מהו אינטייק באבחון פסיכודיאגנוסטי? הגדרה, מטרות ושלבים

מהו אינטייק באבחון וטיפול פסיכולוגי?

אינטייק באבחון אישיות

 

כתיבה:

איתן טמיר,

MA, ראש המכון 

 

אסתר מכלוף,

תלמידת תואר שני

בפסיכולוגיה חינוכית

וצוות מכון טמיר

  

מהו אינטייק?

כל תהליך טיפולי ואבחוני, עם ילדים, בני נוער ומבוגרים, מתחיל באינטייק (בעברית תקינה, פְּגִישַׁת קַבָּלָה).

אינטייק באבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים, או בתהליך של כניסה לטיפול פפסיכולוגי, הוא תהליך הערכה שנפרש על פני מפגש אחד עד כמה מפגשים.

בסופו של ראיון האינטייק ההורים מקבלים מפסיכולוגית הילדים משוב. 

 

 

טרום אינטייק

פסיכולוג טוב, כמו בלש, יודע לרחרח...

והאינטייק מתחיל כבר בפנייה הטלפונית וברגעי המפגש הראשוניים.

למשל הורים שהגיעו בעקבות המלצה לאבחון פסיכודיאגנוסטי בתל אביב. הפנייה מגיעה על רקע מצוקה של בנם בן ה-13. 

  • מעניין מדוע פנו דווקא עכשיו? האם היה אירוע מקדים שהיווה טריגר? 

  • העובדה שהאבא הוא זה שפנה -  לעיתים קרובות האם היא זו שיוצרת קשר

  • הנבדק באבחון הוא נער בגיל 13- סביר שתעלינה סוגיות שקשורות בגיל ההתבגרות

אפילו שיחת ההיכרות הראשונה, בת מספר דקות, מותירה רשמים רבים. הרשמים הללו מספקים מידע שניתן להתייחס אליו בהמשך האבחון: פסיכולוגים יכולים למצוא אישוש, או סתירה, לרושם שנוצר באינטייק, לאחר סקירת התוצאות של המבחנים האובייקטיבים באבחון.

כל אלה יסייעו לבנות לבסוף תמונה שלמה של הערכת בריאות הנפש Mental Health Evaluation ) MHE), שתוכל לספק מענה קליני, תעסוקתי, חינוכי או משפטי.

 

 

מטרות האינטייק

איסוף מידע

המטרה המרכזית של מפגשי האינטייק היא לאסוף מקסימום אינפורמציה על הפונה, כגון:

  • תולדות הקושי ואופן ההתמודדות עימו עד כה

  • היסטוריה התפתחותית, חינוכית ומשפחתית - התפתחות תקינה או לקויה, מעברים בין מסגרות חינוכיות, מקצועות בהם הילד מתקשה, אבחונים מהעבר, האם הוא נעזר במורה פרטית?  קשרים משמעותיים בתוך המשפחה, עיסוקי ההורים, מספר האחים, אובדנים ועוד. 

  • סגנון ונטיות אישיותיות- הפסיכולוגית מתחקה ולומדת על מצב הילד דרך התנהגותו: איך הוא מגיב אליה?  האם הוא מבין הוראות? האם הילד הנבדק משתף עמה פעולה?

  • מידת התפקוד בחיי היום-יום- איך הילד מתפקד מבחינה חברתית - האם הוא מצליח לשמור על סדר יום? האם הוא ממלא מטלות שעליו לעשות? האם קיימים קשיי התארגנות?

  • גורמי דחק- האם בסביבה הילד קיימים גורמי לחץ בעלי השפעה על מצבו הפסיכולוגי?

 

בחינת סטטוס מנטלי

בדיקת מצב נפשי ע״י איש מקצוע מתחום בריאות הנפש מבצע הערכה קצרה שקובעת את ההשפעה של תסמיני בריאות הנפש באמצעות שאלות ישירות ותצפית ישירה בנבדק.

הפסיכולוג המאבחן מעריך את הזיכרון, בהירות החשיבה, תובנה לגבי הבעיה, הערכת המצב הרגשי, הסיכון לפגיעה עצמית ובאחרים ואת רמת התפקוד האינטלקטואלי.

בחינה ראשונית זו יכולה לעזור באבחון ותכנון הטיפול.

