מבחן התיאוריה, או מבחן הנהיגה העיוני הינו מבחן בכתב אליו מחויב כל אדם אשר מעוניין להוציא רשיון נהיגה לצד מבחן הנהיגה המעשי.
נדבר פה על טיפול בחרדה מפני מבחן התיאוריה של משרד הרישוי.
פעמים רבות מבחן זה גורם לתחושות של חרדה אפילו בקרב אנשים אשר חשים ביטחון לגבי החלק המעשי של הנהיגה.
תחילה חשוב להבין חרדת מבחנים זו ולא לפטור אותה כ"לא הגיונית".
מחקרים שנעשו בקרב תלמידים מראים כי 16-20% מהם סובלים מחרדת בחינות ופעמים רבות זהו גורם אשר פוגע בהישגים. במצבים רבים בחיים עלינו להיבחן וסיטואציה זו לרוב טומנת בחובה מתח ולעיתים אף חרדה. תחושות אלו הן טבעיות לאור המשקל הפסיכולוגי שיש לבחינות מסוימות. לדוגמה, מקצועות רבים דורשים מבחן הסמכה אשר יקבע אם האדם רשאי לעבוד באותו מקצוע גם אם סיים את לימודיו האקדמיים בהצלחה. למעשה מבחן כזה יקבע האם האדם רשאי לעבוד כעורך דין, רואה חשבון או עובד סוציאלי. אולם התפיסה הפסיכולוגית היא פעמים רבות שמבחן כזה קובע האם האדם מיומן מספיק, חכם מספיק, עומד ברמה של הקולגות שלו ועוד.
אלו שאלות הנוגעות למקומות בסיסיים של ערך עצמי. אנשים אשר חווים קשיים סביב תחושת מסוגלות, ערך עצמי או ביטחון עצמי עלולים להיות פגיעים במיוחד לסוג כזה של "עין בוחנת ביקורתית" ולפתח חרדת בחינות. בנוסף, מידת החרדה תהיה מושפעת מההיסטוריה של אדם מסוים עם סיטואציות של בחינה החל מימי בית הספר המוקדמים. לעיתים אנשים סוחבים איתם תחושת כישלון לאורך שנים. אצל אנשים הפגיעים לחרדת בחינות נפוץ לשמוע סביב בחינה אמירות עצמיות כגון "אני לא טובה בדברים האלה" ו-"אין סיכוי שאני אעבור חבל על הזמן שלי".
יהודה רגב רקובסקי, MSW, מטפל CBT בחרדות בירושלים
סימפוטמים של חרדת בחינות
פיזיולוגיים – רעידות, הזעה, קשיי עיכול, דפיקות לב או קוצר נשימה.
פסיכולוגיים (מחשבות ורגשות) – אותן מחשבות של הכשלה עצמית או ערך עצמי נמוך, יחד עם תחושות מתח, הססנות, חוסר שקט וקושי להתארגן.
התנהגותיים – החל מהימנעות מעשיית המבחן ועד ל"בלק אאוט" במבחן עצמו, כלומר תחושה פתאומית של חסימה בגישה לידע הקשור לבחינה ומעין קיפאון של היכולת להתמודד עם הבחינה. במצב כזה התפקוד בבחינה נפגע משמעותית.
במקרים קשים של חרדת בחינות עלולים להופיע כל הסימפטומים יחד. במצב כזה מומלץ לפנות לטיפול פסיכולוגי אשר יכול להקנות כלים וללוות את האדם בעודו לומד להתמודד עם הקושי, בייחוד אם נראה שהבעיה חוזרת על עצמה וקשורה לביטחון העצמי של האדם. חשוב לדעת כי קיימות מגוון רחב של אסטרטגיות אשר יכולות לעזור, בין אם בטיפול פסיכולוגי או בעזרה עצמית. על מנת לדעת באילו אסטרטגיות להתמקד חשוב לאתר את מקורות הקושי האינדיבידואליים של כל אדם וכן את האתגרים המיוחדים שמציב בפנינו כל מבחן.
מבחן התיאוריה הינו מבחן בעל חומר רב ומכיל פרטים רבים שעלינו לזכור. בזמן לימודי הנהיגה המעשיים מתרחשת למידה של חלק מהחומר המופיע במבחן העיוני, כגון תמרורים או סימוני כביש, אולם למידה מעשית שונה מלמידה עיונית ודורשת ארגון מדוקדק יותר של החומר.
חופית ויצמן בבאי, מטפלת CBT בחרדה, עמיתת מכון טמיר ברמת גן
ארגון החומר ותכנון הזמנים לקראת בחינה הן שתי אסטרטגיות התמודדות מרכזיות שנמצאו כיעילות.
כאשר יש בפנינו מבחן עם חומר רב שעלינו לזכור בעל פה, מומלץ לחלק את החומר לחלקים קטנים ולהקצות זמני למידה מוגדרים לכל חלק. באופן זה ניתן גם להרגיע את החרדה (חלוקה ל"ביסים" קטנים שאוכלים לאורך זמן מלחיצה פחות מעוגה שלמה שעלינו "לסיים אתמול"), ולצד זה הדבר עוזר משמעותית לתהליכי האחסון והשליפה מהזיכרון.
אם מופיעים תסמיני חרדה פיזיולוגיים ניתן ללמוד טכניקות הרגעה שונות (נשימות, הרפיית שרירים) אשר במקרים רבים מסייעות להקלה משמעותית בחרדה.
בנוסף, מומלץ לבצע כמה שיותר סימולציות המדמות את הבחינה האמיתית על מנת להתכונן אליה פסיכולוגית.
בואו נדבר על הדברים
החשובים באמת
פגישה טלפונית קצרה
עם מתאמת טיפול -
להרשמה (ללא עלות)
עם ראש המכון -
בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)
שיחת הכוונה לטיפול ומטפל
עם מתאמת בכירה -
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
עדכון אחרון:
14 בדצמבר 2023
על טיפול במכון טמיר
\