אסרטיביות | טיפול ואימון קוגניטיבי ודיאלקטי התנהגותי באסרטיביות!

דרג פריט זה
(14 הצבעות)
אימון באסרטיביות אימון באסרטיביות

 

אסרטיביות

מהי אסרטיביות?

אסרטיביות היא תכונת אישיות נלמדת המתאפיינת בכך שהאדם "עומד על שלו", חותר להשגת מטרתו, מבלי להיכנע לדרישות אחרים אך גם מבלי לפגוע בהם בתקשורת תוקפנית.

אדם אסרטיבי יודע מה הוא רוצה וצריך, מתקשר עם אחרים בבהירות מבלי לפחד מפעולה שנועדה להשיגן, ובאותה עת מבלי לפגוע באחר - כלומר, בלי להיות תוקפני מחד ומאידך אינו כנוע - WIN-WIN. 

הוא יודע גם כיצד לסרב כאשר הסיטואציה אינה מתאימה לו. 

 

 

ASSERTIVNESS TRAINING CBT

 

אסרטיביות חיובית מכילה בתוכה תכונות בסיסיות יותר כגון נחישות, אמונה עצמית, אחריות עצמית ותכונות נוספות. האסרטיביות מסייעת לאדם בכל תחומי החיים השונים, בלימודים, בעבודה ובחיים החברתיים, הזוגיים והמשפחתיים. היא מקדמת אותו בדרך להשגת מטרותיו.

 

מהי התנהגות אסרטיבית?

אדם אסרטיבי סומך על כושר השיפוט שלו, על האינטואיציה, ואינו חושש לומר את אשר על ליבו על מנת להשיג את מבוקשו ולממש את מה שמגיע לו. 

אדם אסרטיבי לרוב אינו נכנע לחשש שבפנייה בבקשה לגורם סמכות, בה הוא מבקש להשיג יעד מסוים.

האדם האסרטיבי עובד קשה על מנת להשיג את מטרתו, עושה מה שצריך לעשות לשם כך, 'מגדיל ראש' ומגלה יוזמה.

יש אנשים שמגלים אסרטיביות מבטן ומלידה, נלחמים על שלהם כבר מגיל הגן. לעומתם, יש אחרים שפורחים מאוחר יותר, והחיים מלמדים אותם מהן הדרכים היחידות להשיג את מטרותיהם בדרכי שלום ובהוגנות.

לצידם, יש רבים שלעולם אינם למדים להיות אסרטיביים, ומרביתם מסתכלים בקנאה על התנהגות אסרטיבית, אפילו אם היא אינה לגמרי מודעת, ואינם מסוגלים לחקות אותה. אנשים בקבוצה זו לרוב יוותרו לאחר, יתפשרו, לא יגלו לאחרים את משאלות ליבם מהקטנה עד לגדולה, הם יסחפו בזרם החיים מבלי לנסות לשחות. מבחינה אישיותיות הם עלולים לפתח אישיות פסיבית אגרסיבית, דיכאון, או נטיה לרצות אחרים

היעדר אסרטיביות הופך אדם למתוסכל. הוא אינו מצליח לעצב את חייו כפי שרוצה, במרבית המקרים הוא כלל אינו מנסה, וניסיונותיו המעטים מלאים בחוסר ביטחון ואינם נושאים פרי, מה שמחזק את הדימוי העצמי הנמוך ומקטין את הסיכויים ללקיחת סיכון עתידי. מבוגרים רבים מגיעים לטיפולים נפשיים בתחושה שהם אינם מסוגלים להיות אסרטיביים, כשמעולם לא ניסו, או כשאינם מתייחסים לתחומים בהם הם אכן מגלים אסרטיביות, ואינם משתמשים בהם למקומות אחרים. נשים רבות למשל, מסוגלות להיות אסרטיביות למול בן זוגן וילדיהן, אך אינן מסוגלות להעתיק את הנחישות הזו למקום עבודתן. מדובר בשינוי תפיסתי ובהבנה שבדיוק כפי שניתן לגלות אסרטיביות במקום אחד, התכונה קיימת ולכן ניתן להפנותה גם למקומות אחרים.

 

 

האם גם אדם שמעולם לא היה אסרטיבי יכול ללמוד אסרטיביות?

התשובה היא בהחלט כן.

אסרטיביות נמצאת על ספקטרום. בכלל, כ תכונות אישיות הן תמיד רצף של התאפיינות בתכונה.

יש אנשים שהם מעט אסרטיביים, היכן שנוח יותר וקל, אחרים אסרטיביים בנקודות המתאימות ויודעים כיצד 

ניתן לרכוש התנהגות אסרטיבית באופן הדרגתי, ולהגיע לנקודה מסוימת על רצף האסרטיביות.

