איך מתמודדים עם קשיי התארגנות אצל ילדים ומתבגרים?

קשיי התארגנות

 

קשיי התארגנות

אצל ילדים

והקשר להפרעת קשב וריכוז

 

 

כתיבה:  

איתן טמיר,

(MA), ראש המכון

 

  

מהי הפרעת קשב?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה לקות נוירולוגית הבאה לידי ביטוי בתופעות שונות כגון:

  • חוסר יכולת להתרכז לאורך זמן

  • חוסר יכולת לפיצול קשב

  • אימפולסיביות, פזיזות

  • אי שקט מוטורי

  • בעיות שינה  

לא כל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז סובל מכל התסמינים אך התסמינים הקיימים הם בעוצמה שעלולה להפריע ולפגוע בתפקוד.

אצל ילדים, הקשיים מתעוררים לרוב במסגרת הבית ספרית כשהילד נאלץ לשבת שעות רבות בכיתה, להקשיב, להתרכז ולעמוד במשימות שונות.

הקשיים באים ליד ביטוי גם בקשרים חברתיים וביחסים בין אישיים.

מכלול זה פוגע בצורה משמעותית בתפקודו של הילד וברווחתו הנפשית.

הפרעת קשה ובריכוז היא הפרעה מאוד נפוצה כאשר כ-5%-10 מכלל הילדים באוכלוסיה סובלים מקשיים אלה. 

 

על טיפול בקשיי התארגנות באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים <

 

 

מה מקור הפרעת הקשב והריכוז?

הפרעת קשב וריכוז נעוצה בבעיה ביולוגית ויש לה בסיס גנטי. הפרעה זו נובעת מהתפתחות שאינה תקינה של מערכת העצבים המרכזית.

כאמור, הפרעה מתפתחת בילדות אך מלווה את האדם לאורך כל חייו.

ילדים הסובלים מהפרעה זו עלולים לא לממש את הפוטנציאל שלהם ולכן חושב לאבחן אותם ולהקנות להם כלים שבהם יוכלו "לעקוף" את הבעיה או לעבוד איתה באופן שלא רק שלא פוגע ביכולת שלהם אלא מאפשר להם להגביר את היצירתיות שלהם ואופני ההתמודדות עם משימות ואתגרים כמו גם "שומר" על הדימוי העצמי שלהם ומגן מפני כישלונות ותסכולים חוזרים ונשנים.

מערכת החינוך מכירה ופועלת לסייע בהתמודדות של ילדים עם קשיי קשב וריכוז, כולל האפשרות של הפסקה בכל 20 דקות לאורך כל יום הלימודים. 

 

 

מה החשיבות של יכולת התארגנות אצל ילדים?

פונקציית ההתארגנות מסייעת לילדים לעקוב אחר הצעצועים, הספרים, המשחקים והבגדים שלהם.

זהו גם מרכיב חשוב בדרך לתכנון ולפיתרון בעיות, הגדרת היעדים ושיפור התפוקדים הניהוליים.

כישורים ארגון תומכים בהתפתחות הילד, משפרים את ניהול הזמן ומגבירים את ההסתברות להשגה מוצלחת של יעדים ומשימות. 

 

 

איך מתמודדים עם קשיים בהתארגנות?

לילדים הסובלים מהתופעה ישנו קושי רב בהתארגנות ועמידה בזמנים. קשיי הארגון באים ליד ביטוי לאורך כל שלבי ההתארגנות:

הן בזמן ההתכוננות והערכת הציוד הנדרש, הן ביכולת להיות עקבי להתחיל ולסיים את הפעולה, הן ביכולת להקפיד על פרטים והן ביכולת להפעיל תהליכי בקרה, לאתר ולתקן בעיות.

דבר זה מביא לתסכול רב שנובע מהפער בין הרצון והכוונה לבין הביצוע בפועל.

 

 

איך מאבחנים הפרעת קשב ומטפלים בה?

ההתייחסות לקשיי התארגנות, כמו גם ל-ADHD, כרוכה כיום בהערכת תפקודים ניהוליים, סל של 8 פונקציות קוגניטיביות גבוהות שאחראיות על מגוון יכולות חשובות. 

לגבי אבחון ADHD:  אבחון מוקדם הינו הכרחי מאוד לצורך התאמה של תוכנית טיפולית מתאימה. ככל שהאבחון והטיפול נעשים בגיל צעיר יותר כך ניתן למנוע בעיות נלוות בעתיד. מי שמוסמך לאבחן את התופעה הם פסיכיאטרים, נוירולוגים ופסיכולוגים.

בתהליך האבחון נבדקים מרכיבים וגורמים קוגניטיביים, רגשיים, התנהגותיים  וחברתיים.

 

 

איך מטפלים בהפרעת קשב אצל ילדים?

הטיפול עצמו עשוי לכלול מספר מרכיבים: טיפול רגשי, נפשי ותרופתי, אימון ייחודי במיומנויות והדרכת הורים בהתאם לאבחנה ולצורך.

 

 

שוחחו עמנו להכוונה למטפל/ת

או להדרכת הורים

במכון טמיר תל אביב

או בקליניקות העמיתות בכל הארץ

 

072-3940004

 

צוות מכון טמיר לפסיכותרפיה

 

 

 

על הילדים / ג'ובראן חליל ג'ובראן

 

יַלְדֵיכֶם אֵינָם יַלְדֵיכֶם

כִּי פְּרִי גַעֲגוּעֵי הַחַיִּים אֶל עַצְמָם:

בָּאִים הֵמָּה דַרְכְּכֶם אַךְ לֹא מִכָּם,

חַיִּים עִמָּכֶם אַךְ אֵינָם שַׁיָּכִים לָכֶם.

תְּנוּ לְיַלְדֵיכֶם אֶת אַהֲבַתְכֶם

אַךְ לֹא אֶת מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם,

כִּי לָהֶם הֵגִינֵיהֶם.

גוּפָם יִשְׁכַּן בְּבָתֵּיכֶם, אַךְ לֹא נִשְׁמָתָם

כִּי נִשְׁמָתָם מִסְתּוֹפֶפֶת בְּבֵית הַמָּחָר -

שָׁם לֹא תּוּכְלוּ לָבוֹא אַף בַּחֲלוֹמוֹתֵיכֶם.

אֶפְשָׁר לָכֶם לַחְפּץ לִהְיוֹת כְּמוֹתָם

אַךְ אַל לָכֶם לַעֲשׂוֹתָם כְּמוֹתְכֶם,

כִּי הַחַיִּים פְּנֵיהֶם קָדִימָה לֹא אָחוֹר,

וְהֵם לֹא יִתְרַפְּקוּ עַל הָאֶתְמוֹל.

 

-- מתוך "הנביא", הוצאת "תמוז"

 

 

 

מקורות והמלצות:

 

Child and Adolescent Development for Educators: Second Edition. Christine B. McCormick and David G. Scherer, 2018. Guilford press 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021