עבודת כיסאות בטיפול פסיכולוגי | מהגשטלט ועד לסכמה תרפיה

עבודת כיסאות בטיפול

 

עבודת כיסאות בטיפול

 

 

מטפלים משתמשים בטכניקות רבות כדי לעזור למטופליהם בבעיותיהם הנפשיות, אחת הנפוצות שבהן היא ״הכיסא הריק״, או עבודת כיסאות.

 

המדובר הוא בשיטה פשוטה וקלה להבנה, תרגיל של טיפול שיחתי בו המטופל מביע את מחשבותיו ורגשותיו כאילו הוא מדבר אל אדם מסוים, שלמרות שאינו נוכח – הוא מדמיין אותו יושב על כיסא ריק ומכוון אליו את מילותיו ומחוותיו.  

טכניקת הכיסאות פותחה כנראה על ידי פריץ פרלס, ממייסדי גישת הטיפול בגשטלט.

 

פרלס הציב כיסא ריק מול המטופל והתבקש לדמיין מישהו - את עצמו, את עצמה, או חלקים ממנו או ממנה -  מתיישבים בכסא,ליד, תוך פיתוח דיאלוג רגשי אותנטי. כיום משתמשים בעבודת כיסאות בכמה שיטות טיפול אקטיביות, ביניהן פסיכודרמה, טיפול ממוקד רגש (EFT) וסכמה תרפיה

המטפל עשוי להציע את השיטה כאשר המטופל חש צורך לבטא דבר מה כלפי מישהו שאינו זמין – אדם שמת, נמצא רחוק או אינו זמין רגשית. המטפל יציב כיסא בחדר ויבקש מהמטופל להעמיד פנים שאותו אדם יושב עליו kוהפנות אליו כל אשר עולה בדעתו. 

ישנם מטופלים (וגם מטפלים) שטכניקת הכיסאות תיראה להם מעושה ומלאכותית מדי. וסביר שתחילה יתקשו להיכנס לתרגיל עם כל העוצמה, אבל  עם התקדמות והתרגלות לעבודת כיסאות, ההגנות הולכות ומשתחררות והמטופלים המתנסים ירגישו שהם אכן "מדברים אל" האדם המבוקש באופן יותר ויותר אותנטי. 

המטפל מצדו עשוי לשאול שאלות או להציע נושאים לדיון, כדי שהמטופל יחווה את שעליו לחוות ויתמודד עם מה שברצונו להתגבר עליו. 

במידה והמטופל חש חרדה או כעס קיצוניים, המטפל יכול להתערב כדי לסייע לו בזמן אמת נוכח הרגשות הללו. למשל, המטפל יעזור לו לדמיין את מושא הכעס ולהשתמש בתודעת המטופל כדי "להושיב את אובייקט הכעס" על הכיסא הפונה אל המטופל. יש כאן הזדמנות טיפולית לדבר ישירות ובאותנטיות על החשבון הלא סגור, בלי חשש מתגובתו של האחר. 

לאחר שהמטופל אמר את שעל לבו, הוא עשוי לחוש זיכוך (קתרזיס) שיוצר הקלה והשלמה, או אפילו מוכן לדבר עם האדם האמיתי ישירות (אם אפשרי).

 הדבר עשוי גם ללמד את המטופל והמטפל דבר מה חדש על הבעיות של המטופל עם אדם או מצב.

 

צפו בסרטון הדגמה של סשן, בו עובדים המטפל והמטופל על שיח

עם החלק הכועס של המטופל, באמצעות שימוש בעבודת כיסאות:

 

 

 

מתי משתמשים בטכניקת כיסאות בטיפול?

ניתן לעשות שימוש בטכניקה כמעט בכל מצב, ואולם ישנם תסריטים שמתאימים לה במיוחד, בעיקר טיפול פסיכולוגי בנושא שקשור לקונפליקט עם אדם אחר. 

למשל, במקרה של קושי במערכת יחסים רומנטית, מוטב לבני הזוג לגשת לייעוץ ביחד, או שכל אחד יפנה ליועץ משלו שיסייע לו להתמודד עם הבעיות האישיות בנפרד. 

אם הייעוץ מתקיים לחוד, הכיסא הריק יהיה טכניקה רבת עוצמה לעבודה על הרגשות כלפי הפרטנר.  

המטופל מדמיין אדם עמו הוא חווה סכסוך, או מדמיין חלק מעצמו. ואז, מדבר עם הכיסא הריק. מסביר את רגשותיו מחשבותיו והבנתו את המצב.

 

עבודת כיסאות בטיפול באובדן

במקרה של ייעוץ פסיכולוגי שנועד לעבד אבל בעקבות מוות של אדם אהוב, הטכניקה יכולה לסייע ״לשוחח״ עם הנפטר על מנת לעבד את השכול ולבטא רגשות כלפי המת, אותם קשה לבטא באופן ספונטני במהלך הלוויה או השבעה. 

לעתים יבקש המטופל לבטא כעס כלפי המת, אותו חשוב 'לשחרר' בתהליך ההתאבלות. 

