מבחן וכסלר למדידת אינטליגנציה (IQ) של ילדים (WISC) בגיל 6-17

דרג פריט זה
(21 הצבעות)
מבחן וכסלר למדידת אינטיליגנציה מבחן וכסלר למדידת אינטיליגנציה

 

מבחן וכסלר למדידת אינטליגנציה בקרב ילדים (WISC)

מהו מבחן וכסלר?

מבחן וכסלר לאינטליגנציה בקרב ילדים (Wechsler Intelligence Scale for Children או WISC) הוא מבחן אינטליגנציה שמודד .I.Q.

מבחן הווכסלר מועבר פרטנית לילדים בגילאי 6 עד 16 ו-11 חודשים. מטרתו היא לאמוד אינטליגנציה אנושית על בסיס יכולות ורבליות וביצועיות.

הוגה המבחן, דיוויד וכסלר, האמין כי:

״אינטליגנציה היא תכונה גלובלית הבאה לידי ביטוי במגוון של יכולות נמדדות״.

 

בואו נבין מה הוא הצליח לעשות, כיצד הוא שיפר את המבחן עם הזמן, מה המדדים שהוא נועד לבחון ומה הביקורת על המבחן.

לשיחת תיאום לאבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים ובני נוער בתל אביב, צרו עמנו קשר.

 

עלות אבחון: החל ממחיר של 2400 ש״ח.

 

מבחן וכסלר למדידת אינטליגנציה IQ של ילדים WISC

 

 

 

למרות עשרות השנים שחלפו מאז הוצאת הוורסיה הראשונה של המבחן, מבחני וכסלר השונים הם עדיין הכלים הפסיכולוגיים היעילים ביותר למדידת אינטליגנציה ובין הנפוצים ביותר לביצוע הערכה פסיכולוגית (אבחון פסיכודיאגנוסטי) ואבחון פסיכודידקטי.

מבחן ה-WISC עודכן לאחרונה בשנת 1991 לגרסתו השלישית.

ההנחה העומדת בבסיסו היא שעל מבחן הטוען לאמידה מהימנה של אינטליגנציה אנושית לבחון את כל מגוון היכולות האנושיות המרכיבות אותה, הנחלקות לשתי קטגוריות עיקריות:

 

  • יכולות ורבליות
  • יכולות ביצועיות

 

הגרסה הנוכחית (השלישית) מורכבת מ-13 תתי-מבחנים והעברתה נמשכת בין 50 ל-75 דקות.

כדי להעריך את ציון ה-IQ, על הפסיכולוג להעביר את המבחן בקפדנות על-פי ההנחיות המפורטות במדריך, על מנת שלא ייפגעו התוקף והמהימנות של המבחן.

פרשנות הנתונים מתייחסת לגורמים רבים נוספים פרט לביצועי הילד, המתבגר, או המבוגר במבחן, כמו התנהגות, היבטים תרבותיים ועוד.

 

Psychologycal Evaluation


חשוב לדעת!

 

מבחנים להערכת האישיות

מועברים אך ורק

על ידי פסיכולוגים קליניים / חינוכיים מומחים,

או מתמחים בפסיכולוגיה

תחת הדרכה של מדריך מוסמך

בפסיכודיאגנוסטיקה

מטעם מועצת הפסיכולוגים


 

מבחן האינטליגנציה של וכסלר, ובאופן ספציפי מהדורת ה- WISC-VI, הוא הנפוץ ביותר להערכת יכולות קוגניטיביות ואינטלגנציה בקרב פסיכולוגים קליניים.

המבחן נחשב בעל ערך פסיכודיאגנוסטי גבוה בתהליכי הערכה פסיכולוגית של ילדים ומתבגרים, עם ערכי תוקף ומהימנות גבוהים.

באמצעות המבחן ניתן להעריך תפקודים רגשיים וקוגנטיביים, הפשטה והמשגה, יכולת לגמישות מחשבתית, אחסון מידע במצבי לחץ, אחסון מידע שמיעתי וראייתי ועוד.

