תסמונת PANDAS / PANS אצל ילדים ונוער: מזיהום פיזי ל-OCD

תסמונת PANDAS תסמונת PANDAS

מהי תסמונת PANDAS / PANS?

מהי תסמונת PANDAS?

תסמונת PANDAS (ראשי תיבות של Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorder associated with Streptococcal Infection) זוהתה לראשונה בשנת 1996ב-NIMH, כהפרעת ילדים אוטואימונית ונוירו-פסיכיאטרית, בהקשר של זיהום חיידקי.

המופע הקליני של PANDAS אצל ילדים ונוער כולל סדרת תסמינים התנהגותיים ונוירולוגיים, שמזכירים ביטויים התנהגותיים של הפרעה טורדנית כפייתית בילדות והפרעת טיקים

נכון להיום, מרבית הסובלים מ- PANDAS מאובחנים כיום באופן שגוי עם הפרעה פסיכיאטרית אחרת: הפרעות התנהגות, הפרעת טורט, או קשיים משפחתיים, רגשיים ודינמיים.

צפו בסרטון יפה, שמתאר את ההפרעה מקרוב:

קשר בין זיהומים להפרעות נפשיות אצל ילדים ובני נוער

חשוב לציין כי הזיקה בין הופעת זיהומים ודלקות אצל ילדים ובני נוער לבין סיכון מוגבר ללקות בהפרעות נפשיות, הולכת ומתבססת מבחינה מחקרית:

למשל, מחקר אחרון, שפורסם בכתב העת JAMA, העלה ממצאים שמחזקים את הקשר בין זיהומים לבין הפרעות נפשיות - הרבה מעבר לתסמונת PANDAS -  המחקר מצא קשר בין קיום סוגים שונים של זיהום פיזיולוגי לבין סיכון מוגבר לפתח הפרעות נפשיות בגיל ההתבגרות, כאשר הסיכונים נבדלים בין הפרעות נפשיות ספציפיות.

מהם התסמינים של PANDAS?

בתסמונת PANDAS מתועדים 5 מאפיינים הנתמכים בדיסציפלינות המחקרית והרפואית:

• פריצה פתאומית בגיל הילדות או ההתבגרות
  • טיקים תנועתיים וקוליים
  • קשר אפשרי לזיהום סטרפטוקוקלי - בעיקר למחלה סטרפטיקוקית המוכרת כקדחת שגרונית (Rheumatic Fever).
  • תופעות נוירופסיכיאטריות - קשיי קשב וקשיי ריכוז.

סימפטומים נלווים

אצל רבים מהילדים עם התסמונת, מתקיימים במקביל תסמינים של הפרעת קשב וריכוז והיפרקטיביות, חרדת פרידה, תנודתיות במצבי הרוח, קשיי שינה, סיוטי לילה, הרטבת לילה (ולעיתים גם במהלך היום), כאבי מפרקים, שינויים במוטוריקה עדינה (כמו שינוי בכתב היד) והנמכה קוגניטיבית.

ילדים עם תסמונת PANDAS סובלים מעליות ומורדות דרמטיות בחומרת התסמינים, כאשר החרפה סימפטומטית קשורה בעיקר בהישנות הזיהום.

PANDAS SYNDROMEמה ידוע על הגורמים לפריצת התסמונת?

האטיולוגיה של OCD שמופיעה לאחר PANDAS אינה ברורה לחלוטין ולמרות שקיימים קצוות רבים של השערות מחקריות,  התיאוריה היא כי OCD מופיע כתוצר של הזיהום הסטרפטוקוקלי.

החיידקים הקשורים בסינדרום PANDAS ידועים כקבוצה שנקראת (GABHS (Beta-haemolytic streptococcus.

יש לציין כי PANDAS טרם אושרה כהפרעה בעלת סיווג עצמאי משלה והיא אינה מופיעה עדיין כהפרעה רשמית במדריך האבחון הפסיכיאטרי, ה-DSM.

במחקר משנת 2017, נמצא כי זיהומים סטרפטוקוקלים בגרון הגבירו את הסיכון להפרעה נפשית, הפרעת OCD והפרעות טיקים.

לעומת זאת, בהשוואה לזיהומים בגרון לא-סטרטוקוקוקלי, הסיכון לכל הפרעה נפשית ו-OCD היה גבוה באופן משמעותי לאחר זיהום סטרפטוקוקלי. התופעה נצפתה כבר בשנות ה-50 בקרב ילדים שחלו בחיידק מקבוצת A.

ההשערה הנוירונלית היא כי אבנורמליות שמתפתחת לאחר הזיהום באזור מוחי בשם הגרעינים הבאזליים (basal ganglia) מובילה לסימפטומים האובססיביים (המחשבות) והקומפוליסיביים (הפעולות), כאשר המוליכים העצביים המעורבים בסינדרום הם דופאמין וגלוטמט.

