הדרכת הורים: קשיי התנהגות בגן | החזקה וביטויי תוקפנות בגיל הרך

בעיות התנהגות בגן

 

קשיי התנהגות בגן 

גילויי תוקפנות בגיל הרך

 

   

 

מה גורם לפעוט, שעד לאחרונה התנהג בהתאם לכללי המסגרת, להתחיל לנשוך ולהכות את חבריו?

הוריו של עומר בן השנתיים, החלו להתחמק מהגננת בשעה שהם אוספים את בנם מהגן כיוון שחשו חסרי אונים מול תלונותיה. עומר החל לאחרונה לנשוך את חבריו ולהכותם בשעת מריבה או כאשר הדברים לא התנהלו על פי רצונו. למרות השיחות שערכו עמו הוריו והגננת, לא חל כל שיפור. ההורים היו חסרי אונים ומתוסכלים אף יותר כשההתנהגות החלה להופיע אף בבית, ועומר נשך גם את אמו. הוריו של עומר חשו מבוכה ואי נוחות מול התנהגותו. אולם נשיכות בגיל הרך, כמו גם גילויי תוקפנות אחרים, הינה תופעה התפתחותית מוכרת וידועה.

 

בגיל זה יכולותיו המוטוריות והקוגניטיביות של הפעוט מאפשרות לו לגבש רצון משלו, ולפעול באופן עצמאי יותר מבעבר.

כך, הפעוט מתחיל לגלות את עובדת היותו נפרד מהאם, וגילוי זה מעודד התנסויות חדשות.

בניסיונותיו לבחון את נפרדותו מאמו ואת עצמאותו יטה הפעוט לבחור בפעולות שאינן מקובלות על המבוגרים, ובניהן נשיכות, בכדי לציין את היותו עצמאי ונפרד.

 

שלב זה כרוך במרדנות, ובבחינת גבולות של "אסור" ו"מותר" המרתקת את הפעוט.

בנוסף, בגיל זה הפעוט מתקשה לווסת את התנהגותו ורגשותיו, ולשאת תסכול.

אף אם ברור לו מעל לכל ספק שנשיכה אסורה בתכלית, כאשר הוא נתקל בסירוב, עלבון או תסכול אחר, יתקשה הפעוט לעצור את עצמו, וינהג בתוקפנות מתוך מצוקה ועומס רגשי.

 

 

ובכן, אם מדובר בתופעה נורמלית ומוכרת, מדוע עומר הוא היחיד מבין ילדי הגן שנושך את חבריו?

מספר גורמים עשויים להביא ילד מסויים לפעול באופן זה.

בסביבות גיל שנתיים, הפעוט נמצא בשיאה של רכישת השפה, ומסוגל להבין הוראות ומושגים בסיסיים.

אוצר המילים שלו הולך וגדל במהירות, וביכולתו ליצור משפטים בין שתי מילים לשלוש.

בשלב זה יש לפעוט העדפות ורצונות ברורים והוא יפעל על מנת לממשם.

פעוטות המתקשים בהבעת רצונותיהם באופן מילולי, ומגלים עיכוב כלשהוא ברכישת השפה, יטו לנשוך יותר מאחרים, בשל הקושי להביע את עצמם.

כמו כן, ילדים בעלי מזג סוער יותר, צפויים להגיב בעוצמה רבה יותר לתסכול ולנהוג באופן אימפולסיבי.

מלבד זאת שינויים משמעותיים בחיי הפעוט עשויים ליצור אצלו עומס וקושי בדחיית סיפוקים ולהביאו לגילויי תוקפנות.

 

עצבנות בקרב ילדים בגיל הגן עשויה להצביע על בני נוער בסיכון לפתח הפרעות פסיכיאטריות בגיל ההתבגרות, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.

 

מה הן האפשרויות העומדות בפני ההורים?

על אף הערך המטריד של הנשיכות בגיל זה, יש להתייחס אליהן כמו לכל התנהגות בלתי מקובלת שמפגין הילד, ובכלל זה להעיר לו על התנהגותו ולהבהיר לו שהיא אינה מקובלת.

