אכילה כפייתית BED | זיהוי, התמודדות וטיפול על זלילת יתר 2018

דרג פריט זה
(30 הצבעות)
הפרעת אכילה כפייתית -  Bing Eating Disorder - BED הפרעת אכילה כפייתית - Bing Eating Disorder - BED

 

אכילה כפייתית 

מהי הפרעת אכילה כפייתית?

הפרעת אכילה כפייתית, או הפרעתהתקפי זלילה- BED- Binge Eating Disorder, היא כיום הפרעת האכילה הנפוצה ביותר בעולם המערבי. הפרעה זו פוגעת הן ביכולת להפיק תועלת מטיפול התנהגותי בהשמנה והן ביכולת להפיק תועלת מניתוח בריאטרי. תסמונת קלינית זו אומצה כאבחנה נפרדת במהדורה העדכנית של ספר האבחנות הפסיכיאטרי,  DSM-5. המושפעים מהפרעת אכילה זללנית (BED) סובלים מאיכות חיים נמוכה, תחלואה נלווית  ומצוקה פסיכולוגית גבוהה יותר בהשוואה לאוכלוסיה הסובלת מהשמנת-יתר שאינה BED. 

הפרעות אכילה הן בין ההפרעות הנפשיות הקשות ביותר, חלקן, כמו אנורקסיה, עלולות להיות גם קטלניות. הטיפול באכילה כפייתית נחשב יחסית מורכב - יש בו שיעור נשירה גבוה והוא מתאפיין ביציבות נמוכה בשימור ההישגים הטיפוליים לאחר סיום התהליך. 

 

 

התקפי זלילה

התקפי הזלילה מאופיינים באכילת כמויות גדולות של מזון, בדרך כלל במהירות רבה, ועד לכדי מצב של חוסר נוחות פיזית. במהלך הזלילה, הסובלים מתסמונת האכילה הכפייתית חשים חוסר שליטה, ולאחריה הם סובלים מרגשות אשם, בושה ומצוקה.הפרעת אכילה זו דומה באופייה להפרעות מסוג של התמכרות. אנשים הסובלים מהפרעה זו צורכים כמויות בלתי מבוקרות של מזון. מדובר באכילה שהיא מוגזמת בכל קנה מידה, כלומר אינה נובעת מרעב ועלולה להימשך הרבה אחרי נקודת השובע. הזולל הכפייתי עלול להרגיש שאין לו כל שליטה על פעולת האכילה וכי הוא מקדיש זמן רב למחשבות טורדניות בנושא המזון ובתכנון הארוחות.

 

Binge Eating Disorder BED 

 

האכילה הכפייתית אינה דומה לבולימיה כיוון שההמתמודדים עם ההפרעה אינם יוזמים הקאות, התנהגויות טיהור, צום ופעילות גופנית מופרזת במטרה לרדת במשקל, יחד עם זאת, הם מתמודדים עם לחץ נפשי כבד, רגשות אשם ודיכאון כתוצאה מחוסר השליטה שהם חווים לגבי כמויות המזון ותדירות צריכתו.  היא שונה מהשמנה בכך שיש בה סבל נפשי בתחומי חיים רבים ותחלואה נילווית (קומורבידיות) עם הפרעות נפשיות נוספות. 

הסובלים מ-BED נוטים להימנע מאכילה בפרהסיה. הם מעדיפים לאכול בגפם.

 

גורמים

אכילה רגשית

התשוקה לאוכל אינה מבוססת על הנאה מטעם בלבד, ובוודאי לא רק על תחושת רעב. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על BED הוא סיפוק צרכים רגשיים חסוכים. 

במאמר שפורסם לאחרונה נערך מחקר פשוט ומעניין: נבדקים רעבים התבקשו לבחור אחת משתי אפשרויות:

  • ארוחה שלמה וטעימה (פיצה שווה או המבורגר עסיסי)
  • חצי מנה בלבד, כאשר בחירה בחצי מנה תזכה את המשתתף בפרס (לילדים הוצע צעצוע ולמבוגרים פרס כספי סמלי).

מרבית המשתתפים בחרו בחצי מנה עם פרס. הם דיווחו על שובע ולא ביקשו לפצות על היעדר הקלוריות באכילה נוספת. שימוש בסריקת מוח fMRIs העלה כי אכילת חצי מנה יחד עם תגמול, הפעילה תחושת אושר מוחית זהה בעוצמתה לאכילת ארוחה מלאה.

האם יתכן שחיזוק חיצוני מספק תחליף מרגיע לכמיהה העצומה לאוכל? מרתק לראות עד כמה יעיל ופשוט המכניזם ההתנהגותי של חיזוק וענישה - פרס פשוט משמש עבורנו תגמול פסיכולוגי שאחריו נרגע הצורך בזלילה. 

וברמה היישומית - האם נוכל לבחור בעצמנו חיזוקים מפרגנים שיוכלו למלא את תפקידן של הקלוריות המיותרות, או שאנחנו צריכים את החיזוק מבחוץ? מוזמנים לשתף בדעותיכם בתגובות. 