לעיתים קרובות ניכרת אצל הילדים עליה ברמות של קורטיזול, הורמון הלחץ, מה שמוביל לשחרור מתמשך של ציטוקינים חלבונים המחמירים דלקתיות, אשר משפיעה בתורה וממשיכה את השרשרת הסימפטומטית על ידי פגיעה באיכות השינה ומצב רוח ירוד, תהליך שמוסבר דרך פגיעה בייצור הנוירוטרנמסיטור החיוני סרוטונין.

ההשפעה של PANDAS מחריפה אף יותר על ידי פגיעויות אחרות, כמו היסטוריה משפחתית של מחלות אוטואימוניות, מערכת חיסונית מוחלשת ומסלולי דטוקסיפיקציה לקויים.

PANDAS ETHIOLOGY

גנטיקה

מחקרי משפחות מלמדים כי למתמודדים עם תסמונת PANDAS יש לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית (ברמה קלינית או תת-קלינית), אישיות אובססיבית-קומפולסיבית, או הפרעת טיקים.

איך מטפלים רפואית ופסיכולוגית ב-PANDAS / PANS?

בד״כ מקבלים הילדים המתמודדים עם התסמונת טיפול אנטיביוטי, שלאחריו משתפר המצב ומוכשרת הקרקע לטיפול נפשי.

הטיפול התרופתי באנטיביוטיקה נתון למחלוקת כבדה בין רופאי ילדים, כאשר הביקורת מתייחסת ליעילות חלקית (יש רק מחקר אחד המתאר מקרה טיפולי בודד שמתן אנטיביוטיקה סייעה לו) ולשימוש-יתר בתרופות כאשר המחלה איננה פעילה.

טיפול קו ראשון עבור ילדים עם תסמיני OCD בסינדרום PANDAS, זהה לטיפול הפסיכולוגי והתרופתי המקובל ב-OCD:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בטכניקת חשיפה ומניעת תגובה (ERP) וטיפול תרופתי נוגד דיכאון וחרדה מסוג SSRIs.

ניסויי מעבדה יצירתיים, בינהם ניסוי שבמהלכו הוחלפה פלסמה באמצעות עירוי דם, הראו תוצאות חלקיות בלבד, או שלא הועילו כלל.

ובכל זאת, הורים יקרים, אם אתם קצת אבודים וחוששים, חשוב מאוד לבדוק, לעבור אבחון ובמקרים מסוימים אפילו ליידע רופאי ילדים ופסיכולוגים לילדים על התסמונת המתהווה.

תסמינים לא מטופלים של PANDAS  עלולים להדרדר, להחמיר ובמקרים מסוימים לגרום לנזק קוגניטיבי קבוע. עבור חלק מהילדים PANDAS יכול להפוך גם למצב אוטואימוני כרוני.

אנו ממליצים להתחבר לרשת הבינלאומית - PANDAS Network - בה תוכלו לקבל מידע, להתעדכן במחקרים קליניים ולמצוא אוזן קשבת בקבוצות הורים מכל העולם.

תודה על הקריאה

אופיר ברגמן, MA

עריכה מקצועית:

איתן טמיר, MA

Association of Streptococcal Throat Infection with Mental Disorders: Testing Key Aspects of the PANDAS Hypothesis in a Nationwide Study (2017), Sonja Orlovska MD,Copenhagen University Hospital, JAMA Psychiatry

Giuliano JD, Zimmerman A, Walkup JT, Singer HS. Prevalence of pediatric autoimmune neuropsychiatric disorders associated with streptococcal infection by history in a consecutive series of community referred children evaluated for tics. Ann Neurol. 1998;44(3):556

Lougee L, Perlmutter SJ, Nicolson R, Garvey MA, Swedo SE. Psychiatric disorders in first-degree relatives of children with pediatric autoimmune neuropsychiatric disorders associated with streptococcal infections (PANDAS). J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2000;39(9):1120–1126

Relationship between the proposed PANDAS condition and the existing diagnoses of OCD and tic disorders. Leckman JF, Bloch MH, King RA (2009). "Symptom dimensions and subtypes of obsessive–compulsive disorder: a developmental perspective" (PDF). Dialogues Clin Neurosci 11 (1): 21–33. PMID 19432385

Orefici G, Cardona F, Cox CJ, et al. Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorders Associated with Streptococcal Infections (PANDAS) 2016 Feb 10. In: Ferretti JJ, Stevens DL, Fischetti VA, editors. Streptococcus pyogenes : Basic Biology to Clinical Manifestations [Internet]. Oklahoma City (OK): University of Oklahoma Health Sciences Center; 2016-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK333433/

Perlmutter SJ, Leitman SF, Garvey MA, Hamburger S, Feldman E, Leonard HL et al. Therapeutic plasma exchange and intravenous immunoglobulin for obsessive-compulsive disorder and tic disorders in childhood. Lancet 1999;354(9185):1153–1158

Snider, L. A., & Swedo, S. E. (2004). PANDAS: current status and directions for research. Molecular Psychiatry, 9(10), 900

Swedo S. E., Leonard H. L., Garvey M., Mittleman B., Allen A. J., Perlmutter S., et al. Pediatric autoimmune neuropsychiatric disorders associated with streptococcal infections: clinical description of the first 50 cases. American Journal of Psychiatry. 1998;155(2):264–271