כתוצאה מכך, רווח השימוש בכלי זה למגוון מטרות אבחוניות, למשל, ככלי עזר לאבחון ADHD בקרב ילדים על ידי בחינת דפוסי מענה ספציפיים אשר זוהו כמאפיינים ילדים עם ADHD.

כאשר מתעורר צורך לקיים אבחון שלם להערכת האישיות, מועברת סוללה פסיכודיאגנוסטית מלאה שכוללת, בנוסף למבחן האינטיליגנציה, גם מבחני הערכה נוספים, כמו מבחני רשות, מבחן המשאלות, בנדר, רורשאך, HTP ו-TAT. 

 

 

גרסאות מבחן האינטיליגנציה של וכסלר

גרסאות המבחן עברו במהלך העשורים האחרונים עדכונים והתאמות וכיום קיימות 4 גרסאות נפוצות של המבחן, תואמות טווחי גיל, בהן נעשה שימוש כמעט בכל תהליך של אבחון אישיות מלא:

  • גרסת ה- WIPPSI  - מיועדת לגילאי 2.5-7 - WPPSI-R הוא מבחן אינטיליגציה לילדים צעירים, שדומה ברציונל התיאורטי ל- WISC. הגרסה המקורית של WPPSI פותחה כבר בשנת 1967, לגילאי 4 עד 6, והגרסה המתוקנת ,WPPSI-R, עודכנה בשנת 1989. השינויים בגרסה המתוקנת של WPPSI-R כוללים עדכון של הנורמות, שיפור התאמת התכנים לילדים והרחבת טווח הגיל. 
  • WISC -  המיועדת לגילאי 6-17 ולה שלוש מהדורות, האחרונה בהן שמתאימה לנבדקים ישראליים היא ה- WISC-VI
  • גרסת ה- WAIS-III ורסיה ספציפית למתבגרים, שמועברת בגילאי 16 ומעלה
  • ה- WISC-V הוא הגרסה החדשה ביותר של המבחן, שעדיין לא עבר סטנדרטיזציה ובניית נורמות בעברית.  המבחן כולל איכויות פסיכומטריות גבוהות ובנוי מ- 15 תתי מבחנים כאשר מתוכם 10 אשר חובה להעבירם והם נכללים בחישוב הציון הכולל ובחישוב ציוני האינדקסים וחמישה מבחני רשות אשר ניתן להחליט האם להעבירם בהתאם לשיקולים קליניים.

תתי המבחנים של מבחן וקסלר

מבחן וקסלר כולל מגוון של תתי-מבחנים:

  • תתי-מבחנים מילוליים- ידיעות, צד שווה, חשבון, אוצר מילים, הבנה וזכירת ספרות
  • תתי-מבחנים ביצועיים- השלמת תמונות, סידור תמונות, סידור קוביות, הרכבת עצמים וקידוד

 

בכל אחד מתתי-המבחנים יש פריטים בסדר קושי עולה, והם מסודרים לסירוגין. מילולי-ביצועי-מילולי-ביצועי וכן הלאה.

בכל אחד מתתי המבחנים ישנו ׳כלל הפסקה׳ שמנחה מתי להפסיק כל תת-מבחן (בדר״כ אחרי 3-4 כשלונות רצופים). 

בתתי המבחנים, בחלק הביצועי, גורם הזמן משפיע גם הוא כל הציון. ככל שהביצוע מהיר יותר > הציון גבוה יותר.

