איך מתמודדים עם קשיי התארגנות אצל ילדים? | מכון טמיר לפסיכותרפיה

דרג פריט זה
(29 הצבעות)
קשיי התארגנות אצל ילדים קשיי התארגנות אצל ילדים

 

קשיי התארגנות אצל ילדים

והקשר להפרעת קשב וריכוז

 

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה לקות נוירולוגית הבאה לידי ביטוי בתופעות שונות כגון:

  • חוסר יכולת להתרכז לאורך זמן
  • חוסר יכולת לפיצול קשב
  • אימפולסיביות, פזיזות
  • אי שקט מוטורי
  • בעיות שינה  

לא כל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז סובל מכל התסמינים אך התסמינים הקיימים הם בעוצמה שעלולה להפריע ולפגוע בתפקוד. אצל ילדים, הקשיים מתעוררים לרוב במסגרת הבית ספרית כשהילד נאלץ לשבת שעות רבות בכיתה, להקשיב, להתרכז ולעמוד במשימות שונות. הקשיים באים ליד ביטוי גם בקשרים חברתיים וביחסים בין אישיים, מכלול זה פוגע בצורה משמעותית בתפקודו של הילד וברווחתו הנפשית. הפרעת קשה ובריכוז היא הפרעה מאוד נפוצה כאשר כ-5%-10 מכלל הילדים באוכלוסיה סובלים מקשיים אלה. 

על טיפול בקשיי התארגנות באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים <

 child

מה מקור הפרעת הקשב והריכוז?

הפרעת קשב וריכוז נעוצה בבעיה ביולוגית ויש לה בסיס גנטי. הפרעה זו נובעת מהתפתחות שאינה תקינה של מערכת העצבים המרכזית. כאמור, הפרעה מתפתחת בילדות אך מלווה את האדם לאורך כל חייו. ילדים הסובלים מהפרעה זו עלולים לא לממש את הפוטנציאל שלהם ולכן חושב לאבחן אותם ולהקנות להם כלים שבהם יוכלו "לעקוף" את הבעיה או לעבוד איתה באופן שלא רק שלא פוגע ביכולת שלהם אלא מאפשר להם להגביר את היצירתיות שלהם ואופני ההתמודדות שלהם עם משימות ואתגרים כמו גם "שומר" על הדימוי העצמי שלהם ומגן עליהם מפני כישלונות ותסכולים חוזרים ונשנים. מערכת החינוך מכירה ופועלת לסייע בהתמודדות של ילדים עם קשיי קשב וריכוז, כולל האפשרות של הפסקה בכל 20 דקות לאורך כל יום הלימודים. 

ADHD CHILDREN AND ADOLECENSENTS

איך מתמודדים עם קשיים בהתארגנות?

לילדים הסובלים מהתופעה ישנו קושי רב בהתארגנות ועמידה בזמנים. קשיי הארגון באים ליד ביטוי לאורך כל שלבי ההתארגנות:

הן בזמן ההתכוננות והערכת הציוד הנדרש, הן ביכולת להיות עקבי להתחיל ולסיים את הפעולה, הן ביכולת להקפיד על פרטים והן ביכולת להפעיל תהליכי בקרה, לאתר ולתקן בעיות.

דבר זה מביא לתסכול רב שנובע מהפער בין הרצון והכוונה לבין הביצוע בפועל.

אבחון הפרעת הקשב והטיפול בה

ההתייחסות לקשיי התארגנות, כמו גם ל-ADHD, כרוכה כיום בהערכת התפקודים הניהוליים, סל של 8 פונקציות קוגניטיביות גבוהות שאחראיות על מגוון יכולות חשובות. 

אבחון ADHD והטיפול בה -  אבחון מוקדם הינו הכרחי מאוד לצורך התאמה של תוכנית טיפולית מתאימה. ככל שהאבחון והטיפול נעשים בגיל צעיר יותר כך ניתן למנוע בעיות נלוות בעתיד. מי שמוסמך לאבחן את התופעה הם פסיכיאטרים, נוירולוגים ופסיכולוגים.

בתהליך האבחון נבדקים מרכיבים וגורמים קוגניטיביים, רגשיים, התנהגותיים  וחברתיים. הטיפול עצמו עשוי לכלול מספר מרכיבים: טיפול רגשי, נפשי ותרופתי, אימון ייחודי במיומנויות והדרכת הורים בהתאם לאבחנה ולצורך.

 

שוחחו עמנו להכוונה למטפל/ת

או להדרכת הורים

במכון טמיר תל אביב

או בקליניקות העמיתות בכל הארץ

1-800-509-809

צוות מכון טמיר לפסיכותרפיה

 

 

 

 

 

 

 

 

מקורות והמלצות:

 

Child and Adolescent Development for Educators: Second Edition. Christine B. McCormick and David G. Scherer, 2018. Guilford press

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר