מהי גמישות פסיכולוגית וכיצד היא משפיעה בחיים?

גמישות פסיכולוגית (act)

 

 

יכול להיות שמה שקובע את איכות החיים הנפשיים והבין-אישיים שלנו היא גמישות פסיכולוגית, מונח חדש יחסית שטבוע עמוק בתוך הראייה התיאורטית ACT, גישה טיפולית מהדור השלישי של CBT, שנקראת גם תרפיה בקבלה ומחויבות

 

גמישות פסיכולוגית (Psychological flexibility) היא תכונה אישיותית המתאפיינת בכך שבני אדם חווים באופן מודע את הרגע הנוכחי, נוטים להלימה בין נקודת המבט שלהם לבין הערכים בהם הם מאמינים, מסתגלים לסביבות פנימיות וחיצוניות משתנות ומתמקדים בפעולות בעלות ערך להשגת מטרות ארוכות טווח בחיים.

 

בואו נראה מה זה אומר, איך התפתח המושג ואיך ניתן לראות אותו בחיי היומיום.

 

תחילה כמה מילים על התשתית הרעיונית, אותה ניתן למצוא בטיפול בקבלה ומחויבות (ACT): 

 

 

גישת ACT - טיפול בקבלה ומחויבות

 

גישת ACT מושתתת על מושגים של קבלה וקשיבות, לצד מחויבות ואסטרטגיות לשינוי התנהגות מבוסס ערכים, זאת לשם הגדלת הגמישות הפסיכולוגית של המטופל.

הגישה פותחה ב-1982 על ידי סטיבן סי הייז כפסיכותרפיה מבוססת ראיות, המשלבת מגוון פרוטוקולים טיפוליים והיא ממשיכה להתפתח, במחקר ובשדה.

 

מטרת הטיפול אינה למחוק רגשות השליליים בחיים, אלא להסכים להיות בנוכחות לצדם, לצד מה שהחיים מביאים עמם, תוך כדי תנועה והתנהגות לעבר מטרות מבוססות ערכים.

 

הגישה מעודדת מטופלים להיפתח לרגשות לא נעימים שעולים בתוכם, ולהפסיק להימנע מסיטואציות שבהן מתעוררים.

 

 

מהי גמישות פסיכולוגית (Psychological Flexibility)?

 

גמישות פסיכולוגית מתייחסת למספר תהליכים דינמיים שמתקיימים במקביל ולאורך זמן. 

 

היא כוללת כמה מאפיינים:

 

  • הסתגלות לדרישות משתנות של סיטואציות.

  • הערכה מחודשת של משאבים נפשיים בשינוי.

  • התאמת נקודת הראות האישית למציאות הנתונה.

  • איזון ותעדוף לגבי צרכים, תשוקות ותחומי חיים מתחרים.

 

כמות מרשימה של ראיות מחקריות מצטברות מעידה כי גמישות פסיכולוגית גבוהה יותר מסייעת לנו להיחלץ מתקיעות, להתמודד עם לחץ נפשי, לנהל דיכאון וחרדה, לשפר את הרווחה האישית ובעיקר לבנות חיים משמעותיים שבנויים סביב מה שבאמת חשוב עבורנו. 

 

 

איך מודדים גמישות פסיכולוגית?

 

הדרך בה נוהגים פסיכולוגים למדוד גמישות פסיכולוגית היא באמצעות מילוי כלי פסיכולוגי שנקרא שאלון קבלה ופעולה AAQ-2  (ראשי תיבות של  Acceptance and Action Questionnaire), אותו פיתחו סטיב הייז ועמיתיו.

קיימת ביקורת על מידת התקפות של השאלון, שפריטיו עקביים עם מצוקה נפשית ולאו דווקא עם התאמה לערכים האישיים המצופים, אולם איכות המדידה אינה מפחיתה מחשיבותה של הגמישות הפסיכולוגית עצמה. 

 

 

דרך נוספת להעריך גמישות פסיכולוגית היא באמצעות CompACT, כלי פסיכולוגי שפותח כדי לכמת גמישות פסיכולוגית כמכלול רב-מימדי, על בסיס שלושה תהליכים של גמישות פסיכולוגית:

פתיחות לחוויות, מודעות התנהגותית והתאמה לערכים.