 

זיהוי קשיים 

הפסיכולוגית תנסה לזהות את התחומים בהם הילד מתקשה, סוג הקושי ובאיזו חומרה הוא מתבטא

  

בניית קשר טיפולי

תהליך האינטייק הוא הזדמנות מצויינת עבור הפסיכולוג לבנות קשר טוב עם הילד וכמובן עם ההורים. שיתוף הפעולה של ההורים בתהליך הערכת אישיות אצל ילדים ומתבגרים הוא חיוני ביותר. 

 

פירוש האבחון 

האינטייק מהווה מסגרת התייחסות לפירוש הממצאים מהמבחנים השונים. ההתרשמויות מהמפגש הראשון אינן רק אינפורמטיביות. כמו בכל מפגש בין-אישי בחיים, החיבור הראשוני מלמד אותנו המון על הצד השני. כך גם באבחון פסיכודיאגנוסטי. 

  

דיוק מטרות ההתערבות

מלמד אודות מטרות הטיפול/האבחון/ההתערבות

 

 

שלבי האינטייק

 

התרשמות סובייקטיבית של הפסיכולוגית

המידע הבין-אישי נמצא וזמין מייד עם תחילת המפגש. הפסיכולוגית נעזרת בפירוש ההדים הפנימיים שהיא מקבלת מההורים והילד ומתעלת אותם לאפיק דיאגנוסטי. מדובר בתחושות בטן, אינטואיציה שעובדת לשני הכיוונים. אצל הפסיכולוגית המאבחנת נדרשת מודעות והקשבה לתחושות, לרגשות ולמחשבות שמתעוררות בה במהלך השיחה עם הילד וההורים (המידע הזה אינו מכריע את תוצאות האבחון, ממש לא. אבל הוא משמש כחומר נוסף שיכול להיתמך או להישלל בהמשך האבחון). 

 

כיצד מעריך המאבחן את מידת התובנה (Insight) של המטופל?

  • מידה של הכרה בתסמינים ובשינויים שקשורים במצב הנפשי ובתפקוד היומיומי.

  • מודעות, לפחות חלקית, לגבי תפיסות, מחשבות, אמונות, מצב רוח או התנהגות לא מסתגלים, כמו גם לגבי פרשנויות לא מציאותיות ומוטות לאירועים ומצבים מהעבר או כאלה שמתרחשים בהווה.

  • מידה סבירה של אי-נחת לגבי הקשיים והתסמינים המדווחים.

  • ייחוס, לפחות חלקי, של חלק מהקשיים והסימפטומים למצב נפשי אחד או יותר, או לגורמים בריאותיים ורפואיים.

  • מתייחס בחיוב לצורך להערכה ולטיפול נפשי.

  • מבין כיאות את הסיכונים והסיכויים של השתתפות בטיפול המומלץ, כולל ההשלכות של סירוב להתחיל טיפול.

  • מסוגל להבין את היתרונות והנזקים האפשריים של טיפול מתמשך, לצד יכולת לשתף פעולה עם המטפל/ים.

  • אם עולה מצד המטופל רצון לשנות את תוכנית הטיפול המוצעת או לבטל לחלוטין את הטיפול, קיימת יכול להסביר מדוע.

 

במידה ואינטייק קצר, יותר או פחות, מאפשר לפסיכולוג לייצר השערה מקצועית שמאפשרת להתחיל טיפול, יש מקום לחשוב שתהליך אבחוני ארוך יהיה מיותר.

צריך לזכור שהסיטואציה האבחונית היא גם במידת מה חושפנית וצריך לשקול בזהירות את נחיצותה.

בכל מקום אחר, שבו האינטייק משאיר את המטפל ואת הפונה עם סימני שאלה באשר לבעיות המוצגות האפשרות של אבחון מועדפת.

 

תצפית

האינטייק מתחיל במפגש עם ההורים או עם ההורים והילד יחד. 

בנוסף לניהול המפגש, הפסיכולוגית מנסה ללמוד על האופן בו הילד וההורים יוצרים קשר - ישנן דרכים מגוונות ליצור קשר ראשוני עם מומחה בפסיכולוגיה.

באמצעות אופן יצירת הקשר של הילד וההורים, הפסיכולוגית יכולה להתחיל לשער השערות: 

איך ההורים והילד מבינים ומתמודדים עם הסיטואציה של האינטייק?

