טיפול בתנועה - עקרונות טיפוליים, יישום ודוגמאות קליניות

דרג פריט זה
(19 הצבעות)
טיפול בתנועה טיפול בתנועה

 

טיפול בתנועה

 

 

כתיבה:

 

ורד פרחי פרנצוס,

 

ורד פרחי פרנצוס היא מטפלת בתנועה (MA), 

בוגרת התכנית ללימודי פסיכותרפיה בגישת ויניקוט,

מטפלת בפרקטיקה פרטית בתל אביב

 

 

במקום בו המילים מתקשות לבטא את החוויה הרגשית,  נכנסת השפה של ההבעה באומנויות.

טיפול בתנועה הוא סוג של טיפול בהבעה ויצירה, בדומה לטיפול באמנות פלסטית, ביבליותרפיה, טיפול במוסיקה, טיפול בשירה, פסיכודרמה ועוד.

השיטה מאפשרת הקשבה והגברת מודעות לגוף, חיבור לגוף ול'עצמי' כבית תומך ומכיל.

באמצעות ביטוי הסיפור האישי דרך האמנות (תנועה, יצירה, דרמה), חיבור בין  היצירה והתחושות הגופניות לבין רגשות, זיכרונות, דמויות מופנמות ועיבוד התהליך, ניתן לעבור תהליך טיפולי של חיבור עמוק יותר ל'עצמי' הפיסי-רגשי, התפתחות  ושינוי.

 

מהי תרפיה בתנועה?

ההגדרה של 'האגודה האמריקאית לתרפיה בתנועה':

"השימוש הפסיכותראפויטי בתנועה כתהליך המקדם את האינטראקציה הפיזית והנפשית של הפרט".  

האדם נולד עם הדחף  הפיזי לנוע במרחב, לחקור, ליזום,  וליצור קשרים חברתיים. היכולת לתכנון פעולה, התארגנות והתמצאות  במרחב הינה בסיס להתפתחות תחושת שליטה ביציבה הפיסית וביכולת לפעול על העולם. גרייה רציפה של גבולות גוף מעצימים בהמשך את היכולת לנפרדות, עצמיות  והתפתחות החשיבה.

האדם גדל ומפתח תפיסות ועמדות סובייקטיביות ביחס לגופו-עצמו וביחס לסביבה המשפיעות על אופן ההתמודדות שלו . תפיסות  אלו מבוססות  גם על למידה והפנמה של זיכרונות תגובה  גופניות-רגשיות להתנסויות שהגוף חווה ולפרשנויות שהעניק לאותן חוויות פיסיות-רגשיות מאז הלידה ולאורך ההתפתחות בחייו של האדם: כמו חוויות של מגע, חיבה, אהבה, הנאה , כאב  וסבל דרך יחסיו עם דמויות משמעותיות  לאורך החיים.

לפי גישתה של יונה שחר לוי (2004), הגוף מאחסן  ולוכד בחובו חוויות מכל שלב התפתחותי בחייו: 

"הגוף מהווה מקור לזיכרון תגובה ולמידה ואוצר בתוכו תגובות גופניות הקשורות לרגשות ולזיכרונם. התינוק  נולד מצויד בתבניות תנועתיות ונפשיות פוטנציאליות (תבנית תנועה, טמפרמנט, כח, משקל, יחס לזמן) , הוא קולט רשמים טקטילים וויזואליים מתנועות של האחר. אליהם מצטרפים התחושות והריגושים הקדם מילוליים החוברים  זה לזה ויוצרים תלכידי זיכרונות הטבועים במערכת השרירים ובהתארגנות התנועתית" .

מערכת משולבת זו משפיעה על מבנה, איכות התנועה והחזקה של הגוף, משפיעה על תפיסת הגוף, דימוי הגוף ועל הדימוי העצמי ועל אופני ההתקשרות עם הסביבה.

איך עובד טיפול בתנועה?

השימוש במחול ובתנועה ככלי טיפולי נעוץ ברעיון כי הנפש והגוף משולבים זה בזה, מהווים מערכת פסיכו-פיזית אחת וכי  הגוף בתנועתו מבטא חוויה רגשית וסיפור חיים.  מכאן עולה הצורך בטיפול הרגשי  לגייס גם את הכלים והכוחות של המערכת הגופנית.

קראו על טיפול אחר בהבעה: ביבליותרפיה >

שתי דוגמאות קליניות דימיוניות לטיפול בתנועה

טיפול באישה עם הפרעת חרדה

הסימפטומים הגופניים של החרדה עימם הגיעה לטיפול התמקדו ברעד בידיים ותחושת נימול, תחושת שיתוק ובהלה  שהתבטאו בדופק מהיר, נתק מתחושות גופניות, קשיי נשימה.   