מחקר מ-2023 בחן את יכולת הניבוי הייחודית של אחד משלושת התהליכים הללו לחזות היבטים של בריאות נפשית.

הממצאים העלו כי פתיחות לחווה ומודעות התנהגותית ניבאו באופן משמעותי דיכאון, חרדה ומתח.

פתיחות לחוויה והתאמה לערכים ניבאו באופן מובהק שביעות רצון מהחיים.

שלושת התהליכים ניבאו באופן מובהק חוסן.  

  

 

מה מאפיין אדם בעל גמישות פסיכולוגית גבוהה?

 

אדם גמיש פסיכולוגית מאופיין בסט של גישות, עמדות ומיומנויות: 

לרוב מדובר באדם עם נטיה להיות פתוח לחוויות חדשות (מכל סוג), ינסה להיות מודע וקשוב לרגע הנוכחי, יחווה גם מחשבות קשות מבלי ליפול לרומינציות, יחפש לשמר פרספקטיבה רחבה כאשר יתקל באתגר, ימשיך לחתור לעבר מטרות חשובות לטווח הארוך, חרף מכשולים צפויים, ויישמור על זיקה עם ״ערכים עמוקים״, לא משנה עד כמה מלחיץ ההווה (למשל, הורה שבוחר לשמר מידה של נדיבות וחמלה, גם כאשר הוא מצוי בלב קונפליקט). 

 

במילים אחרות, גמישות פסיכולוגית מתארת יכולת להחזיק את המחשבות והרגשות בקלילות רבה יותר, תוך הלימה עם ערכים ויעדים ארוכי טווח (בניגוד לדחפים, מחשבות וסיפוקים מיידיים). 

הם גם נאחזים ותלותיים פחות מאחרים. למשל, בשני סקרים מקוונים שמילאו סטודנטים לפסיכולוגיה נבחן הקשר בין גמישות פסיכולוגית, חומרנות, אי-התקשרות ומוטיבציה לקניות. התוצאות הראו שאנשים בעלי גמישות פסיכולוגית גבוהה נטו להעריך פחות את המרדף אחר כסף ורכוש, ובאופן כללי נמצאו קשורים פחות לחוויות, למחשבות או למערכות יחסים. 

 

גמישות פסיכולוגית גבוהה יותר קשורה בצורה חזקה להתנהגות הורית מסתגלת יותר.

 

 

 

מהי חוסר גמישות פסיכולוגית?

 

גמישות פסיכולוגית נמוכה גוררת לעיתים קרובות מעגל של שיפוט חיצוני או אשמה על כך שהאדם מחזיק במחשבות ורגשות שליליים.  

 

היא קשורה למידה גבוהה יותר של חרדה,ובכלל לפסיכופתולוגיה, ביצועים גרועים יותר בעבודה, קושי לגייס יכולת ללמוד, שימוש לרעה בחומרים, איכות חיים נמוכה יותר, דיכאוןאלקסיתמיה, רגישות-יתר לחרדה ודאגנות כרונית. בהיותה רכיב חשוב במידת החוסן הנפשי, היעדרה פוגע עם בעמידות האדם בפני גורמי לחץ שונים. 

 

 

גמישות פסיכולוגית בזוגיות ובמשפחה

 

בין אם מדובר בזוג או במשפחה עם ילדים, מחקר חדש טוען שאחד הדברים שהופך את המערכת למאושרת הוא גמישות פסיכולוגית, וגם שחוסר גמישות פסיכולוגית מעכב את האושר במערכות היחסים, הן זוגיים והן הוריים. 

 

מחקרי עבר שבדקו גמישות פסיכולוגית נטו להתמקד באופן בו המאפיין האישיותי הזה מעצים את רווחת הפרט, וקצת התעלמו מאיכות הקשרים הזוגיים והמשפחתיים עליהם הוא משפיע.  

