הדרכת הורים לגבי השפעת צפייה במסכים אצל ילדים ובני נוער 2019

דרג פריט זה
(16 הצבעות)
הדרכת הורים לגבי שימוש באינטרנט הדרכת הורים לגבי שימוש באינטרנט

 

 

הדרכת הורים: שימוש של ילדים במסכים

 

טלי בורלא גלילי,

פסיכולוגית קלינית מומחית בתל אביב,

אחראית תחום טיפול בילדים ובני נוער והדרכת הורים

מכון טמיר תל אביב

 

קשה לדמיין את החיים שלנו היום ללא האמצעים הדיגיטליים (הסמארטפון, האייפון, האייפד ושלל האפליקציות).  

המסכים הולכים ומשתלטים על תחומי חיינו - ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד- וכמעט ולא ניתן לחשוב על תחום שלא חדרו לתוכו. בתחום המקצועי, פסיכולוגים רבים בעולם מתארים כיום תופעה של התמכרות למסכים, שכוללים גם הגדרות אבחוניות חדשות, כמו התמכרות למשחקי מחשב אצל מתבגרים.

  

קיראו עוד:

התמודדות עם שיעורי בית אצל ילדים ובני נוער <

האם הילד שלי מכור לצפייה בטלוויזיה? <

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים ו-CBT לילדים <

 

השפעות של צפייה במסכים על ילדים

סביר להניח שרבים מצאו עצמם נעים בין התפעלות, התלהבות, השתאות והנאה מהאפשרויות הגלומות בעולם הדיגיטלי החדש לבין בהלה, חשש ואיום מהעוצמה והסכנות שבו.

אולם קצב השינוי כה מהיר שאיננו יכולים להשתהות עוד בשאלה האם זה טוב או רע. הקידמה כבר כאן, "חיה ובועטת", ועלינו לעבור לשאלת ה"איך":

איך העולם החדש משפיע על חיינו, ואיך אנו מוצאים את עצמנו בתוכו?

מבחינה פסיכולוגית, ילדים והורים  ניצבים בפני אתגר גדול במיוחד.

ילדינו חיים כבר בתוך העולם החדש, פחות מוכר להורים, עם שפע אפשרויות, הזדמנויות, פיתויים וסכנות ונדרשת מההורים הסתגלות מהירה.

 

Parents Counseling and Psychological Training in Tel Aviv

 

מאז ומעולם קיים פער דורי בין הורים לילדים.

הורים נדרשו ונדרשים לאפשר לילדיהם ולגונן עליהם בעולם משתנה וחדש עבורם (ההורים). האם הפער הבין דורי הנוכחי שונה מהותית מפערים בין דוריים קודמים?

זו שאלה טובה, אך האם יש לנו את הזמן והמרחב להרהר בה כבעבר?

מה שברור הוא שקצב התהוות הפער הבין דורי שונה מבעבר, דורש הסתגלות מהירה הרבה יותר מצד ההורים. יתכן גם כי עוצמת השינוי והשפעתו שונה.

 

מתי ילדים מתחילים להשתמש במסכים?

בישראל, הגיל הנורמטיבי בו ילד גולש באופן עצמאי במכשירים דיגיטליים, כמו טאבלט, טלפון נייד ומחשב, הוא גיל 9-10, גיל בו מתאפשרת לילד יותר עצמאות וגם נדרשת ממנו (בחינוך הציבורי אין צהרונים, וילדים החל מכיתה ד' נתפסים כמסוגלים להתמודדות עצמאית בשעות אחר הצהריים).

בגיל זה, קבוצת העמיתים הופכת למשמעותית יותר בחיים של הילד, קבוצות ההשתייכות של הילד מתרחבות, הוא מחפש את חברת בני גילו, זקוק להכרה אישור והתפעלות גם מהם, והרשת היא קרקע פוריה לסיפוק צרכים התפתחותיים אלו.