 

בטיפול, האישה שיתפה על קשרים מורכבים עם ההורים, קושי בביטוי רגשות של כעס וכאב, משאלה לעצמאות ופחד רב מכך.

 

באחד המפגשים  נוצר החיבור בין הביטויים הגופניים לחוויה הרגשית:

"כשאני עומדת על הרגליים אני מתקשה לנוע, כי אני מפחדת לאבד את האדמה וליפול..."

 

לשאלתי מה קורה עם הנשימה, ענתה:

״אני מתקשה לנשום... חוששת להרגיש״.

 

 

שאלתי  "חוששת להרגיש את מה?"

 

האישה ליפפה את הידיים, שהתה מעט בשקט, לקחה באופן טבעי נשימה עמוקה ואמרה:

"חוששת להרגיש את הלב שלי... חוששת ממה שיש לו לומר

 

אני מבקשת מהאישה להקשיב מה נכון לגוף שלה לעשות כרגע..

האישה מבקשת לשמוע מוסיקה ומתחילה לנוע במרחב של בחדר לאט לאט, בהנחיה שלי תשומת הלב עוברת לכפות הרגליים, לאופן בו הן מונחות על הקרקע . האישה ממוקדת בהליכה ובכפות רגליה

 

"תראי , אני כמעט ולא מניחה את כל כף הרגל על הריצפה...".

 

המוסיקה נעשית יותר קצבית והאישה מתחילה לנוע כמי שמבקשת להשקיע את רגליה בריצפה, כמי שמבקשת לקרקע את עצמה. אחרי כ-10 דקות זולגות דמעות מעיניה:

" את יודעת (היא אומרת לי), זו פעם ראשונה שאני מרגישה את המשקל שלי דרך כפות הרגליים...שותקת ואז בבכי ממשיכה -  אני באה מבית  שלא היה לי הרבה מקום... לא היה לי משקל.. עכשיו אני מבינה למה אני לא מרגישה את הרגליים שלי. כל פעם שאני מנסה לעמוד על שלי, אני נכנסת לחרדה ונחלשת".

מכאן החל הטיפול שהתמקד  בשלושה כיוונים:

  1. בחיבור לכוחות, לתחושת יכולת ומסוגלות, לנשימה ולגוף
  2. בהקשבה לגוף כמסמן בסימפטומים שלו את הסיפור האישי שיש להקשיב לו , תוך חיבור והבעה באמצעות האומנויות השונות (תנועה, דרמה, ציור) לכעס, לכאב, לעצב
  3. בהרפיה וניהול מותאם יותר של האישה את עצמה.. 

 

לאחר כשנה ובהדרגתיות הרשתה לעצמה המטופלת לנוע ולחוות את ההנאה שבתנועת הגוף.

מדיווחיה, תדירות ועצמת החרדה פחתה. 

 

טיפול בילד עם הפרעת קשב וריכוז

 

סיבת ההפניה לטיפול:

ילד עם הפרעת קשב וריכוז, דימוי עצמי נמוך, התקפי זעם, ונידוי חברתי.

 

בטיפול, הילד הרבה לשחק מיוזמתו, בעיקר במשחקי תפקידים של  לחימה - הרע  כנגד הטוב, משחקי תנועה שהתמקדו בהתנסויות של שליטה וחוסר שליטה. 

ברמה הגופנית, הוא בחן את היכולות שלו בשמירה על גבולות הגוף.

בהמשך, הקשר בין הילד לבין המטפלת התהדק ברמת האמון ושיתוף הפעולה, כך שהילד הרשה לעצמו לשתף חוויות מביה"ס ומהבית, להתייעץ ולחפש פתרונות.

המשחקים שינו את אופיים והפכו להיות בעלי איכות  מעט יותר רכה ופחות תוקפניים: משחקים שהתמקדו  בהקשרים של המשפחה, במשאלה לתיקון וחיפוש שקט.

הטיפול בילד לווה בהדרכת הורים, כך שניתן היה לראות שהחיבור מאפשר יותר הבנה של ההורים  את הילד, רוגע וכלים להתמודדות יעילה יותר. 

 

 

 

מקורות:

 

 

 

יונה שחר-לוי (2004). מהגוף הגלוי לסיפור הנפש הסמוי : פרדיגמה תנועתית-נפשית לטיפול בתנועה ולניתוח שפת התנועה הרגשית. יצא לאור ע"י הוצאת י' שחר-לוי.

 

 

https://adta.org/2014/11/08/what-is-dancemovement-therapy/

 

 

 

1 תגובה

  • קישור לתגובה זיו ראשון, 10 פברואר 2019 16:32 פורסם ע"י זיו

    מעניין בטיפול לדחיית רגשות ומחשבות שללילות

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2020