ניהול כעסים אצל ילדים ובני נוער - טכניקות וכלים להורים 2019

דרג פריט זה
(9 הצבעות)
טיפול בכעסים אצל ילדים - ניהול, שליטה וויסות כעס טיפול בכעסים אצל ילדים - ניהול, שליטה וויסות כעס

איך ללמד ילדים לנהל ולשלוט בכעסים?

כעס אצל ילדים ובני נוער

כעס בקרב ילדים, ממש כמו אצל מבוגרים, הוא דבר טבעי שאף מהווה חלק בלתי נפרד מההתפתחות הרגשית הבריאה.

כל ילד מגיע לשלב בו עליו להתמודד בהדרגה עם רמות שונות של תסכול, כאשר רבים מהתסכולים נובעים מהפער בין השאיפה של הילדים לעצמאות לבין התלות הגדולה שלהם בפועל, או בין הצורך שלהם לקבל סיפוקים מידיים לבין המגבלות שמביאה איתה המציאות.

אך הורים רבים שואלים את עצמם אל מול ילדם הזועם – האם מדובר בכעס נורמלי?

או שמא ישנה פה בעיה המעידה על קושי רגשי או קושי בוויסות עצמי?

ומה ההורים יכולים לעשות מול ילד הכועס באופן חריג?

Anger Control Children 

"לך תרביץ לשק האגרוף"' עצה נפוצה שנשמעת הגיונית, שהורים שומעים לגבי התמודדות של ילדים עם כעסים לא נשלטים. 

המחשבה מאחורי עצה זו היא כי וונטילציה של הכעס, אוורור רגשי זמני, תווסת אותו.

אולם מחקרים מראים שזה לא נכון.

ונטילציה של הכעס עלולה גם להעצים אותו.

כעס הוא לא רגש שצריך רק להיפטר ממנו.

הוא מקור מידע חשוב לגבי עצמנו ולגבי הסביבה שלנו.

 

נמשיך תיכף. בינתיים, הורים יקרים - אם אתם רוצים לתאם מפגש ייעוץ עם פסיכולוגית קלינית מומלצת לילדים בתל אביב, ברחובות, באשקלון, בנתניה ובאזורים אחרים בארץ, פנו אלינו לשיחת הכוונה אישית. 

 

סדנה לניהול כעסים אצל מבוגרים <

 

ילדים חייבים ללמוד לחשוב על רגשותיהם ולווסת אותם, דרך התייחסות והבנה של  הסיטואציה, מחשבותיהם ותגובותיהם הפנימיות, והתנהגותם החיצונית והאופן בה היא משפיעה על אחרים ועל הסביבה.

אם ילדכם אינו יודע איך לשלוט בכעסים ולווסת אותם,  תסכול, זעם וכעס עלולים להפוך אצלו בקלות להתנהגויות מתנגדות ולא מכבדות,  לתוקפנות, ולהתקפי זעם.

פסיכולוגים יודעים לומר כיום, כי התעלמות מתוקפנות בשנות הילדות, כמו במקרים של מריבות והצקות, קשורה מחקרית לבעיות לימודיות, לדחיה חברתית ולפגיעה בבריאות הנפשית בבגרות.

 

children anger managment

 

כלים לניהול כעסים אצל ילדים

 

אם לילד שלך יש קושי לשלוט בכעסיו, 5 האסטרטגיות הבאות יכולות ללמד אותו כישורי ויסות  כעס:

 

הבחנה בין רגשות והתנהגות - זיהוי ושיום רגשות

כעס הוא רגש נורמלי ובריא.

אך ילדים רבים מתקשים להבין את ההבדל בין רגשות כעס לבין התנהגות תוקפנית.

למדו את ילדכם לשיים את רגשותיו, כך שיוכל לבטא באופן מילולי רגשות של כעס תסכול ואכזבה. לדוגמה, אפשר לומר לו " זה בסדר להרגיש כעס אבל זה לא בסדר להכות".

עזרו לו לראות שהוא בשליטה במעשיו כשהוא חש כעס.

לעתים, התנהגות תוקפנית נובעת ממגוון רגשות לא נעימים כמו עצב או מבוכה.

