טיפול בטראומה בתל אביב והמרכז | המלצות מומחים ומחיר חברתי

עריכה אחרונה:

17 לספטמבר 2020 ☑️

מהי טראומה נפשית?

טראומה נפשית היא אירוע לא צפוי בו מתערערת אשליית הביטחון האנושית, תוך סדנה לאדם או לקרובים לו.

אנשים ששרדו מאורע טראומטי עלולים למצוא עצמם חווים אתגר רגשי עוד זמן רב לאחר שהאירוע הסתיים. למרות שזוהי התמודדות נפוצה עבור שורדי טראומה, עוצמת הסימפטומים יכולה לפחות עם הזמן, כחלק מההחלמה.

ואולם אנשים הנאבקים בהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) ממשיכים לחוות את התסמינים שגורמים להם למצוקה משמעותית.

בעוד שטראומה סווגה בעבר כהפרעת חרדה, כיום היא משתייכת לקבוצת ההפרעות הקשורות לטראומה ולגורמי לחץ נפשיים.

אם אתם מחפשים מטפל/ת מומחה/ית לטיפול בטראומה,

פנו אלינו לשיחת הכוונה אישית,

לקבלת המלצה על פסיכולוג/ית קליני/ית בתל אביב,

שיסייע לכם לשפר את המצב, ובמהירה.

קראו המלצות על צוות מכון טמיר -

PTSD יכולה להתפתח הן לאחר אירוע טראומטי מבודד והן בעקבות חוויות טראומטיות כרוניות וחוזרות. מגוון של הפרעות נפשיות וסימפטומים קשורים ל-PTSD וגורמים למצוקה קלינית משמעותית ולפגיעה באינטראקציות החברתיות של המתמודד, ביכולתו לעבוד או בתחומי חיים אחרים.

בארה״ב חיים עם PTSD כ-8 מיליון אנשים וההערכה היא ש-7-8% מהאנשים יחוו אותה בשלב כלשהו בחייהם. כ-70% מהמבוגרים בארה״ב דיווחו שחוו אירוע טראומטי לפחות פעם אחת בחייהם, אך בהחלט לא כל מי שחווה אירוע כזה יפתח את התסמונת.

בין הגורמים שיכולים לתרום לסבירות לפתח PTSD הם מצב בריאותי נפשי או גופני, תגובה רגשית במהלך הטראומה, סוג הטראומה, מגדר (נשים נוטות פי 2 ללקות ב-PTSD), גיל, מצב משפחתי, מערכת תמיכה רגשית וגורמי לחץ נוספים לאחר הטראומה.

טראומות אצל ילדים

בארה״ב יותר משני שליש מהילדים דיווחו על אירוע טראומטי שקרה להם לפני גיל 16, כאשר האירועים הטראומטיים הנפוצים ביותר בקרב ילדים הם ניצול נפשי, גופני או מיני, אלימות בקהילה או בבית הספר, אלימות ביתית או עדות לה, אסונות טבע, טרור, ניצול מיני מסחרי, אובדן פתאומי או אלים של אדם אהוב ומחלה או תאונה מסכנות חיים.

מכיוון שילדים עשויים להתקשות יותר בעיבוד חוויותיהם ובהתמודדות עם ההשפעות הרגשיות ארוכות הטווח של טראומה, חשוב לאפשר להם לדבר על חווייתם.

מערכת תמיכה חזקה, עם גישה לטיפול מתאים, מהווה רכיב קריטי בהחלמת הילד. אחד הדברים המועילים ביותר שניתן לעשות עבור אדם קרוב שמתמודד עם טראומה הוא ללמוד על הסימפטומים והאתגרים שהוא חווה.

הדבר יסייע לחמלה ולהבנה כלפיו ויעזור לו לשוחח על אתגריו. ישנה גם חשיבות עליונה לעידוד המתמודד לפנות לעזרה מקצועית, שכן סימפטומים התסמונת שאינם מטופלים יכולים להחמיר עם הזמן. מומלץ לשאול את המתמודד על חוויותיו ולהיות אוזן קשבת אקטיבית. אינכם צריכים ״לתקן״ דבר, רק לאפשר מרחב קשוב ולא שיפוטי.

