עצות להורים: איך לנהל קשיים של ילדים ונוער בהכנת שיעורי בית?

איך לעזור לילד להכין שיעורים?

טיפים להתמודדות הורית עם קושי

של ילדים ובני נוער להכין שיעורים 

 

כפסיכולוג ילדים בתל אביב,

אני שומע מתבגרים שואלים לא פעם:

"מי המציא את שיעורי הבית, זה מה שאני רוצה לדעת?

בשביל מה זה, בכל מקרה?

ומי אוהב את זה?"

 

שאלה זו שכיחה ביותר אצל תלמידי חטיבות הביניים, לאחר התנגשויות המתמשכות בין הורים נחושים בצד אחד ונער 'עמיד' מהצד השני.

אין מנצחים ברורים במקרה כזה - ההורים אינם גורמים לילדם להשקיע את המאמץ הרציני שהם היו רוצים לראות אותו משקיע, ואילו המתבגר עושה יותר מכפי שהיה רוצה.

יתכן שזו הפשרה המתבקשת?

למרות שלעתים קרובות מתחילים לתת לילדים שיעורי בית בביה"ס היסודי, שע"ב הופכים להיות משמעותיים יותר בחטיבת הביניים.

בתקופה זו המתבגרים טרודים במטלות התפתחותיות רבות אחרות, והם פחות נוטים להשקיע במחויבויות הלימודיות שלהם מחוץ לבית הספר.

 

 

מה המטרות של שיעורי הבית?

שיעורי בית נועדו להוות השלמה ללימודים בבית הספר.

 

כפי שניתן לראות, הם יכולים למלא אחת או יותר מארבע הפונקציות הבאות:

 

  • עיסוק:  תרגול באופן חזרתי מכניס מיומנויות ומושגים לזכרון, כך שניתן לשלוף אותם ולהשתמש בהם בעתיד באופן אוטומטי.

  • פרויקטים: משימות שדורשות מאמץ נוסף מחוץ לכיתה, או מחקר עצמאי, דורשות השקעת זמן נוסף בבית כדי לסיימן.

  • הכנה: כשמבחן מתקרב, למידה בבית משמשת להכנה למבחן.

  • תפוקה: הקניית הרגלי למידה גם של מטלות שאינן רצויות, ללא דחייתם, יכולה לבנות משמעת עצמית.

 

 

מי אוהב שיעורי בית?

קשה לחשוב על מצב שאחד משלושת הצדדים המעורבים בשיעורי בית ממש נהנה מהם:

המורה שמייצרת יותר עבודה לעצמה, משום שהיא צריכה לבדוק ולתת ציונים למטלות שהיא נתנה.

התלמיד, שעבורו הלימודים לא מסתיימים עם הצלצול של סוף היום, משום שהמטלות בבית מכלות את זמנו  החופש.

וכמובן, ההורה, שצריך לתאם את לוח הזמנים המשפחתי סביב הכנת השיעורים, ולעיתים צריך גם לפקח שהילד מכין אותם כמו שצריך.

בנוסף, לרוב ההורה אינו מקבל משוב של הערכה מהילד, מה שמוביל להגברת הלחצים.

תוסיפו לכך שהתזמון בדרך כלל אינו מתאים למשפחה, כי כולם מותשים בסוף היום.

וגם שפרט לשיעורי הבית ישנן מטלות נוספות אחרי ביה"ס, יש גם ארוחת ערב והתארגנות לקראת שינה.

 

לא קל.

 

 

איך מחנכים ילדים להפסיק לסרב להכין שיעורי בית?

אז מה היא הדרך היעילה והרגועה ביותר להתמודד עם חוסר מוטיבציה וקשיים של ילדים ומתבגרים להכין שיעורי בית?

ובכן, יש מיעוט קטן של בני נוער שמסיבה כלשהי, הם כל כך מסורים ומסוגלים לניהול עצמי שהם דואגים לשיעורי בית - מבלי להיות מכוונים על ידי הוריהם.

בחטיבת הביניים רואים את התופעה של "נפילה בהישגים של מתבגרים". הסימן הברור לכך הוא אי מילוי שיעורי בית.  מה שמוביל לירידה הזאת הוא שילוב של התנגדות לסמכות, חוסר עניין בלימודים, הסחות של שעות הפנאי, ומחויבויות חברתיות שמקטינות את ערכם של שיעורי הבית. שמרו על ראש פתוח לגבי לימודים: בעוד שחינוך הוא דבר חשוב, לא תמיד ביה"ס מהווה מקור עניין לנער או לנערה, ולעתים קשיים שונים מונעים מהם להסתדר במסגרת החינוכית. נסו לא להיות "נעולים" על מסגרת חינוכית מסויימת ולזכור שהילד יכול להשלים לימודים גם בהמשך חייו- אבל לא לחזור לשנות נעוריו. עם זאת, עודדו אותו לשמור על אופציות פתוחות.