 

התגובה לנשיכה צריכה להגיע בסמוך למעשה, בכדי שיערך הקישור הברור בין המעשה לאיסור עליו. אין טעם בענישה חמורה, שכן זו לא תסייע לילד להפנים בצורה טובה יותר את המסר, אלא תיצור מתח ותסכול נוסף. כמו כן מיותר להעניש או לכעוס על הילד בשל נשיכה שהתרחשה במהלך היום בגן – זהו תפקידו של הצוות החינוכי .

בנוסף חשוב לבנות תכנית התנהגותית בעבור צוות הגן בכדי להתמודד עם התנהגות זו. בשלב זה מומלץ לפנות לפסיכולוג מומחה לטיפול בילדים ע"מ שילווה את ההורים והילד תוך מתן המלצות לצוות החינוכי.

 

המחקר תומך בהתייעצות מקצועית מוקדמת:

עצבנות בקרב ילדים בגיל הגן נמצאה קשורה עם סיכון לפתח הפרעות פסיכיאטריות בגיל ההתבגרות, כך עולה ממחקר שפורסם בספטמבר 2021

 

יש לזכור שהפסקת התנהגות זו דורשת זמן וסבלנות, אך אם השיפור ממאן להגיע, התייעצות עם איש מקצוע היא מהלך נכון ורצוי.

  

 

הגן כסביבה מחזיקה

 

איתן טמיר, מ.א., ראש המכון 

 

השהות של הילד בגן ממושכת, לפעמים היא נמשכת ימים שלמים יחד עם צהרון. כאשר הכנסנו את בני הבכור לגן, עלו בי ספקות וחששות לגבי ההיעלמות של בני בתוך המון הילדים, הצרכים והמשימות התובעניות אליהן נדרשו הסייעת והגננת. חיפשתי מענה אצל פסיכולוג קליני לילדים שמאוד הערכתי. שאלתי אותו והתייעצתי והוא ענה לי במדויק:

 

"נסה לדמיין את עצמך 8 שעות ביום במקום הזה. זאת בדיוק התשובה שלך: אם אתה מרגיש שזה יכול להיות לך נעים, סביר להניח שבנך בידיים טובות, וגם להיפך". 

 


דונלד ויניקוט, מהפסיכואנליטיקאים התורמים ביותר בהבנת עולמו הפנימי של הילד, הדגיש את חשיבות האמפתיה, באמצעותה יכולה הגננת להזדהות עם הילד ומבינה את קשייו ותחושותיו. ויניקוט דיבר על משמעות ה"החזקה" (Holding) במהלך הטיפול. בלי החזקה נכונה, הילד עלול לחוות חרדה קשה.

השאלה כמה התמודדתי כהורה הייתה - האם אני כאבא מרגיש לא מספיק מוחזק או שאני מזהה קושי בסביבת גן?

המעבר לגן הוא לא פשוט לא רק לילד אלא גם להורים, והוא מגביר את החרדה בנו.

 

ויניקוט הצביע על הבעיות הרגשיות שעולות עקב היעדר החזקה. הוא הסביר כי בכשאין החזקה, התינוק מרגיש שהוא נשלף החוצה ונאלץ  להתמודד עם ה"חיצוני". כדי להגיע לשקט הנפשי, התינוק צריך להרגיש שהסביבה מחזיקה אותו.

יחד עם זאת, ההחזקה לא אמורה להיות מודעת, היא נחווית כמשהו טבעי – הילד פשוט חי. 

סביבה מחזיקה בגן מתבטאת בעיקר כחוייה שלא מרגישים בה, קצת כמו למצוא חדר באוניברסיטה אליו הגעת מבלי שהבחנת בשלטים שכיוונו אותך לאורך הדרך.

כאשר ההחזקה מוצלחת לא מרגישים בה כלל ומתאפשרת זרימה פנימית (Going on being). 

 

 

לתיאום מפגש טיפול פסיכולוגי לילדים בגיל הגן והדרכת הורים

במכון טמיר ת"א, אונליין בזום, או בקליניקות העמיתות בכל הארץ:

  

מוזמנים.ות לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

 לייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

 כתיבה:

 

עפרה טרוים, MA, 

פסיכולוגית קלינית מומחית,

עם מומחי מכון טמיר

 

 

ביטויים של OCD בגיל הרך - מאמר חדש

 

 

מקורות:

 

דותן, ל. (2019). תכנית מג"ן – מוגנות, גבולות ונוכחות: מודל רב-ממדי להתמודדות עם בעיות התנהגות בגן. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3851

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024