 

 

תורשה וגנטיקה

מחקר חדש בחן את בעיית ההשמנה  בקרב אבות ואת השפעותיה על התפתחות ילדים עד גיל שלוש. תוצאות המחקר מצביעות על כך כי לילדיהן של אמהות הסובלות ממשקל-יתר יש סיכויים גבוהים יותר להיכשל בתחום המוטוריקה העדינה, בהשוואה לילדיהן של אמהות במשקל נמוך או ממוצע. 

לאבות במשקל יתר היה קשר לסיכון מוגבר להיכשל בתחום האישי- חברתי, אם כי אפקט זה היה מוחלש לאחר נטרול המשתנה משקל האמהות. קשר זה מוסבר אולי באמצעות גורמים גנטיים. בנוסף, ילדים ששני הוריהם נמצאים במשקל יתר היו בסיכון מוגבר לכישלון גם בתחום פתרון הבעיות.
מהמחקר עולה כי השמנת יתר של אמהות ואבות קשורה באיחורים ספציפיים בתהליכי ההתפתחות בילדות המוקדמת

מחקר מעניין נוסף מוכיח שאכילה לילית לאורך זמן (התעוררות בלילה, מנצ'יז במקרר וחזרה לשינה) עלול לגרום לפגיעה מוחית מתמשכת בזכרון, באמצעות נזק לאיבר מוחי חשוב שאחראי בין היתר על עיבוד זכרונות - ההיפוקמפוס. המחקר התקיים אמנם עם עכברים, אך הדרך להסקה לגבי בני אנוש קצרה למדי. 

 

טיפול באכילה כפייתית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

שיטת הטיפול היעילה ביותר לטיפול ב-BED היא פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית, ובפרט, מודל S-REF - אשר מדגיש את חשיבותם של תהליכי ויסות עצמי, המתבצעים באמצעות עבודה עם מנגנוני קשב וגורמים מטא-קוגניטיביים. תהליכים אלו עומדים בבסיסן של הפרעות נפשיות רבות, כמו חרדה חברתית (SAD), הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) והפרעת חרדה כללית (GAD).

מודל S-ref ממשיג יפה, ברוח גישתו של אהרון בק, את ההתקדמות בשרשרת האירועים המחשבתית שמובילה לבסוף להתנהגויות ההרסניות ב-BED: החל מאמונות ליבה שליליות שנרכשו בהתנסויות למידה מוקדמות, דרך תמות אוטומטיות שחוזרות על עצמן ומתחזקות לאורך השנים, הנחות יסוד לגבי העצמי ואוכל (כולל הכניעות של המטופל מול פיתוייו) ועד טריגרים התנהגותיים בהווה (כמו מצוקה נפשית ומאמצים נואשים להשיג עליה שליטה). טריגרים פנימיים וחיצוניים אלו מציתים בסופו של דבר את המעגל ההרסני ומביאים לתוצאה סימפטומטית של אכילה בלתי מבוקרת. במהלך טיפול CBT, סוקרים המטפל והמטופל את הידע העדכני על ההפרעה, גורמיה ודרכי הטיפול בה, חוקרים את שרשרת האירועים הגלויה והסמויה, עוקבים אחר החוליות השונות שלה באמצעות ניטור ורישום יומן בית, בוחנים את מידת התקפות האמיתית של ההנחות הפנימיות, מאתגרים עיוותים קוגניטיביים המסלפים את המציאות ומגדירים מחדש את ההתמקמות האישית של המטופל מול נושא האכילה בחייו. 

 

מיינדפולנס ואכילה מודעת

מתמודדים עם בולמוסי אכילה יכולים לעשות שימוש נהדר בתרגול טכניקות mindfulness ו-mindful eating, הן בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר והן בקרב אוכלוסיה בעלת משקל תקין. גם במקרים של אכילה רגשית ואכילה בתגובה לרמזים חיצוניים ניתן להיעזר בקשיבות,  למרות שהתנהגויות אלו קשורות באופן ישיר להשמנת-יתר. יחד עם זאת, מחקרים מעידים על כך שתרגול מיינדפולנס אינו יעיל באופן חד-משמעי לירידה במשקל. אין זה מפתיע לאור טבעה המורכב של השמנת-היתר, המושפעת מגורמים נוספים מעבר לדפוסי-אכילה בעיתיים, ולכן דורשת מאמץ רב-מערכתי.

 

טיפול CBT באינטרנט

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יכול כאמור להועיל למטופלים רבים עם BED, אך לרבים אין גישה לטיפולים מסוג זה. תכניות עזרה עצמית מקוונות, כמו GSH-I – Guided Self Help, הן מקור עזרה מצוין עבור מטופלים עם קשיי נגישות או בעיות כלכליות.  מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA, נמצא כי בהשוואה לטיפול CBT סטנדרטי, התערבות מרחוק מועילה יותר לטווח הארוך. 

