איך הפרעות שינה ודיכאון קליני משפיעים ומחזקים זה את זה?

קשר בין דיכאון לבעיות שינה

 

 

מה הקשר בין קשיי שינה לדיכאון?

 

לשינה ולמצב רוח יש השפעה הדדית: 

 

מאמר סקירה שפורסם ב- 2019 זיהה כי קשר דו-כיווני בין הפרעות שינה לבין דיכאון.

 

מעבר לכך, לפי החוקרים, אפשר לראות כיצד בעיות שינה עשויות לחזות מראש הופעת דיכאון.

 

מחקר אחר שנערך באוניברסיטת פנסילווניה הראה כי חסך בשינה, אפילו אם הוא חלקי, מדרדר משמעותית את מצב הרוח.  

 

לא רק ששינה גרועה משפיעה לרעה על מצב הרוח, גם מצב הרוח יכול להשפיע על איכות השינה (חרדה, למשל, מגבירה את ההתרגשות והעוררות הפיזית).

 

 

איך קשיי שינה תורמים לדיכאון?

 

עייפות מופרזת מתבטאת בישנוניות בשעות היום, מה שיכול להשפיע משמעותית על בריאותנו הנפשית, על היכולת לחשוב בצלילות, לווסת ולשלוט ברגשות, ובעקבות כך לתרום ולהגביר דיכאון. 

 

קושי להירדם ולישון הוא סימפטום שכיח של דיכאון, ואובדן שינה תורם חלקו לשינויים ביוכימיים במוח ובמצב הרוח, בחשיבה וברגשות - שינויים אשר עלולים להסתיים באפיזודה דיכאונית.  הפרעות שינה עלולות אף הן להפעיל בעוצמה את תגובות הסטרס שלנו, גורם שיכול אף הוא לתרום להתפתחות דיכאון. 

 

 

איך דיכאון תורם לקשיי שינה?

 

מהצד השני, אחד הקריטריונים הכי מוכרים לאבחנה של דיכאון קליני הוא בעיות שינה.

כאשר אדם נאבק בקשיי שינה, אך טבעי לצפות שתסמיני הדיכאון מהם הוא סובל יילכו ויחריפו. 

 

 

ישנוניות-יתר ודיכאון 

 

זאת ועוד, מכיוון שיש חפיפה בין סימפטומים של הפרעות שינה ודיכאון, לעתים יבוצע אבחון שגוי. 

 

מחקר שבוצע עם מדגם של אוכלוסיית נשים, העלה כי דיכאון הוא גורם שקשור מאוד לתסמונת שנקראת ישנוניות יתר במהלך היום (Excessive Daytime Sleepiness - EDS).

 

ל-EDS יש השלכות שליליות מובהקות על התפקוד הקוגניטיבי, החברתי וההתנהגותי, עד כדי פגיעה של ממש בחיי העבודה, בזוגיות, בהורות, במשפחה ובמערכות יחסים. 

 

 

apnea ודיכאון

 

עוד קשר מעניין בין הפרעת שינה לבין דיכאון, זוהה במחקר שעלה על קשר בין  דיכאון קליני לבין דום נשימה חסימתי -  (Obstructive sleep apnea (OSA -  תסמונת שמתבטאת ביקיצות והתעוררויות מרובות במהלך הלילה, עקב בעיות נשימה בשינה.

אפניאה אמנם אינה מסוכנת באופן ישיר, אולם מחיריה ניכרים היטב.

 

החוקרים גילו קשר מקביל בין קשיי שינה לדיכאוניות - 

 

  1. 18% מהמתמודדים עם דיכאון קליני חווים במקביל גם דום נשימה חסימתי

  2. 17.6% מהלוקים בדום נשימה חסימתי סובלים מדיכאון קליני. 

 

 

אינסומניה ודיכאון

 

גם אינסומניה, הפרעת שינה שמתבטאת בקושי להירדם או לישון ברצף קשורה לדיכאון, כאשר למי שלוקה בה יש סיכוי גבוה פי 10 להיות מאובחן כסובל מדיכאון קליני (MDD) במהלך החיים, בהשוואה למי שמדווחים על שינה טובה.

 

 

איך מטפלים בשילוב בין קשיי שינה לדיכאון?