דברו על רגשות לעתים קרובות ולאורך זמן, כך ילדכם ילמד טוב יותר לזהות את רגשותיו.

naming emotions

היו מודל טוב לכישורי ויסות של כעס

הדרך הטובה ביותר ללמד את ילדכם כיצד להתמודד עם כעסיו היא להראות לו כיצד אתם מתמודדים עם הרגשות שלכם כאשר אתם כועסים. אם ילדכם רואה אתכם מאבדים שליטה, סביר להניח שינהג כך בעצמו. אולם, אם הוא רואה אתכם מתמודדים עם רגשותיכם באופן מווסת יותר, הוא ילמד זאת מכם גם כן.

על אף שחשוב להגן על ילדכם מפני רבות מבעיות המבוגרים, זה בריא להראות לו כיצד אתם מתמודדים עם רגשות כעס. ציינו בפני ילדכם פעמים בהם אתם חשים תסכול על מנת שהוא יבין שגם מבוגרים כועסים.

קחו אחריות על ההתנהגות שלכם כאשר אתם מאבדים את קור הרוח לעיני ילדכם. התנצלו ודונו בדרך בה הייתם אמורים לנהוג (אחרת). לדוגמה אמרו "במקום לצעוק כשכעסתי, הייתי צריכה לצאת להליכה כדי להירגע".



בססו כללי כעס

לרוב המשפחות יש כללים לא רשמיים לגבי מהי התנהגות מקובלת ומהי התנהגות  לא מקובלת בנוגע לכעס.

בחלק מהמשפחות הרמת קול וטריקת דלתות היא מקובלת, בעוד באחרות יש פחות סובלנות להתנהגויות כאלו. צרו כללים כתובים שיבהירו את ציפיותיכם.

התייחסו לתוקפנות פיזית, כינויי גנאי, קללות, הרס רכוש כך שילדכם יבין שהוא לא יכול להשליך חפצים, לשבור דברים ולפגוע מילולית או פיזית כשהוא כועס.  

תעדפו בטיחות לפני הכל. ילדים שיצאו משליטה זקוקים להתערבות עדינה אך ברורה של הוריהם על מנת שלא יפגעו באחרים או ישברו חפצים.

Rules Anger Children

למדו את הילד כישורי התמודדות בריאים

ילדים צריכים להכיר דרכים מתאימות להתמודד עם הכעס שלהם.

שוחחו עמם על מה שקרה כאשר הם רגועים.

תנו להם לספר לכם מה קרה.

מחקר עדכני מראה (ווינריב ועמיתיו, 2018) שעצם ביטוי הנרטיב של אירוע שכלל כעס עשוי להפחית את רגשות הכעס של ילדים ובני נוער באופן מידי ושבוע אחר כך.

הסברת רצף האירועים מאט את הילד ומערב את החלק החושב של המוח. בטאו אמפתיה כך שילדכם ירגיש ששמעו אותו. בהמשך תוכלו לשאול שאלות עלמנת לעזור לילד להבין את הפרספקטיבה של האחרים ולהשתמש בתקשורת בריאה או בפתרון בעיות.

ניתן לשאול למשל "מה יכולת לומר לו?" "איך היא עשויה להגיב אם תעשי זאת?" "מה ניתן לעשות כדי למנוע מזה לקרות שוב?" "מה תוכל לעשות כדי לשפר קצת את המצב?"

במקום לומר להם "אל תרביץ לאחיך".

הסבירו מה הילד יכול לעשות כשהוא חש תסכול. אפשר לומר לו "בפעם הבאה השתמש במלים" או "התרחק ממנו כאשר אתה חש כעס".

 reinforcement and punishment

ניתן להכין ערכת הירגעות שהוא יכול להשתמש בה כשהוא מצוברח.

מלאו קופסא בפריטים שיוכלו לעזור להירגע, כמו חוברת צביעה וטושים, קרם שמריח טוב, או מוזיקה מרגיעה. עירוב החושים יכול לעזור להרגיע את הנפש ואת הגוף.

השתמשו בפסק זמן ככלי שיעזור לילדכם להירגע. למדו אותו שהוא יכול לצאת לפסק זמן בעצמו לפני שהוא מסתבך עם אחרים. התרחקות מהסיטואציה ולקיחת כמה רגעים לעצמו עשויים לעזור להירגע.

למדו כישורי פתרון בעיות כך שילדכם יוכל לזהות שהוא יכול לפתור בעיות מבלי לפנות לתוקפנות. שוחחו על דרכים לפתור סכסוכים באופן שקט.  



