פחד מאש | סימפטומים, אבחון וטיפול פסיכולוגי בפוביה מאש

פחד מאש - טיפול פסיכולוגי פחד מאש - טיפול פסיכולוגי

פחד מאש

נלחצים מאש או אפילו ממחשבה על שריפה?

יתכן שאתם סובלים מפוביה מאש...

קיראו על סימפטומים וטיפול בפירופוביה

מהו פחד מאש?

פוביה מאש, הידועה גם בשם פירופוביה, היא סוג של פוביה , פחד מופרז ולא רציונאלי מפני אש.

עבור הסובלים מפוביה מאש, ילדים, בני נוער ומבוגרים, ריח עשן נחווה כגירוי אימתני שמציף בחרדות ודאגות והמתמודדים אינם מסוגלים להיות נוכחים בקרבת אש.

באופן כללי, הפחד של רוב האנשים מאש תלוי בסיטואציה.

כלומר, רוב האנשים אינם פוחדים ממדורה שהקימו החבר'ה בל"ג בעומר, או מהדלקת נרות בחנוכה.

ככלל, כל עוד האש ניתנת לשליטה, רובינו לא נחוש פחד.

לעומת זאת, במצבים בהם האש יוצאת מכלל שליטה ומגיעה לשיחים שבחצר או לשטיח בבית - רובנו נרגיש מאוימים וחלקינו ניכנס להתקף חרדה של ממש.

אם אתם מרגישים מוכנים להשתחרר מפוביה מאש, אנו מזמינים אתכם להתקשר אלינו לשיחת טלפון של הכוונה, בה תקבלו על המלצות על מטפלי CBT מומחים ומנוסים בתל אביב ובקליניקות העמיתות שלנו בכל הארץ.

fire-phobia

לעומת המקרה הנורמטיבי, יש אנשים שפוחדים בעוצמה כזו בכל פעם שהם פוגשים אש, להבות ואפילו ניצוצות, ולא משנה מה היא הסיטואציה.

אפילו זיקוקים ונרות יום הולדת מביאים לבהלה נוראית, לתחושת חירום ולרצון עז לברוח הרחק משם.

הפחד הלא רציונאלי הזה מפני אש נקרא פירופוביה Pyrophobia

הפחד מאש פוגע בצורה משמעותית בחיי היומיום של הסובלים ממנו.

כך למשל, יש אנשים שהפחד שלהם מאש כל כך קיצוני עד כי הם עסוקים באופן יומיומי במחשבות ובמעשים שכל מהותם היא הימנעות מאינטראקציה עם אש.

חלקם אף חשים חרדה בעקבות צפיה באש בטלוויזיה. הפחד מהפחד.

מוכר?

יש אנשים שמתרגשים בכיוון ההפוך מאש: פירומנים לא פוחדים, להיפך, הם חווים דחף להצית אש וסובלים מפירומניה.

Pyrophobia therapy

סיבות לפוביה מאש

כל פוביה, כמו פוביה מגובה או פחד ממקומות סגורים, עלולה להיות תוצאה מחוויה טראומטית מהעבר אשר הייתה קשורה לאש בדרך זו או אחרת.

סיבה נוספת היא קירבה למקור מידע המעביר בפני אותו אדם בתכיפות כי עליו להיזהר מפני האש, כמו אם החוששת לבנה וחוזרת בפניו כי "האש מכאיבה", "אפשר לקבל כוויה" וכו'.

אבל גם אם האדם לא חווה אירוע לא נעים שהתחבר אסוציאטיבית לאש, יתכן שהאדם שמע על תאונה שמישהו אחר חווה וזה עלול להשפיע באותה המידה.

סימפטומים של פחד מאש

התסמינים הפיזיים המופיעים לאחר חשיפה לגורם המאיים שקשור לאש:

• תחושת סחרחורת
  • דפיקות לב
  • בחילה
  • הזעה מרובה למראה אש, גם אם מדובר באש מאוד קטנה (כמו להבת נר למשל).

אדם הסובל מפוביה חמורה מפני אש עלול לחוש כי הוא מאבד את נשימתו, לרעוד,לחוש יובש בפה, להרגיש כלוא, ואף להתעלף למראה אש.

fire-fighters

טיפול בפחד מאש

טיפול אחד אפשרי הוא הטיפול הדינמי. הטיפול עוזר למטופלים להיזכר בסיבה לפוביה וכך להגיע להבנה כי הפחד אינו רציונאלי וכי כל עוד האש נשלטת אין ממה לחשוש.

כיום ברור שטיפול דינמי פחות יעיל עבור פחד מאש וההמלצה המרכזית היא לפנות למטפל CBT.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שנמצא מאוד יעיל ובעל שיעור הצלחה ממש גבוה להפחתת תסמינים של פוביה מאש.

בשיטת טיפול זו, הדגש הוא על שינוי דפוסי החשיבה השגויים המביאים לפחד הלא רציונאלי.

המטופל, ילד או מבוגר, לומד בהדרגה להחליף את המחשבות השגויות והמעוותות במחשבות מציאותיות יותר  לגבי אש - שלב אחרי שלב המטופל לומד כיצד להתמודד עם הגורם שמצא מאיים.

Overcoming Specific Phobia - Therapist Protocol: Edmund Bourne & Matthew McKay, 1998. New Harbinger Publications.

קראו על פוביות נוספות:

פוביה מגוקים

אגורפוביה

פחד גבהים

פחד מברקים ורעמים

פחד מטיסה

פחד מניתוח

פוביה ממעליות

פוביה מרופא שיניים

פחד ממחלות

פחד ממוות

חרדה מחולדות