מהו אינטייק באבחון פסיכודיאגנוסטי? הגדרה, מטרות ושלבים

דרג פריט זה
(3 הצבעות)
אינטייק באבחון להערכת אישיות לילדים אינטייק באבחון להערכת אישיות לילדים

אינטייק באבחון אישיות

מהו אינטייק?

אינטייק באבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים הוא תהליך הערכה פסיכולוגי שנפרש על פני מפגש אחד עד כמה מפגשים. בסופו של ראיון האינטייק ההורים מקבלים מפסיכולוגית הילדים משוב. 

כל תהליך טיפולי ואבחוני, עם ילדים, בני נוער ומבוגרים, מתחיל באינטייק. 

 

 

טרום אינטייק

פסיכולוג טוב, כמו בלש, יודע לרחרח... והאינטייק מתחיל כבר בפנייה הטלפונית וברגעי המפגש הראשוניים... 

למשל הורים שהגיעו בעקבות המלצה לאבחון פסיכודיאגנוסטי בתל אביב. הפנייה מגיעה על רקע מצוקה של בנם בן ה-13. 

  • מעניין מדוע פנו דווקא עכשיו? האם היה אירוע מקדים שהיווה טריגר? 
  • העובדה שהאבא הוא זה שפנה -  לעיתים קרובות האם היא זו שיוצרת קשר
  • הנבדק באבחון הוא נער בגיל 13- סביר שתעלינה סוגיות שקשורות בגיל ההתבגרות

אפילו שיחת ההיכרות הראשונה, בת מספר דקות, מותירה רשמים רבים. הרשמים הללו מספקים מידע שניתן להתייחס אליו בהמשך האבחון: פסיכולוגים יכולים למצוא אישוש, או סתירה, לרושם שנוצר באינטייק, לאחר סקירת התוצאות של המבחנים האובייקטיבים באבחון. 

child psychodiagnonstic interview 

מטרות האינטייק

איסוף מידע

המטרה המרכזית של מפגשי האינטייק היא לאסוף מקסימום אינפורמציה על הפונה, כגון:

  • תולדות הקושי ואופן ההתמודדות עימו עד כה
  • היסטוריה התפתחותית, חינוכית ומשפחתית - התפתחות תקינה או לקויה, מעברים בין מסגרות חינוכיות, מקצועות בהם הילד מתקשה, אבחונים מהעבר, האם הוא נעזר במורה פרטית?  קשרים משמעותיים בתוך המשפחה, עיסוקי ההורים, מספר האחים, אובדנים ועוד. 
  • סגנון ונטיות אישיותיות- הפסיכולוגית מתחקה ולומדת על מצב הילד דרך התנהגותו: איך הוא מגיב אליה?  האם הוא מבין הוראות? האם הילד הנבדק משתף עמה פעולה?
  • מידת התפקוד בחיי היום-יום- איך הילד מתפקד מבחינה חברתית - האם הוא מצליח לשמור על סדר יום? האם הוא ממלא מטלות שעליו לעשות? האם קיימים קשיי התארגנות?
  • גורמי דחק- האם בסביבה הילד קיימים גורמי לחץ בעלי השפעה על מצבו הפסיכולוגי? 

 

זיהוי קשיים 

הפסיכולוגית תנסה לזהות את התחומים בהם הילד מתקשה, סוג הקושי ובאיזו חומרה הוא מתבטא

 

בניית קשר טיפולי

תהליך האינטייק הוא הזדמנות מצויינת עבור הפסיכולוג לבנות קשר טוב עם הילד וכמובן עם ההורים. שיתוף הפעולה של ההורים בתהליך הערכת אישיות אצל ילדים ומתבגרים הוא חיוני ביותר. 

 

פירוש האבחון 

האינטייק מהווה מסגרת התייחסות לפירוש הממצאים מהמבחנים השונים. ההתרשמויות מהמפגש הראשון אינן רק אינפורמטיביות. כמו בכל מפגש בין-אישי בחיים, החיבור הראשוני מלמד אותנו המון על הצד השני. כך גם באבחון פסיכודיאגנוסטי. 

 

דיוק מטרות ההתערבות

מלמד אודות מטרות הטיפול/האבחון/ההתערבות

 

 

 

 

שלבי האינטייק

 

התרשמות סובייקטיבית של הפסיכולוגית

המידע הבין-אישי נמצא וזמין מייד עם תחילת המפגש. הפסיכולוגית נעזרת בפירוש ההדים הפנימיים שהיא מקבלת מההורים והילד ומתעלת אותם לאפיק דיאגנוסטי. מדובר בתחושות בטן, אינטואיציה שעובדת לשני הכיוונים. אצל הפסיכולוגית המאבחנת נדרשת מודעות והקשבה לתחושות, לרגשות ולמחשבות שמתעוררות בה במהלך השיחה עם הילד וההורים (המידע הזה אינו מכריע את תוצאות האבחון, ממש לא. אבל הוא משמש כחומר נוסף שיכול להיתמך או להישלל בהמשך האבחון). 