 

  • מבחן ידיעות- שואלים את הנבדק שאלות ידע במגוון נושאים
  • השלמת תמונות- מוצגת לנבדק פריט חסר- על הנבדק לציין מהו אותו פריט (הנבדק לא חייב לנקוט בשם של הפריט החסר, מספיק שיצביע. כי תת המבחן אינו בודק בעיות שיום/שליפה).
  • צד שווה- מוצגים לנבחן שתי מילים המייצגות מושגים מסוימים, ועל הנבדק לומר מה המכנה המשותף שלהם.
  • סידור תמונות - כל פריט מורכב מסדרה של כרטיסי תמונות המספרות סיפור. הכרטיסים מוצגים לנבדק בסדר מבולבל, ועל הילד לסדר אותם מחדש ליצירת רצף הגיוני. ׳הבלבול׳ הוא קבוע. כלומר, המעביר צריך לסדר באותו ׳סדר מבולבל׳ לכולם. 
  • חשבון - סדרה של בעיות חשבוניות מילוליות שעל הנבדק לפתור מנטלית. 
  • סידור קוביות - הנבדק מתבקש לשחזר מבנים הכוללים שני גוונים בעזרת קוביות. תת המבחן כולל הגבלת זמן.
  • אוצר מילים- על הנבדק לתת הגדרה בעל פה למילים. 
  • הרכבת עצמים - מציגים לנבדק חלקי פאזל מבולגנים, והוא מתבקש להרכיב כל פאזל במסגרת הזמן הקצוב. הציון מושפע מדיוק וממהירות. 
  • הבנה- הנבדק משיב לסדרה של שאלות סביב בעיות יום-יום או סביב הבנת מושגים, נורמות ומנהגים חברתיים. 
  • קידוד- על הנבחן להעתיק סימנים מזווגים למספרים/צורות. בתת מבחן זה קיימת הגבלת זמן של 2 דקות.
  • זכירת ספרות- מבחן רשות

 

 

הידעת?

ציון אינטיליגנציה בגיל 20 

קשור בתפיסת הגיל הסובייקטיבית בשנות הזיקנה 

קראו:

מחקר חדש מתוך בלוג מכון טמיר באביליקו

 

 

מבחן סטנפורד-בינה למדידת אינטילגנציה <

קראו על מבחנים פסיכולוגיים נוספים להערכת האישיות

 

TAT

 

HTP (בית עץ אדם)

 

מבחן MMPI

 

מבחן רורשאך

 

 

 

 

כתיבה:

 

אופיר ברגמן, MA 

 

גיא רומח, פסיכולוג

 

 

 

עריכה מקצועית:

 

אפרת גינס פיינמסר, פסיכולוגית קלינית מדריכה  

 

 

 

 

מקורות:

 

 

 

ברנשטיין, ד. (2017). כלי אבחון בישראל: דעה אחתפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3601

 

Groth-Marnat, Gary. Handbook of Psychological Assessment. 3rd edition. New York: John Wiley and Sons, 1997

 

 

Kaufman, A.S. (1994). Intelligent Testing with the WISC-III. New York : John Wiley & Sons 

 

 

Kline, Paul. The Handbook of Psychological Testing. New York: Routledge, 1999

 

 

McGrew, Kevin S., and Dawn P. Flanagan. The Intelligence Test Desk Reference. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon, 1998

 

 

Wechsler, D. (1940). Non-intellective factors in general intelligence. Psychological Bulletin, 37, 444-445

 

 

Wechsler, D.(1949). Manual for the Wechsler intelligence Scale for children. New York: The Psychological Corporation

 

 

Wechsler, D. (1955a). The Range of human capacities (2nd ed.). Baltimore: Williams & Wilkins

 

 

Wechsler, D. (2003). Wechsler Intelligence Scale for Children—4th Edition (WISCIV). San Antonio, TX: Harcourt Assessment

 

 

https://www.intelltheory.com/wechsler.shtml

 

 

http://www.minddisorders.com/Py-Z/Wechsler-Intelligence-Scale-for-Children.html

 

 

 

 

 

 

 

תמונות: 

תמונת רורשאך מתוך Shutterstock

תמונת מבחן וכסלר ברשיון שימוש CC BY-SA 3.0 NL

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019