לעתים אנשים זקוקים לייעוץ אבל לאחר פרידה, כאשר נאבקים להמשיך הלאה וצריכים לעבוד על כמה מהבעיות שקשורות למערכת היחסים. אלא שלעתים אין זה רעיון טוב לפנות אל האקס לשם העיבוד, וגם כאן הכיסא הריק יכול להיות אופציה בריאה. 

טראומות מן העבר יכולות לגרום לקשיים רגשיים בהווה, אך ייתכן והאנשים המעורבים בטראומה מתו זה מכבר או אינם חלק מחיי המטופל. מכיוון שעשוי להיות קשה לפתור רגשות הנוגעים לטראומה מבלי להביע כעס, פגיעה ועצב, הכיסא הריק יכול להיות דרך מוגנת לביטוי הרגשות כלפי הורה מנצל, פוגע מיני שתקף את המטופל/ת או בריון שאיים עליו, במצבים של טראומה מורכבת.

המטופל מקבל סוף סוף הזדמנות לומר את שרצה בזמנו, אך היה המום מכדי להביעו. 

 

הכנה לשיחה מורכבת 

במצב בו המטופל נמצא בקונפליקט עם אדם אחר ועומד לשוחח עמו בעתיד הקרוב, הוא עשוי לחוש חרד מהסיטואציה או לדאוג שלא יצליח לומר את  שהוא רוצה.

כאן הכיסא הריק מאפשר תרגול מבעוד מועד להשגת תחושה רגיעה ושליטה לקראת השיחה האמיתית. 

 

חופית ויצמן בבאי מטפלת CBT ברמת גן מכון טמיר

חופית ויצמן בבאי, מטפלת בסכמה תרפיה ברמת גן, עמיתת מכון טמיר

 

 

איך עבודת כיסאות עובדת? 

כאשר המטופל מתחיל לדבר אל הכיסא, ייתכן שהוא אפילו לא יודע כיצד הוא מרגיש בנוגע ליחסים עם האדם שהוא מדמיין שיושב עליו. הוא אולי יודע שהוא חש שלא בנוח, אך אינו יודע לשיים את הרגשות המדויקים. 

ככל שהוא מדבר, הוא עשוי להתחבר אל הרגשות הללו ולהתחיל לתת בהם שמות:

כעס, פחד, עצב, חוסר תקווה או כל רגש אחר שמשתקף במילים ובמחוות שלו, בין אם המטופל יבחין בהם בעצמו ובין אם המטפל יפנה את תשומת לבו אליהם. 

ברגע שהמטופל מזהה את הרגשות, הוא יכול להתייחס אליהם ולעבוד עליהם. בין אם הוא מרגיש שאינו יכול לבטא עצמו בחופשיות מול אדם מסוים, למשל כזה הקוטע אותו או נמנע משאלותיו, ובין אם האדם האחר פשוט אינו זמין רגשית או אינו בחיים ואחרים שופטים או מגיבים בשליליות נוכח ביקורת עליו – מה שהמטופל חש צורך לומר לא ייעלם מעצמו. הכיסא, לעומת זאת, מאפשר לו לומר את הדברים בחופשיות, ובכך להקל משמעותית על העומס הרגשי ולאפשר לו להמשיך הלאה.

בתוך מערכת יחסים, לעתים קשה לראות אותה באופן אובייקטיבי ולפעמים אנו מפחדים להיות כנים במסגרתה, מה שיכול לגרום לבלבול.

ביטוי עצמי באופן חופשי עשוי לחשוף בעיות שצריכות לקבל מענה, והמטופל אף יכול להבין דברים אודות מערכת היחסים שאותם לא ראה לפני כן, למשל שיש לבצע שינויים קטנים בתוך קשר חיובי, או שהגיע הזמן לסיים קשר לא בריא.

עם התובנות הללו הוא יוכל לקבל החלטות מושכלות יותר.

עוד עשויה השיטה לסייע בפיתוח וחידוד מיומנויות תקשורת ויכולת הבעה עצמית. המטפל והמטופל יכולים לתרגל התנסחות בהירה, שתעזור לבן השיח להבין אותו טוב יותר, ולעבוד על קואורדינציה בין הבעות פנים לרגשות שהן מבטאות. בדיבור אל כיסא ריק המטופל יכול להתנסח בכל דרך שעולה על דעתו, אך המיומנויות החדשות שילמד יכולות לסייע לו בתקשורת בריאה שינהל מחוץ לטיפול. טכניקת הכיסא היא אחת מיני רבות שבהן יכול המטפל להשתמש כדי לסייע למטופל להתמודד עם מערכות יחסים, טראומה, אבל או בעיות נפשיות

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

 

עדכון אחרון

 

28 באוגוסט 2022   

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

מקורות:

 

 

אנדר, ע. (2022). עבודת כיסאות כשיטה חווייתית חוצת גישות II: בין טכניקות ומבנה לרוח היצירתיתפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4449

 

ד"ר ארנון רולניק, השמוש ב"עבודת כסאות" על פי kellogg – דרכים להפוך את הטיפול לחוויתי יותר 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024