 

 

תצפית

האינטייק מתחיל במפגש עם ההורים או עם ההורים והילד יחד. 

בנוסף לניהול המפגש, הפסיכולוגית מנסה ללמוד על האופן בו הילד וההורים יוצרים קשר - ישנן דרכים מגוונות ליצור קשר ראשוני עם מומחה בפסיכולוגיה.

באמצעות אופן יצירת הקשר של הילד וההורים, הפסיכולוגית יכולה להתחיל לשער השערות: 

איך ההורים והילד מבינים ומתמודדים עם הסיטואציה של האינטייק?

האם מתעוררת בהם התנגדות? שיתוף פעולה? חשדנות? ואולי הסתרה? האם קיימת יכולת להגיע לתובנות?  מה טון הדיבור? מהי צורת ישיבה? מעניין... 

 

 

סיבת הפגישה

  • הפסיכולוגית תקיים בירור והבהרה מדויקת ככל ניתן לגבי הסיבות לפגישה. מהי המצוקה העכשווית?
  • כיצד הקושי הזה בא לידי ביטוי? מה הם הסימפטומים? מה מעורר אותם? מתי הם פעילים? מתי הם נרגעים? האם קיימים דפוסים שחוזרים על עצמם ביחסים בין ההורים לילד? (תמיד יש...)
  • למה הוא פונה עכשיו? אם פניתם- למי? איך היה?
  • מהי ההיסטוריה של הסימפטומים או המצוקה?
  • באילו דרכים ניסתה המשפחה להתמודד עם המצוקה? התשובה יכולה ללמד המון על שיטות התמודדות, כוחות פנימיים, חוסן, יכולת לבקש עזרה ויחסים חברתיים

 

רק לאחר השלבים הללו מתחיל ראיון ממוקד ובו שאלות היסטוריות. 

עדיף כך: 

ההורים, מן הסתם, מגיעים לראיון די לחוצים, לא נכון 'להציף' אותם בהמון שאלות שחלקן ממש לא רלוונטיות.

בנוסף, עבור הפסיכולוגית המאבחנת, ההבנה על הקושי הנוכחי חיונית ויכולה למקד אותה לגבי בחירת השאלות ועל מה להתמקד בתשובות. 

 

 

רקע

  • רקע היסטורי
  • אנמנזה -  שאלות שבוחנות את ההיסטוריה הפסיכולוגית והרפואית של הילד
  • אירועים משמעותיים - משברים, אובדנים, הולדת אח, גירושים ועוד
  • האווירה בבית 
  • פרטי רקע
  • ציפיות מהמפגש -  הפסיכולוגית מבהירה ומתאמת ציפיות עם ההורים. מדובר גם על ציפיות קונקרטיות וגם על ציפיות לשיתוף פעולה והבנה משותפת. למשל, חשוב שההורים יבינו שכתיבת הדו"ח הדיאגנוסטי איננה 'תכנית כבקשתך...'. הפסיכולוגית תאבחן ותעלה ממצאים שחלקם עשויים להיות שונים מציפיות ההורים. חשוב לדעת. 

 

 

תפקוד רגשי

הערכה של התפקוד הרגשי: להערכת התפקוד הרגשי של הילד יש חשיבות רבה ביותר, באינטייק ובאבחון כולו. נקדיש לכך מאמר נפרד. 

 

 

 סיכום, לאחר הפגישה

  • סיכום האינטייק  -  בדרך כלל יסוכם האינטייק בטפסים מובנים שמצויים במרבית המרפאות הפסיכולוגיות, הציבוריות והפרטיות. 
  • פורמולציה של השערות והתרשמות - סיכום ההשערות על סמך הרקע והמידע שנאסף באינטייק: באיזה קושי מדובר? איך הפסיכולוגית יכולה לנסח את הבעיה התפקודית? מה למעשה אפשר להגיד על הילד לאחר שלב האינטייק?

דוגמא: התרשמות על לקות מתמטית > באבחון ניתן יותר דגש על מתמטיקה.

  • המלצות מקצועיות על סמך המידע שנאסף - אבחון פסיכו-דידקטי, המשך אבחון פסיכו-דיאגנוסטי, הערכה התפתחותית ועוד
  • הערכת הפרוגנוזה ומידת המוטיבציה

 

 

פידבק

 

  • מתן פידבק להורים, לגורם המפנה, או למטפלמה הפסיכולוגית ראתה, מה היא מבינה על המצב? 
  • מתן המלצות מקצועיות להמשך - הדרכת הורים, טיפול רגשי, טיפול CBT לילדים ועוד. 

 

 

 

סיכמו: אסתר מכלוף וצוות מכון טמיר

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר