נטייה אישיותית לריצוי (Please) | איך מפסיקים לרצות אחרים?

דרג פריט זה
(20 הצבעות)
הפסיכולוגיה של הנטיה לרצות אחרים (פליזריות) הפסיכולוגיה של הנטיה לרצות אחרים (פליזריות)

​​

צורך לרצות

מה מקור הצורך לריצוי יתר של אחרים?

על ותרנות, פשרנות וקושי להתקדם בחיים

 

בואו נדבר על הנטיה לרצות את כולם:

כולנו גדלים עם מסרים קבועים שמועברים אלינו דרך ההורים והסביבה הקרובה.

אצל אנשים עם נטיה לרצות (to please) ניתנו בשפע חיזוקים מוקדמים עבור התנהגות ותרנית, פשרנית, כזו המכוונת לצרכיהם של אחרים (בעיקר ההורים).

למעשה, רובנו נהנים בחברתם של אנשים כאלה: הם איכפתיים, מתעניינים, רגישים, נוטים לפתור קונפליקטים, Good Listeners וממעטים לכעוס על הקרובים אליהם, אם בכלל.

אבל אליה וקוץ בה:

החיים דורשים מאיתנו לכעוס לפעמים, לדרוש את מה שמגיע לנו, לאכזב לפעמים, להתעמת ולהשיג.

 

ילדים שגדלו בלי מספיק הכרה לכעס שלהם, מתפתחים פעמים רבות להיות בני נוער ומבוגרים עם נטיה לרצות אחרים:

כמו החמניה, הם מטים את ראשיהם לכיוון אור השמש, מתאמצים להתאים את עצמם לדרישות הסביבה.

Urge to Please people

רבים מהם, אגב, רבים מהם בוחרים להיות פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מורים, או אנשים שעובדים במקצועות עזרה אחרים.

 

דונלד ויניקוט כתב את המאמר עיוות האני במונחים של עצמי אמיתי ועצמי כוזב (1960). הוא מתאר במאמר זה שני מסלולים מנוגדים בהתפתחות העצמי:

  • תהליך המוליך להיכרות עמוקה של הילד עם עצמו ולגיבוש עצמי אמיתי ייחודי.
  • כישלון בתהליך מציאת המשמעות האישית ויצירת עצמי מרצה וכנוע – עצמי כוזב. הילד לא מצליח להכיר את עצמו בגלל שיש הפרעות בדרך וכך הוא מכיר יותר טוב את הסביבה מאשר את עצמו. בראש ובראשונה המבט הוא החוצה כלפי הסביבה- ניחוש של מה האחרים רוצים ממני והתכחשות קטנה או גדולה למה אני רוצה וצריך.

בני אדם פועלים בחלקים ניכרים מהזמן למען עצמם ובהתאם לבחירותיהם, ובשאר הזמן נאלצים להתאים עצמם לדרישות הסביבה.

כמו בכל עניין בחיים, מדובר באיזון דק ונדרש בין הרצון האישי לצורכי הכלל ובעיקר, צורכי האנשים היקרים לאדם. רבים מוותרים לפעמים עבור ילדיהם, בני זוגם, חברים קרובים ואפילו עבור אנשים זרים שרוצים לעקוף בתור. זה לא אומר שהם לא נאמנים לעצמם ולבחירותיהם, הם פשוט מפעילים שיקול דעת ומעדיפים, ברוב המקרים, לספק את רצון האחר.

 

TENDENCY TO PLEASE OTHERS

 

אנו נבדלים אלה מאלה במידת הקשב שאנחנו מפנים לסביבה, לעומת מידת הקשב שמופנה פנימה. בקיצוניות האחת נמצאים אלה שעסוקים בלשרת גחמות ורצונות אישיים, בלי רגישות והתחשבות בצרכי אחרים, לפעמים אפילו במחיר של דריסתם. כולנו נמצאים בשלב הזה בילדותנו, אבל כחלק מתהליך ההתבגרות אנחנו לומדים לווסת דחפים ומאוויים, כבר בהגיענו למסגרת החברתית ראשונית. בקיצוניות השניה נמצאים אלה שפשוט אינם מסוגלים להגיד לא לאחרים, שפועלים פעם אחר פעם מתוך היענות עיוורת לרצות את האחר, גם אם מדובר בעשייה מתמדת שבאה על חשבון הרצון הפנימי.