 

 Eating Disorders Causes Symptoms Psychological Treatment

 

 

טיפול תרופתי

מחקר מעמיק שבחן את יעילותם היחסית של טיפולים תרופתיים, פסיכולוגיים והתנהגותיים ב-BED, כמו גם את יעילות השילובים ביניהם, מלמד כי טיפול באמצעות תרופות נוגדות דיכאון מהדור שני, לצד טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, הוא האפשרות הטיפולית המוצלחת ביותר מתוך השיטות הקיימות, גם אצל מבוגרים וגם בקרב ילדים ובני נוער.

ויוואנס

מנהל התרופות האמריקאי אישר את התרופה Vyvanse (שבשמה המדעי נקראת lisdexamfetamine dimesylate) לטיפול ב-BED. ויוואנס היא תרופה סטימולנטית לטיפול ב-ADHD. היא זוכה להיות התרופה הראשונה המיועדת למבוגרים שסובלים מרמה בינונית עד גבוהה של הפרעת אכילה כפייתית, כך מעלה מחקר שהתבסס על 700 נבדקים מבוגרים. למרות שוויוואנס יעילה ובטוחה לשימוש ומסייעת במניעת התקפי הזלילה, היא אינה מיועדת לשמש תחליף לטיפול התנהגותי או טיפול פסיכולוגי אחר בהשמנה, והיא אינה מסייעת בהורדת משקל אלא אך ורק במניעת התקפי הזלילה. לכן, ההבחנה בין השמנה ל-BED היא בעל חשיבות רבה בהתווית הטיפול.

תרופות מרשם מוכרות בישראל, שנועדו לטפל בהשמנת יתר (לא בהפרעת זלילה כפייתית) הן: קסניקל, סקסנדה, בלוויק ו-רזין.

 

 

 

טיפול עצמי  

אם אתם עובדים קשה וחשים מתח רב במהלך היום, ייתכן מאד שאתם מפצה על כך באכילה מוגזמת בשעות הלילה. אוכל נחמה שכזה... לאכילת לילה יש השפעה מזיקה ומהירה לא רק על המשקל אלא באופן כללי על המצב הבריאותי שלכם. כושר, זרימת דם, רמות סוכר- כל אלה ועוד מושפעים ישירות מהמשקל.  

צמד מחקרים, שערכה קבוצת חוקרים באוניברסיטת מישיגן, מציעים פתרון פשוט לאכילת לילה הנובעת ממתח. המחקרים בדקו את הקשר בין ארבעה משתנים:

  • מתח הקשור בעבודה
  • איכות השינה
  • מצב רוח שלילי
  • התנהגויות אכילה

שני המחקרים העלו כי כאשר הנבדקים חוו רמות גבוהות של לחץ בעבודה בזמן הבוקר, הם נטו לאכילה הנובעת ממתח בזמן הלילה- אכילת יתר של מאכלים לא בריאים. עם זאת, כאשר הם ישנו טוב בלילה שלפני כן, הם נטו פחות לאכילה הנובעת ממתח.

השערת החוקרים היא ששינת לילה איכותית עוזרת "לחסן" את האדם מפני גורמי הלחץ של היום הבא. כלומר ששינה טובה ממלאת באנרגיה ובתחושת נמרצות, ולכן עוזרת להתמודדות עם הסטרס במהלך יום העבודה.

צרו עמנו קשר לשיחת הכוונה

למטפל מנוסה במכון טמיר תל אביב

או בקליניקות העמיתות שלנו בכל הארץ:

1-800-509-809

צוות מכון טמיר

 

מקורות:

Berkman ND, Brownley KA, Peat CM, et al. Management and Outcomes of Binge-Eating Disorder. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2015 Dec. (Comparative Effectiveness Reviews, No. 160.) Discussion. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK338316/

Eating Disorders and Obesity: Third Edition: A Comprehensive Handbook. Edited by Kelly D. Brownell and B. Timothy Walsh, 2018. Guilford press

 

Davis, C., Mackew, L., Levitan, R. D., Kaplan, A. S., Carter, J. C., & Kennedy, J. L. (2017). Binge Eating Disorder (BED) in Relation to Addictive Behaviors and Personality Risk Factors. Frontiers in Psychology, 8, 579. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00579 

Amy Orciari Herman (2015). First Drug Approved for Binge-Eating Disorder.  Edited by Susan Sadoughi, MD, and André Sofair, MD, MPH. NEJM JOURNAL WATCH.  https://www.jwatch.org/fw109809/2015/02/02/first-drug-approved-binge-eating-disorder

Reimann Martin (2015). 'Happy Meal Effect' Helps Adults Forgo Big Portions. UA Eller College of Management. Dec. 2, 2015. https://neurosciencenews.com/psychology-reward-happiness-3367/

http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/12/29/peds.2016-1459

https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/nda/2007/021977s000TOC.cfm

https://www.rd.com/health/wellness/stop-nighttime-stress-eating/

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2646394

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A2%D7%AA_%D7%92%D7%95%D7%A3_%D7%93%D7%99%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%AA

%MCEPASTEBIN%

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il