אבחון טראומה

באבחון PTSD ישנם מאפיינים נבדלים שנוכחותם עשויה לגרום לאבחנה ספציפית יותר מאשר PTSD כללית, ביניהם דיסוציאציה (נתק) והתפרצות או ביטוי מושהים.

אחד מהעדכונים האחרונים שנעשו באבחנת התסמונת הוא הוספת סימפטומים ספציפיים עבור ילדים עד גיל 6.

המאפיין הדיסוציאטיבי הספציפי לאבחון PTSD מתייחס לנוכחות קבועה או חוזרת של דה-פרסונליזציה (חוויה של צפייה בדברים ובעצמי בניתוק או מחוץ לגוף) או דה-ריאליזציה (תחושה שהדברים בסביבה אינם אמיתיים, כמעט כאילו האדם מנותק מהעולם). המאפיין הספציפי של התפרצות מושהית, או ביטוי מושהה, מתייחס לאנשים שעונים על הקריטריונים לאבחון התסמונת רק לאחר 6 חודשים לפחות מהתרחשות האירוע הטראומטי.

למרות שהמטופל עשוי לחוות את חלק מהסימפטומים בצורה מיידית יותר, הקריטריונים הסימפטומטיים המלאים הנדרשים לאבחון יגיעו רק מאוחר יותר.

עוד אבחנה ספציפית וחדשה היא של פוסט טראומה מורכבת, שמתייחסת לטראומטיזציה על רקע של אירועים חוזרים וחזרתיים, למשל אלימות בבית, ניצול מיני או הזנחה הורית, שבעקבותיהם האדם עלול לפתח פוסט טראומה מורכבת, הנגרמת ממאורעות טראומטיים עם אופי כרוני.

תסמינים של פוסט טראומה

הסימפטומים הנדרשים לאבחון של PTSD מחולקים ל-4 אשכולות:

1. חוויה חוזרת: מחשבות חזרתיות או זיכרונות של אירוע טראומטי לעתים קרובות; סיוטים חוזרים; תחושה שהאירוע מתרחש שוב (פלאשבק); תחושה חזקה של מצוקה כאשר האירוע מוזכר; תגובה פיזית כאשר האירוע מוזכר, למשל דפיקות לב מואצות או הזעה.
  2. הימנעות: מאמצים להימנע ממחשבות, תחושות או שיחות על האירוע הטראומטי; ניסיון אקטיבי להימנע ממקומות ומאנשים שמזכירים אותו; ניסיון להיות עסוק מכדי לחשוב עליו.
  3. עוררות יתר: קשיים להירדם או לישון שינה רצופה; רגיזות מוגברת או פרצי כעס; קשיי ריכוז; תחושת ״על המשמר״ קבועה או תחושה שסכנה אורבת תמיד מעבר לפינה; עצבנות או נטייה להיבהל בקלות.
  4. מחשבות או אמונות שליליות: קושי להיזכר בחלקים חשובים של המאורע הטראומטי; אובדן עניין בפעילויות חשובות שפעם נחשבו חיובית; הרגשת ריחוק מאחרים; קושי לחוש רגשות חיוביים כמו שמחה או אהבה; תחושה שהחיים הסתיימו טרם זמנם. רבים מהסימפטומים הללו הם הקצנה של תגובתו הטבעית של הגוף למתח.

הבנת התגובות הטבעיות שלנו לאיום או לסכנה (תגובת ״הילחם או ברח״) יכולה לסייע להבנה טובה יותר של תסמיני ה-PTSD. על מנת לאבחן PTSD אין צורך בנוכחות כל הסימפטומים (רק לעתים רחוקות יחווה מטופל את כולם) אלא במספר מסוים של סימפטומים מכל אשכול.

מלבד אלה ישנן דרישות נוספות לאבחון מדויק של איש מקצוע, למשל התגובה הראשונית לאירוע הטראומטי, כמה זמן נמשכים הסימפטומים ועד כמה הם מפריעים למטופל בחייו.