ברמה ההתנהגותית, לאנשים עם נטיה אישיותית לרצות אחרים יש בסופו של דבר בעיה עם אסרטיביות. דרך מצוינת ללמוד כלים וטכניקות באסרטיביות מצויים במודולה שנקראת יעילות בין-אישית, בטיפול DBT. בסוף הדף יש קישור לדוגמאות שניתן לתרגל בטיפול עצמי.

סביר שאנשים עם נטייה לריצוי אחרים הם מצפוניים מאוד. הם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות בעלי נימוסים גבוהים וגם לשים לב כאשר מישהו אחר איננו מתנהג באופן מצפוני. לדוגמה, הם עשויים להיות יותר מודעים להיכן העגלה שלהם נמצאת בסופר- לא כי הם חוששים שמישהו יגנוב אותה, אלא מכיוון שהם לא רוצים להיות חצופים ולחסום עם העגלה את הדרך של מישהו אחר.

 

Social Anxiety Disorder 

 

קיצוניות, כמעט תמיד, היא מסוכנת ומייצרת פגיעה. לכן, על אף שנתינה ונדיבות הן מהותיות לחיי האדם בחברה, יש דבר כזה יותר מידי מהן. אנשים אשר אינם מסוגלים שלא לרצות אחרים, אשר הצורך לרצות מניע אותם, אינם נמצאים בעמדת כוח, כי אם בעמדת חולשה משמעותית. הם אינם מסוגלים להגיד לא, חשים לעיתים שדמם מעין "הפקר", כל אחד יכול לבקש מהם כל דבר והם פשוט יסכימו, ובנוסף לחוסר האונים הם יחושו אשמה עצומה ויפתחו דימוי עצמי ירוד ושברירי.

הצורך הכפייתי לרצות אחרים נובע במקרים רבים מחרדה חברתית, מהפחד לאכזב, להכעיס, מהפחד שהאדם לו סירבתי לא ירצה עוד בחברתי, מהפחד שלא להיות נאהב. החרדה הזו גורמת להתנהגות מרצה המשרתת את הסביבה, אך היא הרסנית עבור האדם עצמו, שבהיעדר תקשורת אסרטיבית, מתקשה להיות נאמן לרצונותיו ולממש את משאלות ליבו.

 

 

מה זה ילד הורי?

אנשים רבים "אולצו" להתנהג כמו מבוגרים בשנים המוקדמות. המציאות בבית ההורים לימדה אותם להקשיב להורים, לאחים, לעזור ולהתנדב לתת כשצריך וללמוד שזו הדרך לקבל הכרה.

הסובלים מצורך כפייתי לרצות אחרים לוקחים על עצמם מחויבויות רבות יותר מאלה שיוכלו לעמוד בהם, זקוקים לאישורים מהסביבה, אינם מביעים את דעתם ואת רצונותיהם, נמנעים לרוב מלבקש מאחרים ונמצאים בתחושה כללית שלהם- לא מגיע. התנהגות כזו, עלולה להוביל להפרעות חרדה, לדיכאון של ממש ובמקרים שהגיעו מים עד נפש, גם להתקפי זעם קשים.

חלק מהמחקרים מראים גם שנערות שסובלות מהפרעות אישיות הן בעלות סגנון אישיות מרצה (pleasing), בהקשר של דמויות מטפלות הוריות. חשוב להבין ולקבל שלא כך היו צריכים להתפתח הדברים. ברוב המקרים, ההתמודדות היא עם הורות לא מספיק מתפקדת שגייסה את הילד לתפקידים בוגרים. בתהליך טיפולי, לפחות בטיפול רגשי, מתקיים מפגש מתקף עם הכעס, העצב והכאב שמתעוררים בעקבות ההכרה של ילדות הורית. כך מתאבלים על מה שלא היה ומוודאים שאנחנו לא מעבירים את אותו דפוס לדור הבא, לילדים שלנו. ילדים הם ילדים והורים הם הורים. 