 

ישנם מגוון טיפולים פסיכולוגיים ותרופתיים להפרעות שינה ולדיכאון:

 

 

טיפול תרופתי

 

אחד מהם הוא טיפול תרופתי באמצעות מייצבי מצב רוח, כמו קארבאמזפין, תרופה אנטי-אפילפטית שמשמשת גם כמייצב מצב רוח.   

 

תרופות מקבוצת SSRI, כמו פרוזאק, ציפרלקס סרנדה או לוסטרל ונוגדות דיכאון טריציקליות, כמו אלטרול ונורטריפטילין, יכולות לעיתים לעזור.

חשוב לציין כי במקרים של מטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה יירשמו תרופות נוגדות דיכאון רק לעתים רחוקות, שכן הן עלולות להחמיר את בעיות הנשימה. 

 

 

האם נוגדי דיכאון עוזרים להירדם?

 

יש מטופלים שנוטלים SSRI מדווחים על שיפור באיכות השינה, לצד שיפור במצב הרוח.

עם זאת, אצל חלק מהמטופלים, תרופות נוגדות דיכאון עלולות דווקא לעכב שינה.  

יש רופאים שמשלבים יחד עם טיפול ב- SSRI גם מינון נמוך של נוגדי חרדה.

 

חובה לשאול את הרופא - לא מנסים לבד!  

 

 

טיפול CBT

 

גם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יכול להיות יעיל עבור טיפול קליני משולב לסובלים מדיכאון ומאינסומניה.

CBT נחשב לטיפול קו ראשון, הן עבור דיכאון והן עבור הפרעות שינה. 

 

 

טיפול עצמי 

 

יש דרכים טבעיות לטיפול עצמי בדיכאון משולב עם נדודי שינה, שמתבטאים בשינוי חיובי בהרגלים ובסגנון החיים.

 

הנה כמה דוגמאות:

 

  •  צריכת משקאות חמים לפני השינה

  • פעילות גופנית במהלך היום, אך לא בסמוך לשינה

  • נטילת תוספי מלטונין

  • שמירה על טמפרטורה קרירה בחדר השינה

  • הקפדה על החשכה מלאה של החדר

  • שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת

  • תרגול מדיטציה ו/או מיינדפולנס

  • הפחתה בצריכת אלכוהול

 

מחקר שנערך במרפאה לרפואת שינה בבי״ח כרמל מצא גם אפליקציות טיפוליות, המסייעות לתרגול ואימון שינה, יכולות לעזור למטופלים להתמיד בטיפול הרפואי עבור דום נשימה בשינה.

טיפול דיגיטלי זה פותח ע״י dayzz, והיא משמשת אמצעי משלים לתמיכה בטיפול הרפואי המסורתי.

 

חשוב לפנות לסיוע רפואי כאשר חווים אפיזודה קשה של דום נשימה בשינה, ולסיוע פסיכולוגי כאשר ניכרים שינויים במצב הרוח או באישיות, לצד תחושות של חוסר אונים או חוסר תקווה.   

אם עולות מחשבות אובדניות, או כוונה של פגיעה עצמית, חשוב לפנות מיידית לעזרה מקצועית.

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

עדכון אחרון

 

9 במאי 2022   

  

 

 

 

 

מקורות:

 

Dinges DF, Pack F, Williams K, Gillen KA, Powell JW, Ott GE, Aptowicz C, Pack AI. Cumulative sleepiness, mood disturbance, and psychomotor vigilance performance decrements during a week of sleep restricted to 4-5 hours per night. Sleep. 1997 Apr;20(4):267-77. PMID: 9231952.

  

Fang, H., Tu, S., Sheng, J., & Shao, A. (2019). Depression in sleep disturbance: A review on a bidirectional relationship, mechanisms and treatment. Journal of cellular and molecular medicine, 23(4), 2324–2332. https://doi.org/10.1111/jcmm.14170

 

Jehan, S., Auguste, E., Pandi-Perumal, S. R., Kalinowski, J., Myers, A. K., Zizi, F., Rajanna, M. G., Jean-Louis, G., & McFarlane, S. I. (2017). Depression, Obstructive Sleep Apnea and Psychosocial Health. Sleep medicine and disorders : international journal, 1(3), 00012.

 

https://www.sleepfoundation.org/articles/depression-and-sleep

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2022