפתרון בעיות? 

הגרסה העדכנית ביותר של המדריך לטיפול בפתרון בעיות מתארת 4 ״ארגזי כלים״, או מודולות:

 

מודולה 1 כוללת טכניקות ליישום כאשר המטופל מוצף בצורך לפתרון בעיות, בהן החצנה, ויזואליזציה (שימוש בדימוי מנטאלי להבהרת הבעיה ולחזרה על יישום הפתרון) והפשטה (פירוק הבעיה לרכיבים קטנים יותר).

 

מודולה 2 כוללת מיומנויות לעמידות במצוקה ולניהול לחץ במהלך פתרון בעיות,  כמו נשימות מבוקרות והרפיית שרירים מתקדמת, במטרה להימנע מהתנהגויות של הכשלה עצמית.

 

מודולה 3 מורכבת מטכניקות קוגניטיביות לשינוי אוריינטציה שלילית לבעיות, כמו עיוותי חשיבה, שיכולים לפגוע במוטיבציה לפתור בעיות (״בעיות הן איום, לא הזדמנות״, ״בגלל שאני חווה את הבעיות האלה, אני אדם מעפן״).

 

מודולה 4 מהווה עמוד תווך באופן בו מטפלי CBT מלמדים מיומנויות פתרון בעיות מטופלים שחסרים להם כלים, טכניקות וכישורי חיים בתחום זה.

 

 

מהם השלבים של יישום פתרון בעיות בטיפול?

 

גישת CBT ידועה ברציונליות שלה.

 

היא מתקדמת עם המטופל לעבר פתרון בעיות ב-4 שלבים:

 

1. הגדרה וניסוח של הבעיות: מטרות ומכשולים שיכולים להפריע להשגתן.

 

2. ייצור אלטרנטיבות דרך סיעור מוחות: בו עולים כל הפתרונות האפשריים, בלי שיפוטיות.

 

3. קבלת החלטה: לרוב באמצעות ניתוח יתרונות-חסרונות (Pros vs Cons) של כל אחת מהאפשרויות על הפרק.

 

4. יישום ואימות: מטופלים מקבלים ב-CBT שיעורי בית, שנועדו לתרגל את מה שנלמד בפגישה בעולם האמיתי. ׳אימות׳ מתייחס לעובדה שמטפלי CBT מזמינים את המטופל לדבר על הכנת השיעורים במפגש הבא, כדי שיוכל להעריך את הצלחתו, לתקן מה שצריך ולהטמיע את הנלמד מהתרגיל לארסנל הפנימי שלו.

למעט מקרים חריגים, המטפל יתחיל תמיד את המפגש העוקב בבדיקת שיעורי הבית, כאשר גם אם המטופל לא הכין אותם, המטפל יחקור ו״יחפור״ כדי להבין מדוע.

 

 

האם פתרון בעיות ב-CBT עובד? 

למרות שקיימים יחסית מעט מחקרי הערכה שבוחנים את היעילות של פתרון בעיות כמודולה נפרדת, המשולבת בתוך טיפול CBT, יש הרבה מאוד תמיכה אמפירית בטיפול בפתרון בעיות כתכנית טיפולית לבעיות נפשיות ולקשיי הסתגלות, כמו דיכאון, חרדה, לקות אינטלקטואלית, מחלות וכאב כרוניות והשמנת יתר.  

תוצאות של מטא-אנליזה מ-2007 מציעות שפתרון בעיות היא גישה יעילה במידה זהה לטיפולים מהימנים אחרים להפרעות נפשיות והפרעות הסתגלות, ושיש לה השפעה בינונית עד גבוהה בטיפול בדיכאון

 

 

כתיבה:

איתן טמיר, MA,

ראש המכון 

 

 

פנו אלינו לשיחת הכוונה

לקראת טיפול CBT לילדים

, בני נוער ומבוגרים:

 

 

072-3940004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021