 

 

הקרבה עצמית

הקרבה עצמית נחשבת לתכונה אצילה בתרבות שלנו, אבל יש לכך מחיר.

אין שום דבר רע בלאהוב את עצמך, כל עוד הדבר לא נעשה על חשבון אחרים. הנטיה לשים את הצרכים של אחרים בעדיפות  גבוהה יותר, לפני הצרכים שלך, היא אולי הדרך שבה למדת לחיות, אך לא בהכרח הדרך שתקדם אותך לחיים יותר טובים ושלווים.

ממצא מעניין:

מחקר חדש מתאר קשר בין נחמדות, היענות ונטיה לרצות אחרים לבין קושי לחסוך כסף...

אחת האפשרויות היא שאנשים נחמדים לא עסוקים כל כך בכסף ורואים את החיים כיותר מהמצב הכלכלי.

אלא שמכיוון ואנחנו יודעים על קשר בין מצב כלכלי בעייתי ורעוע לבין איכות חיים ירודה, כולל קשיים נפשיים שונים, חשוב לנו להדגיש שזה לאו דווקא יתרון גדול. כסף הוא עניין חשוב בחיים. 

 

 

היכולת לסרב

"היכולת להגיד לא" הכרחית לחיים תקינים ובריאים, חיונית לבניית דימוי עצמי וליכולת להתקדם לעבר מימוש עצמי.

במידה והיכולת לאסרטיביות אינה נרכשת באופן עצמאי, יש מקום לשקול לפנות לפסיכותרפיה, אשר תסייע לאדם להתמודד עם החרדה וההמנעות שהוא חווה, שגורמת לו לוותר על עצמו למען האחר, תלמד אותו להקשיב לקולו הפנימי ובהדרגה - להציבו במרכז ולציית לו.

  

 

תרגול אסרטיביות

אסרטיביות היא היכולת לתקשר לאחרים את הצרכים האישיים שלך. היא נמצאת באמצע הסקאלה, כאשר פאסיביות, ויתור וכניעה מצויות בצד האחד, ואילו תוקפנות, תובענות ותחושת זכאות מצויות בצד השני. 

למידה ותרגול של מיומנויות אסרטיביות מספקת כלים חזקים כדי שביכולתם לשפר ביעילות מערכות יחסים, לחדד את היכולת לבקש מה שאתם רוצים בדרך נכונה ולהגדיר גבולות בין-אישיים בדרך בריאה, ערכית ומדויקת.

 

 

אסרטיביות בטיפול DBT

למידה ותרגול אסרטיביות הם חלק מהתהליך שעוברים משתתפים בקבוצת מיומנויות בטיפול DBT.

אסרטיביות מופיעה כחלק חשוב במודולה של יעילות בין-אישית בשיטת DBT.

מיומנויות של יעילות בין-אישית מעניקות לנו כלים יעילים להשגת יעדינו באמצעות לימוד מספר כללי אצבע לאינטראקציה נכונה עם הסביבה.

מלבד השגת יעדים, המיומנויות מלמדות אותנו לבקש דברים ולסרב לאחרים באופן מתאים אשר יקדם את האינטרסים האישיים שלנו תוך שמירה על הערכים שלנו וכבוד הזולת.

 

צרו קשר ונחשוב על המענה הייעוצי המתאים ביותר -

במכון טמיר תל אביב,

או בקליניקות העמיתות שלנו בכל הארץ: 

0723940004

 

כתיבה: יעל טל וצוות מכון טמיר

מאמר זה נסקר מקצועית ע״י איתן טמיר, MA, ראש המכון. עריכה אחרונה - 4.9.2019 ☑️ 

 

 

לקריאה נוספת: 

על אי היכולת לומר לא - מתוך בלוג שפיות זמנית באתר פסיכולוגיה עברית /  יואל בלום <

 

 

 

מקורות:

 

 

ויניקוט, ד.ו. (1960).עיוות האני במונחים של עצמי אמיתי ועצמי כוזב. בתוך ע. ברמן (עורך) עצמי אמיתי עצמי כוזב. תל אביב: עם עובד, 2009.

https://www.tipulpsychology.co.il/therapy/interpersonal-effectiveness-in-dbt.html

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר