שיעורי בית בטיפול CBT | למה תהליך שינוי מחייב תרגול?

שיעורי בית בטיפול CBT

 

היעילות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) גבוהה מאוד, עבור ספקטרום נרחב של בעיות נפשיות, לפחות לפי המחקרים.

אחד הרכיבים בבסיס הצלחת השיטה הוא שילוב שיעורי בית כחלק מהחוזה הטיפולי, חלק אינהרנטי מתהליך השינוי.  

 

יש כל מיני סוגים של טיפול פסיכולוגי, חלקם כוללים גם שיעורי בית, אבל ב-CBT זה ממש רכיב מפתח. 

תוצאות טיפוליות תלויות באופן ניכר בעבודה שהמטופל עושה במפגשים עצמם, אבל כדי שההתקדמות במפגשים תשיג השפעה מלאה, המטופל חייב ליישם ולתרגל את המיומנויות שלמד ביומיום, בחיים האמיתיים.  

יש מטופלים שיגיבו היטב לכל סוג של שיעורי בית, בעוד שאחרים ממש יילחמו כדי להשלים אותם,  או שיניחו אותם בצד בתואנה שלא מצאו בהם תועלת ממשית. 

 

אבל אנחנו הרי רוצים שינוי…

לכן הכרחי שמטופלים ייצאו מאזור הנוחות: 

למשל, חיוני ללמוד לזהות ולתמלל מחשבות טורדניות ולא רצויות, תוך הגברת ההבנה של רגשות ותחושות.

רפלקציה פנימית היא היבט חיוני בכל תהליך של התפתחות פסיכולוגית. 

חשוב גם למצוא את הדרכים להתעודד ולהרים את המוטיבציה, שהיא תנאי כדי לקדם את מטרת הטיפול.

 

חשוב לתפור את סוג שיעורי הבית הנכון עבור כל מטופל, כדי להגביר את סיכויי ההצלחה.

 

 

סוגים של שיעורי בית ב-CBT

יש סוגים רבים ושונים של שיעורי בית: 

תרגול נשימה סרעפתית בעת חרדה, כתיבת יומן מחשבות בהן המטופל מתעד חשיבה שגורמת למצוקה (יומן הוא דרך מצוינת לעקוב אחר הטיות קוגניטיביות או עיוותי חשיבה), חשיפה בהמשך לתהליך שהתקיים במפגש עצמו, ניתוח בעד ונגד ועוד המון משימות.

 

כאשר מטפל נותן שיעורי בית למטופל, חשוב שיעבור עליהם עם המטופל ואולי גם ידגים לקראת סיום הפגישה, זאת כדי לוודא את הבנת המשימה. 

מומלץ גם להסביר את מטרת המטלה - מטופל שלא מבין מה הטעם להתאמץ במשימת בית, ישקיע בה פחות מאמץ. 

 

 

אפליקציות להכנת שע״ב ב-CBT

מטופלים רבים, בעיקר צעירים, יעדיפו לתרגל בין המפגשים באמצעות אפליקציות של טיפול קוגניטיבי התננהגותי.

אפליקציות טיפוליות יכולות לעזור למטופל לעקוב אחר מצבי הרוח, הרגשות והסימפטומים הנפשיים.

חלקן פלטפורמה לתרגול CBT או מיומנויות טיפוליות נוספות, כמו מדיטציות מיינדפולנס מובנות או טכניקות קרקוע ו-PMR.

לא כל האפליקציות מציעות את אותן תועלות ולא כולן ידידותיות למשתמש באותה מידה. לכן כדאי שהמטפל יתנסה קודם בעצמו וגם יבדוק מה הערכת היעילות של האפליקציה במחקרים.

התנסות של המטפל עצמו באפליקציה ימקם אותו בעמדה מקצועית ורצינית יותר, בה יוכל להשיב על שאלות המטופל בלי לפנות לשירות התמיכה של היישומון. 

 

 

האם שיעורי בית בטיפול CBT יעילים?

סקירה מ-2010, שניתחה 23 מחקרים על שיעורי בית בטיפול CBT, מצאה ראיות שמצביעות על כך שמטופלים שהשלימו את שיעורי הבית במסגרת הטיפול הראו על תוצאות טיפוליות טובות יותר. 

אם אתם תוהים למה CBT מחייב שיעורי בית, חשוב להבין שזו הזדמנות חייונית ביותר ליישם מה שנלמד במפגש בזמן אמת (In-vivo), בחיים שלכם.

שימוש מעשי במיומנויות שנלמדות בפגישות צורפו לארגז הכלים הפסיכולוגי החדש שרכשתם.

זו מתנה לכל החיים. 

 

אם אתם פותרים בעיות אמיתיות באמצעות טכניקות וכלים קוגניטיביים-התנהגותיים, הם נטמעים הרבה יותר טוב בתודעה ויוכלו להישלף בשלל הקשרים גם בתום תקופת הטיפול. 

התרגול מלמד גם שניתן להשתמש במיומנויות הללו בעצמכם, בלי עזרת מטפל או אדם אחר שתומך באופן אקטיבי.

הידע הזה הוא היבט חשוב בהצלחת הטיפול. 

 

 

איך מתמודדים עם קושי בהכנת שיעורי הבית? 

מטפל שנתקל במטופל שאינו מגלה עניין רב בשיעורי הבית באופן שפוגע בהתקדמות שלו בטיפול יכול להעלות זאת במפגש ולשאול אותו מה מקשה עליו. 

אפשר גם לנסות לגוון את סוג שיעורי הבית או לשאול את המטופל אם הוא מעוניין לנסות אפליקציות עם תועלות דומות בין המפגשים.

כששואלים את המטופל בנוגע לאי-השלמת שיעורי הבית, חשוב לעשות זאת בצורה שלא תכעיס אותו, תגרום לו להתגונן או תפגום באופן אחר ביחסים בין המטפל למטופל. 

 

מטפלים/ות, הנה כמה רעיונות לעבודה על הנושא עם מטופלים:

  

״אתה משלם לי, תן לעבוד״

כדאי להסביר למטופל ששיעורי הבית עוזרים לו לתרגל מיומנויות מחוץ למפגשים, מה שיעזור לו להפיק תועלת רבה יותר בטיפול ובכך גם יותר ערך לכסף ולזמן שהוא משקיע. 

תרגול בבית יוביל גם לשיפור גבוה ומהיר יותר, תגמול שאמור לעודד את המטופל לעבוד. 

  

הציעו הקלות פסיכודידקטיות

אפשר להעלות את האפשרות של שיעורי בית אלטרנטיביים, למשל למטופל דיסלקטי שמתקשה לכתוב בשטף.

למשל, אפשר להציע להאזין למדיטציה מודרכת, או מיינדפולנס באפקליציה. 

  

התעכבו על ענייני מוטיבציה - הם עלולים לחבל בהצלחת הטיפול

אפשר לשאול לפשר הדבר בדרך לא מתעמתת, למשל לומר משהו כמו ״יש משהו שמקשה עליך להשלים את שיעורי הבית? איך אוכל לעזור להקל על ההתקדמות שלך?״. 

 

 

לסיכום:

האפשרות של שיעורי בית יכולה להרתיע חלק מהמטופלים, אבל עבור רבים היא רכיב חיוני בהצלחה. 

מי שהמונח ״שיעורי בית״ מעורר אצלו זכרונות ״טראומטיים״ מימי בית הספר, יכול להסתדר טוב יותר עם האתגר של לתרגל מיומנויות במקום להכין שיעורים. 

ריפריימינג לגיטימי פה, העיקר הוא יישום המשימה עצמה, לא המילים שנותנים לה.

 

 

מקורות:

 

Mausbach, B. T., Moore, R., Roesch, S., Cardenas, V., & Patterson, T. L. (2010). The relationship between homework compliance and therapy outcomes: An updated meta-analysis. Cognitive Therapy and Research, 34(5), 429-438 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2939342

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021