האם מתעוררת בהם התנגדות? שיתוף פעולה? חשדנות? ואולי הסתרה? האם קיימת יכולת להגיע לתובנות?  מה טון הדיבור? מהי צורת ישיבה?

 

מעניין...  

 

סיבת הפגישה

  • הפסיכולוגית תקיים בירור והבהרה מדויקת ככל ניתן לגבי הסיבות לפגישה. מהי המצוקה העכשווית?

  • כיצד הקושי הזה בא לידי ביטוי? מה הם הסימפטומים? מה מעורר אותם? מתי הם פעילים? מתי הם נרגעים? האם קיימים דפוסים שחוזרים על עצמם ביחסים בין ההורים לילד? (תמיד יש...)

  • למה הוא פונה עכשיו? 

  • מהי ההיסטוריה של הסימפטומים או המצוקה?

  • באילו דרכים ניסתה המשפחה להתמודד עם המצוקה? התשובה יכולה ללמד המון, על שיטות התמודדות, כוחות פנימיים, חוסן פסיכולוגי, יכולת לבקש עזרה ויחסים חברתיים.

 

רק לאחר השלבים הללו מתחיל ראיון ממוקד ובו שאלות היסטוריות. 

 

כאשר מדובר בקטין, ההורים מגיעים לראיון די לחוצים,לכן  לא נכון 'להציף' אותם בשאלות שחלקן ממש לא רלוונטיות.

בנוסף, עבור הפסיכולוגית המאבחנת, ההבנה על הקושי הנוכחי חיונית ויכולה למקד אותה לגבי בחירת השאלות ועל מה להתמקד בתשובות. 

 

רקע

  • רקע היסטורי

  • אנמנזה -  שאלות שבוחנות את ההיסטוריה הפסיכולוגית והרפואית של הילד

  • אירועים משמעותיים - משברים, אובדנים, הולדת אח, גירושים ועוד

  • האווירה בבית 

  • פרטי רקע

  • ציפיות מהמפגש -  הפסיכולוגית מבהירה ומתאמת ציפיות עם ההורים. מדובר גם על ציפיות קונקרטיות וגם על ציפיות לשיתוף פעולה והבנה משותפת. למשל, חשוב שההורים יבינו שכתיבת הדו"ח הדיאגנוסטי איננה 'תכנית כבקשתך...'. הפסיכולוגית תאבחן ותעלה ממצאים שחלקם עשויים להיות שונים מציפיות ההורים. חשוב לדעת. 

  

תפקוד רגשי

הערכה של התפקוד הרגשי: להערכת התפקוד הרגשי של הילד יש חשיבות רבה ביותר, באינטייק ובאבחון כולו. נקדיש לכך מאמר נפרד. 

  

סיכום, לאחר הפגישה

  • סיכום האינטייק  -  בדרך כלל יסוכם האינטייק בטפסים מובנים שמצויים במרבית המרפאות הפסיכולוגיות, הציבוריות והפרטיות. 

  • פורמולציה של השערות והתרשמות - סיכום ההשערות על סמך הרקע והמידע שנאסף באינטייק: באיזה קושי מדובר? איך הפסיכולוגית יכולה לנסח את הבעיה התפקודית? מה למעשה אפשר להגיד על הילד לאחר שלב האינטייק?

 

דוגמא:

התרשמות לגבי לקות מתמטית > באבחון ניתן יותר דגש על מתמטיקה.

  • המלצות מקצועיות על סמך המידע שנאסף - אבחון פסיכודידקטי, המשך אבחון פסיכודיאגנוסטי, הערכה התפתחותית ועוד.

  • הערכת הפרוגנוזה ומידת המוטיבציה.

 

משוב

  • מתן פידבק להורים, לגורם המפנה, או למטפל - מה הפסיכולוגית ראתה, מה היא מבינה על המצב? 

  • מתן המלצות מקצועיות להמשך - הדרכת הורים, טיפול רגשי, טיפול CBT לילדים ועוד. 

 

 

 

מקורות:

 

Appelbaum PS. Clinical practice. Assessment of patients’ competence to consent to treatment. N Engl J Med. 2007;357(18):1834-1840.  

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021