דיכאון בשעות הבוקר | תסמינים, גורמים וטיפול בדיכאון בוקר

דיכאון בשעות הבוקר

 

מהו דיכאון בוקר?

דיכאון בוקר, או מצב הרוח משתנה לאורך היום (Diurnal Mood Variation), היא מצב נפשי שהמתמודדים עמו חווים תסמיני דיכאון חמור בתחילת היום אך מרגישים טוב יותר בהמשכו. 

בעבר התייחסו מומחים לדיכאון בוקר כאבחנה קלינית נפרדת העומדת בפני עצמה - דיכאון מלנכולי -  אולם בימינו הוא מוכר ב-DSM-5 כאחד מסימני ההיכר של דיכאון מז׳ורי. 

 

 

תסמינים של דיכאון בוקר

 

סימפטומים של דיכאון בוקר כוללים:

 

  • קושי להתעורר ולצאת מהשמיכה עם ההתעוררות בבוקר.

  • חוסר אנרגיה תהומי בתחילת היום.

  • קושי להתמודד עם משימות פשוטות, כמו להתקלח או להכין שתייה חמה.

  • תפקוד פיזי או קוגניטיבי מעוכב, למשל חשיבה מעורפלת.

  • חוסר קשב וקושי להתמקד או להתרכז. 

  • עצבנות, סערת נפש או תסכול חזק. 

  • אנ-הדוניה.

  • תחושת ריקנות.

  • שינויים בתיאבון (בעיקר אכילה יותר או פחות מהרגיל).

  • היפרסומניה (שינה מרובה מהרגיל).

 

בוקר זה נפלא.

החיסרון היחיד שלו זה

שהוא מגיע בשעה כל כך

לא נוחה ביום...

 

גלן קוק

 

 

גורמים ספציפיים לדיכאון בשעות הבוקר

מחקר מ-2013 מצא שאנשים עם דיכאון חווים לעתים קרובות הפרעות בשעון הביולוגי, שהן מהגורמים העיקריים לדיכאון בוקר.

 

מה הקשר בין השעון הביולוגי לבין דיכאון בבוקר?

מצבי רוח של מושפעים משינוי דפוסי השינה.

גם כאשר שינויים כאלה נעשים ביודעין, כמו להישאר ערים עד השעות הקטנות או לקום מוקדם מהרגיל בבוקר, ניתן לראות גם תנודתיות במצב הרוח

זה נכון עבור כל אחד, אך ידוע כי הסובלים/ות מדיכאון פגיעים במיוחד לשינויים בדפוסי השינה הפנימיים שלהם.

 

איך זה עובד?  

גוף האדם מתנהל לפי שעון פנימי עצמאי, בן 24 שעות, הגורם לנו לחוש מנומנמים בערב ובלילה וערניים יותר ביום.

מעגל השינה-ערות הטבעי הזה הוא השעון הביולוגי, מנגנון פלאי שתפקידו מווסת את כל פעולות הגוף, החל בקצב פעימות הלב ועד לטמפרטורת הגוף. 

השעון הביולוגי משפיע גם על האנרגיה, החשיבה, הדריכות ומצב הרוח ועוזר לנו לשמר מצב רוח ובריאות טובים.

 

המקצב של הורמונים מסוימים, כמו קורטיזול ומלטונין, מסייע לגוף להתכונן לקראת משימות חיוניות, כמו התעוררות ותפקוד בבוקר או עייפות לקראת שינה. 

ככה זה עובד (בהסבר פשטני כמובן):

  • ייצור קורטיזול עם זריחת החמה מעניק לגוף אנרגיה לקראת פעילות וערנות במהלך היום.

  • כשהשמש שוקעת, לעומת זאת, הגוף משחרר מלטונין, ההופך אותנו לישנוניים.

 

חופית ויצמן בבאי מטפלת CBT ברמת גן מכון טמיר

חופית ויצמן בבאי, מטפלת בדיכאון בר״ג, עמיתת מכון טמיר

 

 

כאשר המיקצב הטבעי הזה נפגע, הגוף מתחיל לייצר הורמונים בזמנים שגויים ביום, מה שעלול להשפיע לרעה על הבריאות הפיזית והרווחה הנפשית.

אנחנו מכירים שיבוש כזה לאחר שובנו ארצה מטיסה רחוקה, תופעה המכונה ג׳ט לג (עייפת בעברית).

לוקח לגוף זמן להתרגל, כי בלבול השעון הביולוגי גורם לגוף לייצר מלטונין בשעות היום.

בניגוד לערבים, שחרור מלטונין באור לא יגרום לישנוניות, אלא דווקא לחוסר שקט ולעצבנות.

 

מיכל שני מטפלת EMDR טיפול בחרדה וטראומה MA בכפר סבא

מיכל שני, מטפלת בדיכאון, מכון טמיר כפר סבא 

 

אבחון

בגלל שדיכאון בוקר אינו אבחנה נפרדת מדיכאון, אין לו קריטריונים אבחנתיים נפרדים.

במילים אחרות, סימפטומים ותסמינים שהקלינאי המאבחן יבחו כדי לאבחן דיכאון בוקר משותפים גם לדיכאון.

 

בכל זאת, ישנן כמה שאלות במהלך האבחון, שמייחדות מצב נפשי.

 

חגית בראלי פישמן מטפלת CBT בראשון לציון מכון טמיר

חגית בראלי-פישמן, מטפלת בדיכאון בראשון לציון

 

הן תתמקדנה לרוב בבירור של דפוסי שינה ונטיה לשינויים במצב הרוח במהלך היום:

 

  • האם לרוב הסימפטומים חמורים יותר בבוקר או בערב?

  • האם קיים קושי לצאת מהמיטה או להתחיל את היום?

  • האם יש שינוי דרמטי במצב הרוח במהלך היום?

  • האם ניכרים קשיי ריכוז יותר בשעות הבוקר?

  • האם המאובחן נהנה מפעילויות מהן נהנה בעבר?

  • האם השגרה היומית השתנתה לאחרונה?

  • מה, אם בכלל, משפר את מצב רוחו של המתמודד? 



 

טיפולים בדיכאון בוקר

 

טיפול בדיכאון, כולל בדיכאון בוקר, הוא לגמרי אפשרי.

 

לכן, אם אתם סבורים שזה המצב, הרימו טלפון אלינו או התייעצו עם רופא/ת המשפחה. 

 

 

טיפולים יעילים להפחתת דיכאון בוקר

 

טיפול בשיחות (פסיכותרפיה)

טיפולים פסיכותרפיים, כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), אקטיבציה התנהגותית ופסיכותרפיה דינמית, עשויים לסייע בדיכאון בוקר, כאשר בחלק מהמקרים מומלץ שילוב בין תרופות לטיפול שיחתי. 

שיטות טיפול אלו מתחקות אחר הגורמים לדיכאון, שתורמים לחיזוק ולהחמרה של הסימפטומים, למשל קונפליקטים בזוגיות ובעבודה, הערכה עצמית נמוכה או דפוסי חשיבה שליליים. 

 

טיפול תרופתי

שלא כמו סוגי דיכאון אחרים, דיכאון בוקר אינו מגיב לתרופות מסוג SSRI (מעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין), כמו ציפרלקס או לוסטרל,  שנועדו להקל על תסמיני דיכאון קליני.

נראה שתרופות ממשפחה דומה, מסוג SNRI (מעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין ונוראפינפרין) כמו ונלה (אפקסור), מסייעות יותר טוב בניהול של דיכאון בוקר. 

כל טיפול תרופתי מחייב ייעוץ עם רופא, עדיף פסיכיאטר, ומה שנכתב פה כמובן לא מהווה המלצה לפעולה. 

 

טיפול באור (פוטותרפיה)

שמש זה הכי טבעי, במיוחד במדינה עם יותר מ-300 ימי שמש כל שנה.

במדינות פחות מוארות, המטופל יושב או עובד ליד מכשיר שפולט אור ומחקה אור השמש מהחוץ. 

המכשור הרפואי שמתאים לטיפול פולט אור בעוצמה של 2,500 לוקס ויותר, פי 10 מעוצמתן של נורות חשמל ביתיות. 

 

הראה שהחשיפה לאור משפיעה על תהליכים ביוכימיים במוח, הקשורים לויסות מצב הרוח.

למרות שטיפול באור מזוהה עם הפרעת דיכאון עונתי, מתמודדים/ות רבים עם דיכאון בוקר מוצאים בו תועלת. 

 

טיפול בנזעי חשמל (ECT)

למרות המוניטין המאיים של טיפול בחשמל, ECT יכול להיות יעיל למדי לטיפול בדיכאון חריף יותר בשעות הבוקר.

בתהליך טיפולי זה מועברים זרמים חשמליים דרך המוח בכוונה לעורר התקף מבוקר.

הטיפול גורם, ככל הנראה, לשינויים ביוכימיים שיכולים להפחית תסמיני דיכאון.

 

חשוב לציין כי ECT הוא טיפול בטוח יחסית, עם פחות תופעות לוואי מבעבר, המתבצע תחת הרדמה. 

 

נוסף לכל הטיפולים הללו, גם שינויים מינוריים בדפוסי השינה יכולים לעזור, באמצעות ויסות מחזור השינה/ערות עם שעון הגוף ויפחיתו את תסמיני דיכאון הבוקר.

 

אפשר לנסות ללכת לישון ולהתעורר באותה שעה בכל יום, לאכול ארוחות בזמנים סדירים, להימנע מתנומות ארוכות, ליצור סביבת שינה הגיינית (למשל חדר אפל, שקט וקריר), להימנע מצריכת חומרים שיכולים להפריע לשנת לילה טובה (קפאין, אלכוהול, טבק) ולהתאמן לעתים קרובות (אך להימנע מפעילות מאומצת לפחות 4 שעות לפני שעת הכניסה למיטה).

 

צעדים אלה ואחרים עשויים לעזור לייצב את השעון הביולוגי כך שהגוף ייצר את ההורמונים המתאימים בזמן הנכון, מה שיכול לעזור לשפר את מצב הרוח.

 

 

כתיבה:

איתן טמיר, MA,

ראש המכון 

 

 

 

מקורות:

 

Li JZ, Bunney BG, Meng F, Hagenauer MH, Walsh DM, Vawter MP, Evans SJ, Choudary PV, Cartagena P, Barchas JD, Schatzberg AF, Jones EG, Myers RM, Watson SJ Jr, Akil H, Bunney WE. Circadian patterns of gene expression in the human brain and disruption in major depressive disorder. Proc Natl Acad Sci U S A. 2013 Jun 11;110(24):9950-5. doi: 10.1073/pnas.1305814110. Epub 2013 May 13. PMID: 23671070; PMCID: PMC3683716. 

 

Wirz-Justice A. Diurnal variation of depressive symptoms. Dialogues Clin Neurosci. 2008;10(3):337-43. doi: 10.31887/DCNS.2008.10.3/awjustice. PMID: 18979947; PMCID: PMC3181887.

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021