 

 

איך עובדים על הכנת שיעורים בטיפול קוגנטיבי התנהגותי לילדים ונוער?

כל משימה מתוכננת בזמן המפגש עם הילד וקיים מגוון רחב של משימות שמשתנות מפגישה לפגישה בהתאם לצורך. משימות אלו מיועדות להגביר ולייעל את השליטה של הילד בכלי ספציפי. 

בנוסף, באמצעות שיעורי הבית המטפל מקבל מידע לגבי רמת ההבנה של המטופל ויכולת המימוש שלו. לבסוף, משימות אלו מאפשרות לילד לבצע הכללה ותפעול של היכולות החדשות בחיי היום יום שלו.

חשוב לזכור שיש להתאים את שיעורי הבית לרמתו הדידקטית ולשלב ההתפתחותי בהם הילד נמצא.

 

 

דוגמא לטיפול CBT עם הדרכת הורים - האתגר של נועה בהכנת שיעורים

בטיפול פסיכולוגי לילדים, נהוג לערוך לפחות פגישה אחת עם ההורים.

הוריה של נועה קיבלו הנחיות על התוכנית הטיפולית והעלו חששות שיש להם לגביה.

 המטפל עזר להורים להבין את הבעיות עמן מתמודדת נועה והבהיר שהיא אינה "עושה דווקא".

ההורים התבקשו לא לעזור בשיעורי הבית כי נועה צריכה להשלים אותם בעצמה ותפקידם  בתהליך היה בעיקר לספק תמיכה חיצונית ועידוד. 

אבא של נועה הביע ספקות וחשש שלא תשלים את שיעורי הבית אלא אם יזכירו לה שוב ושוב. 

המטפל נקט בגישה שהפכה את שיעורי הבית למעין ניסוי שבו נועה יכולה להוכיח שאינה זקוקה לסוג כלשהו של התערבות מסייעת מצד ההורים.

כך, למעשה, משימות הבית איפשרו מסגרת עצמאית ולקיחת אחריות.

 

למה קשה לבני נוער להכין שיעורים ומה עושים עם זה?

חשוב שהורים יזכרו ששיעורי בית הם קשים מבחינה פסיכולוגית, מסיבות שונות, במיוחד למתבגרים.

 

קבע שגרת שיעורים.

סקור את הרגלי הלימוד הטובים.

התמקד בהרגלים בריאים.

פענח את נקודת ההדבקה

תקשרו עם המורה.

למה?

  • כי שיעורי בית הם מטלה שמייצרת בדידות, בייחוד כאשר אתה יושב לבדך ועושה מטלה שאינך אוהב. אבל הנער לא צריך להיות לבד. בחטיבה, הורים יכולים לשבת עם ילדם ולעשות את עבודתם כדי לספק לנער "אווירת רצינות ועבודה", ושותף ללימודים כדי שמשימת שיעורי הבית תעורר פחות תחושת בדידות. חשוב לא לאפשר לילד לרחף בזמן שיעורי הבית. אם הוא יוצא מריכוז, מומלץ לעשות הפסקה יזומה.

  • שיעורי הבית יכולים להיות באמת משעממים. מה שעשוי להפחית באופן חלקי את השעמום הוא הסחת דעת שיכולה לעזור לריכוז. הרבה מתבגרים, למשל, מתמודדים טוב יותר עם שיעורי בית בעת האזנה למוזיקה האהובה עליהם.

  • שיעורי בית יכול לגרום לייאוש. בהמשך לסעיף הקודם, הרבה פעמים תלונה על תחושה של שעמום מבטאת עצב ניכר, בעיקר אצל מתבגרים ומתבגרות. זה יכול להרגיש כמו מבוי סתום של סוף היום - ממש מדכא. אבל אם מתזמנים את שיעורי הבית לפני פעילות אחרת שנתפסת כמהנה עבור הנער - משחק במחשב, לדוגמא -  זה יכול לעזור.

 

צרו עמנו קשר לשיחת הכוונה

והתחילו הדרכת הורים לילדים

שמתקשים להכין שיעורים

ההדרכה במכון טמיר תל אביב

או עם המטפלים העמיתים שלנו בכל הארץ:

 

072-3940004

 

 עלות: סביב 350 ש״ח למפגש

מכון טמיר

 

 

 

 

כתיבה:

גיל מהרי״ק, פסיכולוג קליני מומחה

 

מבוסס על מאמרו של ד״ר קרל פיקהרט,

מתוך אתר Psychology today

 

 

עריכה:

איתן טמיר,

ראש המכון, MA

 

 

 

 

מקורות:

 

Clinical Practice of Cognitive Therapy with Children and Adolescents: Second Edition: The Nuts and Bolts. Robert D. Friedberg and Jessica M. McClure, 2018. Guilford press

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021