טיפול פסיכולוגי בטראומה

התמודדות עם תסמיני טראומה עשויה להיות קשה ולכן מטופלים רבים עלולים לפתח אסטרטגיות התמודדות לא בריאות ולא יעילות, כמו צריכת סמים ואלכוהול או אפילו פגיעה עצמית.

לכן, חשוב מאוד ללמוד כיצד לפתח אסטרטגיות ומיומנויות התמודדות עם תסמיני הטראומה, ביניהן למידה כיצד להתמודד עם חרדה, מציאת דרכים חדשות שיעזרו לכם לנהל נכון סערות רגשיות, למידה כיצד להתמודד עם מחשבות חודרניות וזיכרונות קשים, לנהל בעיות שינה, לדעת כיצד לזהות טריגרים ואיך לחזות אותם, וכאשר מדובר על PTSD, ללמוד איל להתמודד עם פלאשבקים וחוויות דיסוציאטיביות.

ישנם מספר טיפולים פסיכולוגיים שנמצאו יעילים בסיוע לאנשים להתמודד עם תסמיני טראומה:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ממוקד בטראומה

TF-CBT הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שעבר הסבה לווריאציה של טיפול בטראומה. כמו כל טיפול CBT, מדובר כאן על התערבות אקטיבית, מבוססת מחקר, מעשית ומהירה יחסית לטיפול בגישה דינמית.

טיפול TF-CBT מתמקד בשינוי דרכי ההערכה והתגובה לסיטואציות, מחשבות ורגשות שקשורות בטראומה, כמו גם התאמה של ההתנהגויות הלא בריאות שנובעות ממחשבות ורגשות מאיימים.

טיפול בחשיפה ממושכת (PE)

טיפול בחשיפה ממושכת פותח על ידי פרופ׳ עדנה פואה, ונחשב לאחת משיטות הטיפול הפסיכולוגי האפקטיביות ביותר להתמודדות עם טראומה.

PE הוא טיפול התנהגותי בטראומה שמטרתו להפחית ישירות את הפחד, החרדה וההתנהגות ההמנעותית באמצעות עימות הדרגתי של המטופל עם המחשבות, הרגשות והמצבים האסוציאטיביים שמעוררים תסמינים נפשיים קשים.

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT)

טיפול ACT הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי מהגל השלישי של CBT,  המבוסס על הרעיון שהסבל עמו מתמודדים שורדי טראומה אינו נובע מהחוויה של כאב רגשי אלא דווקא מהמאמץ להימנע מאותו כאב.

מטרת הטיפול היא לסייע למטופל להיפתח ולהסכים לקבלה מלאה של החוויה הפנימית, לפני שהוא פונה לשינוי התנהגותי של המצב.

כל זה קורה בזמן שהמטופל מפחית את מיקוד הקשב לבריחה מכאב, מה שלטענת הגישה אינו יעיל וגם אינו אפשרי, ומגביר את הניסיונות לחיות חיים משמעותיים שתואמים לערכיו וללמוד כלים מוכחים לחיותם כך.

EMDR

שיטת EMDR, שפירושה הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים, היא שיטת טיפול אפקטיבית מאוד לטיפול בטראומה (כמו גם טיפול בחרדות) המערב חשיבה על הטראומה תוך כדי שימת לב לגירוי חיצוני, למשל אור או אצבע הנעה על הגב, דבר המסייע ליצירת קשרים חדשים בין הטראומה לבין חשיבה חיובית יותר.

המאמר נכתב ע״י איתן טמיר, MA, ראש מכון טמיר; טמיר פרסם מאמרים על טיפול פסיכולוגי בטראומה וחקר את הטיפול ב-PTSD בשיתוף עם פרופ׳ אלי זומר מאוניברסיטת חיפה, פרופ׳ ברט ליץ ופרופ׳ שירה מגן מהמכון האמריקאי לטיפול בטראומה בבוסטון; הנחה אנשי מקצוע במשך שנים רבות בנושא פסיכוטראומה במסגרת עמותת נט״ל (נפגעי טראומה לאומית בישראל) והציג בכנסים מקצועיים בנושא טראומה נפשית בישראל ובחו״ל.

eitan

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445