 

 

כלים, טכניקות, עצות ומיומנויות אסרטיביות

הכלים הפסיכולוגיים היעילים ביותר ללימוד והתנסות בתרגול אסרטיביות הם טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), סדנאות וקבוצות לכישורים חברתיים, אימון באסרטיביות ועוד.

להלן כמה כלים וטכניקות לטיפול ותרגול אישי של אסרטיביות: 

  • בראש ובראשונה, חשוב להבין את מה חשוב לנו ומה אנחנו רוצים. בנוסף, חשובה ההכרה בעובדה שאנחנו לא פחותים או נחותים, ולכן מגיע לנו לא פחות מאחרים מאחרים, שנלחמים בגלוי על השגת מטרתם. כדאי להבין מתי וכיצד נרכשה האמונה שרצונותיך פחות חשובים או שלא מומלץ לעמוד על שלך. 

  • בהמשך, חשוב לייצר אמונה עצמית בכושר השיפוט ובשיקול הדעת, להאמין בעצמך ובהחלטותיך - התפתחות שקשורה בביטחון ובהערכה העצמית.

  • דיבור ב"שפת אני" - שפה יוצרת מציאות, נכון? התחלת משפט במילה "אני", רלוונטית במיוחד במצבים בהם אתם מבקשים משהו, בהם נדרשת מידה של אסרטיביות במטרה לבטא צרכים אישיים. דיבור בשפת "אני"  משדר לצד השני בהירות, תכליתיות ומיקוד. משפטים כאלה בדרך כלל מתוכננים מראש, קצרים וקשה לצד השני להעביר נושא כשמביעים אותם.
  • הבהירו במדויק ככל הניתן מה הסיבה לפניה שלכם - עדיף שיהיה לכם הסבר רציונלי, למרות שגם הסבר שמגדיר מה אתם מרגישים עובר מצוין. פשוט נסחו לעצמכם את הדברים בבהירות לפני שאתם מקיימים את השיחה. אם צריך, תרגלו עם עצמכם או עם אחרים. 
  • מכאן, התהליך הוא מעשי. לא חייבים להתמחות באסרטיביות. מה שחשוב זה להתנסות בתרגול אסרטיביות.  ניתן לייצר "רשימת משימות", כלי נפוץ מאוד בטיפול CBT למשל, מדרג משימות של התנסות באסרטיביות מהקלה לקשה. למשל, להתחיל בלבקש את כל העודף שמגיע לך מהמלצר (בסיטואציה שלא ברור אם המלצר מתכוון לקחת את העודף כטיפ) , או דוגמא אחרת -  לא לאפשר למישהו שממתין לצדך לעקוף בתור, לסרב להצעה, להגיד לבן הזוג או לחבר מתי הכעיס אותנו או פגע בנו, ולבקש העלאה או קידום מהבוס. ההדרגתיות מאפשרת לנו להתנסות צעד אחר צעד, מהאתגרים הפשוטים יותר ועד למעמדים חברתיים בהם אסרטיביות נראית כרגע מעוררת חרדה במיוחד, ולחוות הצלחה, שבכוחה לייצר תחושת מסוגלות אומץ לעתיד ואמונה ביכולת.

 

מתי דווקא לא מומלץ להיות אסרטיבי? <

 
 
 צרו עמנו קשר לתיאום
 
והכוונה לפגישה ראשונה
 
1-800-509-809
מצפים לשמוע מכם,
צוות המטפלים: 
 
 
 
ובקליניקות העמיתות בכל הארץ
 
 
 
 
כתיבה: יעל טל וצוות מכון טמיר

אתגרים נוספים ששווים קריאה בהתמודדות עם אסרטיביות 

therapy confidence

איך לשפר ביטחון עצמי?ביטחון עצמי נמוך הינו מצב מוכר מאוד, אשר רבים פוגשים בו במהלך חייהם, בתחומי הזוגיות, ההשכלה, במצבים חברתיים ובדימוי עצמי קראו יותר >


הערכה עצמית

therapy self esteem

איך מעלים הערכה עצמית? הערכה עצמית כוללת דפוסי חשיבה קיצוניים, מעוותים, נוקשים ולא ריאליים אשר מאפיינים אדם המתמודד עם ערך עצמי נמוך קראו יותר >


 

Google

טיפול ואימון קוגניטיבי התנהגותי באסרטיביות
Rated 5/5 based on 13 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

חזרו אלי להכוונה טלפונית !


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט ללא עלות והתחייבות ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il