דר׳ נירה ואלה | Phd | מדריכת הורים במושב אודים

Nira Wahle Nira Wahle

 

ד"ר נירה ואלה 

 

שמי נירה ואלה, אני מדריכת הורים בצפון תל אביב, עמיתת מכון טמיר לפסיכותרפיה. 

 

צמחתי במערכת החינוך של הגיל הרך.

הייתי גננת, מדריכת צוותים חינוכיים בערבה, ניהלתי מערכות מקומיות, אזוריות וארציות בגיל הרך.

 

הדרכתי הורים, גננות ומנהלות גנים ברשויות ובאוכלוסיות שונות ומגוונות בארץ ובחו״ל.

ניהלתי בעבר את מערכת החינוך המיוחד ומערכת הגיל הרך בתנועה הקיבוצית בישראל.

 

השתתפתי בבניית תכניות הדרכה להורים ותוכניות חינוכיות לגיל הרך באוכלוסיות וארגונים מגוונים בישראל, אלה השפיעו על דרכי המקצועית. 

במהלך כל השנים הללו, כולל בעבודת הדוקטורט שלי שהייתה מחקר פעולה שיתופי,  אני משלבת ומחברת בין עולם המחקר לבין עבודת השדה, תוך הפרייה וקשר הדוק בין שניהם. 

 

התואר השני והשלישי שלי הוא מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

התואר הראשון ממכללת סמינר הקיבוצים ותעודת ההוראה לגיל הרך ממכללת אורנים.

בתואר השני חקרתי סבתות בנות קיבוץ אודות חווית הילדות האמהות והסבתאות בקיבוץ בו נולדו. 

 

במסגרת עבודת הדוקטורט שלי בחנתי את ההשפעה של הכשרה רגישות תרבותית על הזהות המקצועית של גננות פלסטיניות בנצרת.

מחקר זה השפיע עלי מאד והוביל אותי למעורבות מקצועית רבה עם נשות ואנשי חינוך פלסטינים בישראל. לקחתי חלק בבניית תוכניות התערבות בישובים הבדואיים בנגב, הנחתי את וועדת המעקב לענייני חינוך בגיל הרך בישראל. הופעתי בכנסים בין לאומיים ויצרתי קשרים בנושאים אלה עם גופים נוספים בחו"ל.  

 

הפוסט-דוקטורט שלי היה גם הוא במסגרת האוניברסיטה העברית, בי"ס לעבודה סוציאלית "נבט": חממה למחקר והכשרה 'מודעי הקשר' בתחום ילדים בסיכון, בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית, האוניברסיטה העברית בירושלים".

במסגרת הזו ניהלתי מחקר גדול בבי"ח סורוקה אודות חווית המפגש בין אמהות בדואיות במחלקה לטיפול נמרץ (פגייה) עם הטיפול הרפואי המערבי.

במסגרת המחקר הנחתי חוקרים נוספים שחקרו את האמהות, את צוות האחיות במחלקה ואת הרופאים והרופאות. 

 

מחקר נוסף שעסקתי בו היה פרספקטיבות של ילדים וילדות בני 3-6 לגבי סיכון ומוגנות באוכלוסיות מגוונות בישראל. 

במחקר זה הייתי שותפה עם צוות של 4 חוקרות בחירות והדרכתי כ-20 סטודנטיות וסטודנטים בתואר שני שהם בצעו את המחקר באוכלוסיות שונות בארץ.

במחקר השתתפו סה"כ כ 450 ילדים וילדות בני 3 – 6. 

מחקר נוסף שהובלתי והנחתי סטודנטיות לתואר שני עסק במשפחות ברוכות ילדים:

באוכלוסיה ערבית ובאוכלוסיה חרדית. 

 

מעל 20 שנה אני מרצה במכללת סמינר הקיבוצי בנושאים של רגישות תרבותית, שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים, תוכניות לימודים בגיל הרך ועוד. 

 

בשבע השנים האחרונות אני ראשת המחלקה לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים, תל אביב.

התפקיד הזה מאפשר לי להיות בדיאלוג מקצועי עם מדריכות פדגוגיות, עם מרצים ועם סטודנטיות וסטודנטים רבים בתהליך ההכשרה שלהם. 

הוא מאפשר לי לקחת חלק ולהשפיע על עיצוב הגיל הרך בישראל. 

 

אני רואה בהורים שותפים ובני ברית מערכת החינוך. יש חשיבות גדולה לחזק את הברית הזו בין כל המבוגרים שנמצאים עם ילדים בגיל הרך ולצמצם את הפער והבלבול שקיימים בתפקידים שונים. 

במהלך כל שנותי המקצועיות הדרכתי הורים בקבוצות ובאופן פרטני, באוכלוסיות שנות בארץ. 

 

השתלמתי בעבודה עם הורים בהיותי מנהלת המחלקה לגיל הרך בתנועה הקיבוצית, אצל ד"ר רונית פלוטניק; בקורסים שונים במסגרת לימודי באוניברסיטה העברית הירושלים בתואר השני והשלישי; ובמחקרים השונים שערכתי המופרטים לעיל.

היום אני לומדת קורס של הדרכת הורים במסגרת לימודי "אייכה" -  הקשר המגדל" מייסודו של ד"ר איתן לבוב. 

 

הורים לילדים צעירים נמצאים היום יותר מתמיד בבלבול,  בהצפה של אינפורמציה ובקושי גדול בתהליכי הגידול של הילדים שלהם. נראה שמקורות התמיכה של ההורים מיתוך המשפחה המורחבת, הקהילה ומערכת החינוך אינם מרובים. רבים מההורים מתקשים לנהל את הורותם בתוך מרוץ החיים שלהם עצמם. 

 

מה שמגביר את תחושת חוסר האונים, הבדידות ומחליש את הכוחות שלהם. מול תהליכים אלה השדה החינוכי מפעיל שיוטיות מרובה על ההורים או או יחס פטרוני. מהלכים אלה בוודאי אינם תורמים לחיזוק ההורות וההורים.    

 

הורים  מגיעים להדרכה מיתוך מוטרדות ותחושה שקיים פער בין מה שהם רוצים, מאמינים, מבקשים לבין מה שקורה לילד שלהם. המוטרדות של ההורים, בני הסוג, יכולה להיות ברמות שנות ובפער גם ביניהם. נושאים אלה מבוררים במהלך ההדרכה כבסיס לעבודה המשותפת. 

 

אני עבודת עם הורים מיתוך כוונה להחזיר להם את הביטחון בעצמם, לעורר את האינטואיציות הבריאות שלהם ולבנות איתם יחד את העקרונות שלהם בגידול הילדים שלהם.

מהלכים אלה מחייבים מעבר מתגובות ספונטניות לתגובות יותר מווסתות ומושכלות, שמאפשרות תהליכי גדילה לכל השותפים.

 

העידן המודרני בו הקול הסמכותי הכוחני איננו אפקטיבי עוד  מחייב ללמוד עקרונות של שפה אחרת. מיתוך כבוד הדדי, זיהוי העמדות של הילד ושל ההורים; מציאת הפער וחתירה לצמצום שלו תוך שמירה על המקום של ההורים המדריכים, מנחים והמורים לילדיהם את הכיוון, אך אינם כופים. 

במהלך ההדרכה, ההורים ואני מהווים צוות – יחד אנחנו בוחנים ומדייקים את הערכים שלהם ואת המטרות שלהם במפגש עם הילדים שלהםועושים הכול כדי שיהיו ברורים ובהירים יותר לעצמם ולילדים שלהם. 

 

אני מאמינה שבמהלך ההדרכה הורים מגבשים את דרכי ההורות שלהם ורוכשים עקרונות לעבודה עצמאית עם ילדיהם. המטרה היא שיהיו מסוגלים להתנהל באופן עצמאי ללא צורך בהדרכה. 

 

התקשרו אלינו להכוונה: 

 

072-3940004

 

ד״ר נירה ואלה

 

 

קראו המלצות 

 על טיפול במכון טמיר

 

 

נקרא 499 פעמים

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2022