 

נמצא קשר ספציפי בין אספקטים של גמישות פסיכולוגית, או חוסר גמישות, לבין תפקוד משפחתי. למשל, נמצא קשר בין אי-קשב לרגע הנוכחי לבין נטייה להגיב לחוויות מאתגרות בהתנהגות נוקשה ולא גמישה לבין קשרים משפחתיים מוחלשים יותר. עוד נקשרו הגורמים הללו לרמות נמוכות יותר של סיפוק בקשרים רומנטיים ולהתנהגות הורית פחות סתגלנית, מה שרומז שהורה לא גמיש עשוי לחוות קושי גדול יותר להגיב להתנהגות בעייתית של הילד בדרך רגישה וחומלת.

 

חוסר מודעות לרגע הנוכחי נקשר גם ליותר צעקות ואלימות בקרב זוגות, וביחד עם כמה מדדים אחרים של חוסר גמישות – לתחושה חזקה יותר של חוסר ביטחון במערכות יחסים.

 

רובם המכריע של הקשרים היו במחקר המדובר מתבססים על קשר סטטיסטי, כך שהסקה על ״סיבה ותוצאה״ אינה אפשרית. יתכן, למשל, שהתנהגות בעייתית עקבית של ילד גורמת לחוסר גמישות של הורה, או ששני הגורמים מעצימים זה את זה בתהליך מתמשך של פידבק חיובי.  

 

בחשיפת הקשר בין גמישות לתפקוד משפחתי, המחקר מציע יעד חדש להתערבויות. טיפול בקבלה ומחויבות (ACT) מעודד פיתוח גמישות, ויש ראיות רבות לכך שהוא משפר את התפקוד האישי של האינדיבידואל. ייתכן והתוצאות החדשות יסייעו לתפקוד משפחתי, בעיקר אם יפותחו התערבויות ACT ממוקדות-הורות. מאחר ודווח על קשר בין גמישות פסיכולוגית רבה יותר אצל הורים לבין גמישות פסיכולוגית רבה יותר בקרב ילדיהם, התערבות כזו עשויה להיות מועילה להעברה מדור לדור.

 

מיכל נורטוב פסיכולוגית ומטפלת CBT בראשון לציון

מיכל נורטוב, פסיכולוגית רפואית ומטפלת בגישת ACT, מכון טמיר ראשל:צ

   

 

 נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

עדכון אחרון:

 

18 ביוני 2023

 

 

מקורות:

 

גילעד, ל. , אלמוג, ר. (2018). גמישות פסיכולוגית כאתגר עצמי - עמדת המטפל על פי גישת ACT. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3756

 

Daks, J.S. and Rogge, D.R. (2020).  Examining the correlates of psychological flexibility in romantic relationship and family dynamics: A meta-analysis. Journal of Contextual Behavioral Science. Vol. 18 , P214-238. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.09.010

 

Doorley, J.D., Goodman, F.R., Kelso, K.C. and Kashdan, T.B. (2020), Psychological flexibility: What we know, what we do not know, and what we think we know. Soc Personal Psychol Compass, 14: 1-11 e12566. https://doi.org/10.1111/spc3.12566 

 

Flowers J, Eddy A, McCullough N, Christopher M, Kennedy CH. Acceptance and Commitment Therapy Processes Differentially Predict Aspects of Mental Health. Psychol Rep. 2023 Apr 13:332941231169673. doi: 10.1177/00332941231169673. Epub ahead of print. PMID: 37052148.

 

Hayes SC. Acceptance and Commitment Therapy, Relational Frame Theory, and the Third Wave of Behavioral and Cognitive Therapies - Republished Article. Behav Ther. 2016 Nov;47(6):869-885. doi: 10.1016/j.beth.2016.11.006. Epub 2016 Nov 10. PMID: 27993338.

 

Kashdan, T., & Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health Clinical Psychology Review, 30 (7), 865-878 DOI: 10.1016/j.cpr.2010.03.001 

 

Wang J, Fang S, Yang C, Tang X, Zhu L, Nie Y. The Relationship Between Psychological Flexibility and Depression, Anxiety and Stress: A Latent Profile Analysis. Psychol Res Behav Manag. 2023 Mar 24;16:997-1007. doi: 10.2147/PRBM.S400757. PMID: 36998741; PMCID: PMC10044140.

 

Watson, D.C., & Howell, A.J. (2023). Psychological flexibility, non-attachment, and materialism. Personality and Individual Differences, 202, 111965. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111965

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024