Parents Counseling and Psychological Training in Jerusalem

שאלות שהורים שואלים לגבי זמן מסך אצל ילדים

הורים רבים מוצאים עצמם מבולבלים וחסרי אונים אל מול העולם הדיגיטלי החדש, לא בטוחים כיצד עליהם לנהוג בהקשר זה עם ילדיהם:

  • האם לאפשר לילד גלישה ופעילות?
  • עד כמה? באילו תחומים?
  • האם לפקח?
  • היכן מותר לפקח?
  • האם זה טוב לו?
  • האם זה מסוכן?
  • איך נגן עליו?

 

התשובות לשאלות הללו יהפכו לברורות יותר אם ההורים ירשו לעצמם להתקרב לעולם הזה, ולהכיר אותו יותר מקרוב.

עם ידע והכרות עם העולם הדיגיטלי יתאפשר להם לחזור לעמדה ולסמכות הורית גם בהקשר זה. אם נתייחס לכניסה לעולם הדיגיטלי כעוד צעד התפתחותי של הילד, בו הוא זקוק לנו, לרגישות מצידנו, התכווננות, הערכה שלנו את יכולותיו, ובהתאם לספק לו הכוונה, ידע, עידוד, ליווי והגנה/פיקוח, ההתמודדות שלנו תהיה אפקטיבית יותר.

Parents Counseling and Psychological Training in HAIFA

 

רצוי להיות עם הילד בשימוש הראשוני בהתקנים השונים.

זה מתחיל ברמה הקונקרטית:

  • אילו מכשירים דיגיטליים קיימים בבית?
  • מה מתאים לילד?
  • מהם צרכי הילד?
  • האם הילד צריך מכשיר קטן או גדול?

כדאי לחקור את הנושא עם ילדך, ללוות אותו.

 

 

עצות להורים לגבי שימוש במסכים

שיתוף בשאלות של ההורה אינה פוגעת בסמכותו, אלא מהווה מודל ונותנת לגיטימציה להפעלת חשיבה ובקרות.

הורים רבים מודאגים מכך שהעולם ברשת הוא עולם פרוץ, אפל ונשלט על ידי יצרים ללא בקרה. הרי בלחיצת "קליק" תמימה הילד יכול להיות חשוף לחומרים לא תואמים את גילו ובשלותו.

  • לכן, חשוב להכניס את העולם הדיגיטלי למרחב שבין הילד להוריו. לעודד את הילד לשתף בשאלות שצצות לו בגלישה, בדילמות, בהתמודדויות. להסביר לילד שיש סכנות ברשת, שיכולים להיות תכנים (כמו בטלויזיה) שלא תואמים את גילו ועשויים להיות לא נעימים או מפחידים. להבהיר לו שבמקרה והוא נחשף לתכנים כאלו עליו לשתף את ההורים. לעודד אותו לא להרגיש אשמה ובושה, ולראות בהורה כתובת לשיתוף.
  • חשוב להיות רגיש וקשוב לבשלות הילד ובגרותו. מומלץ שהורה יתנגד ללחץ החברתי, וירשה לעצמו להקשיב לקול הפנימי שלו בנוגע למתי ואיך לאפשר שימוש עצמאי ברשת. בכל מקרה מומלץ להגדיל את דרגות החופש באופן הדרגתי, בהתאם לבשלות הילד. יש ילדים יותר סקרנים או אימפולסיבים ויש ילדים זהירים ואפילו זהירים מדי, שבמקרה שלהם עידוד השימוש באפן מבוקר יכול להיות חשוב ומפתח.
  • חשוב להסביר לילד את המשמעות של היקף החשיפה של הדברים שהוא כותב. את חוסר השליטה שלו על התפוצה שלהם. כמו גם את העובדה שלא ניתן להכחיש דברים שנכתבו. ילדים הם אימפולסיבים יותר, ובהקשר זה חשוב לעודד בקרה.
  • מומלץ לתת תשומת לב מוגברת לפער שבין אינטראקציה בכתב לבין זו שמתקיימת פנים מול פנים. אפשר להדגים לילד את הפער. את הדרכים השונות בהן ניתן להבין את אותו טקסט כתוב. אפשר לבדוק האם הילד מודע ומבין את הפער שבין העולם הוירטואלי לעולם הממשי, ובמקביל לבדוק האם אנו ההורים מבינים עד הסוף את הפער הזה? עצם הדיון בשאלה זו עם הילד מפתחת את החשיבה והביקורת שלו ומקדמת את ההסתגלות שלו. אל מול העולם הדיגיטלי/וירטואלי הורים יכולים להרגיש חרדים מתוך תחושה שהילד שלהם נזרק לבד, מהר מדי לעולם גדול מדי. לכן, חשוב שהוא לא ירגיש לבד, שידע שהוריו שם בשבילו.

 

 

קיראו עוד:

התמודדות עם הפרעות קשב <

התפרצויות זעם אצל ילדים <

טיפול רגשי לילדים <

טיפול פסיכולוגי בעידן הדיגיטלי <

 

כלים וטכניקות לשליטה ובקרה על זמן מסך

עבור הורים שמרגישים לבד – מעניין לגלות, שכמו בעולם הממשי הישן והמוכר לנו, גם בעולם הוירטואלי נכנסת לאיטה פונקציה של מוסר בקרה והגנה.

למשל, לאחרונה פותחה אפליקציה ישראלית "הכפתור האדום" (על ידי עמותת "הכפתור האדום"  למניעת בריונות ברשת) אשר מאפשרת לילדים ב"קליק" אחד לדווח באופן אנונימי על אלימות ברשת (כצופה או כקורבן) ולהתחבר לגורמים שיעזרו בהתמודדות יעילה עם הבעיה. 

בנוסף, קיימים בשוק מוצרים שונים שמאפשרים פיקוח ובקרה הורית ,אם על ידי מניעת הופעת תכנים במסכים (כמו תכנים אלימיים או פורנוגרפיים) או על ידי אפשרות מעקב אחר הרגלי הגלישה של המשתמש.

הכנסת העולם הדיגיטלי למרחב שבין הילד להוריו הוא מהותי בימים אלו על מנת לממש את אחריותנו ההורית.

עם זאת, אין לראות בהמלצה זו עידוד גורף או אישור לשימוש מוגבר ברשת.

 

הטרדה מינית של בני נוער על ידי בני נוער אחרים באינטרנט

מחקר פסיכולוגי חדש שבוצע באוניברסיטת מישיגן מביא מציאות אינטרנטית לא קלה לגבי הטרדה מינית של מתבגרים ברשת: המחקר כלל 439 תלמידי חטיבות ביניים ותיכון בין הגילאים 12 ל-16.

נמצא ש-1 מתוך כל 4 בני נוער סיפרו שחבריהם לחצו עליהם לדבר על סקס, בניגוד לרצונם, בזמן שתקשרו עמם באינטרנט. 

online sexual harassment psychology 

מתבגרים ומתבגרות עם שליטה עצמית נמוכה נמצאו כבעלי סיכויים גבוהים יותר להיות מוטרדים מינית באינטרנט, והממצא הקשה ביותר הוא ש-24 אחוזים מבני הנוער שהשתתפו במחקר הוטרדו מינית באינטרנט בשלב כלשהו בחייהם.

מדובר במחקר חדשני, בין הראשונים שחקר את הגורמים של פגיעה מינית במתבגרים וילדים באינטרנט. המחקר מעלה מציאות קשה לפנינו, בה גם כאשר אנו מצליחים לשמור על ילדינו מפני שיטוטים בצ'אטים ובכך מונעים מהם חשיפה לפדופילים, מסתבר לנו שחבריהם הטובים של ילדינו בעצמם מסוגלים לפגוע בהם מינית. בבדיקה נמצא שתוכנות מחשב שנועדו לעזור להורים לעקוב אחר בני הנוער באינטרנט, או הצבת המחשב במקום מרכזי בבית (בסלון נניח) לא מנעו את ההטרדה. ההגנה היחידה היא שיחה פתוחה וכנה עם המתבגר שלכם.

חשוב להיות עירניים ולפקח על המינון של הפעילות ברשת, ולעודד את הילד לחיות גם בעולם הממשי.

מוזמנים ליצור קשר -

1-800-509-809

טלי בורלא גלילי, פסיכולוגית קלינית לילדים

 

 

 

 

 

 

 

מקורות:

 

 

Sadeghian E. The effect of computer and internet on childs and adolescents. E-Journal Nama. 2006;4:1–6.

 

 

 

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il