מערכת חיזוק

כאשר מגיבים לכעס של ילדים בעדינות ובחמלה זה עוזר להם להתמודד עם רגשות עוצמתיים ולחשוב על הדברים לעומק. לעומת זאת, תגובות כועסות או מענישות מוסיפות לסטרס של הילד בזמן שהוא מרגיש מוצף.

כאשר ילדך נוהג לפי הכללים שהוגדרו חזק אותו. תוכל לחזק את ילדך באמצעות טבלת פרסים, על מנת להגביר את המוטיבציה שלו להשתמש בכישורי ויסות הכעס כשהוא מצוברח.

זה טבעי שילדים יתקשו לשלוט בכעס שלהם לפעמים. 

 

בעולם אידיאלי, היינו מלמדים ילדים ומתבגרים ניהול כעסים כחלק מתכנית הלימודים כבר בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים ובתיכון.

המציאות היא שבני נוער רבים מתחילים את תקופת הבגרות הצעירה בלי שיש להם היכרות עם אלטרטיבות יעילות לשחרור כעס.

תיעול כעסים לכיוונים חיוביים הוא חינוכי ותרפויטי, ותוצאותיו החיוביות עשויות להדהד בחברה כולה, עם פחות התקפי זעם בכבישים ופחות תופעות של אלימות במשפחה. 

עד אז, נדרשת ההדרכה שלכם כהורים. יש ביכולתה להביא את כישורי ניהול הכעס של ילדיכם לרמה טובה מאוד. 

אם אתם מוצאים כי בעיות הכעס של הילד מחמירות, פנו לעזרה מקצועית.    

 

Breathing Anger Children 

מיומנויות DBT להפחתת כעסים

שיטת הטיפול הדיאלקטית התנהגותית (DBT) מציעה כמה טכניקות יעילות ביותר להפחתה מיידית של רגשות עוצמתיים, כמו כעס וזעם.

הנה 3 מהמיומנויות הללו, מתוך היחידה שנקראת ״עמידות במצוקה״:

נשימה בריבוע

תרגילי נשימה קצרים וממוקדים מסייעים להפחית את רמות המתח.

תרגיל ״לנשום ריבוע״:

לשאוף אוויר בנשימה עד 4, לעצור את הנשימה בספירה עד ארבע, תוך מעקב אחר ארבע צלעות הריבוע ואז לנשוף תוך מעקב  בדימיון אחר 4 צלעות הריבוע. חזור על פי הצורך. 

 

מאמץ גופני אינטנסיבי

פשוט לרוץ או לקפוץ במקום כמה פעמים. פעולה פיזית אינטנסיבית גורמת לעלייה מיידית בזרימת החמצן, מפחיתה את רמות הלחץ, מה שגורם להתשה ונשימה כבדה. קשה להחזיק ככה כעס... 

 

שינוי טמפרטורה

שינוי מהיר בטמפרטורת הגוף שלך משנה מייד את מצב הרוח ומונע מילדים ובני נוער במצבי כעס להתנהג באימפולסיביות, שהם עלולים להתחרט עליה מאוחר יותר. אחת הדרכים היא לטבול את הפנים במים קרים, או להפעיל מזגן מזגן בשיא הקור ולהצמיד את הפנים לחצי דקה.

זה עובד. 

 

 

 

 

 

מתי מומלץ לפנות לפסיכולוגית ילדים?

להורים שמתמודדים באופן יומיומי עם סיטואציות מורכבות הנוגעות לכעס של ילדיהם, קשה יותר להבחין עצמאית במקור ובחומרת הבעיה.

לעיתים, התקפי זעם קצרים ותקופתיים הנחשבים ל"נורמליים" נראים בעיניהם כמו סוגיה הדורשת פתרון דחוף, ולעיתים להיפך-  הם עשויים לפספס בעיה שורשית יותר בהתנהלות שלהם או בהתפתחות הילד מתוך מחשבה ש"בסוף זה יעבור".

הפיתרון הפשוט ביותר במקרים כאלה הוא פנייה למומחה על מנת להתייעץ, ובמקרה הצורך להחליט אם יש צורך בטיפול, ואם כן – האם מספיקה הדרכה הורית או טיפול פרטני בילד.   

 

אנחנו פה עבורכם,

צוות מכון טמיר

 

 

 

 

מקורות:

 

 

אפל, נ. (2012). "ואז הגיע האגרוף" על תוקפנות אצל ילדים. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 19/11/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2897

Dealing with child anger. NHS: https://www.nhs.uk/conditions/stress-anxiety-depression/dealing-with-angry-child/

 

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר